Burberry: uitvinder van de trenchcoat – merk, identiteit en legendarische ontwerper

Burberry – Als je aan Burberry denkt, denk je natuurlijk meteen aan de beroemde trenchcoat met het ruitjespatroon. Maar Burberry is meer dan het ruitpatroon en de ridder op een galopperend paard in het logo. Er zit meer dan 150 jaar werk achter Burberry – van de oprichting van naamgever Thomas Burberry tot de regenboogcollectie van ontwerper Christopher Bailey. Beroemde reclamegezichten als Kate Moss en Cara Delevingne hielpen het modehuis aan wereldfaam. Ontdek hier wat de koningin met Burberry te maken heeft!

Van de eerste textielwinkel tot het absolute luxemerk

Burberry is een van de beroemdste high fashion merken ter wereld. Het merk is vooral bekend vanwege de uitvinding van de trenchcoat en het beroemde ruitpatroon dat iedereen nu herkent. De merkidentiteit van Burberry wordt gekenmerkt door het beroemde ruitpatroon, dat bijvoorbeeld al sinds 1924 op de trenchcoats en sjaals van het merk te zien is. De geschiedenis van Burberry gaat terug tot 1856, het jaar waarin naamgever Thomas Burberry zijn eerste winkel opende. Hij maakte zijn eerste collectie van gabardine.

  • 1856: Thomas Burberry opent zijn eerste textielwinkel
  • 1880: De door Thomas Burberry uitgevonden gabardine stof wordt gebruikt
  • 1891: In Londen opent de flagship store van het merk in de beroemde winkelstraat Haymarket

In 1895 werd de legendarische trenchcoat ontworpen, maar deze werd pas 14 jaar later te koop aangeboden. Ondertussen ontwikkelde Burberry zijn unieke merklogo.

  • 1895: Het eerste model trenchcoat “Tielocken” wordt ontworpen.
  • 1901: Het logo van het merk wordt gecreëerd. Het is een ridder op een galopperend paard die een lansvlag vasthoudt met in zijn hand het opschrift Prorsum (Latijn voor voorwaarts).
  • 1909: De nu kenmerkende trenchcoat wordt gelanceerd. Een half miljoen zijn verkocht aan het leger

Na de eerste successen opent de eerste winkel in de metropool Parijs. Het begin van wereldwijde bekendheid. Slechts een korte tijd later raakte Japan geïnteresseerd in het label.

  • 1910: De eerste winkel opent zijn deuren in Parijs
  • 1915: Het label werkt voor het eerst samen met Japan
  • 1924: Burberry gebruikt voor het eerst zijn beroemde ruitjespatroon
  • 1930: In Amerika breidt het label zich uit en wordt het steeds bekender…
  • 1955: Koningin Elizabeth II verklaart Burberry tot hofleverancier.

Nadat Burberry de VS en Japan heeft veroverd, wordt de collectie uitgebreid met accessoires. De trenchcoat vindt zijn weg naar de film.

  • Vanaf 1960: De collectie wordt uitgebreid met accessoires
  • 1961: Audrey Hepburn draagt de Burberry trenchcoat in de film “Breakfast at Tiffany’s”.
  • 1963: Peter Sellers draagt een Burberry trenchcoat in de film “The Pink Red Panther”.

Het eerste parfum en een juwelencollectie completeren het assortiment nu Burberry ook jongeren tot zijn doelgroep wil rekenen.

  • 1981: Het eerste parfum “Burberry for Men” wordt verkocht.
  • 1988: Voor het eerst wordt een lijn ontworpen voor jongeren
  • 1998: De naam wordt veranderd van Burberrys in Burberry.
  • 1998: Een juwelencollectie en een zwemkledinglijn worden gelanceerd.

De ontwerpers van Burberry: de weg naar high fashion

Thomas Burberry opende zijn eerste textielwinkel in Hampshire in 1856. Hij werd beroemd door de gabardine stof die hij uitvond en gebruikte voor zijn ontwerpen. Het is een stof die zeer robuust en waterdicht is, maar tegelijkertijd ademend. Thomas bracht de stof en zijn artikelen naar internationale groothandelaren. Toen kwam zijn allergrootste succes: de trenchcoat! Dit werd door hem uitgevonden en maakte Burberry beroemd. Want vermoedelijk wil iedereen een trenchcoat bezitten, en dan het liefst de klassieke van Burberry natuurlijk.

Roberto Menichetti ontwerpt sinds 1998 mode voor Burberry. Hij was degene die het populaire ruitjespatroon zo beroemd maakte. Vroeger was het alleen bekend als binnenvoering, maar Roberto Menichetti keerde het binnenstebuiten en de mensen vonden het prachtig. Het camel-zwart-rood-wit ruitpatroon is nog steeds een integraal onderdeel van het merk.

Christopher Bailey: Nu zien – Nu kopen

De opvolger was Christopher Bailey. Hij ontwierp alle collecties voor het merk van 2001-2018. Toen hij bij het bedrijf kwam, had het label een ietwat ouderwetse reputatie. Maar hij veranderde het in een wereldwijd gerespecteerd label dat internationale trends zette. Elk jaar verraste hij de wereld met een spannend nieuw ontwerp van de beroemde trenchcoat. Soms werd de trenchcoat gezien in felle neonkleuren, soms met veel pluizige schapenwol. Bailey richtte zich echter niet alleen op de collecties, maar ook op branding en marketing. Hij paste zich altijd aan de tijdgeest aan en ontwikkelde nieuwe ideeën. Hij zorgde er bijvoorbeeld voor dat zijn modeshows als eerste livestreamden. Hij ontwikkelde ook een nieuw concept genaamd “See now- Buy now”. Het basisprincipe is dat je mode kunt zien die je leuk vindt en die direct kunt kopen. Beleef de mode direct! Mode waar niemand op hoeft te wachten, dat is zijn idee. Bovendien had hij het idee om herfstmode in de herfst en lentemode in de lente te presenteren en niet, zoals meestal het geval is, herfstmode in de lente en omgekeerd. Eigenlijk een eenvoudig idee, maar de uitvoering bleek moeilijk. Niet veel mensen waren overtuigd van het idee en zijn eigen ontwerpen leden eronder en werden een beetje saai. Na 17 jaar bij Burberry besloot hij een nieuwe weg in te slaan.

Riccardo Tisci: Kim Kardashian’s trouwjurk ontwerper

Riccardo Tisci is sinds maart 2018 de nieuwe ontwerper voor Burberry. Hij werkte eerder voor Givenchy en ontwierp zelfs de trouwjurk van Kim Kardashian. In september brengt hij zijn eerste echte collectie voor Burberry uit. Iedereen wacht in spanning af, want er is al aangekondigd dat er een nieuwe dropcultuur is gepland. Dit betekent dat de ontwerpen beetje bij beetje zullen worden vrijgegeven om spanning op te bouwen. In mei had de ontwerper al een klein voorproefje gegeven. Hij bracht een capsulecollectie uit met veel heritage pieces, dat wil zeggen kleding uit een vervlogen tijdperk die opnieuw gepimpt is. Het is duidelijk dat deze ontwerper altijd goed is voor een verrassing en een expert is in het mixen en matchen van verschillende stijlen. Trouwens, Tisci is een fan van sportmode, dus misschien kunnen we iets in die richting verwachten? We zijn nieuwsgierig!

Modeshow van Riccardo Tisci: Checks, Coats & Live Muziek

Riccardo Tisci verbaast de wereld met zijn herfstcollectie 2020 en show. Modellen in outfits met extravagante jurken en jassen vliegen over de catwalk. Een van de modellen draagt zelfs een ster om haar nek als accessoire! De show wordt begeleid door live muziek op de piano.

