Word een model: Vereisten, sollicitatie, modellenbureau & tips! 33 vragen aan Stephan Czaja
Model worden – Stephan Czaja, eigenaar van CM Models geeft ons vandaag antwoord op alle belangrijke vragen! Het nieuwe seizoen van Germany’s next Topmodel is begonnen en honderdduizenden jonge meisjes volgen de show van Heidi Klum. Stephan neemt ons mee achter de schermen van de haute couture, de reclame en de castings van vandaag. Wat zijn de vereisten om model te zijn? Hoeveel verdien je als model? Hoe belangrijk is Instagram voor modellen? Iedereen heeft het weer over de deelnemers van GNTM, de show geeft jonge meisjes een goed inzicht, maar hoe is het echt? We willen weten hoe een modellencarrière begint en wat belangrijk is.
- Modellenbureau – CM Models
- GNTM – Nieuws
- Word een model: Vereisten, grootte en levensstijl
Stephan Czaja is de eigenaar van CM Models, auteur van The Model Book, hij is makelaar in luxe onroerend goed en heeft een van de toonaangevende social media agentschappen in Duitsland. Als iemand weet wat hij doet, is hij het wel! We konden hem vandaag ontmoeten voor een interview tussen twee afspraken in. CM is een van de toonaangevende agentschappen in Duitsland met banen in heel Europa, maar ook in de VS en Azië. Zij werken met bedrijven als Hermès, Prada, CK, Dior, Nike, Levis, en nog veel meer.
FIV – Mijn eerste vraag: Wat maakt volgens jou een goed model?
Stephan Czaja – Discipline en ambitie! Mooie looks, talent voor de catwalk en modeshows, fotoshoots, commercials, dit alles kan pas later worden getest. Daarom staat de discipline van een model aan het begin van alles. Dat betekent stiptheid, betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen.
Daarnaast is er ambitie, d.w.z. de eigen onafhankelijke wil om zichzelf voortdurend te verbeteren. De concurrentie is hevig, vooral wanneer een model later naar de grote modehoofdsteden gaat, naar Parijs, New York, Sjanghai of Milaan.
Modellenwerk in het buitenland: Parijs, New York, Londen, Shanghai
FIV – Dus Parijs, New York, Shanghai zijn de grote bestemmingen voor modellen?
Stephan Czaja – Als model dat echt professioneel wil werken en er zijn brood mee wil verdienen, is het zeer voordelig om een bepaalde tijd in deze steden te hebben gewerkt. Het gaat niet alleen om banen, maar ook om internationale ervaring en natuurlijk fotoshoots met de topfotograaf. Hoe meer ervaring, hoe meer verschillende fotoshoots, hoe beter voor het model. De eigen modellenportefeuille wordt sterker en sterker door nieuwe fotoshoots en zo krijgen modellen grotere opdrachten.
In steden als Shanghai, Londen maar ook New York zijn er de grote reclamecampagnes, haute couture shows, merken – Voor modellen zijn steden als New York, LA, Parijs, Milaan, Londen maar ook Shanghai en Hong Kong the place to be.
FIV – Hoe komt een model aan jobs in het buitenland? Zijn het losse campagnes of ben je er voor een langere periode?
Stephan Czaja – Na de opbouw tijdens hun schooljaren en na hun eerste baantjes, gaan modellen die voldoen aan de eisen van grootte en proportie gewoonlijk voor 2 tot 3 maanden naar een stad. Dit wordt “on stay” genoemd. Jonge modellen wonen dan in gedeelde modelwoningen, wonen dagelijks vele castings bij en krijgen idealiter hun eerste jobs. Hier kunt u ook terecht voor de toonaangevende modemerken zoals Hermes, Burberry, Dior, Prada, Givenchy en nog veel meer.
Wij als agentschap betalen en financieren deze reizen, later worden ze in rekening gebracht. Dus er is geen risico voor de modellen. In ruil daarvoor verwachten we precies de kwaliteiten die ik aan het begin van het interview noemde: Discipline en ambitie.
Foto: Dolce & Gabbana modeshow in Milaan, model Linn Fausten @ CM Models / Women Milano
Model Scouting: Wat is belangrijk?
FIV – Wanneer u op zoek bent naar nieuwe gezichten voor uw modellenbureau, hebt u ongetwijfeld een aantal factoren die uw selectie en besluitvorming sturen. Waar let u op bij het scouten van jonge modellen, wanneer u een potentieel model ziet en leert kennen in het agentschap, of met andere woorden, hoe herkent u als modellenagent een goed model?
Stephan Czaja – Scouting gaat eerst over lichaamsgrootte, gezichtscontouren en figuur. Helaas zijn discipline en ambitie niet op het eerste gezicht te zien! In de weinige momenten dat je iemand ziet die model wil worden, gaat het vooral om figuur en proportie.
Voor jonge modellen draait het allemaal om figuur en lichaamsgrootte
Minimumafmetingen en -verhoudingen zijn altijd de eerste vereisten. Daarna gaat het om de contouren van het gezicht, maar ook om alle subtiliteiten en eigenaardigheden die iedereen heeft. Van opvallende gezichten, tot ongewone gezichten, sproeten, de teint van de huid, lang en kort haar of zelfs spleetjes tussen de tanden. In een snelle beoordeling zijn er veel interessante details die een model uniek maken, voor ons als modelverkenners.
Het besluitvormingsproces in de vergaderingen van de agentschappen is dan ook vaak lang, bijvoorbeeld na een casting met 100 modellen. Uiteindelijk speelt alles een rol bij de keuze en de selectie. In de tweede ronde leert u elkaar kennen tijdens de presentatie in het modellenbureau. Hier praten ze uitvoerig met elkaar, leren de modellen het agentschap kennen, de boekers maar ook de samenwerking. Tegelijkertijd kom je veel te weten over het model, haar persoonlijkheid, haar eigen ambitie en, natuurlijk, haar uiterlijk. Als agentschap wilt u het beroemde “vuur in de ogen” zien, zodat u beseft dat de persoon die voor u zit de baan echt wil.
