Social Analytics: de influencer + campagnemanager

Voor reclamebureaus, modebedrijven en vele anderen is influencer marketing de nieuwe, succesvolle strategie om mensen te bereiken. Vooral Instagram is voor velen de focus. De juiste software bestaat niet. Grote bureaus, zelfs internationale, verwerken bijna al hun influencer management via Excel spreadsheets. Uiterst ingewikkeld en tijdrovend. Constante updates, nieuwe betrokkenheid, postings… en ‘s avonds wordt elk kanaal een uur lang doorgekeken om te zien of er nieuwe berichten zijn met vermeldingen van cliënten. Uitwerken!

Hoe zou het zijn om een tool te hebben die al het influencer management doet (zoeken, vinden, analyseren, vergelijken, categoriseren, etc.), aanbod management (voorspelde impressies, unieke impressies, likes, comments, etc.) maar ook campagne management (groepen analyseren, monitoren, etc.). Vooral wanneer er verschillende bloggers bij betrokken zijn, besteden social media managers dagen aan de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van campagnes. Omdat we veel lezers hebben die zelf in reclamebureaus, creatieve smederijen of de kleurrijke mediawereld werken, wilden we jullie vandaag kennis laten maken met Social Analytics voor Instagram. De nieuwe en super spannende top 10 social media software tool voor influencer management en campagnes.

Wat is Social Analytics?

Influencer Marketing 2018 – Social Analytics is een wereldprimeur voor PR- en reclamebureaus en dé performance tool voor influencer management op Instagram®. Met Scoial Analytics kunt u influencers vinden, analyseren, beheren, contacteren, monitoren & evalueren! Bespaar kostbare tijd bij het organiseren van influencers, maar ook bij de planning en aanbiedingen. Excel-spreadsheets behoren tot het verleden. Met Social Analytics wordt u 67% effectiever in influencer management.

Onlinetool voor beïnvloeders: test en evaluatie

Wij hebben het praktische online-instrument bekeken en al het belangrijke voor u gefotografeerd en beschreven. Veel plezier met lezen!

Video-handleiding: Sociale analyse

Influencer Search: Hoeveel is een Instagram-account waard?

De zoektocht is de eerste stap voor veel bureaus en social media managers om hun eigen influencers te vinden. Influencerbureaus die al bloggers onder contract hebben, kunnen direct verder lezen bij “Influencer profieldetails”.

Het zoeken in de database gaat per land, stad, categorie, aantal volgers (minimum, maximum) en prijs (minimum, maximum). De tool helpt kleinere start-ups, bijvoorbeeld voor mode, accessoires, schoenen en nog veel meer, die op zoek zijn naar bloggers in Berlijn, maar ook grote bedrijven zoals internationale merken die wereldwijd influencers boeken. Afhankelijk van de wensen van de klant kan het aantal volgers worden geregeld, maar ook de prijs.

Influencer zoekresultaten met belangrijke feiten

De zoekresultaten zijn overzichtelijk en tonen de belangrijkste gegevens over de influencer (volgers, mediagegevens en follows [mensen die de influencer volgt]). De selectie toont altijd de sterkste beïnvloeders in het geselecteerde gebied aan het begin.

Influencer toevoegen als favoriet

Met een klik op de ster kunt u individuele influencers aan uw netwerk toevoegen. Ze worden dan verzameld in een lijst in de Influencer Manager. Van hieruit kunt u influencers toevoegen aan verschillende groepen, bijvoorbeeld: “Mode, Berlijn, vrouwen 50-500k”, “Mode, Düsseldorf, vrouwen 50-500k”, enz.

2. profielgegevens van influencers met statistieken

Het profiel van de influencer toont u alle belangrijke en relevante gegevens over elke influencer. Naast de link naar het Instagram-profiel bevat het bovenaan de pagina de herkomst, het aantal volgers, de mediagegevens en de volgende interessante informatie:

  • Prijsraming per posting
  • Bevlogenheid
    Vereenvoudigd wordt het aantal volgers vastgesteld in verhouding tot het aantal interacties (vind ik leuk, commentaar).
  • Gemiddelde vind-ik-leuks per bericht
  • Gemiddeld aantal reacties per bericht
    zij helpen om in te schatten hoeveel “likes” / commentaren een bericht zal bereiken

Prijsberekening: Berekening van de campagnekosten

Naast de uiterst belangrijke factor engagement rate, krijg je ook een directe prijsschatting voor de influencer. De prijscalculator heeft momenteel betrekking op een posting, maar in de toekomst zal het ook mogelijk zijn afzonderlijke verhalen te berekenen. Meer over de prijsberekening zal beschikbaar zijn in de campagneplanner.

Statistieken van de laatste berichten

De statistieken helpen bij de voorbereiding van aanbiedingen voor klanten, maar ook bij de analyse van de beïnvloeder.

  • Houdt van / Reacties per Post
    Hier kun je heel mooi zien welke foto/video inhoud succesvol is. Als u met de muis over de stippen beweegt, kunt u de afzonderlijke media zien.
  • Volgersanalyse
    Deze grafiek geeft inzicht in de groei van volgers. Ongebruikelijke activiteiten, bijvoorbeeld door het kopen van waaiers, kunnen hier gemakkelijk worden herkend aan ongewone pieken.
  • Media-analyse
    In deze grafiek kunt u zien of foto’s of video’s zijn verwijderd of dat postings lang blijven staan.

