Givenchy: Truien, tassen en sneakers van de “uitvinder van de kleine zwarte jurk”.
Givenchy – Het label genoemd naar oprichter Hubert de Givenchy begon zijn succes met de collectie Les Séperables. De collectie was gebaseerd op een steeds populairder wordend concept van het combineren van rokken en blouses in plaats van jurken om het zandlopersilhouet te creëren dat in die tijd zo populair was. De moderne aanpak en de hoogwaardige kledingstukken waren een doorslaand succes. Ontdek in dit artikel wat er daarna gebeurde, wie het creatieve proces voorzat en welke stukken je naast de populaire Antigona-tas moet bekijken.
Givenchy: kleding, sneakers en tassen in iconische ontwerpen
Slechts enkele jaren na de oprichting in 1952 vierde het label al enorme successen. Givenchy wist niet alleen wat de moderne vrouw wilde dragen, maar ook hoe ze het best gepresenteerd kon worden. Wij geven hieronder een iets gedetailleerder overzicht van zijn benadering van maatwerk en marketing.
Tip! Lees onze merkengids met de belangrijkste modemerken van de mode-industrie.
Hubert de Givenchy: modeontwerper extraordinair
Hubert de Givenchy was in staat om de mode van die tijd perfect te analyseren en op zijn eigen manier te interpreteren, zodat het avant-garde werd, maar toch draagbaar en niet te over de top. Hubert de Givenchy kwam op zeventienjarige leeftijd naar Parijs om een stap dichter bij zijn droom te komen, modeontwerper te worden. Hij geeft zelf toe dat zijn vriendschap met Cristóbal Balenciaga zijn manier van modeontwerpen sterk heeft beïnvloed. Balenciaga was een pionier van zijn tijd in die zin dat hij veel nadruk legde op structuur in de kleermakerij. Hij gebruikte minder versieringen en patronen, maar zorgde ervoor dat de snitten fancy genoeg waren om de kleding speciaal te maken.
Givenchy, zoals Dior bijvoorbeeld, was er sterk door geïnspireerd. Met succes, want hij bleef onafhankelijk op de modemarkt tot het modehuis in 1988 door LVMH werd overgenomen. En zelfs nadat hij deel uitmaakte van de groep, bleef Givenchy creatief voorzitter tot 1995. In 2018, na modegeschiedenis te hebben geschreven en ook talrijke prijzen voor best geklede man en dergelijke te hebben ontvangen voor zijn persoonlijke stijl, overleed Hubert de Givenchy op 91-jarige leeftijd, maar zijn geest leeft voort in de collecties van Givenchy.
Muze van de ontwerper en gezicht van L’Interdit: Audrey Hepburn
Het stijlicoon en de ontwerper deelden een levenslange vriendschap en samenwerking. Veel van de iconische looks waarvoor Hepburn bekend is, werden door Givenchy ontworpen. Hier begint ook het verhaal van de popularisering van de kleine zwarte jurk. In zowel Sabrina als Breakfast at Tiffany’s, draagt Hepburn zwarte gewaden van Givenchy. Met deze beroemde verschijningen slaagde Givenchy, hoewel niet de eerste noch de enige ontwerper van een eenvoudige doch flatterende zwarte jurk, erin om juist daardoor naam te maken.
Bovendien luidden Hepburn en Givenchy samen een nieuw tijdperk van parfummarketing in toen Hepburn de eerste actrice werd die het reclamegezicht van een parfum werd. Dit was het L’interdit parfum, dat voor het eerst werd gelanceerd in 1957. Intussen is een nieuwe editie van het begeerde parfum weer verkrijgbaar in de parfumerieën.
Zakjurk: de klassieke jurk voor dames
De zak jurk is Givenchy’s handtekening ontwerp. Het was de perfecte combinatie van de stijl van de jaren vijftig, die sterk beïnvloed was door de structuur en de “New Look” van Dior, en de eigen ideeën van de ontwerper. Reeds in 1954 verscheen voor het eerst een jurk in de collectie van Givenchy die silhouet naar de Sack Dress neigde. In 1957 ontwikkelde deze T-shirtjurk zich tot wat nu bekend staat als de Sack Dress: een wijd silhouet dat naar beneden toe versmalt in een V-snit en eindigt met een, voor die tijd, korte zoom.
De jurk combineerde dus vrouwelijkheid met een eenvoudig, modieus ontwerp en werd een absolute must-have. Tot op de dag van vandaag is het ontwerp bekend en zeer gewild telkens wanneer het weer opduikt in de collecties van het huis. Het was niet alleen een van de eerste stukken die oversized looks naar de modewereld brachten, het was ook invloedrijk bij het vormgeven van de modestijl van de jaren zestig.
Givenchy Gentleman: Bonjour, lijn voor mannen met schoenen en parfum
Aristocratisch, elegant, gestructureerd. Dit was de norm die de mannenlijn van Givenchy voor zichzelf stelde. Door hard te werken en vooruitstrevende ontwerpen kon Givenchy deze markt, die hij voordien niet had betreden, veroveren door perfect in te spelen op de smaak van de toenmalige upper class.