Burberry’s logo en handelsmerk

Destijds was het logo van het merk een ridder in zijn harnas, zittend op een galopperend paard en met een lans in zijn hand. Ondertussen moest de ridder weg, en in plaats daarvan is er de Burberry in schreefloos lettertype en een nieuwe toevoeging. Het absolute handelsmerk is de trenchcoat. Het hoort gewoon bij Burberry, van de klassieke tot de meest ongewone creaties. Het is een integraal onderdeel van elke collectie sinds 1895 en is zelfs officieel geregistreerd als handelsmerk van Burberry.

Oud logo: De ridder op het paard

Hier zie je het oude Burberry logo. Het is de ridder op het galopperende paard. Op de lans staat een vlag met de woorden Prorsum. Dit is Latijn en betekent vooruit in het Duits. Het staat voor het feit dat de mode-industrie altijd in ontwikkeling is en nooit stilstaat.

Nieuw logo & monogram beloven een nieuw begin

Nieuwe ontwerper Riccardo Tisci maakt mensen bang! Hij ontwikkelde een nieuw logo een paar dagen geleden en slechts een paar maanden na zijn nieuwe start bij Burberry. Blijkbaar heeft hij grote dingen in petto! De grootste verandering, de ridder is weg! Het volledige logo dat sinds 1901 deel uitmaakt van het merk is niet langer zichtbaar. Bovendien zijn de klassieke Burberry letters vervangen door een ander lettertype. In plaats van de handtekening “established 1856” staat er nu “London England” onder de Burberry letters. Bovendien sieren de ineengestrengelde initialen van de oprichter Thomas Burberry nu het monogram.

Hier ziet u ook het nieuwe monogram dat Riccardo Tisci en grafisch ontwerper Peter Saville samen creëerden.

Een absoluut handelsmerk: De trenchcoat

Wie aan Burberry denkt, denkt onmiddellijk aan het beige, zwarte, rode en witte ruitjespatroon. Het is een belangrijk onderdeel van het label en geeft ze een zekere herkenningswaarde. Bijna alle ontwerpen hebben het beroemde patroon.

https://www.instagram.com/p/Ba9HGSVgYq_/

https://www.instagram.com/p/BlTINBPnOug/

Onvergetelijke modeshows: George Ezra in de livestream

Sociale media zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van Burberry’s modeshows. Zij waren de eersten die hun modeshows livestreamden op het internet. Ook goede muziek hoorde er altijd bij. Jonge opkomende Britse sterren zongen live tijdens zijn shows en inmiddels hebben beroemde zangers als George Ezra er hun eerste optreden gemaakt. Voor zijn laatste show koos ontwerper Christopher Bailey voor de synth-pop band Bronski Beats, die iedereen versteld deed staan. Ze speelden het nummer “Memories” vlak voor de show en toen het echt begon explodeerde de megahit “Smalltown Boy” en sleurde iedereen mee. Om de gelegenheid te herdenken heeft de ontwerper een playlist op Apple Music uitgebracht met 200 nummers om de onvergetelijke momenten te herdenken. Natuurlijk waren de kleren direct na de show te koop, volgens het door Christopher Baileys uitgevonden principe “See now-Buy now”!

Christopher Bailey’s nieuwste collectie: Toewijding aan de LGBTQ-gemeenschap

De laatste Burberry collectie zal worden herinnerd. Het is de Rainbow Collection, gewijd aan de LGBTQ-gemeenschap, die opkomt voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders. Burberry zal deze organisatie blijven steunen. Alle kledingstukken waren voorzien van regenbogen of regenboogkleuren en ook het beroemde ruitpatroon is met deze kleuren gemengd. De catwalk was een zee van kleuren.

https://www.instagram.com/p/BfUXEXDgnZ0/

Op naar Londen: Modeshow 2018

Van babyroze tot regenboogkleur, bekijk hier Burberry’s creaties van februari 2018. Kleurrijk, maar exclusief:

George Ezra live op de Burberry Runway

Wil je wat muziek? De juiste muziek is essentieel voor een modeshow, want het moet de juiste sfeer overbrengen. Burberry en zijn hoofdontwerper kozen hiervoor de beroemde zanger George Ezra. Kom in de stemming en luister naar het liedje “Did you hear the rain?”:

