Lisa en Lena verlaten Tik Tok! Wat is Tik Tok? Vragen voor onze sociale expert

Tik Tok inspireert meer en meer gebruikers! Velen vragen zich af, hoe nu verder? Zal Tik Tok de nieuwe Instagram worden? Vandaag hadden we een ontmoeting met social media-expert Stephan M. Czaja om enkele van de belangrijkste vragen over de ontwikkeling en het gebruik van Tik Tok te beantwoorden.

Lisa en Lena

Lisa en Lena hebben besloten om hun Tik Tok account te verwijderen! Is Tik Tok slechts een opstapje?

Stephan: Ik zou dit over Lisa en Lena zeggen, ze hebben zich over het algemeen teruggetrokken. Op hun hoogtepunt, toen ze nog maar 15 jaar oud waren, hadden ze alleen al op Tik Tok 23 miljoen volgers. Dat is een ongelooflijk hoog aantal en ik denk dat ze veel hebben meegemaakt. Tik Tok is weer een constante druk, produceer nieuwe inhoud, wees grappig, wees creatief, wees anders dan alle anderen! Ze hebben zoveel moeite gedaan in hun jonge jaren dat ze een pauze verdienen.

Tik Tok is zeer uitgebreid qua productie; in tegenstelling tot Instagram is het niet genoeg om een mooie foto te plaatsen. Gebruikers willen vermaak, puur vermaak! Om hier constant nieuwe ideeën te hebben, om te dansen, te zingen, grappig te zijn, emotioneel te zijn, is echt een grote uitdaging. Op Instagram kun je mooie foto’s plaatsen, op YouTube heb je een week de tijd voor een nieuwe video. Op Tik Tok, moet het iets nieuws zijn de hele tijd. Dat geeft stress.

Tik Tok – wat moet je weten?

FIV: Hey Stephan, jij houdt je dagelijks bezig met sociale media en campagnes. Tik Tok bestaat al een tijdje – misschien is het zelfs main stream zoals Instagram en YouTube? We wilden van jou weten in welke fase Tik Tok zich momenteel bevindt en wat de volgende is? Maar nog belangrijker, wie gebruikt Tik Tok, hoe oud zijn de gebruikers?

Stephan: Wat Tik Tok betreft, is het eerste wat je moet weten dat het geen nieuw sociaal netwerk is, maar dat het een paar maanden geleden een volledig nieuwe naam kreeg.

Het sociale netwerk stond vroeger bekend als musical.ly. Het netwerk heeft zich sindsdien sterk ontwikkeld. Het basisidee was al zeer ingenieus. De oprichters tekenden contracten met de grote muziekmaatschappijen om liedjes te mogen gebruiken zodat gebruikers er hun eigen playbacks op konden zingen.

Ongeveer een jaar geleden is het platform een nieuwe weg ingeslagen om nieuwe gebruikers te bereiken. Voorheen waren Tik Tok-gebruikers vooral tussen de 11 en 14 jaar oud. Er was ook een tendens om iets jonger of ouder te zijn.

In Duitsland, maar ook elders, worden de gebruikers langzaam ouder, tot 18 jaar. Tik Tok is dus wat Instagram vijf jaar geleden was.

Wat het toekomstperspectief betreft, zal Tik Tok zeker deel gaan uitmaken van het portfolio van de verschillende sociale netwerken. Waarom? Net als bij de andere sociale netwerken is hier in eerste instantie de jongste doelgroep vertegenwoordigd. Maar ook dit wordt ouder en dus raakt het sociale netwerk steeds meer ingeburgerd.

Wat maakt Tik Tok anders? Hulp voor beïnvloeders

FIV: Wat maakt Tik Tok zo anders als het op bijdragers aankomt? Wat maakt de Tik Tok marketing strategie anders dan de anderen?

Stephan: Waar verdienen de sociale netwerken hun geld mee? Eerst en vooral met de accounts die gebruikers u ter beschikking stellen. Hoe gerichter u uw eigen gebruikers kunt opleiden in het gebruik van trends en het creëren van goede inhoud of deze ook beschikbaar kunt maken op uw eigen sociale platform, hoe beter. Dus hoe intensiever Tik Tok ook zorgt voor de behoeften van zijn makers, hoe meer interessante inhoud op het sociale netwerk zal worden gepubliceerd. Hoe exclusiever Tik Tok zijn influencers kan houden, hoe meer potentieel je kunt inschatten.

Men mag echter niet onderschatten dat sociale platforms zoals YouTube bijvoorbeeld net zo goed zorgen voor hun opkomende artiesten. YouTube stelt in veel grote steden, zoals Berlijn, zelfs eigen YouTube-studio’s ter beschikking van zijn makers. Hier kunnen aanstormende talenten gratis high-end technologie testen, van groene schermstudio’s tot 4K-camera’s.

In de loop der jaren zijn er individuen opgestaan die inhoud creëren die anderen erg goed vinden. Tegenwoordig noemen we ze beïnvloeders. De sterren van de sociale netwerken. Natuurlijk, je zorgt goed voor je producenten.

Wat Tik Tok echter onderscheidt in een klein maar zeer interessant detail is dat de likes niet alleen worden beoordeeld op individuele postings, maar collectief op alle publicaties. Het totale aantal “likes” speelt ook een rol, zodat zelfs kleinere gebruikers die zich anders geen influencers kunnen noemen, uiteindelijk 10.000 of 100.000 “likes” bereiken. Dit verhoogt het gevoel van eigenwaarde van elke gebruiker enorm.

En dat is waarom Tik Tok meer geeft om zijn gebruikers. Ze focussen erop dat gebruikers begrijpen welke inhoud je moet produceren en ze hebben ook een eenvoudige en mooie manier gevonden om waarde te geven aan kleinere gebruikers via het totale aantal likes op alle media.

Toekomst: Waar gaat Tik Tok heen?

FIV: Wat is het volgende voor Tik Tok? Neemt het aantal gebruikers toe?

Stephan: De ontwikkeling op het gebied van de online-handel neemt al 20 jaar gestaag toe. Maar het aantal gebruikers in sociale netwerken is eindig. Het netwerk zou zeker de neiging moeten hebben om 600 miljoen gebruikers in de wereld te bereiken, maar het is nog steeds erg moeilijk te voorspellen of het een miljard gebruikers zal bereiken zoals bijvoorbeeld Facebook, YouTube en Instagram, omdat, zoals ik al zei, de gebruikersaantallen eindig zijn. Groei is niettemin mogelijk en waarschijnlijk, omdat er op de achtergrond natuurlijk vele draden worden gesponnen.

Ik kan in een interview natuurlijk niet te diep op de materie ingaan, maar op de achtergrond wordt ervoor gezorgd dat de inhoud op de sociale netwerken diverser wordt. Zodat het op een gegeven moment niet meer alleen over muziek en comedy gaat, maar zoals ik al zei, over beauty, tutorials, vlogs en alle vormen van video-inhoud die ook op andere sociale netwerken werken.

FIV: Bedankt voor de antwoorden Stephan!