Nieuwe foto’s en video’s voor visuele beoordeling

De nieuwste foto’s en video’s helpen bij de visuele beoordeling van de influencer.

Hashtags, Locatiescout en getagde Instagramkanalen

In deze rubriek vindt u alle belangrijke informatie over de nieuwste hashtags om te kunnen beoordelen in welke richting de favoriete Instagrammer zich beweegt. Bovendien biedt de database een gedetailleerde kijk op de laatste locaties van de blogger. Vooral voor reis- en toerismebedrijven is dit belangrijke informatie met betrekking tot de doelgroep of fans.

Youtube cross media zoeken

Ten slotte toont de geïntegreerde social media wall alle relevante YouTube-video’s van de blogger.

3. campagneplanners en -groepen

Bureaus besteden veel tijd aan het beheer en de administratie van hun influencers. Tot nu toe vonden de meeste agentschapsprocessen plaats in Excel-spreadsheets. Individuele werknemers spenderen elke dag een uur aan het doorzoeken van alle kanalen om nieuwe foto’s en tags te ontdekken. Social Analytics brengt alle taken samen in de overzichtelijke “Inlfuencer Manager”. Niet alleen kunt u hier influencers beheren, u kunt ook campagnes opzetten. Ze geven voorspellingen over impressies (totaal bereik), unieke impressies maar ook voorspelde likes, comments en totaal bereik, voor campagnes met meer dan één influencer.

Groepsanalyse en statistiek

In de groepsanalyse worden alle beïnvloeders met elkaar vergeleken. De gegevens worden teruggekoppeld en nieuwe influencers in het netwerk kunnen direct worden vergeleken met de oude. Op die manier kunnen social media managers aanbevelingen doen voor klanten, zelfs voor langetermijnprojecten. Aan de hand van de curven in de statistieken zijn de redenen ook voor de klant snel te begrijpen. Op die manier kunnen in enkele minuten aanbiedingen worden gedaan.

Campagnerapport met prognose

In het campagnerapport kunt u alle relevante gegevens van een campagne duidelijk zien. Als u 3 of 4 lijsten of campagnes aanmaakt, kunt u de klant rechtstreeks een selectie van 3 of 4 verschillende scenario’s sturen. Hoe gedragen 3 top-beïnvloeders zich ten opzichte van 10 micro-beïnvloeders? Het rapport berekent alle gegevens onafhankelijk. Dit bespaart u veel tijd, niet alleen bij het zoeken, maar ook bij de evaluatie en presentatie van de influencers.

4. hashtag analyser: alles weten

Wil je weten wat er al gebeurd is met een bepaalde hashtag? Of het nu (zoals in dit voorbeeld) mode, voedsel of zelfs juwelen en auto’s zijn. Met de Hashtag Analyser kunt u snel en gemakkelijk influencers vinden die al interactie hebben gehad met uw eigen merk. Een ander groot voordeel is de analyse van de hashtags van concurrenten. Hoe vaak wordt het gepost, hoeveel mensen hebben het erover? Dezelfde functie kan natuurlijk ook perfect gebruikt worden voor uw eigen hashtags. In de Analyser kunt u zelfs volledige campagnes monitoren.

Top 100 Influencers op Instagram

Hier is je kans om influencers te ontdekken! Merken die al met influencers hebben gewerkt, kunnen hier zien of andere bloggers ook door het merk zijn overtuigd. Als je nog geen eigen influencer marketing hebt, kun je hier voor het eerst alle belangrijke mensen zien die interactie hebben gehad met jouw merk of hashtag. Waar is het voordeel? Bloggers die al van uw merk houden, zijn gemakkelijker te activeren voor het merk en zij zullen het merk of het product veel authentieker en uitgebreider belichten.

Top 100 foto’s, video’s en media

De Top 100 toont de meest succesvolle berichten van bloggers. Enerzijds kunt u met dit instrument succesvolle media vinden, maar het kan ook worden gebruikt om succesvolle campagnes te bewijzen. Welke influencer kreeg de meeste likes met welke foto? Hoeveel commentaren hebben individuele beïnvloeders bereikt? Al deze vragen worden hier duidelijk beantwoord.

Hashtag Campagnes Gegevens en Grafieken

Wie uitgebreidere social media-campagnes plant, zal blij zijn met de statistische analyse. Afhankelijk van het pakket, doorzoekt de tool de volledige databank om alle postings te vinden die ooit werden gedaan. Zo kan de hele kroniek worden opgetekend, niet alleen over dagen, maar over weken, maanden en jaren. Dit maakt het mogelijk hele ondernemingen te analyseren en hun postingsuccessen te analyseren. Deze gegevens zijn ook waardevol voor de klanten, omdat zij waardevolle informatie bevatten over de stroom en het verloop van de campagnes.

Conclusie: Social Analytics Influencer + Campaign Manager

Als ‘s werelds eerste tool biedt Social Analytics diepe inzichten en maakt het de vergelijking van beïnvloeders mogelijk voor een gerichte en snelle aanbodcreatie. Met de daaropvolgende campagnetools voor het evalueren en beoordelen van socialemediaacties kunnen bureaus ook snel relevante gegevens voor campagnes verzamelen. Het rapport is snel gemaakt en kan via PDF naar de klant worden gestuurd. Het instrument bevindt zich momenteel in de bètafase tot eind 2017.

Meer informatie over Social Analytics Influencer + Campaign Manager vindt u hier.