Gratis Influencer Prijs Calculator: Wat is jouw Instagram Kanaal waard?

Tegenwoordig verdienen de meest succesvolle Instagramsterren vele duizenden euro’s met hun posts. Of het nu gaat om een verhaal of een enkele foto, Instagram-sterren verdienen met elke post meer dan ze in een maand verdienen. Maar het zijn niet alleen de absolute topsterren, maar ook kleinere zenders. Met slechts een paar duizend fans kun je met een beetje vaardigheid al veel geld verdienen op je Instagram-kanaal.

Influencer Prijs Calculator: Bereken Instagram Posting Prijzen

Vandaag ontdekten we een nieuwe gratis online tool die iedereen kan gebruiken om de waarde van zijn Instagram-kanaal te berekenen! Gratis en binnen enkele seconden. De influencer prijs calculator kijkt niet langer naar de fans, maar ook naar de likes, de commentaren onder de individuele posts en de algemene engagement rate. Vooral de engagement rate is erg belangrijk voor veel van uw klanten, het laat zien hoe actief de interacties van uw fans zijn.

Waarom is de engagement rate belangrijk?

In zijn eenvoudigste vorm wordt de engagement rate als volgt berekend (voor een post): volgers / (vind ik leuk + commentaar).

  • Als een Instagrammer met 100.000 fans een engagement rate heeft van 5%, dan zijn er 5.000 mensen die actief liken of commentaar geven.
  • Als een Instagrammer met 10.000 fans een engagement rate van 12% heeft, bereikt hij 1.200 mensen.

Hoewel de eerste influencer over het algemeen aanzienlijk meer fans heeft, krijgt de kleinere influencer meer mensen zover om zich echt met het beeld (en het merk) bezig te houden. Uiteindelijk kun je zeggen dat hij of zij procentueel gezien meer mensen “inspireert”. Als een bedrijf een influencer boekt voor een komende reclamecampagne, zal het zijn portfolio dienovereenkomstig opbouwen om zo veel mogelijk mensen effectief te bereiken. Op die manier wordt het bereik verspreid naar “kleinere” beïnvloeders. In plaats van een grote distributielijst, zal men dan vertrouwen op vele kleine voor meer interactie van de fans en volgers. Op die manier heeft een bedrijf aan effectiviteit gewonnen voor zijn merk of product.

Reclame heeft influencer marketing allang voor zichzelf ontdekt

Veel grote en internationale bedrijven hebben influencer marketing voor zichzelf ontdekt. Natuurlijk is influencer marketing niet alleen op Instagram, er zijn ook veel influencers op YouTube en Facebook. Youtubers pakken de grootste prijzen of verdienen het meest. Voor een enkele YouTube-video zijn de prijzen al snel vijf tot tien keer zo hoog als op Instagram.

Invloedrijke marketing op YouTube

Met influencer marketing op YouTube hebben bedrijven niet alleen het voordeel dat ze veel mensen bereiken die op hun beurt de interactie aangaan met de video en dus ook met het product. YouTube “blijft” veel langer hangen dan Instagram posts of Insta Stories. Daarom zijn Youtubers veel meer waard en boeken velen een enkele YouTube-video in plaats van bereik op Instagram, omdat die heel lang toegankelijk is. Als de blogger het niet zelf verwijdert, zelfs voor altijd. Velen kennen het als ze een video zoeken op YouTube. Video’s die al vijf of zes jaar op YouTube staan, worden nog steeds weergegeven in de zoekresultaten. Zelfs voor de nieuwe video’s. Omdat dit video’s zijn waar mensen graag op klikken en omdat de inhoud mensen bevalt, vindt YouTube ze vandaag de dag nog steeds relevant. Als een merk slimme plaatsingen in zo’n video heeft, krijgt het een extreem hoog langetermijneffect. Ook vanuit een SEO (zoekmachine optimalisatie) oogpunt. Dit is precies hoe Youtubers punten scoren in onderhandelingsgesprekken met klanten. Bij Instagram is de bewaartijd slechts 48 uur en bij Stories slechts 24 uur. Hetzelfde geldt voor Snapchat, informatie is slechts korte tijd beschikbaar en dat maakt deze sociale media kanalen relatief minder interessant voor potentiële klanten voor campagnes op lange termijn. Voor campagnes met impact of andere concepten, daarentegen, zijn de criteria van Instagram en Snapchat meer geschikt.

Boek pakketten: Win-win voor klanten en beïnvloeders

Voor klanten, maar ook voor de bloggers zelf, is het de moeite waard om pakketten af te spreken. In pakketten heb je een absolute win-win situatie, de influencer krijgt meer geld voor een opdracht en de klant krijgt meer uit zijn plaatsing, omdat de naam of het product vaker wordt geplaatst. Net als in de klassieke reclame, toen op TV of zelfs nu nog op YouTube, gaat het erom de naam zo vaak mogelijk te noemen of te horen. Jullie kennen allemaal een klassiek voorbeeld! Wat vraag je als je neus loopt als de herfst weer in aantocht is? Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk een “tempo”. Hoe vaker een naam wordt genoemd, hoe groter de kans dat hij in het geheugen van de mensen verankerd raakt. Dit is precies waarom jullie waardevol zijn voor bedrijven als influencers. Je moet ook je prijzen voor Instagram dienovereenkomstig berekenen.