FIV – Over de kennismaking met uw bureau, heb ik een paar vragen over uw persoonlijke tips. Maar eerst zou ik willen weten of je er als model “speciaal” of “gemiddeld” uit moet zien om succes te hebben?
Stephan Czaja – Voor de meeste modellen is het typische schoonheidsideaal vervuld. Extreem buitengewoon is bijzonder, maar wordt nauwelijks geboekt door klanten in de reguliere business rond commercials, online shops, campagnes, showrooms en modeshows.
“Goed uitzien” gaat beter dan “extravagant”
Uiteindelijk verdien je als model je brood niet met extravagante fotoshoots en videoproducties zoals je die in tv-shows ziet. Er worden geen verfpatronen gespoten, er zijn geen wilde dieren bij de shoot en nee, er is nooit een “naakt shoot” zoals op TV. Het echte model leven is anders!
Als model verdien je het meeste geld met “typische” foto’s voor webwinkels, campagnes of reclamespots. Het uiterlijk mag dus niet te “extreem” of ongewoon zijn, of afwijken van het typische ideaalbeeld dat wij allen in ons dragen. Als je de smaak van alle mensen bij elkaar neemt, heeft de meerderheid van de mensen een “typisch” beeld van schoonheid in termen van uiterlijk en verhoudingen.
Afgezien daarvan wint in het echte leven een natuurlijke, sympathieke uitstraling, in combinatie met de juiste lichaamsgrootte, uiteindelijk altijd.
90-60-90: ideale metingen of?
FIV – Over overtuigen gesproken, als je denkt aan de “perfecte maten”, heb je onmiddellijk de typische 90-60-90 in je hoofd die iedereen kent. Zijn dit echt de perfecte maten voor vrouwelijke modellen en is dit een algemene misvatting?
Stephan Czaja – Deze vraag wordt mij vaak gesteld, droomverhoudingen of niet? In feite heeft niemand deze verhoudingen bedacht en gezegd, dit is perfect! Deze verhoudingen zijn afgeleid van ons algemene ideaalbeeld, kortom: wie vinden wij aantrekkelijk?
Maar als je, zoals gezegd, naar de snit van mensen kijkt en alle schoonheidsidealen over elkaar heen legt, dan staat voor de meeste mensen een verhouding van 90-60-90 voor vrouwen ver bovenaan in de rangorde van aantrekkelijkheid. Dienovereenkomstig zien we vrouwen met vergelijkbare proporties als aantrekkelijk in de media.
Maar het is interessant op te merken dat de verhoudingen niet in steen gebeiteld zijn, zij zijn betrekkelijk onafhankelijk van de lichaamsgrootte.
Dit opent de markt voor kleinere modellen met mogelijkheden voor afgietsels en banen.
Bikinishoots worden bijvoorbeeld vaak geboekt voor kleinere modellen, en ook hier spelen de proporties en de verhouding tussen lichaam en gezicht een rol. Met kleinere modellen komen vrouwelijke rondingen nog mooier uit. Dienovereenkomstig is de 90-60-90 meer synoniem met het typische “zandloperfiguur”, of het nu Cara Delevingne of Jennifer Lopez is. Schoonheidsidealen veranderen ook als je het continent verlaat.
Nog een voorbeeld: In Azië en steden als Beijing, Shanghai en Seoul zijn de meest succesvolle modellen tussen 171-176 cm, een volle 4-5 centimeter korter dan in Europa of Amerika.
Toepassing, doelen en persoonlijkheid
FIV – Hoeveel aanvragen ontvangt u als modellenbureau per maand?
Stephan Czaja – Veel, heel veel. Laat me een snelle berekening maken: we ontvangen ongeveer 100 tot 150 aanvragen per dag, wat neerkomt op 3.000 of 4.500 per maand. De aanvragen komen van over de hele wereld, van New York tot Londen, van Hamburg tot Shanghai. Ons bureau nodigt 5 tot 10 sollicitanten uit voor een gesprek of een videogesprek. Dan krijgen 2 tot 4 een modellencontract bij ons agentschap, dus zijn er “slechts” 2 tot 4 nieuwe modellen per maand. Waarom is dat? Omdat we carrièreplannen maken als een internationaal management, waar te beginnen en hoe je je doel bereikt als model in 2, 3 jaar. Hoe beter en intensiever het beheer, hoe sneller het gaat. Wij willen het beste van het beste, uiteindelijk gaat het om wereldwijde commercials, Fashion Week in Parijs, On Stay in New York, fotoshoots in Hamburg, showroom in Milaan. Vanaf het begin, veel verantwoordelijkheid voor jonge modellen.
Voor mij als modellenagent, en nog meer als eigenaar, is het uiterst belangrijk dat jonge modellen de ernst ervan inzien. Als je op je 15e, 16e of 17e begint met modellenwerk, heb je nog een lange weg te gaan. Velen beseffen dat niet, zij willen binnen een paar weken op de omslag van Vogue staan en als dat niet lukt, haken zij weer af. Extreem frustrerend als modellenbureau, daarom ben je al zo extreem selectief met de casting en sollicitaties.
Dus als je een modellencontract krijgt na solliciteren, presenteren en casten, weet je dat je de juiste kwalificaties hebt. De volgende stappen zijn dan: persoonlijkheid en modelportfolio om cliënten te overtuigen.
FIV – Is de markt niet al oververzadigd, met zoveel toepassingen? Is het nog de moeite om te solliciteren?
