Licht & schaduw fotografie – beelden met een bijzonder sterk effect
Buitenfotografie vereist veel gevoeligheid bij het kiezen van het optimale licht en de richting daarvan voor een optimale schaduw. Lichtkleuren veranderen gedurende de dag, evenals de lengte en richting van schaduwen. Met belichtingstracketing kunnen extra nuances worden vastgelegd en kan later de meest perfecte worden gekozen. Bij licht- en schaduwfotografie kunnen bewegende of starre voorwerpen bijna driedimensionaal worden afgebeeld met de nadruk op de meest geschikte lichtrichting.
Licht en schaduw voor driedimensionaal foto-effect
Licht ontvouwt zijn volledige voorstellingskracht intenser naarmate het feller op een voorwerp valt. Maar voorbij een bepaald punt van helderheid, zou het gewoon vormen en nuances opslokken. Schaduw is de belangrijke tegenhanger hiervan. Het houdt een objecteffect realistisch of verandert het in de vorm van scherpe of zwakke contrasten.
Een gezicht in portretfotografie krijgt zijn levendige uitstraling door het vaardige spel van licht en schaduw, de nodige diepte om de derde dimensie weer te geven ondanks een tweedimensionale opname. Architecturen kunnen groter lijken door de schaduw voor of achter hen, of ze kunnen schematisch opgaan in de omgeving van het beeld. Landschappen bij middaglicht lijken letterlijk uit elkaar te spatten van leven, terwijl ochtend- of avondopnamen de verstilling van dergelijke scenario’s vastleggen.
In principe kunnen licht, schaduwen, kleuren en contrasten technisch worden nabewerkt. Maar het driedimensionale fotografische effect ontstaat in de zin van de fotograaf alleen als hij reeds bij het maken van de foto probeert het optimum van het beschikbare licht in een artistiek voordelige verhouding tot de schaduw te brengen.
De belangrijkste lichtrichtingen in een oogopslag
De lichtintensiteit verandert enerzijds door de afstand tot het fotografische object en anderzijds door de richting van waaruit het op de vorm valt. Hierdoor verandert ook de richting van de schaduw, evenals de grootte en de intensiteit ervan. Dit zijn de belangrijkste lichtrichtingen voor fotografen om rekening mee te houden:
Sidelight
Dit is het licht dat van links en rechts rechtstreeks op het onderwerp valt of dat van één kant wordt versterkt. Bij het belichten kan de fotograaf het voorwerp in de door hem gewenste stand ten opzichte van het zijlicht plaatsen of zijn camerapositie aanpassen.
Grazend licht
Dit is ook zijlicht, maar in fotografisch jargon wordt het eerder extreem zijlicht genoemd. Schaduwlicht kan letterlijk delen van een vorm opslokken of ze een bijzonder scherp contrast geven.
Achtergrondverlichting
Van achter een onderwerp valt het licht rechtstreeks op de camera. De fotograaf werkt dus in de richting van het licht, een opnametechniek die professionals beginners meestal afraden. Maar als het vakkundig wordt gebruikt, kan het worden gebruikt om zijdelingse vormen van de rand van het object helder te benadrukken of juist te verzachten.
Achterlicht
Hier staat de fotograaf voor het licht en het valt in deze richting op het voorwerp. Juist, tegenlicht wordt ook wel voorlicht genoemd, omdat het de richting is van het licht vanuit de fotografische gezichtshoek.
De beste lichtomstandigheden voor fotobestemmingen
Tot zover de technische details van licht en zijn richtingen ten opzichte van een object. Welk licht in welke sterkte of zachtheid optimaal is, wordt niet alleen bepaald door het professionele oog, maar ook door de persoonlijke smaak van de fotograaf. Als de fotograaf dat op het moment van zijn fotodoel nog niet precies kan bepalen (of zichzelf speelruimte wil laten), helpt een belichtingsreeks om de beste lichtomstandigheden vast te leggen. Een goede digitale camera biedt automatisch voorinstellingen voor belichtingstijd, diafragma en scherpstelling. In plaats van een foto te maken onder exact dezelfde lichtomstandigheden, kunnen ook handmatige instellingen worden gebruikt om beeldreeksen met kleine afwijkingen te maken. Hoe complexer de lichtomstandigheden op dat moment zijn, hoe meer nuances door een belichtingsreeks kunnen worden vastgelegd. Later kunnen deze series worden geëvalueerd en kan, naar gelang van de smaak, de beste als eindfoto worden gepresenteerd. Zelfs tijdens de nabewerking kunnen belichtingsreeksen worden gebruikt om uit te proberen welke verhouding tussen licht en schaduw in de zin van de fotograaf de beste scherpte oplevert.
Stemming en contrast in licht- en schaduwfotografie
Atmosferische beelden worden het best laat in de middag gemaakt. Het licht lijkt warm en komt uit een al lage richting. Schaduwen worden langer en emotioneel aantrekkelijke opnamen kunnen worden gemaakt door van richting te veranderen – zelfs van surrealistische aard, en vaak zonder nabewerking. Tijdens de ochtenduren kan dit ook lukken, maar het daglicht is dan anders, eerder glinsterend en minder “vermoeid”. Dit zijn de uren die fotografen met een voorliefde voor architectuur kiezen om hun favoriete gebouwen in scherpe contrasten te dompelen, waardoor ze een opvallende aanblik krijgen. Grazend licht en zijlicht zijn nu optimaal voor bijzonder scherpe contourtekeningen. Ongeschikt voor spannende stemmingswisselingen en indrukwekkende contrasten is het middaguur. Op dit moment valt het helderste licht precies van boven, de schaduwen blijven kort, de belichtingsmogelijkheden realistisch maar onspectaculair. Het is gemakkelijker om portretten te maken met gebruikmaking van de lichtrichtingen dan om starre voorwerpen te fotograferen. Dit komt omdat niet de fotograaf en de lens, maar het voorwerp nu door zijn eigen beweging en draaiing in de beste lichtpositie kan worden gebracht. Zeker, het is een kwestie van smaak of een foto-object scherp wordt afgebeeld in een sterk contrast of bijna versmelt in een lichte omgeving. Om het optimale opnamepunt tussen deze twee uitersten te vinden, kan de licht- en schaduwfotograaf de voorkeur geven aan bepaalde uren van de dag en kleuren van het licht. Belichtingstracketing helpt om vervolgens uit deze benaderende selectie de beste weergave te kiezen.
Zacht licht en harde schaduwen
Stephan legt uit hoe je het beste kunt leren fotograferen met flitslicht: