Het sociale boek: beheer en marketing van sociale media – Aanbeveling voor een boek

Het Sociale Boek (2e druk) is vorige week in de boekhandel verschenen. Stephan M. Czaja schrijft voor de tweede keer over social media management en marketing. Onze boekenaanbeveling deze week voor zelfstandigen, starters en degenen die social media managers willen worden, door middel van studie of beroepsopleiding. De baan wordt steeds belangrijker en populairder. Werken met Instagram, Youtube en influencers – droombaan. We spraken met de auteur van The Social Book voor een klein gesprek over social media marketing, zijn nieuwe boek en leerpunten voor de volgende generatie social media managers.

+ AD + Kennst Du schon?

Het Sociale Boek – Aanbeveling voor een boek

Sociale media: Hype of voor altijd?

FIV: Sociale Media – Wat zeg je: Hype of voor altijd?

De kracht van sociale media is zeker geen hype. Bill Gates, de ontwikkelaar van de grootste besturingssoftware voor computers, Microsoft, zei bij het begin van het internet dat het slechts een kortstondige trend zou zijn. Was het een korte termijn trend? De wereld verandert en wij moeten allemaal mee veranderen.

Bloggers of influencers zijn de nieuwe supersterren. Net als muzikanten, wier carrière van jongs af aan wordt gevolgd, maken acteurs, maar ook atleten, van jongs af aan deel uit van het leven van de mensen. Dus mensen zullen altijd in hen geïnteresseerd zijn. Als je naar de geschiedenis kijkt, zullen zij ook in de toekomst de supersterren zijn. Waarom? Sociale media zijn slechts een digitale weergave van onze sociale behoeften. Net zoals het echte, sociale leven niet meer kan worden weggedacht, kan het digitale, sociale leven niet meer worden weggedacht.

Kortom, geen hype, sociale medianetwerken zijn here to stay.

Profielfoto of advertenties en gemeenschapsbeheer?

FIV: Waar gaat uw nieuwe boek, de tweede druk van Het Sociale Boek, over?

Steeds meer mensen willen sociale media studeren, een beroepsopleiding of bijscholing volgen om sociale-mediabeheerder te worden. Of het nu gaat om een zelfstandige, een werknemer of een bedrijf, het is voor velen uiterst belangrijk om de basis te kennen en natuurlijk ook de mogelijkheden die zich voordoen, b.v. via groepsmarketing of ook via sociale reclame. Veel bestaande boeken in het vak zijn niet geschreven door managers van agentschappen, maar door auteurs. Dit betekent dat sommige boeken de diepgang missen die nodig is in het echte, praktische dagelijkse leven van een ondernemer. Natuurlijk is het leuk om te praten over Facebook channel foto’s of profielfoto’s, maar uiteindelijk komt het neer op heel andere succesfactoren. Community management speelt hier een grote rol. Actief handelen en actief reageren op reacties.

Dat is precies waarom mijn nieuwe tweede editie boek er is. We bespreken niet de saaie details, maar de dingen die belangrijk zijn. Niet verbonden met één sociaal netwerk, maar verspreid. Social media management en social media marketing uit de praktijk, met inzichten en tips.

FIV: Heeft u een voorbeeld van een best practice van uw bureau voor ons?

Wat ik persoonlijk bijzonder leuk vind, is werken met influencers. In het algemeen werk ik graag met mensen, eerst als barman, daarna met mijn reclamebureau. Vandaag vind ik het vooral leuk om mijn modellenbureau te verbinden met de sociale mediawereld. Een van mijn hoogtepunten was dan ook mijn eerste grote influencer event, in München voor een grote verzekeringsmaatschappij. Samen met topmensen, waaronder Pamela Reif, hebben we een dag aan sport gewijd.

Voor de klant bereikten we 7,2 miljoen contacten in 48 uur. Dit alles met een zeer positief onderwerp, lichaamsbeweging, voeding en sport. Natuurlijk, dat was het hoogtepunt voor de klant. Mijn persoonlijke hoogtepunt was het volgende verhaal. We hebben niet alleen geweldige influencers zoals Pamela Reif als gasten, maar ook tenniswereldkampioene Angelique Kerber. Mijn briljante idee, als we al een wereldkampioen tennis hebben, dan moeten we ook een tennisbaan hebben. Onze locatie was in het Olympisch Stadion van München, op de 35e verdieping, het Rooftop.