Hij was zelf zeer kieskeurig over zijn uiterlijk en wilde deze aandacht voor detail en mode doorgeven aan andere mannen. Zijn ontwerpen werden zeer geprezen en hij kon in 1957 een parfum met dezelfde naam aan de collectie toevoegen. Givenchy’s herenkleding maakt nu deel uit van de normale Givenchy collectie. Het parfum is vandaag de dag echter nog steeds verkrijgbaar. In de loop der jaren heeft de geur natuurlijk een paar veranderingen ondergaan, maar hij is nog steeds erg populair.
Creatief Directeur: Grote ontwerpers na Hubert de Givenchy
Nadat Hubert de Givenchy in 1995 afstand had gedaan van het voorzitterschap van het modehuis, begon de zoektocht naar een geschikte opvolger. Vele bekende persoonlijkheden uit de modewereld hebben slechts korte tijd de eer gehad voor Givenchy te werken, tot zij het huis om diverse redenen weer verlieten.
Opvolgers: John Galliano, Alexander McQueen en Julien Macdonald
Een groot aantal ontwerpers met verschillende visies op het merk hebben tussen 1995 en 2005 aan de vrouwenlijn van het label gewerkt. John Galliano genoot slechts van een korte tijd bij Givenchy tot hij de verantwoordelijkheid kreeg over de damescollectie van Dior.
Als rebel in de modewereld lietAlexander McQueen de kans niet voorbijgaan om opzien te baren bij Givenchy. Hij begon met Hubertus de Givenchy irrelevant te noemen en maakte het tot zijn missie om zijn collecties te laten opvallen in vergelijking met wat het label tot dan toe had gepresenteerd. Helaas was dit plan niet erg succesvol.
Interview met Givenchy succes ontwerper Riccardo Tisci: Video
Na de korte ambtsperiodes van de vorige creatieve directeuren, is er één in geslaagd om 12 jaar bij Givenchy te blijven. Riccardo Tisci nam het roer over als creatief directeur in 2005 en had Givenchy tegen 2017 omgevormd tot een succesvol, modern label dat nog steeds de geest van Hubert de Givenchy wist te behouden.
Givenchy onder Riccardo Tisci: Kanye West, Transgender Modellen, Gothic
Riccardo Tisci was niet alleen in staat om zijn visie voor het label te realiseren op een manier die het nieuw leven inblies. Hij begreep, in de geest van Hubert de Givenchy, hoe belangrijk bekende gezichten kunnen zijn als vertegenwoordigers van het merk en bracht Givenchy, door zijn vriendschap en samenwerking met Kanye West, tot nieuwe pracht en populariteit in de streetwear mode.
Gecombineerd met Tisci’s voorliefde voor gotische elementen en het bewustzijn van waar het label voor stond, werden de collecties volledig vernieuwd. De moderne look was erg populair bij de klanten en ook binnen het label. Zo bleef Tisci 12 jaar lang aan het hoofd van Givenchy’s creativiteit.
Claire Waight Keller video: Meghan Markle’s trouwjurk en meer
Toen Claire Waight Keller in 2017 creatief directeur van het label werd, schreef ze bedrijfsgeschiedenis: ze was de eerste vrouw die deze felbegeerde functie bekleedde. Kort daarna kreeg ze de kans om haar vaardigheden aan de wereld te tonen toen ze de opdracht kreeg om de trouwjurk van Meghan Markle te ontwerpen voor de Royal Wedding. In datzelfde jaar werd zij onderscheiden met de British Designer of the Year Award in womenswear.
Matthew M. Williams: stylist en ontwerper neemt het label over in 2020
Nadat Claire Waight Keller het label in 2020 verliet, kwam Matthew M. Williams in beeld. De stylist van de sterren en goede vriend van Kanye West moet het label vooruit helpen, vooral op technologisch vlak. Moderne ontwerp- en snijtechnieken en digitale oplossingen zijn te vinden met de hulp van Matthew M. Williams.
De ontwerper is vooral bekend om zijn luxueuze streetwear creaties. Dit is een nog sterker teken van de trend dat luxelabels die al lang bestaan, zich meer gaan richten op de streetwear-sector.
Kleding: truien, T-shirts en hoodies
Het label staat voor kwaliteit en doordachte ontwerpen. In de loop der jaren hebben verschillende stijlen hun weg gevonden in de ontwerpen, maar één richting is al vroeg naar voren gekomen: het gebruik van gedempte kleuren, inspiraties van streetwear en subcultuur stijlen.
Truien en hoodies met applicaties: Prijzen
De laatste prêt-à-portercollecties van het label bevatten steeds meer eenvoudige katoenen hoodies en sweatshirts, die worden verrijkt met metalen applicaties, kralenwerk of ander borduurwerk en zo perfect in alledaagse outfits kunnen worden ingepast.
- Givenchy Pearls Embroidered Sweatshirt €1,100
- Givenchy Parijs Geborduurde Hoodie €850
- Bedrukte Hoodie 650 €
- Givenchy Geborduurde Hoodie €690
Givenchy Logo T-Shirt: Prijzen
De T-shirt ontwerpen van het label verschillen niet veel van de truien die het produceert. Dezelfde applicaties, patronen, prints en kleurverlopen die je op de hoodies vindt, zijn ook vertegenwoordigd op de T-shirts. Het enige verschil is de prijs, die lager is voor de T-shirts, zoals gewoonlijk.
- Givenchy Pearls Embroidered T-Shirt €890
- Givenchy Parijs geborduurd oversized T-shirt €560
- Vintage Givenchy oversized shirt €320
- Geborduurd T-shirt Givenchy €390
Schoenen en accessoires: sneakers, slippers en tassen
Vooral schoenen en accessoires spelen een essentiële rol in de perfecte streetwear outfit. Givenchy kan u helpen om te vinden wat u zoekt, want het label heeft een ruim aanbod aan verschillende stukken om u te helpen een bijzonder casual stijl te ontwikkelen.
Top 5 populairste sneakers voor dames en heren
Sneakers of sportschoenen zijn een essentieel onderdeel van de perfecte streetwear pasvorm. De schoenmodellen van Givenchy zijn van bijzonder hoge kwaliteit en vervaardigd van fijn leder, zodat ze de voeten warm houden en bestand zijn tegen nog hardere weersomstandigheden.
- Sneakers in Leer met Webbing (dames/heren)
- Givenchy Reverse Sneaker in Leder (heren)
- Spectre Lage Lopers (Men/Dames)
- Givenchy Sneakers in Leder (Dames)
- Spectre Tweekleurig Gebreide Sneakers (Heren/Dames)
It-Bags: Tassen zoals Antigona, Pandora en Co.
Givenchy is er in het verleden in geslaagd één of twee iconische tassenmodellen op de markt te brengen, met de Antigona-tas op kop. Het model van de tas draagt de geest van de stichter van het label in zich door klassiek en modern te combineren. Enerzijds is het model voorzien van stevig vastgenaaide handgrepen, waardoor het op de onderarm kan worden gedragen. Bovendien kunt u een langere schouderriem aan de tas bevestigen, zodat u uw handen vrij hebt.
De doos van Pandora bevatte al het kwaad in de wereld en hoop. Of al het kwaad ook in de Pandora Bag van Givenchy kon worden gestopt, blijft de vraag. De vrij kleine, kubusvormige tas valt vooral op door zijn ongewone vorm.
De Mystic tas is iets klassieker met een klep en ziet er op het eerste gezicht eleganter uit dan de andere tassen. Dit betekent echter niet dat hij ongeschikt is voor dagelijks gebruik. Integendeel, deze tas kan worden gebruikt om alledaagse outfits te verbeteren. De tas kan ook worden uitgebreid met een schouderriem om hem comfortabeler te dragen.
Badslippers: schoenen voor een zekere luxe in het dagelijkse leven
Het merk noemt de schoenen Casual Shoes en verkoopt verschillende ontwerpen van sandalen. Al eeuwenlang bieden vooral sportmerken schoenen in deze stijl aan. Maar ten laatste sinds Kanye West futuristisch ogende Yeezy slippers uitbracht, zijn de schoenen ook in het duurdere modesegment terechtgekomen.
Givenchy liet deze kans niet voorbijgaan en bracht zijn eigen versies van het zeer speciale schoeisel uit. Eén met het merklogo en de andere in een opvallender, volledig zwart design.
Zonnebril van Givenchy á la Audrey Hepburn
Veel sterren en sterretjes gebruiken graag zonnebrillen om de tekenen van slaaptekort te verdoezelen, of zelfs om hun eigen identiteit te verhullen. Zonnebrillen zijn niet alleen praktisch, maar ook stijlvol. Givenchy probeert altijd hun zonnebrillen te herontdekken.
Ze zijn niet alleen stijlvol, ze bieden ook de laatste trends. Of u nu de voorkeur geeft aan de grote, zwarte klassiekers of een zonnebril met op piercings geïnspireerde details wilt proberen, is aan u. Givenchy biedt beide.
Specials: Schoonheid, Parfum en Antigona
Givenchy heeft niet alleen een breed scala aan schoonheidsproducten en parfum, maar biedt ook exclusieve inzichten in de productie van de grote ontwerpen. Wij hebben nog een paar weetjes voor u op een rijtje gezet, voor degenen die maar niet genoeg kunnen krijgen van het label.
Schoonheid: Parfum, Bronzer, Pi en Givenchy Gentleman
Dit artikel was hoofdzakelijk gericht op de kledingafdeling van het label en legde ook veel nadruk op het samenvatten van de ontwikkeling van het label tot wat het vandaag is. Helaas was de schoonheidsafdeling verwaarloosd. Maar als u nog op zoek bent naar het perfecte Givenchy parfum of meer wilt weten over de make-up van het label, dan vindt u een heel artikel over Givenchy Beauty dat zeker de moeite waard is om te bekijken!
Video Antigona Savoir Faire: productie van de populaire tas
Waarom is de Antigona zo populair? En nog belangrijker, wat rechtvaardigt het prijskaartje van deze begeerde tas? Misschien kan deze video u een beetje inzicht geven in hoeveel moeite er in de productie van deze klassieke tas gaat zitten.