Stephan Czaja – Het is net als overal elders, als je het wilt maken, moet je veel proberen! Als je aan modellenwerk begint met de instelling dat de competitie te groot is, zul je het zeker niet redden. Het is niet alleen zo in de modellenwereld, het is hetzelfde in het voetbal, als muzikant en zanger of als acteur. Uiteindelijk heb je ambitie, discipline en een goed agentschap of een goede club nodig die je de juiste contacten, opleidingen, mogelijkheden, castings en banen verschaft.
FIV – Afgezien van het uiterlijk en de kenmerken van het model, wanneer is de perfecte instapleeftijd voor modellen?
Stephan Czaja – Voor mij persoonlijk is de perfecte leeftijd om met modellenwerk te beginnen tussen 15 en 17 jaar. Maar hier begint het niet meteen 100%, school heeft voorrang. Schoolonderwijs is uiterst belangrijk voor modellen, of het nu gaat om teksten die je moet leren voor een reclamespot, Engels voor small talk met de teams rond fotografen, creative directors en modeontwerpers, maar ook wiskunde, tenslotte ben je dan een ondernemer. Hoe slimmer, hoe beter! Dat is waarom goede modellenbureaus ervoor zorgen dat je je diploma haalt. Daarna ligt de wereld voor je open. Hoe slimmer je bent, hoe verder je kunt komen. Want als model leef je ook van vervolgboekingen. Als een klant je leuk vindt, krijg je een andere baan en nog een. Aardig zijn, overtuigend op de set, dat is hoe je vooruit komt. Tot die tijd verstrijken echter 1 of 2 jaar tot het definitieve contract wordt ondertekend, waarbij in kleine stapjes ervaring en beeldmateriaal worden opgebouwd. Zogezegd het basispakket om het later te maken in de grote metropolen zoals New York.
Modelcontract en -structuur
FIV – Daarom krijgen zo weinig modellen een contract, toch?
Stephan Czaja. – Precies. Wij willen immers heel goed voor onze modellen zorgen, zodat zij zich vrij kunnen ontwikkelen door al het werk achter de schermen. Voor ons betekent dat modellen die goed kunnen rondkomen van hun werk en voortdurend nieuwe dingen kunnen ervaren. In feite is de tijd als model zo intens en interessant dat je nooit alle facetten in een interview kunt overbrengen! Als ik erover nadenk, ga je op 17-jarige leeftijd voor het eerst naar Parijs, even later ga je voor het eerst op vakantie naar Milaan, zodra de school af is, begint het echte modellenleven: Shanghai, Fashion Week Parijs, fotoshoot in Hamburg, catwalk in Düsseldorf. Als je 19 of 20 bent, heb je al zoveel meegemaakt en zoveel te vertellen – het is een echte droombaan.
FIV – Hoe werkt zo’n opstelling, snel beschreven?
Stephan Czaja – Als je op 15-jarige leeftijd bij een groot modellenbureau als het onze komt, is het eerste wat je moet doen goed op school, zoals hierboven beschreven, en tegelijkertijd wordt je modellenportfolio stap voor stap opgebouwd met het doel om diverse en veelzijdige fotoshoots te hebben. Als je eenmaal een modellenportfolio hebt samengesteld dat zich kan meten met ervaren modellen in een casting, is het tijd om spijt te krijgen. Je wordt niet zomaar een topmodel. School, een portfolio opbouwen, je eerste werkervaring opdoen, carrièreplan, afstuderen, naar het buitenland. Je grote doel is om op je 21ste, 22ste goed van deze baan te kunnen leven! Als je er met deze instelling in gaat, heb je de beste kansen.
Foto: Nieuwe mannelijke modellen / Lente @ CM Models
Voordelen van het modellenbureau
FIV – Als je de steun van een modellenbureau opsomt, wat is dan het belangrijkste wat een modellenbureau aan een model geeft?
Stephan Czaja – Netwerk. Als onafhankelijk model zou je nooit de contacten kunnen opbouwen die een modellenbureau heeft door vele jaren werk en vele werknemers. We hebben het hier over creatief directeur, modeontwerper, marketing manager, managing director, reclamebureaus, de hele administratie erachter, shoots met fotografen, de lijst is erg lang en dan hebben we het nog niet eens gehad over belastingzaken, facturering, aanmaningen, reisplanning, berekening van gebruiksrechten, partnerbureau in het buitenland, financiering van reizen, enz.
Als model moet je het binnen een paar jaar maken, je hebt niet eeuwig de tijd, dus het lukt alleen met een goed en sterk modellenbureau achter je, dat voor alles zorgt wat belangrijk is als management. Een model moet gedisciplineerd blijven, plezier hebben op het werk, een positief charisma hebben en natuurlijk professioneel zijn, het gaat om stressvol reizen, strakke schema’s en natuurlijk de druk achter je als uiteindelijk een hele campagne afhangt van je prestaties als model. Terwijl het reclamebureau alles wat belangrijk is op de achtergrond heeft voorbereid, sta jij als model tijdens de fotoshoot in het middelpunt van de hele productie. Uiteindelijk hangt het hele succes van een campagne af van uw prestaties. Daarom is de opbouw zo belangrijk, doe ervaring op, neem je eigen tijd zodat je beetje bij beetje kunt groeien om de grote klussen te krijgen.
Als je je inspant en volhoudt, krijg je geweldige vorken, kun je de wereld ontdekken, veel mensen ontmoeten. Zoals ik al zei, modellenwerk is een echte droombaan.
Minimum omvang: Runway (modeshow) en Commercial (reclame)
FIV – Hoe lang moet je zijn als model voor de catwalk van een modeshow?
Stephan Czaja – Voor catwalks en modeshows zijn de typische, welbekende maten van modellen uiterst belangrijk. Hoe bekender het merk, hoe internationaler de locatie, hoe uniformer de maten van de modellen. De reden is eenvoudig, modeshows zijn bedoeld voor een koper om nieuwe collecties te zien en te bestellen of te kopen. Ook al zijn er beroemdheden en beïnvloeders in het publiek, de belangrijkste mensen voor modeontwerpers zijn de kopers, want zij kopen collecties in grote aantallen. Natuurlijk zijn influencers en beroemdheden ook belangrijk als merkambassadeurs, maar voordat de outfits in de winkels liggen, zijn het de kopers die de handel naar de ontwerpers brengen. Pas wanneer zij later in de winkels verkrijgbaar zijn, kunnen zij door particulieren worden gekocht. Dus, de naam van het spel is: Concentreer je op de verzameling.
De nadruk ligt dus op de mode en niet op het model. Bij een modeshow zijn dus de typische maten vereist die men in de modellenwereld kent. In landen als Duitsland moet een vrouwelijk model gewoonlijk een minimumlengte van 176 cm hebben voor de landingsbaan. Aangezien de vrouwelijke modellen gewoonlijk hoge schoenen dragen, moeten de mannen dienovereenkomstig ten minste 186 cm lang zijn voor een harmonieus beeld van de groep.
Als we dan op een modeshow in New York, Milaan of Parijs zijn, zijn de maten en nog strenger. Ten eerste, de lengte, vrouwelijke modellen moeten 178 cm lang zijn, max 180 cm. Mannen moeten ook 2 cm langer zijn, 188 cm tot 192 cm, max 194 cm. Bovendien spelen de heupen van vrouwen ook een grote rol in de grote modehoofdsteden van de wereld. Voor vrouwelijke modellen mag het maximum 90 cm zijn. In steden als Tokio of New York en Parijs is vaak een maximum van 89 cm vereist.
Ook al is er veel hype rond het thema diversiteit, toch beweegt 99% in de betaalde modemarkt zich precies rond deze maten.
FIV – Voor modellen zijn er twee gebieden, high fashion maar natuurlijk ook het grote gebied van de reclame, hoe groot moet een model zijn als het gaat om reclame (commercieel)?
Stephan Czaja – Leuk dat je deze vraag stelt! Want er is niet alleen high fashion en haute couture, een ander groot deel van de industrie speelt zich af op het gebied van de reclame. Hier is het niet zozeer een kwestie van grootte; in de regel zoekt men naar een heel “mooi” gezicht. Dan is er het professionalisme op de set, de gezichtsuitdrukkingen en de juiste emoties op het juiste moment.
Een van mijn beste modellen bijvoorbeeld is slechts 171 cm lang en al 57 jaar oud. Ze is fantastisch! De klanten houden van haar! Ze werkt over de hele wereld en heeft een fantastische persoonlijkheid, ze is zo’n positief persoon! Maar ik wil nu niet in vervoering raken.
Foto – Neem uw eigen maten (heupen, taille, borst en lengte)
FIV – Hoeveel verdien je als model in de reclame, kun je een voorbeeld geven?
Stephan Czaja – Als je als reclamemodel succes wilt hebben, zijn gezichtsuitdrukkingen, emotie en lichaamstaal het belangrijkst. Als je modellenbureau weet dat je constant goed presteert, kun je veel jobs krijgen! Vooral reclamejobs zijn zeer lonend omdat ze betalen voor gebruiksrechten. Heel eenvoudig uitgelegd: als er een reclamespot wordt gemaakt, worden de gebruiksrechten door de klant gekocht, bijvoorbeeld voor een jaar. Als de reclamespot goed wordt ontvangen, wordt hij een tweede jaar gedraaid, misschien zelfs een derde, vierde en vijfde jaar. Met elke verlenging van de gebruiksrechten, krijgt u als model extra geld. Dat kan al snel een paar duizend euro zijn, zodat je in theorie met één baan je huur voor een jaar kunt betalen. Als je in het eerste jaar 5.000 euro verdient, dan 4 keer verlengd, heb je 25.000 euro voor een dag werk.
Om daar te komen, heb je ambitie en discipline nodig als een model!
Aanvraag en interview
FIV – Als iemand besluit model te worden en een aanvraag indient, wat voor foto’s moeten modellen dan sturen?
Stephan Czaja – Simpel gezegd: maak de foto’s met je smartphone, toon je natuurlijke look zonder make-up, zonder styling in natuurlijk licht, dat wil zeggen bij voorkeur daglicht kort voor, na of tijdens de middag; niet ‘s nachts. Terug naar natuurlijkheid, je kleding mag ook niet afleiden, het beste is om een eenvoudige zwarte top te dragen als vrouw of een overhemd als mannelijk model. Laat jezelf 100% natuurlijk zien, want dat is precies wat modellenbureaus en hun klanten het meest waarderen. Alleen natuurlijke schoonheid is overtuigend.
Daarom kan ik alleen maar aanraden dat je jezelf vanaf het begin precies zo laat zien als je bent!
Het is ook belangrijk te zeggen dat je geen betaalde fotoshoot nodig hebt! Veel mensen zoeken een fotograaf die hen “creatieve” foto’s stuurt. Mijn tip voor iedereen die model wil worden: maak de foto’s gewoon met je mobieltje! Vraag het je moeder, vader of gewoon een goede vriend.
FIV – Veel mensen brengen elke dag uren door op sociale media. Dus ik zou graag willen weten, wanneer u een model aanvraag, welke rol spelen volgelingen deze dagen? Hoe groot is de rol van sociale netwerken bij de selectie van nieuwe modellen?
Stephan Czaja – Ook hier is natuurlijkheid de belangrijkste factor! Bij de job van een model gaat het niet om het gamma, klanten moeten en willen modellen, het uiterlijk is uiteindelijk doorslaggevend bij de casting. Interessant wordt het pas met jongeren die bijvoorbeeld al 200.000 of 300.000 volgers op Instagram hebben, maar “slechts” aan 95% van alle eisen voldoen.
