Chloé: Franse elegantie, tassen & tijdloze mode

Chloé – een Frans prêt-à-porterlabel dat vrouwelijkheid, romantiek en coolheid op een slimme manier combineert. Glamoureus – maar niet kitscherig, Frans chique – maar niet stoffig, tijdloos – maar niet saai. Creatief directeur Natacha Ramsay-Levi geeft het modemerk een frisse wind en inspireert met lichte, tijdloze collecties in de wereld van warme pasteltinten. Accessoires, parfums en lederwaren in de vorm van schoenen en tassen vullen het modelabel aan. Wilt u meer weten over de tijdloze tassenmeesterwerken, de prachtige collecties en de vloeiende stoffen? Wilt u een kijkje nemen achter de catwalk en meer te weten komen over de filosofie van een label gemaakt door vrouwen voor vrouwen? Duik dan hier in de wereld van Chloé!

Overview hide

Chloé: Franse vloeiende mode met tassen en parfums

Het sombere en tegelijkertijd opzienbarende naoorlogse tijdperk, twee ambitieuze Parijzenaars en een idee. Meer was er niet nodig en het luxelabel Chloé stond nog in de kinderschoenen. Het bleef daar echter niet lang. Ontwerpster Gaby Aghion en haar zakenpartner Jacques Lenoir hadden het tot hun missie gemaakt om klanten toegang te geven tot luxueuze kleding die, in tegenstelling tot couture mode, toegankelijk en betaalbaar was. Het concept, dat toen nieuw was en nu gemeengoed is geworden, wordt “prêt-à-porter” genoemd. Deze voor die tijd ongebruikelijke verkoopstrategie wachtte niet lang op succes. De romantische, vloeiende kleding in combinatie met de onmiskenbare Franse chic vestigde zich als een vaste waarde in de modewereld.

Tassen, kleding en accessoires: waarom dragen ze de naam “Chloé”.

C voor chic, h voor vrolijk, l voor casual, o voor optimistisch en e voor elegant – dat is Chloé. Hoe mooi en gedenkwaardig de vijf lettergrepen ook zijn, de vraag naar de oorsprong en de geschiedenis van de naam roept bij velen zeker vragen op. In tegenstelling tot veel andere modemerken is Chloé niet de voornaam, achternaam of bijnaam van de ontwerpster. In het geval van Chloé is de naam ontleend aan een goede vriendin van Gaby Aghion. Deze vriendin met de naam Chloé belichaamde de zorgeloze houding van de moderne jonge vrouw van die tijd, die Aghion als rolmodel had. Haar vasthoudendheid, ambitie en vasthoudendheid zouden vruchten afwerpen. Haar eerste collectie was in verschillende boetieks al op de eerste dag uitverkocht.

Lukinski Villas

Germany - Spain - USA

Modeontwerpers van het tijdloze modemerk

Gaby Aghion en Jacques Lenoir hebben de weg naar het succes van het merk ingezet en vele – steeds jongere vrouwelijke ontwerpers – zijn op de golf van succes gesprongen en hebben hun talent kunnen bewijzen. De meesten zijn erin geslaagd mee te liften op de golf van succes en zijn daarbij de filosofie van Chloé niet vergeten. Ontdek hier meer over de verschillende gezichten achter het merk!

“Voor mij was mode Frankrijk!”

Gaby Aghion: jurken, modeshow & eerste collectie

Zo vrouwelijk als Chloé zich als label vestigde, zo contrasteert de opleidingsachtergrond van haar oprichtster Gaby Aghion. De in Egypte geboren schoonheid werd geboren in 1921 en besloot voet aan de grond te krijgen in de modewereld nadat zij was afgestudeerd in politieke wetenschappen. Haar grootste motivatie was om onafhankelijk te worden. Ze wilde met haar eigen handen geld verdienen, niet letterlijk aan de beurs van haar man hangen. Het was een reactie op de strenge, body-hugging naoorlogse mode. Haar doel was mode te creëren voor de geëmancipeerde, onafhankelijke vrouw – zoals zij zichzelf kon zijn.

“Ik ontwierp een kleine collectie en huurde een getalenteerde naaister in die in de haute couture had gewerkt. Ik ben zelf naar de leveranciers van knopen en stoffen gegaan…. Ik nam risico’s. Maar al snel werd ik meegesleept, het was net een tornado!”

