HET MODELBOEK – Model worden… Nu in de boekhandel

Modellenagent Stephan M. Czaja (CM Models) heeft het erg druk. Toch konden we hem ontmoeten voor een kort interview en hem drie vragen stellen! Vanaf vandaag ligt zijn nieuwe boek in de winkels: The Model Book. Het 264 pagina’s tellende boek is voor beginnende modellen en beantwoordt alle vragen die jonge modellen hebben. Net op tijd voor het nieuwe seizoen van Germanys Next Topmodel, is het nu op de boekenmarkt en vanaf vandaag verkrijgbaar in de Duitse winkels. Stephan M. Czaja is een modellenagent en plaatst, samen met zijn team, modellen bij internationale topklanten. Onder zijn klanten bevinden zich merken die we allemaal kennen: Prada, Tom Tailor, Calvin Klein, Dior, Peek&Cloppenburg, en nog veel meer. Niet alleen mode, maar ook klanten als Microsoft, Opel of Mercedes Benz zitten in de portefeuille van het bureau. We ontmoetten hem voor een snelle cappuccino voor een interview!

Tip! Interview met modellenbaas Stephan Czaja(CM Models): Model worden

FIV Feature X CM Models

3 Vragen over het modellenboek door modellenagent Stephan M. Czaja

Nieuwe gezichten en jonge modellen tussen droom en werkelijkheid

FIV – Stephan, waarom heb je het boek geschreven?

In ons modellenbureau krijgen we elke dag een ongelooflijk aantal vragen, dat vaak onvoorstelbaar is. Elk jaar en met elk seizoen komen er nieuwe modellen bij, nieuw talent! Weet je hoeveel modellen er elke dag solliciteren? Op piekdagen krijgen we makkelijk 20 of 50 aanvragen van modellen. Elk beginnend model heeft begrijpelijkerwijs vragen, heel veel vragen! Het gaat van absolute basisprincipes zoals “Wat betekent het eigenlijk om een optie te geven?” tot “Hoe bouw ik mijn modellenportfolio goed op?” of “Waar moet je je op voorbereiden als het gaat om agentschapbezoeken, castings of jobs?” Om al deze vragen in één enkel boek te verzamelen, trok ik mij ‘s avonds na de boekingen en in de weekends terug en schreef ijverig gedurende vier maanden! In mijn favoriete café, voor enkele dagen, weken en uren. Hier verzamelde ik veel informatie, formuleerde nieuwe termen en sprak natuurlijk met bevriende fotografen. Ook modellen en natuurlijk opkomende modellen. Het was voor mij belangrijk te weten te komen welke vragen voor hen bijzonder belangrijk waren! Vier maanden later was het zover en nu is het boek te koop! Ik hoop dat het het nieuwe standaardwerk voor modellen wordt en ik kijk uit naar de eerste resultaten van de uitgeverij!

FIV – Velen houden van gedrukte boeken! Is het boek alleen als eBook verkrijgbaar of ook in gedrukte vorm?

Als auteur ben ik natuurlijk een absolute boekenvriend. Ik denk dat iedereen dat ook wel begrijpt, want het is veel fijner om thuis een gedrukte versie te hebben. Vooral boeken waar je van houdt! Of waarin je iets nog eens wilt opzoeken. Daarom ja! Het boek zal niet alleen als eBook worden uitgegeven, maar ook als gedrukte versie met een hardcover. Ook veel leuker om cadeau te geven dan een eBook. We hebben zelfs een extra cover shoot gedaan! Met ons kleine topmodel Lea Schiffmann en modefotograaf Oliver Rudolph. Trouwens, hij geeft ook sterke tips voor poseren en gezichtsuitdrukkingen in het boek.

Tips voor jonge modellen die op zoek zijn naar een modellenbureau

FIV – Als je vandaag één belangrijke tip zou mogen geven aan alle New Face, wat zou dat dan zijn?

Het eerste is altijd zelfevaluatie! Dit onderwerp is ook een groot deel van mijn boek. Als je qua afmetingen en eisen niet in de high fashion wereld past, moet je je tijd niet verdoen met het opbouwen van je modellenportfolio of je carrière. Elk jaar komen er duizenden nieuwe modellen bij en vele daarvan zijn meer geschikt voor de behoeften van de klant dan u. Als je in het verkeerde vakgebied zit, verlies je waardevolle jaren. Daarom is het voor beginnende modellen heel belangrijk om het juiste agentschap te vinden dat je zal helpen en ondersteunen in je carrière. Er is een extra richtlijn voor dit in het boek. Je kunt het gebruiken om serieuze modellenbureaus te onderscheiden van dubieuze. Er zijn ook enkele praktische links voor het zoeken naar agentschappen. Als u zich direct op het juiste gebied concentreert, bespaart u zichzelf als jong model kostbare jaren.

Net als bij atleten zijn vooral de eerste jaren het belangrijkst. Hier heb je de Nieuwe Gezichten Bonus. Je hebt nog geen grote verplichtingen, zoals een baan of een gezin, en je kunt je perfect voorbereiden op de toekomst en nog meer geld verdienen. De keuze van het agentschap, of beter gezegd de keuze van uw management, bepaalt of u een paar of veel banen krijgt. Dienovereenkomstig, weinig ervaring of veel!

Een snelle tip aan het eind: Als je als model wilt beginnen, investeer dan geen geld in fotoshoots. Goede agentschappen zullen blij zijn als je ze een paar eenvoudige mobiele telefoon foto’s stuurt. Heel simpel, jij in daglicht. Deze worden Polaroids genoemd. Investeer ook nooit geld in agentschappen! Geen enkel serieus bureau zal geld van je aannemen! En geloof altijd in jezelf! Als ondernemer moet je elke ochtend met een glimlach opstaan. Als je het maar zegt, ik heb het gehaald! Zelftwijfel blokkeert je.

Auteur en model agent Stephan M. Czaja

Stephan M. Czaja is ondernemer en eigenaar van gerenommeerde agentschappen voor reclame en media. Als auteur publiceert hij veel artikelen in zowel blogs als boeken. Zijn belangrijkste expertisegebieden zijn business development, persoonlijkheidsontwikkeling, media-ontwikkeling, model management, maar ook trendy onderwerpen zoals influencer marketing. Stephan M. Czaja zette al op jonge leeftijd zijn eerste stappen als ondernemer. Op vijftienjarige leeftijd richtte hij een muziektijdschrift op en bracht ook zelf verschillende studioalbums uit, waarbij hij teksten schreef en produceerde. Op zijn eenentwintigste richtte hij zijn reclamebureau op, gespecialiseerd in de digitale wereld en business development. Meer dan honderd mediaprojecten later richt Stephan M. Czaja een van de topbureaus voor modellen op. Internationale klanten kenmerken de snelle groei van de bureaus. Als modellenagent en media-expert spreekt Stephan M. Czaja ook in de media en op TV over het thema modellen, influencers en media.

Meer over model worden & het boek