Jongeren die op 15- of 16-jarige leeftijd al 200.000 of 300.000 volgers hebben, zijn uiterst, uiterst zeldzaam. Dienovereenkomstig zou ik zeggen dat het aantal volgers er niet toe doet, tenzij je behoort tot de 0,001% die binnenkort op jonge leeftijd een half miljoen volgers zal hebben, en zoals ik al zei, aan 95% van alle eisen moet nog steeds worden voldaan.
FIV – Is er een minimum of ook een maximum leeftijd voor modellen?
Stephan Czaja – Ten eerste, het beste aan modellenwerk of de job van model is dat er geen maximumleeftijd is! Sterker nog, hoe ouder je wordt als model, hoe minder concurrentie er is, want velen besluiten in de loop van hun leven een andere carrière na te streven, bijvoorbeeld in de journalistiek, marketing, ze worden arts of doen iets heel anders.
Foto – VW commercial met Milva Spina @ CM Models
T-Cross campagne met Cara Delevingne en anderen
https://www.youtube.com/watch?v=vJO6DLcGy7g
Het is anders met de minimumleeftijd, als je als model wilt werken, moet je je op je 15e, 16e, 17e aanmelden bij een modellenbureau. Want vooral in de jongere jaren heb je tijd om naar het buitenland te reizen, testshoots te doen en nog veel meer. Die tijd kun je later niet meer goedmaken.
Instapleeftijd, perfecte maten en modelbanen
FIV – Hoe oud is het jongste model in uw modellenbureau?
Stephan Czaja – Bij CM Models beginnen we op de leeftijd van 15 jaar, dat is ook de leeftijd van onze jongste. Voor het zover is, moet je zeker van je jeugd genieten: Vrienden, vrije tijd! Maar de eerste banen beginnen pas als je 16 of 17 bent, dan ga je naar het buitenland.
FIV – Elke klus is anders, van showroom tot modeshow, fotoshoots en video: Hoe verschillend zijn de eisen op de verschillende gebieden? Waarin verschillen kwaliteit en vaardigheid?
Stephan Czaja – Elke baan is anders! Korte loopsessies voor de nieuwe Nike commercial, runway show voor Calvin Klein, e-commerce shoot met 25 outfits, groepsshoot in het centrum van de stad voor een reclamecampagne, elke job heeft zijn eigen speciale uitdagingen.
De eerste stappen van een model
FIV – Als u een nieuw gezicht interessant vindt in uw modellenbureau, voor u en uw klanten en zij presenteert zich met succes bij de introductie in uw modellenbureau, wat is dan de typische start van een model, wat zijn de eerste stappen voor jonge modellen?
Stephan Czaja – Na het interview komt het modellencontract, dan de eerste fotoshoot en dan het opbouwen van de modellenportefeuille. Afhankelijk van je leeftijd kan dat relatief lang duren, want als je nog op school zit, heeft dat natuurlijk absolute voorrang. Het is belangrijk dat alles klaar is tegen de tijd dat je klaar bent met school, laten we zeggen 6-8 goede shoots met goede fotografen, plus 3-5 foto’s van klussen.
Dit is een goed begin als je in je laatste schooljaar al wat meer wilt werken. Na je afstuderen heb je al een paar kleine baantjes in Duitsland gehad, daarna ga je met de juiste kwalificaties de grote wereld van de mode, media en reclame in! De grote steden, vooral steden als Los Angeles, New York, Parijs, Milaan, Londen, Sjanghai, Hong Kong en Beijing. Dan zijn er nog veel meer interessante plekken zoals Kaapstad, Barcelona of zelfs Seoul. Modellen moeten hun tijd nemen na school, ongeveer 2 jaar voor de hele internationale set-up. Daarna heb je internationale ervaring, het personeel en de managers van de partnerbureaus van je moederbureau (in ons geval CM Models) kennen je. Uw boek bevat ook sterke foto’s van banen en fotografen van over de hele wereld.
Het begint allemaal met de modelmap
Je hebt goede en expressieve foto’s nodig. Als tip voor jonge aankomende modellen: de kwantiteit van de foto’s is niet belangrijk, maar de kwaliteit! Je hebt verschillende instellingen nodig, zwart-wit, sportief, foto’s met plezier, mode, kleurrijke achtergronden, lachen, serieus zijn, en nog veel meer. Zodat de klant zichzelf in alle mogelijke facetten kan zien. Als bijvoorbeeld een reclamecampagne is gepland waarin u wordt verondersteld te glimlachen, hebt u een foto nodig waarop u plezier hebt en lacht. Op een gegeven moment komt er een internationale sportmodefabrikant en de castingdirecteur ziet een sportieve foto direct in je boek. Het voordeel: enerzijds kunnen zij zich het model in de castingrol sneller voorstellen, anderzijds weten zij dat u reeds ervaring op dit gebied hebt opgedaan. Het aantal fotoshoots is dus niet belangrijk; je modellenbureau moet ervoor zorgen dat de fotoshoots gevarieerd zijn, zodat je zoveel mogelijk kanten van jezelf laat zien. Daarom is het ook belangrijk om als model alle verzoeken door te sturen naar het management. Zodra je in een modellenbureau bent, zullen mensen je opmerken. Dus je krijgt steeds meer verzoeken, bijvoorbeeld via Instagram. Het geheim is niet om “alles te doen”, hoe exclusiever je bent, hoe beter en hoe meer je verdient als model.
Het is ook belangrijk dat de foto’s natuurlijker zijn naarmate de klant meer in de kijker staat. Je moet er vanaf het begin voor zorgen dat je niet te experimentele foto’s in je boek hebt. Uw gezicht moet altijd duidelijk zichtbaar zijn, niet bedekt. Modellen moeten er ook voor zorgen dat fotografen niet te veel retoucheren, natuurlijkheid zal je naar de top brengen als model.