Modeshow van Gaby Aghion voor Chloé

Reeds aan het begin van haar carrière inspireerde zij met haar gevoel voor stijl, vooral bohemien, en creëerde zij met haar modegevoel luxe kleding voor de geëmancipeerde vrouw. Zij trad op als creatief hoofd van het modemerk, terwijl Jacques Lenoir de zakelijke kant voor zijn rekening nam. Een goed ingestudeerd duo dat de hele modewereld betoverde. Het podium voor hun succes was het Café de Flore in Parijs – de eerste tentoonstellingsruimte voor hun collecties, die fungeerde als een ontmoetingsplaats voor de artistieke scène van die tijd.

Ontwerpers, nieuwkomers & nieuwe talenten zoals Karl Lagerfeld

Het prêt-à-porter label is niet alleen in staat om uitzonderlijke mode te creëren, maar ook om uitmuntende ontwerpers voort te brengen. Men zou bijna kunnen zeggen dat het gevoel voor schoonheid, het tijdloze design en het talent van de jonge ontwerpers allemaal op hetzelfde niveau staan. Aghion en Lenoir breidden hun team uit met een naam die nu op ieders lippen ligt – Karl Lagerfeld.

“Ik heb de gave om het talent van anderen te herkennen.” – Karl Lagerfeld

Lagerfeld werd in 1963 aangenomen als hoofdontwerper en hielp het label de status van cultmerk te bereiken in de jaren 1970. Met zijn bloemenpatronen en vloeiende, flatterende vormen creëerde hij een nieuwe esthetiek – de Chloé-esthetiek. In 1971 kwam de bekroning met de opening van de eerste boetiek in Parijs, waar beroemdheden als Brigitte Bardot, Jackie Kennedy en Grace Kelly tot de clientèle behoorden. Zijn gevoel voor design werd beloond en in 1974 werd hij benoemd tot hoofddesigner. De jaren zeventig worden sterk gekenmerkt door zijn vloeiende zijden jurken met inzetstukken van delicaat kant die zowel vrouwelijkheid als zorgeloze romantiek uitstralen. Na Karl Lagerfeld zijn vele andere – inmiddels bekende – namen de gelederen van creatief directeur komen versterken. Hieronder volgt een lijst van de meest relevante en bekende hoofdontwerpers van het label:

  • Gérard Pipart
  • Maxime de La Falaise
  • Michèle Rosier
  • Graziella Fontana
  • Stella McCartney
  • Phoebe Philo
  • Paulo Melin Andersson
  • Hannah MacGibbon
  • Clare Waight Keller

Natacha Ramsay-Levi: mode, accessoires, tassen & veel meer

“Ik ben er erg trots op deel uit te maken van een bedrijf dat is opgericht door een vrouw voor vrouwen. Ik wil mode creëren die de persoonlijkheid van de vrouw die ze draagt onderstreept – mode die een karakter en een houding creëert zonder de draagster een “look” op te leggen”.

Sinds april 2017 inspireert Natacha Ramsay-Levi vrouwen met haar gevoel voor mode als Creative Director bij Chloé, in navolging van de oorspronkelijke filosofie van Gaby Aghion. De nadruk ligt op vrouwen de vrijheid geven om zichzelf te zijn. De doelgroep is: geëmancipeerde, onafhankelijke, stijlvolle, zelfbewuste vrouw.

Wie is dit ontwerptalent? Natacha – met de Parijse chic in haar bloed – studeerde af aan de modeschool Studio Bercot in haar geboortestad Parijs. Haar biografie is als een wandelpad in de modewereld, waar zij ondanks haar jonge leeftijd al verschillende toppen heeft beklommen. In 2002 werd ze lid van het team van art director Nicolas Ghesquière voor Balenciaga. Ze werkte elf jaar aan haar creaties en haar eigen talent voordat ze in 2013 bij Louis Vuitton aan de slag ging als creatief directeur voor prêt-à-porter womenswear.

Het Franse luxelabel hield het ontwerptalent vier jaar vast voordat het naar Chloé verhuisde en de taak op zich nam om geheel in de geest van het bedrijf verbluffende creaties te maken!

Interview met ontwerpster Natacha Ramsay-Levi

Mode creëren die bij elke situatie past – dat is Natasja’s leidraad voor ontwerpen en collecties. Mode moet eenvoudig zijn, niet ingewikkeld en niet nog een struikelblok toevoegen aan ons toch al vaak moeilijke leven. Ontdek meer over haar filosofie en haar relatie met mode in het volgende interview!