Dus mijn grote taak was nu om een tennisbaan op het dak te installeren. Niet zomaar een tennisbaan, een stabiele tennisbaan die ook door een wereldkampioen bespeeld kan worden. s Ochtends stond ik met drie van mijn collega’s in het bouwhuis, omdat geen enkel bedrijf zo’n riskant project wilde aannemen. We hadden een tennisbaan beloofd, niet eerder gezegd dan gedaan. Dus stonden we in de bouwmarkt en kochten alles wat mogelijk was om een tennisbaan aan te leggen. Grünewald veiligheidsnetten, houten palen voor stabilisatie en natuurlijk verf voor markeringen. Turf was ook niet te missen. Zo digitaal als de wereld van social media marketing en influencer marketing is, dit was een van de momenten die ik denk ik altijd zal onthouden. We bouwen een tennisbaan in het Olympisch Stadion in München, op de 35e verdieping. En het werkte! 20 influencers bezochten ons hofje en natuurlijk Angelique Kerber. Geen bal, geen windvlaag bracht onze tennisbaan naar beneden! Heel goed voor ons en natuurlijk ook voor de verzekering.

Aan het eind van de dag werkte alles goed en leverden we miljoenen contacten op voor onze klanten.

Grondbeginselen van de sociale media

FIV: Wat zijn sociale netwerken en wat maakt ze actief?

Dus nu komen we bij de theorie! Wat sociale netwerken doet werken is de koppeling met de echte wereld. Groepsdynamiek speelt zich af in de digitale wereld, net zoals in de offline wereld. Mensen praten met elkaar, wisselen informatie uit, roddelen, verheugen zich, rouwen samen; het echte leven speelt zich hier af, alleen digitaal. Het grote voordeel van sociale netwerken is echter dat je elkaar niet op een vaste plaats hoeft te ontmoeten. Informatie kan voortdurend worden uitgewisseld met de hele wereld, net zoals informatie kan worden ontvangen van over de hele wereld, op elk moment. Dit heeft de wereld enorm veranderd en sneller gemaakt.

FIV: Wat is het doel van sociale media in het dagelijks leven?

In het dagelijks leven vergemakkelijken sociale media vele processen. Van een eenvoudig afspraakje met een vriendin, tot de uitwisseling van lesmateriaal tussen studenten, maar ook werkcollega’s die van hieruit afspraken coördineren. Sociale netwerken zijn dus niet alleen belangrijk geworden voor particulieren, maar ook voor bedrijven. Sociale media vervullen derhalve het doel van constante en vrijwel tijdonafhankelijke communicatie. Een communicatiemiddel dat nooit eerder in deze vorm voor mensen beschikbaar is geweest. Dit is precies waar het succesrecept van Web 2.0 ligt. Voor het eerst zijn de gebruikers niet alleen beginners, maar kunnen zij zelf informatie sturen. Zogenaamde door gebruikers gegenereerde inhoud.

FIV: Wat is door gebruikers gegenereerde inhoud?

Heel in het kort gezegd was er in het verleden een zender-ontvangermodel dat voorzag in een paar zenders, b.v. radio’s of TV-stations, tijdschrift, maar vandaag de dag is dit zender-ontvangermodel veranderd. Via platforms als Facebook, YouTube, maar ook oudere platforms die niemand meer kent, zoals MySpace, kan iedereen tegenwoordig een verzender van informatie worden. Omdat de meerderheid van de mensen op sociale netwerken ook inhoud publiceert, regelmatig of onregelmatig, wordt er voortdurend nieuwe inhoud geproduceerd. Deze door gebruikers gegenereerde inhoud doet sociale netwerken tot leven komen. Tegelijkertijd kunnen bedrijven als nooit tevoren informatie putten uit door gebruikers gegenereerde inhoud. Wie heeft welke belangen? Wie heeft welke hobby? Wie is in welke levenssituatie?

Sociale media marketing

FIV: Waarom maken bedrijven gebruik van social media marketing?

Tegenwoordig onthullen gebruikers hun privé-leven. Perfect voor social media marketing en social media reclame. Dergelijke privé-informatie is in het verleden nooit toegankelijk geweest. Wie is er eigenlijk geïnteresseerd in financiering of een kredietkaart op dit moment? Aan de andere kant, wie is er geïnteresseerd in investeringen? Social media marketing stelt bedrijven in staat veel meer privé te handelen. Enerzijds door de privé-informatie die bijvoorbeeld kan worden gebruikt in sociale reclame, anderzijds door de mogelijkheid te bieden tot rechtstreekse communicatie in sociale netwerken. Dit verbetert de samenwerking met de klanten en maakt het merk aantrekkelijker voor de consument.