Showroom en modeshow
FIV – Als de modellenportefeuille sterk genoeg is, wat is dan de volgende stap voor jonge modellen, waar begint de carrière?
Stephan Czaja – Jonge modellen beginnen meestal als pasmodel of in showrooms. Modeontwerpers presenteren hun nieuwe collecties in showrooms. In de showroom zijn inkopers van grote modeketens en warenhuizen, niet veel, slechts ongeveer 1-5 mensen. Als model presenteer je dan de afzonderlijke stukken van de nieuwe collectie in een soort kleine modeshow. Klanten kunnen een directe indruk krijgen van de materialen, de stof, de afwerking en de kwaliteit van de nieuwe kledingstukken. Een relatief eenvoudige klus.
De eerste echte uitdaging is de eerste modeshow. De eigenlijke show is betrekkelijk kort, maar de voorbereidingen zijn zeer intensief. Hier moet je werken met wel 20 verschillende modellen, je hebt tijdsdruk maar ook een publiek. Maar als model, buiten Parijs, Milaan, Londen, New York, enz., werk je zelden op modeshows. Fotoshoots zijn veel belangrijker.
Fotoshoots, e-commerce en commercials
Het volgende ambitieniveau is dus ook de eerste fotoshoots, bijvoorbeeld voor Instagram of online shops of e-commerce. Vanaf hier gaat het meestal niet meer alleen om “mooi zijn”, nu gaat het ook om presteren en het leveren van consistente prestaties. Dat betekent positieve uitstraling en een glimlach, zelfs na het 18e kledingstuk en 7 uur productie. Als model is een van de grote doelen om vervolgboekingen te krijgen van klanten die uiterst tevreden waren over het werk van het model. Als je goed werk levert als model, zal de klant je opnieuw boeken voor gelijkaardige of zelfs grotere modeljobs.
Op een gegeven moment gaat het niet meer alleen om jou in de online winkel. In de volgende stap schiet je je eerste campagne samen met andere modellen, bijvoorbeeld. Jullie moeten allemaal samen op de campagnefoto’s staan, lachend, perfecte beweging en harmonie. Nu gaat het niet alleen om zelf te presteren, je moet ook in combinatie met de anderen presteren. Dit betekent dat telkens wanneer de fotograaf een foto neemt, de bewegingen van alle modellen moeten kloppen, en natuurlijk ook de gezichtsuitdrukkingen, van alle modellen. Deze emoties op elkaar afstemmen is echt moeilijk! Als model heb je veel oefening en ervaring nodig.
Op een gegeven moment krijg je niet alleen fotoshoots van je bureau, maar ook deze campagne en de volgende, commercials. Bij dergelijke commerciële producties zijn de teams veel groter, en dus ook de kosten voor zo’n commerciële productie. Dus veel hangt af van jou als model. Maar het is de moeite waard, we hebben al eerder kort besproken hoeveel je kunt verdienen als jong model voor reclames met alle gebruiksrechten er bovenop.
Video – Nike Factory Store commercials (internationaal) met Lisa en Louisa @ CM Models
Video – Dailies commercial (internationaal) Johanna, Hannes en Marie @ CM Models
Modellen op TV: Wat zeg je tegen GNTM?
FIV – Een laatste vraag, wat denk je van Duitslands volgende Topmodel? Kun je een beroemd model worden met de show?
Stephan Czaja – Door formats als Germany’s next Topmodel kun je een bekend persoon worden, dat is waar. In de regel boeken echter slechts drie of vier mensen uit elk seizoen blijvend succes. De rest heeft voor altijd het GNTM-stempel, wat niet noodzakelijk gunstig is omdat het afleidt van de eigenlijke campagne. GNTM is een grote duw voor Instagram. Het is belangrijk dat de deelnemers na de show bij de les blijven en niet afgaan op de hype van de uitzendperiode. Al een paar weken na de uitzending is het stil in de inbox van bijna iedereen. Degenen die dan willen overstappen naar een normaal modellenbureau blijven meestal gevangen in het GNTM universum.
Veel van de kandidaten worden ook gecast buiten de maten die uiteindelijk nodig zijn als model voor high fashion klanten. Als ze een jaar later willen overstappen naar een goed modellenbureau, begrijpen ze vaak de afwijzing niet omdat alles in GNTM past. In het echte leven maken ze echter vaak geen kans bij castings met echte modellen, vaak zijn hun heupen te breed, hun taille te klein of te opvallend. Daarom moeten GNTM-deelnemers ervoor zorgen dat ze zo veel mogelijk volgers krijgen. Na GNTM is Instagram de basis voor andere banen, bijvoorbeeld adverteren op Instagram.
De deelnemers zijn meestal ook wat ouder dan de modellen die voor een professionele modellencarrière kiezen en zich op 15- of 16-jarige leeftijd aanmelden. Maar het is een geweldig formaat om bekendheid te krijgen! Zeker in tijden van Instagram kun je natuurlijk een goede fanbase opbouwen en er goed van leven. Als u op evenementen wilt staan en later producten wilt promoten, is de show een geweldige kans.
Hoeveel verdienen GNTM-deelnemers op Instagram?
FIV – Aan het eind van het interview, wil ik echt wat inzichten uit je krijgen! Naast je modellenbureau, heb je ook een van de toonaangevende social media bureaus in Duitsland. De meest succesvolle GNTM-deelnemers hebben veel volgers na de show, wat ik interessant vind, op welk punt begin je geld te verdienen als influencer op Instagram?