Verzamelingen: Confectiemode in Parijs

Chloé – de belichaming van vrouwelijke, vloeiende, zachte kleding die haaks staat op koele, elitaire momenten. Bloemenprints, zachte stoffen, vloeiende, flatteuze silhouetten en met kant afgezette kunstwerken hebben de klanten sinds de oprichting van het modemerk verrukt. Wat is de kenmerkende look van het merk? Welke collecties / modeshows vertegenwoordigen sleutelmomenten van succes? Dit alles en nog veel meer vindt u in de volgende paragrafen. Geniet van de reis in de vrolijke, optimistische en buitengewone wereld van Chloé!

Vrouwelijkheid: een luxelabel van de vrouw voor de vrouw

Sinds haar oprichting heeft Chloé altijd de status behouden van een label dat creëert voor de geëmancipeerde, onafhankelijke vrouw. Vrouwen moeten de kans krijgen zichzelf te zijn, hun kleren te dragen om zichzelf aan te vullen, niet om zichzelf te veranderen. Niettemin is het voor het label belangrijk om de schoonheid van elke vrouw te onderstrepen en het lichaam flatteus in beeld te brengen. De kleren moeten eenvoudig zijn. Om het toch al ingewikkelde leven van een vrouw te verfraaien en niet als extra last te dienen. Wat zijn typische, iconische en vrouwelijke kledingstukken van het label? Kijk zelf maar!

  • Zijden blouse (1962)
  • Chloé Cape (1974)
  • Angkor Jurk (1983)
  • Tertulia Jurk (Lagerfeld)

Chloé lente-zomer 2021 modeshow

Dit is vooral goed te zien in de SS21-collectie. Hieronder een opname van deze schitterende modeshow! Voor de lente/zomercollectie heeft Chloé weer iets heel bijzonders bedacht. Bekijk de schattige jurken en outfits hier.

Modeshow FW 2020/21: Bohemien x Romantisch

De Rachmaninoff-jurk uit 1973, met zijn grafische zwart-witte motieven en bijpassende sjaal die om het hoofd wordt geknoopt, is een perfect voorbeeld van de romantische, bohemienachtige en nomadische ethos van de jaren 1970. Deze esthetiek wordt ook vandaag nog vaak in collecties verwerkt. Bijvoorbeeld, bij de FW20/21 modeshow.

Geraffineerd comfort: broeken voor dames

In het midden van de jaren zestig introduceerde Chloé losse zijden broeken die over de huid glijden. Deze broek belichaamde een nieuw soort ontspannen elegantie en vestigde de blijvende spanning tussen het vrouwelijke en het mannelijke in de Chloé attitude. Chloé is het toonbeeld van comfort en pure elegantie tegelijk. Een koorddanseres die Chloé perfect beheerst!

See By Chloé: tweede lijn, mode, tassen en accessoires

Gelanceerd in 2001: See By Chloé wordt beschouwd als de diffusielijn – ook wel de tweede lijn genoemd – van het Franse modehuis Chloé. De bedoeling was de esthetiek van Chloé toegankelijker te maken voor het publiek en punten te scoren bij klanten met een aanzienlijk lager prijssegment.

Chloé accessoires: veel meer dan alleen tassen, schoenen en juwelen

Significant met zijn strohoeden in bohemian-stijl, zijn iconische ronde zonnebrillen in zachte, lichte pastelkleuren en zijn lederen riemen creëert Chloé een nieuw platform om zijn onmiskenbare Franse flair, eenvoud en vrouwelijkheid naar de vrouw te brengen. Nog een pluspunt: als het op accessoires aankomt, is het echt de moeite waard om te investeren in het tijdloze design. Je krijgt er zelfs zin van om geld te besparen – kijk zelf maar!

