Cathy Hummels wint proces in München: Adverteren op Instagram – Uitspraak

Reclame op Instagram moet worden gelabeld. Dit is de huidige wettelijke regeling. Maar velen stellen zich de vraag, wanneer moet een post überhaupt gemarkeerd worden? Vandaag heeft de arrondissementsrechtbank van München een voor veel “beïnvloeders” baanbrekend vonnis gewezen. De zaak betreft Cathy Hummels, echtgenote van de beroemde voetballer Mats Hummels, ondernemer en beroemdheid. Door haar openbare leven heeft ze veel volgers verzameld op Instagram. Wanneer zij merken aanbeveelt en plaatst op Instagram, zou zij deze volgens de huidige wettelijke voorschriften moeten aanmerken als “reclame”. In 15 gevallen (foto’s) zou zij dit echter niet hebben gedaan, hetgeen precies is waar een “waarschuwingsvereniging” over klaagt (volgens de taz). Nu was er een rechterlijke beslissing en die is trendsettend!

Abmahnverband vervolgt en verliest

De zaak van Cathy Hummels is zo interessant omdat voor het eerst een nieuwe definitie door de rechter werd toegestaan.

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

Waar gaat het over? Iedereen weet wat influencers doen

Wie veel volgers heeft op Instagram is tegenwoordig “niets bijzonders”, maar wordt door de wet, net als beroemdheden in andere media, beschouwd als onderwerp van sluikreclame. Dit omvat kleine influencers met 10.000 fans, net als Cathy Hummels met bijna 500.000 fans. Dit is precies waar het verschil ligt in de redenering van de rechter.

https://www.instagram.com/p/BwcM9ZrARIm/

Bij mensen met een kleiner aantal fans ga je er niet automatisch van uit dat die persoon ergens voor betaald wordt. Bij prominenten, d.w.z. mensen op Instagram met een zeer groot bereik, ligt dat heel anders. De term “influencer” is vandaag de dag een functieomschrijving geworden. Dus als je ervan uitgaat dat het een algemene consensus is dat mensen met een hoog bereik op Instagram er hun geld mee verdienen, dan is het ook voor iedereen duidelijk dat productplaatsingen betaalde reclame kunnen zijn.

Kortom: iedereen weet wat een influencer doet!

Hier moet de drempel worden getrokken tussen de definitie of een account nog “privé” is of door de volgers als privé wordt ervaren , dan wel of een account duidelijk en onmiskenbaar “prominent” is. Prominent heeft hier niets te maken met plaatsing in andere media (b.v. TV, tijdschriften, enz.) maar met het aantal fans, d.w.z. mensen die hen kennen.

Ergo, voordat Instagram en YouTube bestonden, was de term influencer nog nauwelijks bekend (rond 2012). Tegenwoordig weet iedereen dat mensen hun geld verdienen met YouTube en Instagram. Bij mensen als Cathy Hummels is het dus duidelijk en overduidelijk dat ook zij tot deze “beïnvloeders” behoort. Het is dus voor de volgers en fans op voorhand duidelijk dat zij ook betaalde partnerschappen zal plaatsen.

Instagram gemeenschap wordt serieus genomen

Het opmerkelijke aan dit oordeel is dat het Instagram en de mensen hier voor het eerst serieus neemt en hen niet ziet als een of ander snel idee van een jongere samenleving.

Het hof vertrouwt op de persoonlijke verantwoordelijkheid van het volk, dat wil zeggen de fans en de volgelingen. Voorheen werden oordelen altijd geïnterpreteerd als zouden fans en volgers niet meerderjarig zijn, d.w.z. dat zij niet begrepen wanneer het reclame was en wanneer niet. Met deze uitspraak geeft het hof voor het eerst toe dat mensen op Instagram wel degelijk een idee hebben van wie zij volgen, wat die persoon doet, wat zijn baan is en natuurlijk dat zij af en toe reclame maken.

Influencer is een baan als elke andere.

Alle eerdere uitspraken waren duidelijk tegen de beïnvloeder. Dit werd gevolgd door straffen, bijvoorbeeld in het vonnis tegen Pamela Reif. Toen Cathy Hummels en haar zelfverzekerde optreden voor de rechtbank, veranderde er iets voor alle beïnvloeders in Duitsland.

Goed gedaan, mevrouw Hummels!

Vragen en antwoorden over het onderwerp: Reclame en etikettering

De belangrijkste vragen en antwoorden over het thema reclame en etikettering worden vandaag beantwoord door onze social media-expert Stephan M. Czaja van Social Media One, bekend van evenementen met tot 250 gasten en tv-interviews op formats als RTL Explosiv en Sat1 Frühstücksfernsehn. Onze eerste vraag:

Waarom moet reclame worden geëtiketteerd?

De basisregel is dat elke posting op Instagram, ook op de andere sociale netwerken zoals Facebook, Youtube en Tik Tok, ongeacht of het om een foto of een video gaat, in de beschrijving duidelijk en ondubbelzinnig de vermelding “reclame” of “advertentie” moet krijgen. Dit betekent dat de gebruiker onmiddellijk moet herkennen dat het om reclame gaat. De etikettering moet altijd aan het begin van de beschrijving staan, zodat onmiddellijk duidelijk is dat dit hier afgebeelde product via betaalde reclame is geplaatst.

  • Betaalde plaatsing van inhoud
  • Aan het begin van de beschrijving door duidelijke vermelding van “reclame

Waarin verschillen Betaald en Gesponsord plaatsen van elkaar?

Gesponsorde en betaalde posts zijn tegenwoordig standaard in Instagram-marketing. Als je het mij nu vraagt, op welk punt begint men geld te verdienen op Instagram? Iedereen op Instagram met een bereik van meer dan 50.000 mensen zal vroeg of laat in aanraking komen met verzoeken over betaald adverteren. Mensen op Instagram die minder dan 50.000 fans hebben, krijgen meestal proefproducten toegestuurd, wat betekent dat ze de producten daarna mogen houden. Wie meer en meer fans verzamelt, krijgt vroeg of laat ook aanbiedingen die niet alleen over producten gaan, maar ook over geld, d.w.z. betaling voor het plaatsen van berichten. Dit zijn de twee basisverschillen tussen betaald posten en gesponsord posten.

In beide gevallen is het reclame.

Moeten de berichten na de uitspraak nog steeds als reclame worden aangemerkt?

Voor gewaarschuwd is voor gewaarschuwd, dus betaalde postings, vooral door jongere influencers zonder agentschap, management of juridisch advies, moeten altijd worden gemarkeerd met de afkorting “reclame” of “advertentie” helemaal aan het begin, zoals beschreven. Zolang er geen duidelijke wettelijke regeling op dit gebied is, bestaat er altijd een restrisico dat er een rechtszaak wordt aangespannen.

In de regel zijn dergelijke zaken echter gericht op beïnvloeders met de status van beroemdheid. In de regel is het doel van de eiser de zaken zo spectaculair mogelijk te maken, d.w.z. zoveel mogelijk media-aandacht te krijgen via gedrukte tijdschriften, TV maar ook online portalen – roem! Dit blijkt uit de gerechtelijke procedure met Pamela Reif, maar ook uit de huidige zaak met Cathy Hummels.

Nieuws over het vonnis van Cathy Hummels