Instagram heeft nog veel te bieden!

Ook op Instagram kun je als influencer en blogger goed geld verdienen met je kanaal als je slim bent en ook wat onderhandelingsvaardigheden laat zien. Aan de ene kant, als je blogger wilt worden, moet je het onderwerp natuurlijk leuk vinden en eerst voor jezelf posten – niet per se “voor de anderen”. Wie influencer wil worden alleen om influencer te zijn, zal het heel moeilijk krijgen en het misschien helemaal niet redden. Bloggers houden van wat ze doen, ze delen graag, ze produceren graag video’s en ze zijn het liefst actief in de mediawereld. Misschien zouden zij vroeger filmproducenten zijn geworden of schrijvers, redacteuren of bij een reclamebureau hebben gewerkt. Vandaag zijn het bloggers en met voldoende bereik groeien ze uit tot influencers.

Classificatie en categorisatie van beïnvloeders: PAM-factor

Beïnvloeders kunnen bijvoorbeeld worden gecategoriseerd aan de hand van de PAM-factor. Het classificeert influencers op basis van hun totale bereik en geeft ook studenten en universiteiten de mogelijkheid om een exacte categorisering te maken, bijvoorbeeld voor bacheloropleidingen. In deze infographic zie je de indeling van influencers in groepen:

Infografiek van socialmediaone.de

De influencer markt is heet omstreden!

Hoe ouder een sociaal netwerk wordt, hoe moeilijker het wordt om hogerop te komen. Sociale netwerken worden natuurlijkerwijs “drukker” naarmate de weken, maanden en jaren verstrijken. Meer en meer mensen melden zich aan. Vrienden volgen vrienden en op hun beurt volgen vrienden vrienden en hun vrienden. Op een gegeven moment wordt een sociaal netwerk overspoeld met mensen en, natuurlijk, bloggers. Het wordt steeds moeilijker om een groot bereik op te bouwen. Hoewel je in het begin nog een relatief goede kans maakt, wordt het steeds moeilijker. Als je kijkt naar een van de oudste netwerken zoals Facebook, zijn er niet alleen gewone mensen, maar ook honderdduizenden bedrijven, plus diverse groepen, projectpagina’s, fanpagina’s en nog veel meer.

Op jongere netwerken zoals Snapchat daarentegen zijn de mensen meestal privépersonen, terwijl er op Instagram al heel wat bedrijven zijn. Deze creëren op hun beurt nieuwe pagina’s en bloggers maken ook meer pagina’s aan voor hun honden, als koppels, voor hun merken enzovoort. Er worden steeds meer pagina’s gecreëerd en elke pagina wordt minder relevant.

Als je kijkt naar nieuwe projecten zoals musical.ly, kun je nog steeds absolute miljoenen bereiken, zelfs als je nog een nieuwe blogger bent en misschien net 13 of 14 jaar oud bent. Dit maakt bijvoorbeeld musical.ly zeer interessant voor de komende jaren en voor trends en social media marketing. Niet alleen voor influencers, maar ook voor bureaus die reclame maken voor klanten. Nieuwe markten beloven altijd risico’s, maar ook goede winsten.

Onderhandelingsvaardigheden leveren u hogere prijzen op voor uw advertenties

Hoe beter je je eigen marktwaarde kunt inschatten, hoe beter je jezelf kunt verkopen. Dat is waarom de Influencer Calculator je helpt, want het vat de verschillende statistieken samen en geeft je een realistische prijsschatting voor je Instagram kanaal – gratis, elke keer weer. Natuurlijk kunt u de verschillende statistieken en evaluaties ook afdrukken, b.v. rechtstreeks in een PDF. Dit geeft u een directe basis voor een aanbod aan uw klant en uw voorgestelde prijzen lijken niet zo “uit de lucht gegrepen”. Klanten willen altijd zien waarom ze iets moeten betalen, dus je kunt het direct bewijzen en zeggen, kijk, één van mijn berichten krijgt gemiddeld x likes! Mijn engagement rate is 10%, dus naar alle waarschijnlijkheid krijg ik X likes en X comments op het pakket. Zo kun je een klant overtuigen en ook je eigen tarieven beetje bij beetje verhogen. Zodat je beter en beter kunt leven vanuit je eigen Instagram kanaal!

Met deze tips en de praktische prijscalculator hebt u alles wat u nodig hebt om nog professioneler te werken!

Een gastartikel door Stephan M. Czaja, Social Media Agency.