Sierlijke strohoed – hommage aan de bohemien stijl van de jaren 70

  • Katoenen gabardine hoed (€365)
  • Sierlijke strohoed (€580)

De blik door een roze bril: Iconische zonnebrillen in pasteltinten

  • Oversice Zonnebril met Roze Gradiënt (€249)
  • Zonnebril met acht hoeken, “Poppy”, met muntroze kleurverloop (€330)
  • Cat-eye zonnebril “Rosie” met versierde rand in goudkleurige tinten (€319)
  • Chloé cult ovale bril “Ayla” in bruine tinten (€330)

  • Franckie Brede Leren Riem in Zwart (€479)
  • Zwart lederen riem met wit stiksel en gouden gesp (€350)
  • Cognackleurige lederen riem met goudkleurige Chloé logogesp (€395)

In de goudkoorts: halskettingen, armbanden, ringen en oorbellen in goud voor het luxelabel

  • Sierlijke “Blake” halsketting in goud met hanger (€410)
  • Gouden “Darcey” oorbellen met parelapplicaties (€450)
  • Ketting in goud met kettingdetails (€710)

Tassen: de IT-tassen van de modewereld

“Vrouwen en hun tassen” – met Chloé tassen hebben vrouwen een heel speciale relatie. Een droom die uitkomt, die zich nestelt in kwaliteit, design en tijdloosheid tot een prachtig eindproduct. Met haar tassen legt Chloé zich toe op klassieke, tijdloze creaties met een zekere twist. Kijk zelf maar!

IT-Bag: Mini-Daria kettingtas van generfd en glanzend kalfsleer

Dit sieraad schittert door zijn natuurlijke, klassieke uitstraling en bekoort door zijn miniatuurformaat. De tas is verkrijgbaar in het typische pastelkleurenpalet. Het kleurenspectrum varieert van beige tot zandgrijs tot zwart. Er zijn ook twee verschillen in de vorm. De klant kan kiezen tussen de klassieke vorm en de modernere ronde vorm. Er zijn zelfs drie verschillende manieren om het te dragen:

  • Lang over de schouder
  • Diagonaal over het lichaam
  • Rechtstreeks in de hand

Een klein, visueel overzicht van de mogelijkheden om de tas te dragen:

Chloé Tassen Kleuren & Prijzen

Een Chloé tas is een absoluut hoogtepunt in elke garderobe. Maar hoeveel geld moet je eigenlijk op tafel leggen voor zo’n juweel? Hier vindt u een kleine prijslijst van de tas:

  • Mini Daria kettingtas zoet beige (€1,090)
  • Ronde Mini Daria Tas (€690)
  • Mini Daria kettingtas met cortexeffect en spelden (€1,490)

Chloé en de tas met de gouden ring

Echt succes ontstaat wanneer een label zijn eigen signatuur, zijn iconische handelsmerk heeft gecreëerd. In het geval van de Chloé-tassen kan men duidelijk spreken van het gouden ringelement dat een groot deel van de tassencollectie siert. Hieronder vindt u de iconische cult stukken van het label:

  • Faye tas van glanzend kalfsleer en suède in gedempt bruin (€ 1.390)
  • Tess Mini Dagtas in licht pastelblauw (€ 1.290)
  • Kleine Tess tas in subtiele kleurencombinatie (€1.590)

Paddington tas: de wedergeboorte van de klassieker

In de jaren ’00 was de term “IT” nog voorbehouden aan IT-meisjes. Paris Hilton, Nicole Richie, Lindsay Lohan en Kate Moss droegen allemaal hun Paddington. Alle populariteit en aandacht die dit sieraad trok, droeg er in belangrijke mate toe bij dat IT-tassen spoedig hun intrede deden in de modewereld. De Paddington tas is een van de eerste IT-tassen.

Wie vandaag een origineel wil verwerven, kan zijn geluk beproeven op vintage online platforms:

  • Rebelle: Chloé Paddington tas in zwart (297€)
  • Vestiaire Collective: Paddington tas in zandbruin (360€)
  • Vestiaire Collective: Paddington tas in koperrood (€200)

Voor wie geen fan is van tweedehands tassen, heeft Natacha Ramsay-Levi de perfecte oplossing. Ze heeft de “Aby Bag” gecreëerd voor het herfst/winter seizoen 2019/20. De vorm heeft meer structuur en er is een lange riem toegevoegd. Het iconische hangslot met gestempeld logo blijft. Zeker een goed alternatief met potentieel om de nieuwe IT-tas van onze tijd te worden.

Schoenen: een stap in de Parijse modewereld

Wat is een outfit zonder schoenen? Dat klopt – geen outfit. Chloé heeft ook een blik geworpen op het schoenontwerp en het resultaat is adembenemend. Klassiek, tijdloos schoeisel met dat zekere iets inspireert de modewereld!

