The Business Book: Start Up, Business Plan & Pitch – Boek Aanbeveling

Zelfstandig zijn, je eigen bestaan oprichten, je eigen start-up, voor velen een absolute droom! Daarom hebben wij vandaag een ontmoeting gehad met een absolute expert om de vraag te beantwoorden: wat is er eigenlijk voor nodig om ondernemer te zijn? Stephan M. Czaja heeft dit jaar al zijn derde boek gepubliceerd. Zijn laatste boek gaat over het starten van een bedrijf en pitches naar investeerders en klanten. Het is interessant dat hij het boek niet rechtstreeks als boek heeft geschreven, want het is voortgekomen uit zijn reeks lezingen over dit onderwerp. Op 250 pagina’s vindt u alles wat u als ondernemer moet weten. Het mooie van het boek is dat het niet gaat over klassieke en saaie onderwerpen die je in het dagelijks leven niet echt nodig hebt. Hier vindt u pure praktijk en echte ervaring. Daarom wilden we de jonge ondernemer ontmoeten die internationaal werkt met zijn modellenbureau, grote influencer-evenementen en modeshows doet.

The Business Book – Aanbeveling voor een boek

In plaats van een klassiek interview hebben wij op de redactie belangrijke termen verzameld en willen wij weten wat de deskundige daar vandaag over te zeggen heeft! Als u meer wilt weten over het opzetten van een bedrijf en het opstarten ervan, raden wij u het nieuwe boek van Stephan M. Czaja aan, The Business Book.

Starten en oprichten van bedrijven

FIV: Een start-up en een ondernemer zijn – wat betekent dat?

Ondernemer zijn betekent veel verantwoordelijkheid, veel werk en, natuurlijk, veel existentiële angsten. Gelukkig zijn er altijd twee kanten aan de medaille, dus naast alle verantwoordelijkheid en stress heb je ook prachtige momenten, bereik je je eigen doelen en word je elke dag beter. Ik vergelijk het graag met kleine Stephan, die graag aan sport deed en voetbalde. Als je van voetballen je beroep maakt en vervolgens van je hobby je brood kunt maken, heb je alles bereikt. Dat is precies hoe ik het zie als ondernemer. Als je een baan of een bedrijfsidee kiest dat je leuk vindt, zul je plezier hebben.

Maar veel belangrijker is de verantwoordelijkheid, elke dag, of het nu vakantie is of weekend. Financiële boekhouding, voice IP-telefoons, het opzetten van notebooks, het voeren van belangrijke telefoongesprekken, er is echt geen vrije tijd, zeker niet in de eerste maanden en jaren. Ik denk dat dat het belangrijkste is om in het begin als ondernemer te weten. Het zal niet makkelijk zijn! Zoals ik ook in mijn boek vermeld, mislukken negen van de tien bedrijven in de eerste vijf jaar. Dus de kans dat je een van hen bent is 90%. Geen goed vooruitzicht, is het niet?

Nu komt u als ondernemer en zegt: “Ik zet mijn roze bril op, ik ga beginnen!” Want in de eerste paar jaar zal iedereen om je heen ook zeggen, denk na of dit wel gaat lukken! Denk je dat je hier echt geld mee gaat verdienen? Ik geloof er niet in! Wie gelooft er in jou? Jijzelf!

FIV: Stichters – Wat hebben jullie nodig?

Zelfvertrouwen, geduld en doorzettingsvermogen. Ik denk dat dit de drie essentiële dingen zijn die je als ondernemer nodig hebt om een succesvol bedrijf op te bouwen.

Nu zal de ene of de andere lezer zeker zeggen, waar is het goede idee? Een goede vraag, want uiteindelijk hangt het altijd af van de oprichter. Als je een goede verkoper bent, heb je uiteindelijk niet per se een revolutionair product nodig. Daarom is het vaak niet zo belangrijk om een revolutionair bedrijfsidee te hebben dat absoluut vernieuwend en uniek is. Als je een goede verkoper bent, kun je overal geld mee verdienen.