Stephan Czaja – Hoeveel geld je verdient op Instagram hangt sterk af van de individuele persoon achter het kanaal. De ene is meer ondernemer, de andere minder. Sommigen slagen erin geld te verdienen met 100.000 volgers, anderen weten niet hoe ze geld moeten verdienen en plaatsen voortdurend promotiecodes waarmee ze 5% of 10% per verkoop verdienen. Als niemand koopt, verdienen ze geen geld. Maar als je jezelf goed verkoopt, kun je tot 1.000 € aanrekenen voor een bericht met 100.000 volgers en meer. Of de klant in kwestie daarin meegaat is een andere vraag; daar komen individuele onderhandelingsvaardigheden om de hoek kijken. Vooral als je geen agentschap hebt en privé onderhandelt, wat de meerderheid van de ex-kandidaten moet doen. Maar hier hangt het, zoals ik al zei, sterk af van hoe zakelijk de persoon in kwestie is. Er zijn ook veel positieve voorbeelden, zoals Stefanie Giesinger en Lena Gercke.
FIV – Hoe rekent uw social media bureau voor Instagram?
Stephan Czaja – Bij de evaluatie gaat het niet alleen om het aantal volgers, maar vooral om de interactie en de eigen gemeenschap. Iedereen kan voor een paar dollar volgers kopen op het internet. Zelfs afgezien van gekochte volgers zijn er veel mensen die bijvoorbeeld “alleen maar” sexy foto’s plaatsen, maar nauwelijks interactie hebben met hun eigen gemeenschap. Degenen die weinig interactie laten zien, weinig discussie en participatie, zakken snel in de rating. Wie echter veel interactie heeft met zijn eigen gemeenschap, zelf dagelijks actief is en moeite doet om sterke inhoud te creëren zodat zijn eigen gemeenschap wordt vermaakt, wordt goed beoordeeld.
De interactie bepaalt uiteindelijk wie de baan krijgt en vooral hoeveel hij of zij voor de baan krijgt!
Model Gietstukken
FIV – Je organiseert vaak castings voor je social media agency, het modellenbureau maar ook modeshows, hoe gaat zo’n model casting in zijn werk? En kan iedereen aan zo’n casting meedoen of alleen op uitnodiging?
Stephan Czaja – Een klassieke casting, zoals die voor mijn laatste modeshow tijdens de Berlin Fashion Week, vindt meestal plaats in een tijdsbestek van 3 à 4 uur. De castingdatum wordt dan ongeveer 2 weken op voorhand naar de geselecteerde modellenbureaus of bookers gestuurd, die op hun beurt geschikte modellen van hun bureau naar de casting sturen. Dergelijke goede gietdata zijn dan ook niet in het openbaar te vinden, zoals de zogenaamde open gietingen. Castings voor modeshows maar ook voor banen zijn daarom meestal nooit openbaar. Openbare castings worden meestal om twee redenen gedaan: ofwel om kosten te besparen (mensen modellen) ofwel als PR-effect (veel deelnemers, mooie video’s). Castings voor banen zijn bijna altijd exclusief en alleen op uitnodiging van het reclamebureau of de modellenbureaus. Het netwerk en de reputatie (de reputatie van het modellenbureau) zijn uiterst waardevol voor modellen, want zo komen zij aan de goede banen.
De casting vindt meestal een week voor de modeshow plaats, zodat er nog tijd is om kledingstukken aan te passen, logistieke vragen moeten worden opgelost, de locatie moet worden voorbereid, en dan is er nog een pas- en een repetitie vooraf. Dit alles maakt deel uit van de organisatie van een modeshow. Bij het passen worden de kledingstukken gepast zodat alles gegarandeerd past op de dag van de show. Tijdens de repetitie wordt de choreografie getoond op de muziek, direct op de locatie, afhankelijk van hoe complex de catwalk is, van een eenvoudige zaal tot een grote show in Parijs. Daarom vindt de casting ook 1 week van tevoren plaats.
Bij de casting gaat alles heel snel! Tussen de 40 en 200 modellen wachten voor de ingang, afhankelijk van hoeveel er uiteindelijk voor de show geboekt worden. De meeste shows boeken 12 tot 24 modellen. Bij de casting wordt model na model opgeroepen. Zij of hij stelt zichzelf kort voor, doet een korte catwalk voor de creatieve art director en de ontwerpers. Na de casting worden alle modellenbureaus op de hoogte gebracht van de geboekte modellen, zij organiseren dan alles in de agenda van de modellen.
Nog een kleine tip! Het eigenlijke gieten duurt meestal een minuut, misschien twee. Soms wordt het passen direct bij het gieten gedaan, dus als u gevraagd wordt om een kledingstuk te passen, bent u al een stukje dichter bij de baan.
Tips voor modelgietingen
FIV – Wat kan je de modellen aanraden voor hun volgende casting? Heb je nog tips voor jonge modellen en hun eerste casting in een marketing-, social media- of reclamebureau?
Stephan Czaja – Ja, ik heb twee heel eenvoudige. Ten eerste: Lachen! Ten tweede: Wees natuurlijk! Als creatieve art directors zoals ik een lange dag hebben, ben je blij dat je glimlacht. Je wilt tenslotte je eigen product met plezier verkopen, zeker als je weken en maanden aan een project hebt gewerkt, het concept, de strategie en de uitvoering! Dienovereenkomstig ben je blij als modellen in een positieve stemming de kamer binnenkomen. Een glimlach levert direct een paar extra punten op bij de casting.
Je moet absoluut natuurlijk zijn, geen make-up, geen hairstyling, gewoon jezelf! Je outfit mag ook niet storend zijn, idealiter draag je een zwarte jeans en een zwart topje. Draag effen witte of zwarte schoenen. Vrouwelijke modellen moeten ook een paar hoge hakken en een effen zwarte bikini meebrengen. Zo ben je perfect voorbereid op een casting als model!
Modellenportefeuille bij de casting
FIV – Wat als je helemaal nieuw bent en geen foto’s hebt?
