Documenten voor de bank: Financiering van uw eerste woning

Documenten voor de bank – Je hebt de perfecte flat gevonden? Geweldig, nu komt het aan op de details – de financiering, met de zelf-openbaarmaking en alle documenten voor de bank. Volledigheid, netheid en ernst zijn hier bijzonder belangrijk. Ontdek hier wat u nog meer nodig hebt voor uw financiering en waar u op moet letten!

Portefeuille van uw financiering: Map voor de bank

Banken ontvangen elke dag financieringsaanvragen voor onroerend goed. Om ervoor te zorgen dat uw aanvraag zo snel en soepel mogelijk verloopt, moet u uw documenten op orde houden. Daartoe is het raadzaam twee mappen te hebben die u aan de bank kunt overhandigen.

Map voor de Bak:

Lukinski Villas

Germany - Spain - USA

  1. Map: Kredietwaardigheid
  2. Map: Object

Object map: Samenvatting van de gegevens

Wij hebben alles wat u nodig hebt voor uw objectmap op een rijtje gezet, zodat u gegarandeerd niets vergeet.

Algemene gegevens: Exposé en foto’s van uw eigendom

In de eerste plaats moet er een exposé of een informatieblad in uw map zitten, waarop alle basisgegevens van het onroerend goed zijn genoteerd. Bovendien moet de bank een visuele indruk krijgen van uw gebouw of appartement, waarbij het voorleggen van foto’s zeer belangrijk is.

Wat je eerst nodig hebt:

  • Onroerend goed exposé/factsheet
  • Foto’s van het appartement/gebouw

Meer specifieke details: Perceelplan, plattegronden & verzekering

Naast de algemene feiten over uw droomhuis moet u ook de plattegrond, het grondplan en de kadastrale kaart klaar hebben. Op de kadastrale kaart staan de officiële kerncijfers die zijn opgenomen in een beperkt toegankelijk register (kadaster van onroerend goed). Bovendien hebt u een uittreksel uit het kadaster nodig, waarin de respectieve eigendoms- en woonsituatie wordt gespecificeerd. Andere belangrijke documenten zijn de opstalverzekering en het energiecertificaat. Als u uw eigendom koopt als investering, is het essentieel dat u de huurovereenkomst erbij betrekt.

Andere documenten die u nodig zult hebben zijn:

  • Perceelkaart en terreinplattegrond
  • Plattegronden
  • Berekening leefruimte
  • Uittreksel kadaster
  • Opstalverzekering
  • Energiecertificaat
  • Huurovereenkomst

Condominium zaak: details van het volledige eigendom

Wanneer u een condominium koopt, maakt u automatisch deel uit van een gemeenschap van eigenaars en moet u dus verdere plannen maken voor het hele eigendom. Dit omvat de verklaring van splitsing, waarin de afspraken tussen alle eigenaars zijn opgenomen, alsmede andere plannen van het gebouw. Daarnaast vormen de notulen van de laatste vergaderingen van de eigenaars een belangrijk onderdeel.

Documenten in het geval van een condominium:

  • Verklaring van scheiding – met certificaat van afzondering
  • Verzameling van resoluties – laatste 3 vergaderingen van eigenaars
  • WEG beheerscontract
  • Huis servicekosten verklaring
  • Onroerende voorheffing

Laatste document: de ontwerp-koopovereenkomst

Ten slotte zal de bank blij zijn als u al een ontwerp-aankoopcontract hebt. Als dit bestaat, voegt u het toe als laatste document in uw onroerend goed portefeuille.

  • Opstelling van het koopcontract

De volgende stap: koopcontract voor uw appartement

Uw droomhuis is gevonden! Na een gedetailleerde beoordeling van de locatie, een commerciële controle en een technische controle, kunt u nu het ontwerp-koopcontract opstellen voor de notarisbenoeming en om uw bankdocumenten aan te vullen. Maar wat houdt zo’n koopcontract eigenlijk in? Alles wat u moet weten om het koopcontract voor uw eerste eigen flat op te stellen, vindt u hier.