Sieraden: hoogwaardig, edel, representatief

Voor de man, de vrouw of voor beide partners: Burberry sieraden zijn een echte klassieker. Met verschillende klassieke looks en lichte, moderne looks verblijdt het hoogwaardige merk zijn kopers al talloze jaren. Dit is niet de enige reden waarom Burberry echt naam heeft gemaakt in de mode-industrie en vooral in het hogere segment, tussen high fashion en juwelen. Mensen over de hele wereld, vooral in de metropolen waar trends ontstaan, zweren bij het merk. Weinigen hebben zichzelf en hun eigen merk zo sterk neergezet als het internationaal actieve modemerk.

Of het nu gaat om een eerste date, een zakendiner of een avondevenement, het luxe designmerk heeft altijd perfecte aanbiedingen voor de man van nu. En natuurlijk krijgen vrouwen ook altijd aanbiedingen van het merk dat staat voor high fashion en de persoonlijkheid van een ander onderstreept.

Winkel voor sieraden online en ter plaatse: Düsseldorf, Hamburg, …

Natuurlijk is het geen merk voor iedereen, want Burberry is duur. Vooral de sieraden zijn alleen betaalbaar voor mensen wiens portemonnee al gevuld is door een goede professionele beveiliging. Toch heeft het merk in de loop der jaren een enorme naam opgebouwd en is het nu internationaal actief in vele landen en wordt het wereldwijd gekocht en geproduceerd. Zowel in de online winkel als in de plaatselijke modewinkel waarderen de mensen het merk. In alle metropolen van de wereld. Zelfs in de grote Duitse steden, van Berlijn, Hamburg en München tot Düsseldorf.

Het merk staat voor elegantie en hoogwaardige afwerking van materialen en snitten. Dit zorgt ervoor dat de modestukken lang comfortabel te dragen zijn en op internet zijn overal koopjes en aanbiedingen te vinden. Je moet gewoon wat tijd nemen en de juiste aanbiedingen vinden.

Modellen en sterren in Burberry Look: Audrey Hepburn en Kate Moss

Burberry werkte met beroemde modellen en werd vertegenwoordigd door sterren. De beroemdste is waarschijnlijk Audrey Hepburn. Ze droeg de klassieke trenchcoat in de bekroonde film “Breakfast at Tiffany’s”. Kort daarna droeg Peter Sellers de trenchcoat ook in de bekroonde film “The Pink Red Panther”.

Kate Moss en Cara Delevingne: Modellen houden van Burberry

Topmodel Kate Moss houdt ook van Burberry! Ze stond model voor de reclamecampagnes van Burberry en is sindsdien verbonden aan het modemerk. Topmodel Cara Delevingne werd ook ontdekt door Christopher Baileys. Ze vertegenwoordigt het merk nog steeds op de catwalk en in campagnes. Burberry en Cara Delevingne horen gewoon bij elkaar!

Prijzen

  • 2003: Als erkenning voor zijn prestaties kent het Royal College of Art Christopher Bailey in 2003 het erelidmaatschap toe.
  • 2005: Christopher Bailey wordt verkozen tot Brits ontwerper van het jaar.
  • 2007: In november ontvangt Christopher Bailey de Bambi voor “Beste modeontwerper”.
  • 2010: Christopher Bailey ontvangt de International Award van de Council of Fashion Designers of America (CFDA).

Wat je niet wist over Burberry

We kennen allemaal de beroemde Burberry jas met zijn ruitjespatroon, maar wat zit er nog meer achter het luxe modehuis? Controleer je kennis! Hier zijn 15 dingen die je niet wist over Burberry:

Armani, Chanel en Co: meer uit de modewereld

Weet je nu alles over Burberry, de beroemde trenchcoat en de ontwerpers? Perfect! Bekijk dan onze andere modemerken en ontdek wie en wat er achter de ontwerpen van Armani, Chanel en de andere grote modehuizen zit!