Stephan Czaja – Als je nog geen eigen modellenportfolio hebt, met veel fotoshoots, moet je eerlijk zeggen: “Ik ben nu ongeveer 3 weken model en ik ben blij dat ik hier ben”! Je eerste foto’s maak je best op een tablet, net als de professionals! Nieuwe gezichten moeten altijd eerlijk zijn! Bij de casting heb je immers de kans om mensen persoonlijk te overtuigen. Gebruik dat! En vergeet niet af en toe een vriendelijke glimlach!
FIV – Hoe ziet de perfecte modelportefeuille eruit?
Stephan Czaja – In een perfecte modelportfolio moet je ongeveer 30-40 verschillende foto’s hebben. 1 foto elk uit tests met goede fotografen en opdrachten van klanten.
FIV – Na een casting, is het meestal direct naar de shoot. Hoe lang werk je eigenlijk aan een social media-campagne, van het eerste concept tot de opnames en de publicatie?
Stephan Czaja – Dat varieert sterk, maar in de regel wordt een campagne gepland en vervolgens gepubliceerd in een periode van 2 tot 6 maanden. Afhankelijk van het aantal betrokken agentschappen en actoren, de omvang van het project, bijvoorbeeld op het gebied van verschillende landen en talen, verschillende media, zijn 2 tot 6 maanden dan realistisch. Dus, alles moet werken op de dag van de fotoshoot!
Precies deze ene dag, wanneer het model geboekt is, is het kruispunt: de mediaproductie. Daarvoor kwam de hele conceptie, strategie en planning. Na de mediaproductie komt alle marketing, promotie, analyse en verslaggeving. De dag van de fotoshoot is dus bepalend voor de publicatiedatum, de hele aanloop naar een reclamecampagne en voor alles wat daarna komt op het gebied van public relations. Daarom word je ook niet van de ene op de andere dag een topmodel. Als agentschappen modellen naar dergelijke jobs sturen, hen voorstellen of zelfs naar castings sturen, dan alleen als zij het absolute vertrouwen in het model hebben, door jarenlange samenwerking.
Modeshow: Hoe plan je een show?
FIV – Tot slot wilde ik nog een speciaal onderwerp aansnijden, u bent gastheer van modeshows! Over GNTM gesproken, de winnares van het laatste seizoen Simone was bij je laatste show in Berlijn, evenals andere beroemdheden en influencers, maar ook media als Sat1 Prominent, Hapers Bazaar, het volledige programma. Voor wie er niet bij was, Stephan’s modeshow was een echt hoogtepunt in de zomer, met een zwembad runway in het midden van Berlijn, in de Haubentaucher. Na Karl Lagerfeld was er niemand uit Duitsland die grote haute couture shows gaf, afgezien van Philipp Plein die in de VS woont. Uw laatste modeshow zette een nieuwe standaard op de Berlijnse modeweek. Kun je ons iets vertellen over je laatste show als creatief directeur?
Stephan Czaja – Als creatief directeur of organisator van een modeshow betekent het voor mij, net als voor ieder ander die zo’n baan heeft, natuurlijk in de eerste plaats werk! In een notendop, terwijl iedereen geniet van de after-show party, rijd ik meestal de modellen en het personeel terug naar het hotel, bijvoorbeeld als een chauffeur uitvalt, organiseer ik de afbouw voor de volgende dag en val ik gewoon KO in bed! Tot zover het echte leven! Ik let op alle details, dus ik ben met mijn personeel en modellen, niet op het podium.
Maar de laatste show was absoluut geweldig voor Berlijn! Misschien kun je de YouTube video later insluiten. We hebben de show heel spontaan gedaan, ik denk dat in twee of drie weken alles georganiseerd was, van de catwalk-elementen tot de muzikant, guest management, modellen casting, choreograaf, hapjes en drankjes, gewoon alles. Het was belangrijk voor het werk! En het was uiterst spontaan, maar uiteindelijk is het ons echt gelukt en hebben we een echt hoogtepunt gecreëerd op zaterdagavond, voor de grote finale van de Berlin Fashion Week.
[Onze video versie wordt momenteel bewerkt en zal binnenkort online zijn.]
Nieuw hoogtepunt in Berlijn – juli
FIV – Tot slot, kan je ons al iets vertellen over je volgende modeshow? Naar welk hoogtepunt kunnen we als bezoekers uitkijken en krijgen we zitplaatsen op de eerste rij?
Stephan Czaja – We kunnen een beetje verwennen, we hebben zeker dezelfde locatie gepakt die Guido Maria Kretschmer vorig jaar had. Een van mijn absolute favoriete hotels in Berlijn, direct aan de Spree! Wat maakt het hotel zo speciaal? U kunt bijvoorbeeld uw eigen elektrische gitaar op uw kamer bestellen, een echt rocksterrenhotel! Op het dak is er een aparte studio van 7 miljoen euro om liedjes op te nemen. Alles is top modern en chique. Het is direct aan de Spree, in het hart van Berlijn, en we zijn nu aan het plannen. Er staat nog niets vast, maar als alles lukt, wordt het weer een absoluut hoogtepunt in juli. Ik kan je geen eerste rij beloven, wie weet wie er komt, maar je krijgt zeker uitnodigingen, graag.
FIV – Dank u voor het gedetailleerde interview en voor de tijd die u neemt om al onze vragen te beantwoorden. Dat was ons XXL interview met Stephan Czaja, eigenaar van CM Models. Als je meer wilt weten over het modellenbureau, kun je de website van CM Models en het agentschap Social Media One hier vinden.
Agentschappen en tips
- Modellenbureau – CM Models
- Social Media Agentschap – Social Media One
Model worden, gratis tips op de blog en het boek “The Model Book” van Stephan.
- Model worden – Cocaïnemodellen Blog
- The Model Book – Boek op Amazon