Bovendien bieden sociale media het onovertroffen voordeel van relatief lage kosten in vergelijking met klassieke, overboekte mediakanalen. Als u bijvoorbeeld op de radio wilt adverteren, kunt u al snel 10.000 € bereiken. Voor 10.000 € kan een goed social media-agentschap gemakkelijk 200.000 mensen bereiken. Maar niet door een beetje taal die verloren gaat tussen andere reclameblokken, maar met een gerichte aanpak.

FIV: Hoe werkt social media marketing eigenlijk?

Het allerbelangrijkste is regelmatige content en community management. Regelmatige inhoud zorgt ervoor dat het algoritme van de sociale netwerken uw eigen kanaal naar een hoger niveau tilt. Maar dat betekent niet alleen regelmatige publicaties, het betekent ook constante interactie met je eigen gemeenschap. Tijdens consultaties zeg ik vaak tegen mensen dat ze de eerste 1.000 fans serieus moeten nemen! Veel mensen hopen op de grote doorbraak en meteen 100.000 fans, maar dat werkt alleen als je de eerste mensen serieus neemt en ze ook zo benadert. Met elke nieuwe opmerking, met elke nieuwe like, boekt uw eigen social media-post vooruitgang. Hoe vaker een bericht wordt gepubliceerd, hoe vaker de gemeenschap interactie heeft met het bericht, hoe duurzamer het effect. Sociale media is dus niet alleen het publiceren van inhoud die al op andere kanalen is gepubliceerd. Sociale media zijn een wereld op zich, die bedrijven ook als zodanig moeten beschouwen.

Manager sociale media

FIV: Welke vaardigheden en kennis heeft een social media marketing manager nodig?

Als je een social media manager wilt zijn, moet je creatief zijn. Je moet voortdurend nieuwe inhoud publiceren, nadenken over campagnes en ideeën hebben. Daarom denk ik dat creativiteit het allerbelangrijkste is voor een social media manager. Daarna komt organisatorisch talent, gevoel voor sociale media, tendensen en trends, maar ook de klassieke, commerciële aspecten, bijvoorbeeld bij het samenstellen van lijsten met resultaten bij monitoring. Social media manager worden is administratief relatief eenvoudig, maar er is veel talent nodig voor de conceptie. Daarom is het moeilijk een antwoord te geven op de vraag, opleiding of studie, wat zou u aanraden? Voor jonge social media managers is het belangrijk om praktijkervaring op te doen bij bureaus. Het gaat immers niet alleen om posten, maar ook om community management, klantenzorg en de monitoring die ik net noemde.

FIV: Wat zijn de belangrijkste onderwerpen die jonge social media managers leren in uw boek?

Voor mij gaat het allemaal om het basisbegrip van sociale media, want uiteindelijk verandert de wereld op sociale netwerken zo snel dat je geen geldige theorieën kunt bedenken voor welke posting zeker zal werken. Als iets echt wil werken, moet het doordacht, gepland en deskundig zijn. Daarvoor moeten jongeren die het beroep willen gaan uitoefenen vooral begrijpen hoe de sociale netwerken in de afgelopen jaren zijn veranderd.

Daarnaast is er een groot gedeelte gemeenschapsbeheer, waar het uiteindelijk om gaat bij groepsdynamiek en groepsactiviteit.

Het derde belangrijke punt in het boek is reclame. Social advertising gaat over berichten bovenaan krijgen door betaald bereik. Hoe vaker de juiste mensen de content op ons social media kanaal zien, hoe groter de kans dat ze terugkomen naar ons product in het schap of in de online winkel.

In tegenstelling tot klassieke reclame is er hier wel sprake van directe feedback van gebruikers. Door opmerkingen, beoordelingen en discussies. Wie hier bekwaamheid toont, kan snel stijgen naar de top van het bedrijf.

FIV: Hartelijk dank voor het interview! Het boek is nu vrij van verzendkosten te verkrijgen bij Amazon: Koop Het Sociale Boek.

Het Sociale Boek – Aanbeveling voor een boek

+