Sneakers: chic en casual in de modewereld

De vrouwelijke en toch casual look heeft ook zijn weg gevonden naar de schoenenwereld van Chloé. Praktisch, comfortabel maar daarom niet minder chic en elegant. De sportschoenen van Chloé schitteren door hun kleurkeuze en klassieke, eenvoudige vorm. De meest populaire modellen in de Chloé gemeenschap:

  • Franckie gladde kalfsleren sneaker in wit-blauw (€425)
  • Lauren Sneaker in Pink Tea met kant-elementen (€395)
  • Hoge Clint suède kalfsleren sneaker in antiek bruin (€575)

Enkellaarsjes: Cult schoen met gespen en studs wordt het hoogtepunt van elke outfit

Schoenen die je één keer ziet en nooit meer vergeet tot ze deel uitmaken van je eigen schoenenkast. Deze beschrijving is waar van de Chloé enkellaarsjes. Uniek in hun ontwerp en toch tijdloos in hun algemene look. Kijk zelf maar!

  • Susanna enkellaarsje met gouden gespen en studs in beige (€975)
  • Susanna enkellaarsje met goudkleurige versieringen in nappa-schapenvacht in kastanjebruin (€995)
  • Diane geborsteld glanzend kalfsleren enkellaarsje in zwart (€895)

Muiltjes: met beide benen op de grond blijven in de modewereld

Plat schoeisel is een van Chloe’s kenmerken geworden. Of het nu sandalen met hakbandjes of houten muiltjes zijn – bij Chloé is er voor elk wat wils. Hieronder volgt een kort overzicht van de meest populaire stukken:

  • Woody plat muiltje met lamsvacht in zacht beige (€430)
  • Woody platte sandaal met kalfsleder in canvas-zwart (€350)
  • Demi plat muiltje in wit met gouden ring-element (€550)

Parfum: Parijse elegantie & bloemige lichtheid in één flesje

Het eerste Chloé parfum werd in 1975 gelanceerd. De bloemige, vrouwelijke geur wordt een van de populairste geuren van die tijd. Vrijheid, lichtheid en vrouwelijkheid – Chloé parfums zijn trouw gebleven aan deze drie principes sinds hun creatie tot vandaag. In de jaren negentig volgden andere succesvolle damesparfums op de markt. In 2005 werd de parfumlicentie van Chloé overgenomen door Coty. Sindsdien kun je Chloé geuren kopen in de klassieke vorm (Chloé 2008) of in een van de nieuwe variaties zoals Love, Chloé (2010) of L’Eau der Chloé (2012). Hier zijn enkele van de beroemdste geuren:

  • Chloé Eau de Parfum
  • Chloé Nomade (Absolu)
  • Chloé Fleur de Parfum
  • Chloé Klassiek Eau de Parfum
  • Chloé Atelier des Fleurs Néroli

Influencers, modellen en sociale projecten: iedereen doet mee

Caro Daur, Bella Hadid of Eva Herzigová – van bloggers tot topmodellen, iedereen draagt het, iedereen houdt ervan – Chloé. Modellen dragen niet alleen de collecties van Natacha Ramsay-Lewvi binnen een show als onderdeel van hun werk. Nee, ze dragen ze van de catwalk direct in het echte leven. De populariteit binnen de bloggersgemeenschap groeit ook met de dag.

Chloé: meer dan alleen mode, tassen en accessoires

Elk jaar op 11 oktober wordt de Internationale Dag van het Meisje gevierd. Dit jaar, 2020, lanceert Chloé de jaarlijkse campagne samen met UNICEF om jonge meisjes wereldwijd te steunen. De campagne wordt gevoerd met de hashtag #GirlsForward. Het pronkstuk van de campagne is een oversized T-shirt van biokatoenen jersey, met de woorden “Girls Forward, Chloé” en het UNICEF-symbool.

Chloé outlet: mode, schoenen en accessoires voor elke portemonnee

Zo mooi, uniek en tijdloos als Chloé mode is, zo onbereikbaar lijkt het voor velen. Maar er is ook goed nieuws! Naast de in 2016 gelanceerde online shop, de verkoop via online retailers (Net-à-porter, Breuninger, enz.) en de prachtige winkels, is er nog een andere manier om Chloé te consumeren. Een optie die uw portemonnee zal bevallen. Het antwoord is de outlet winkel. Je kunt Chloé met korting kopen in het Designer Outlet Roermond, slechts 6 km over de grens in Nederland. Kijk zelf maar!