Daarom is de absolute basis dat je goed functioneert als oprichter. Niemand gaat je vertellen dat je dit of dat moet doen. Jij bent degene die de beslissingen moet nemen. Als je ook nog een goed zaken idee hebt, perfect.

FIV: Business Idee – Wat is een Proof of Concept?

Ik heb het in het boek vooral over proof of concept omdat veel mensen die bij mij komen, zich helemaal richten op het business idee. Maar wat ze meestal vergeten is de winstgevendheid. Een idee kan nog zo mooi zijn, maar als het uiteindelijk geen geld oplevert, behoort uw start-up tot de 90% die mislukt. Daarom is het zo essentieel om bij het prille begin van het bedrijfsidee na te denken over het inbrengen van het hele model in een proof of concept. Dat wil zeggen, een bedrijfsmodel dat aan het eind van de dag winst maakt.

FIV: Hoe kom je eigenlijk aan een goed bedrijfsidee?

Ideeën creëren? Ga door de wereld met een open geest. De tweede goede tip is om het “oneerlijke voordeel” te gebruiken. Je hebt al 10 jaar contacten in de voedingsindustrie? Waarom niet een start-up in de voedingsindustrie. Je bent een goede ontwikkelaar en weet hoe je je eigen code moet maken? Bouw uw eigen software met lidmaatschap systeem en abonnee betaling. Het oneerlijke voordeel houdt in dat u de vaardigheden en kwalificaties waarover u beschikt, op winstgevende wijze gebruikt om een bedrijfsidee te ontwikkelen dat uw kennis optimaal benut.

FIV: Kunt u ons een voorbeeld geven uit uw bedrijven?

Ja, natuurlijk, ik combineer het liefst mijn interesses in het nerd zijn, d.w.z. ontwikkeling, big data, conceptie, strategie, met mijn interesse in lifestyle, waardoor mixproducten ontstaan, bijv. Influencer Fee. Dat is een prijscalculator voor Instagram, meer bepaald voor agentschappen en voor influencers. Dit is precies hoe mijn modellenbureau is ontstaan, de naam CM Models was nog vrij, of beter gezegd het domein www.cmmodels.com. Spontaan werd een van de meest gerenommeerde modellenbureaus in Duitsland geboren. Momenteel combineer ik mijn interesse in marketing en onroerend goed. Dat is precies wat ik andere ondernemers zou aanraden die hun eigen start-up willen oprichten: doe wat je leuk vindt. Dan is de boekhouding maar half zo slecht!

Maar niet alleen het idee is belangrijk, er moet natuurlijk ook over gesproken worden, het liefst met vrienden of collega’s. Het maakt niet uit of het gaat om brainstorming en idee-ontwikkeling of om de daaropvolgende validatie, d.w.z. de verificatie met latere bewijzen.

Samenvattend denk ik dat we het volgende kunnen zeggen. Stel jezelf altijd deze vier vragen:

  1. Ben ik een oprichter of ondernemer type?
  2. Hoe vaak mislukt het starten van een bedrijf?
  3. Is uw idee later winstgevend op de markt?
  4. Ben ik ook een entertainer en motivator?

Klanten, marketing en reclame

FIV: Klanten – Hoe verbind je product en behoeften?

Dat is een goede vraag. Wie was er eerst? De kip of het ei? Uiteindelijk zijn beide elementen, de behoeften van de klanten en het eigen produkt, altijd van elkaar afhankelijk. Voor ondernemers is het echter belangrijk de behoeften en wensen van de klanten te kennen. Want zo kunnen ideeën, maar ook producten worden geoptimaliseerd. Uiteindelijk is een bedrijfsidee niet veel waard als het niet op de eigen doelgroep is toegesneden.

