Meditatie: Tips en oefeningen voor ontspanning, zelfliefde en mindfulness – met video’s!

Universiteitsexamens, examens op school of stressvolle vergaderingen op het werk. We staan allemaal onder druk. Wat kunt u doen om in uw dagelijks leven wat tijd te nemen? Veel mensen zijn bekend met de kunst van yoga en de beroemde zonnegroet. Maar voor wie geen tijd heeft om zich snel om te kleden en op een yogamat te springen, is er meditatie. Mediteren is een methode of praktijk waarmee mensen zich willen ontspannen en hun geest tot rust willen brengen met behulp van bepaalde oefeningen. Deze oefeningen zijn voornamelijk mindfulness- en concentratieoefeningen waarbij men zich op bepaalde punten concentreert. De geest wordt daardoor tot rust gebracht en gedachten cirkelen ook niet meer door het hoofd. Daarom wordt dit ook wel een bewustzijnsverruimende methode genoemd.

Tips voor meditatie: Zeer eenvoudige methoden voor stress management & innerlijke rust

Veel in het leven is een kwestie van structuur en organisatie. Dit is ook het geval met meditatie. Voordat we kunnen beginnen, moeten we van tevoren een paar dingen doen om een succesvolle bemiddeling te hebben.

Basisprincipes snel uitgelegd: geschikte locatie, comfortabele houding & co.

De kwestie van de plaats is van cruciaal belang. De plek moet een kalmerend effect op je hebben en je niet stressen. Idealiter zoekt u een plaats die rustig is en waar weinig mensen zijn, want dan kunt u zich volledig concentreren op de bemiddelingsoefeningen. Het zou goed zijn als u steeds weer op dezelfde plaats kunt mediteren, omdat dit uw hersenen zo traint dat u deze plaats automatisch associeert met ontspanning. Het belangrijkste is echter dat u zich hier veilig en geborgen voelt.

De vraag over de juiste kleding is heel snel en gemakkelijk te beantwoorden: ze moet comfortabel zijn en je moet je er goed in voelen. Dit betekent tegelijkertijd dat u niet wordt afgeleid door een topje dat te strak zit of een oncomfortabele riem.

Afleidingen zoals de mobiele telefoon, luide muziek, de TV, de laptop en dergelijke zijn vergif voor een succesvolle meditatie.

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

Geleide, gratis meditatie voor beginners: instructies & oefeningen

Je hebt besloten dat je wilt gaan bemiddelen, maar je weet niet goed hoe je moet beginnen. Gelukkig zijn er ongelooflijk veel gratis meditaties op YouTube waar je gemakkelijk aan mee kunt doen! Deze zijn al onderverdeeld in beginners en gevorderden.

5-minuten meditatie voor diepe ontspanning

5 minuten is echt niet lang. Hou dat in gedachten als je denkt dat je geen tijd hebt voor meditatie! Kijk maar eens!

Waarom ademen cruciaal is: zelfliefde en mindfulness

Een juiste ademhaling is cruciaal voor meditatie. De volgende video laat u zien hoe u dit het beste kunt doen!

Meditatie op elk moment van de dag: Wanneer is het beste moment om te mediteren?

Als beginners weten we niet wanneer we het beste kunnen mediteren. Aangezien iedereen andere voorkeuren heeft en ook op andere manieren productief is, is het niet mogelijk om over de hele linie te zeggen wanneer voor jou het perfecte moment is om te mediteren. Onze tip is: probeer verschillende tijden uit en noteer uw indrukken na elke meditatiesessie. Na een bepaalde tijd zult u merken wanneer het voor u het meest geschikte moment is.

Meditatie in de ochtend na het opstaan

Begin de dag goed met een meditatie. Je weet nu dat je niet veel tijd nodig hebt om een meditatie te doen. Bouw een meditatie van zeven minuten in je ochtendroutine in en merk wat het voor je doet. Merk je verschil of heb je meer tijd nodig?

Meditatie ‘s avonds voor innerlijke rust en stressbeheersing

Probeer ‘s avonds te mediteren. U zult merken dat u uw avond heel goed kunt afsluiten met een meditatie en zo uw dag beter kunt afsluiten.

Meditatie seminars tegen stress: Diepe inzichten & belangrijke expertise

Er zijn veel dingen die je thuis voor jezelf kunt doen en positieve effecten kunnen versterken. Wat voor sport geldt, geldt ook voor ontspanning en innerlijke rust. Het is raadzaam om thuis tijd te nemen en tot rust te komen: Verklaar de oorlog aan stress en mediteer. Wij hebben hier al een paar tips voor u op een rijtje gezet en u laten zien hoe u het onderwerp thuis kunt aanpakken. Naast vele video’s en instructies voor zelfstudie, zijn er ook seminars en cursussen tegen stress en voor meer rust in het dagelijks leven.

Inspelen op individuele behoeften met cursussen en seminars

Telkens weer horen we dat wij mensen tegenwoordig minder tijd en meer stress hebben. In veel gevallen is dit helaas ook het geval. Begeleide seminars door specialisten of opleidingen geven een dieper inzicht in de populaire en doeltreffende kunst van de ontspanning. Door de deskundigheid en ervaring kan het eigen welzijn op een heel andere manier worden benaderd. Op die manier kunnen diepgewortelde problemen worden opgespoord en gericht worden bestreden.

Mantra’s klinken, meditatieve stilte & co: iedereen profiteert

Bovendien hebben steeds meer mensen last van vermoeidheid, inslaapproblemen of concentratieproblemen. Werken met innerlijke aandacht is de hoeksteen van de meditatie seminars. Hoe krijg ik afstand van lastige gedachten of hoe kan ik mijn mentale draaimolen stoppen? Een meditatiegids kan zeer behulpzaam zijn bij het ophelderen van deze vragen. Journaliste Ariana Alter en haar team van Bayrischer Rundfunk wilden ook weten welke positieve effecten mediteren onder begeleiding oplevert. Ze besloten een heel weekend in stilte door te brengen. U kunt hier zien hoe het haar en haar collega’s verging:

Iedereen kent het beeld van engeltjes en duiveltjes die op onze schouders zitten. Meditatie helpt ons om ons op iets te concentreren. Deze aandacht geeft ons de levensenergie die we nodig hebben om onze gedachten op een bepaald onderwerp te richten. We moeten onszelf in ons dagelijks leven een paar vragen stellen: Zijn we gericht op succes of op mislukking? Dienen onze gedachten ons of zijn ze schadelijk voor ons innerlijk evenwicht? Zo’n meditatieseminarie moet helpen om precies hier in te grijpen en de juiste weg te gaan. Als we ons op het positieve concentreren, worden veel dingen gemakkelijker.

Dit is hoe de sterren het doen: Russell Brand en Taraji P. Henson laten zien hoe het moet!

Welke beroemdheden mediteren eigenlijk en hoe doen ze dat? Veel mensen stellen zich deze vraag, ook wij. We ontdekten dat acteurs Russell Brand en actrice Taraji P. Henson graag mediteren.

Russell Brand: Britse komiek geeft tips

De Britse komiek, presentator, zanger, acteur en auteur Russell Brand doet enthousiast meditaties en deelt zijn gedachten op zijn YouTube-kanaal! Kijk maar eens!

Taraji P. Henson: Tibetaanse klankschalen op Jimmy Fallon

De Amerikaanse actrice en zangeres laat presentator Jimmy Fallon in zijn show “The Tonight Show” de Tibetaanse klankschalen zien en wat ze doen.