In principe gaan de behoeften van de klanten echter altijd voor. Dit geldt ook als het gaat om het vinden van ideeën. Zo ontstaan nieuwe concepten op het gebied van mobiliteit, voortbeweging maar ook op alle andere gebieden. In dit opzicht kunnen niche-producten bijzonder goed worden gebruikt. Niche-producten vervullen een zeer specifiek doel. Hoe nauwkeuriger het product is gedefinieerd, des te gemakkelijker is het te verkopen met zijn USP’s. Dergelijke niche-producten voorzien gewoonlijk in een specifieke behoefte van de afnemers, bijvoorbeeld de behoefte aan een speciale chocolade of de behoefte aan een zeer speciale modecollectie die iemands individualiteit onderstreept. Basisbehoeften zoals voedsel, maar ook luxegoederen, bieden altijd leemten die door slimme ondernemers en bedrijfsideeën kunnen worden opgevuld.

Denk daarom niet alleen aan uw eigen idee, maar ook aan uw potentiële klanten. Waar vervult uw idee een behoefte die bij de klant ontstaat?

Hier is nog een tip, die ik graag zeg, neem een product en zet er Bluetooth op. Wat betekent dat? Er zijn een heleboel zaken die goed werken. Zij missen echter vaak de ontwikkelingen, bijvoorbeeld de ontwikkeling in de richting van digitalisering, de ontwikkeling in de richting van onlinehandel of zelfs de ontwikkelingen in de richting van socialemediamarketing. U kunt dus klassieke zakenideeën voor uzelf gebruiken en ze aanpassen aan de nieuwe media. Een goed voorbeeld hiervan is Kylie Jenner, ‘s werelds jongste miljardair. Zij heeft haar imperium voornamelijk opgebouwd door media-aandacht, aanwezigheid in de sociale media en een slimme familie op de achtergrond. Natuurlijk, iedereen kan zeggen dat het gewoon make-up is! Ja, dat is waar, maar op een nieuwe manier gepresenteerd. Slim.

FIV: Reclame – Offline, Online en Kosten?

Online! Zoals we zojuist hebben geleerd, moeten we gebruik maken van het oneerlijke voordeel dat we als jongere generatie hebben. Internet, sociale media, zoekmachineoptimalisatie, sociaal adverteren, community management. Hier hebben wij een strategisch en operationeel voordeel ten opzichte van grote, gevestigde bedrijven.

Business plan, financieel plan en pitch

FIV: Heb ik een bedrijfsplan nodig?

Ja, maar de vraag is in welke vorm. Als u ervaring hebt, kunt u uw ondernemingsplan natuurlijk in uw hoofd samenstellen. Een ondernemingsplan kan uit één pagina bestaan, maar kan ook 20 tot 30 pagina’s beslaan. Afhankelijk van uw ervaring, maar ook van uw bedrijfsmodel, varieert de vereiste lengte van het bedrijfsplan. In mijn boek leg ik precies uit welke parameters bepalen hoe uitgebreid een ondernemingsplan moet zijn. Maar in principe zou ik iedereen aanraden om zijn business model uit te tekenen. Misschien kan dit vergeleken worden met een spiekbriefje van school. Vaak gebruikte je het spiekbriefje niet eens in de les, maar hielp de creatie ervan je zo veel bij het leren dat je het niet nodig had in de examensituatie. Zo is het ook met het businessplan: hoe intensiever u met uw eigen businessidee omgaat, hoe dieper het in u verankerd raakt. Dit is op zijn beurt belangrijk zodat u uw eigen bedrijfsidee snel en gemakkelijk kunt communiceren. Aan werknemers, klanten, bankiers, investeerders en vele andere belanghebbenden.

FIV: Wat moet je in het business plan schrijven?

Afhankelijk van de omvang van het businessplan zal de inhoud van het businessplan uiteraard verschillen. In principe gaat het echter altijd om de volgende punten: Aan het begin staan de oprichters, dan het bedrijfsidee, dan komen de klanten, de markt en de concurrentie, vervolgens de proof of concept, d.w.z. het bewijs van de werking van het bedrijfsmodel, de financiering en dan de ontwikkelingsmogelijkheden en toekomstperspectieven. Klinkt dat niet heel eenvoudig? Dat is waar het bij het ondernemingsplan om gaat: iemand snel en gemakkelijk vertrouwd maken met u en uw bedrijfsidee. Al het andere wordt gedaan in een persoonlijk gesprek.

De volgende vraag is zeker, heb je een financieel plan nodig?

Precies! Heeft u dat nodig en hoe stelt u een financieel plan op?

Het plannen van uw eigen financiering is bijzonder belangrijk omdat u een overzicht moet hebben van hoe uw bedrijf verandert, bijvoorbeeld door een stijgende omzet maar ook door schommelende aankoopprijzen, nieuwe bedrijfsruimte of uitbreiding. Het financieel plan helpt u ook om snel inzicht te krijgen in uw eigen bedrijf. Een klassiek financieel plan wordt gewoonlijk voor drie jaar opgesteld, op welk moment nog realistische bedrijfscijfers kunnen worden voorspeld. Financiële plannen voor meer dan drie jaar zijn veel te speculatief, vooral in tijden van digitale handel.

FIV: Pitch – Wat is een pitch?

Als je als oprichter alle principes hebt geïnternaliseerd, je eigen bedrijfsidee hebt ontwikkeld, het ondernemingsplan en het financiële plan hebt opgesteld, kom je vroeg of laat in de situatie terecht dat je je eerste pitch moet geven. Je moet klanten aanspreken, bv. om je product of dienst te verkopen. Maar u moet ook uw pijlen richten op bankiers en investeerders, bijvoorbeeld om financiering, leningen of investeringen te verkrijgen.

De situatie is altijd heel verschillend, sommige velden zijn georganiseerd, vijf teams doen mee en iedereen heeft tien of vijftien minuten. Andere keren ontmoet je per toeval een succesvol persoon op een evenement en heb je maar 15 tot 30 seconden om hem te vertellen over je bedrijfsidee. Afhankelijk van de situatie moet het veld worden voorbereid, maar ook georganiseerd. Daarom zijn er twee verschillende vormen, de Elevator Pitch en de Full Pitch. Bij de Elevator Pitch gaat het erom iemand snel te overtuigen, bv. om nog een telefoontje te krijgen of om de contactgegevens te krijgen om verdere informatie te sturen.

Samengevat:

  1. Tijd – 15 seconden tot 15 minuten
  2. Publiek – Ken uw publiek en contactpersoon
  3. Focus – bedrijfsidee, winst en tekort (met investeerder)
    Wat maakt uw bedrijf idee speciaal? – USP (Unique Selling Proposition)
    Wie geeft hier geld aan uit? – Geestelijk

Hoe verdienen we geld? – Inhoud

  1. Verhaal – Emotionalisatie

Dat brengt ons aan het einde, althans in de tien minuten die we voor het interview hadden! Je kunt al het andere in mijn boek lezen.

FIV: Wat heb je als volgende gepland? Kun je al iets onthullen?

Graag, ik werk op dit moment aan mijn nieuwe onroerend goed portal. Momenteel zijn we op twee talen, Duits en Engels. Mijn doel is om internationale klanten met nationale verkopers te verbinden. Mijn favoriete voorbeeld op dit moment is een onontwikkeld eigendom in Beverly Hills voor 540 miljoen euro. Maar persoonlijk hou ik van een huis in Central Park. De vorige eigenaar heeft het hele pand op 5 verdiepingen ingericht in de stijl van de Franse Zonnekoning. Zo krijgt u een ongelooflijk pompeus pand midden in Central Park in New York, dat er helemaal niet kitscherig uitziet, maar uiterst luxueus. Klinkt leuk, nietwaar?

FIV: Hartelijk dank voor het interview! Dat was een hoop interessante inzichten. Je eigen start-up oprichten betekent al te veel werk en veel ijver. Dat is wat we geleerd hebben! Als u nog meer wilt weten, kunt u het nieuwe boek van Stephan M. Czaja online bestellen. Het boek is nu vrij van verzendkosten te verkrijgen bij Amazon: Koop Het Zakenboek.

The Business Book – Aanbeveling voor een boek