Verdien geld als model: honorarium, gebruiksrechten & uitkoop van model jobs

Wat doen modellen eigenlijk voor de kost? Hoe kun je geld verdienen als model? Elk jaar vragen vele jonge meisjes en natuurlijk ook jongens zich af of het mogelijk is om zelf model te worden en hoe zij van hun baan als model zouden kunnen leven. Of het nu gaat om supermodellen als Cara Delevingne, GNTM-modelmoeder Heidi Klum, Bella en Gigi Hadid, een perfect leven in drukte, tussen hippe VIP-feesten en campagneshoots. Waar wordt het geld precies verdiend? We hebben vandaag een expert ontmoet om de vraag te beantwoorden! Ga naar de lijst Uitkoop / Gebruiksrechten.

Tip! Interview met modellenbaas Stephan Czaja(CM Models): Model worden

Geld verdienen als model: gebruiksrechten – wat houdt dat in?

Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen als model. Zoals onze expert van Model Agency One zegt, begint elk model met het opbouwen van een eigen model portfolio. Hier gaat het er in de eerste plaats om de eigen portefeuille op een gevarieerde manier op te bouwen. Van portretshoots tot sportopnamen en ook foto’s met andere modellen, bv. in situaties als “liefde” of ook “vriendschap”. Hoe beter de eigen mimiek en gebaren worden, hoe sterker de eigen persoonlijkheid en hoe professioneler en vriendelijker de uitstraling naar de klant is, hoe verder een model kan komen. Hoe groter de klanten worden, hoe vaker de geproduceerde media worden gebruikt.

Als je het maakt als model in een van de top agentschappen, kun je hier echt goed geld verdienen!

Laten we eens kijken naar een eenvoudig voorbeeld:

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

De eerste klussen: kleine klanten, kleine overnames

Je eerste modelervaring zal je opdoen bij kleinere klanten of bij grotere, internationale klanten, maar dat zijn dan kleine opdrachten. Kleine klanten kunnen bijvoorbeeld regionale modemerken zijn die geen nationale en internationale aanwezigheid hebben. Een voorbeeld van een kleine klus is een showroom voor de lancering van een collectie. Elk seizoen worden nieuwe modecollecties gelanceerd, maar modeontwerpers presenteren hun nieuwe collecties zes maanden van tevoren aan hun klanten. Dit moment waarop klant en ontwerper samenkomen, wordt een showroom genoemd – een kleine modeshow, alleen zonder publiek. Als je overtuigend bent in deze eerste job, krijg je uiteindelijk de kans om fotoshoots te doen voor online shops of, nog beter, film- en videoproducties.

De eerste grote klussen: veel te doen op de set!

Punctualiteit en professionaliteit zijn erg belangrijk in deze branche, want je modellenbureau zal je alleen doorverwijzen voor grote klussen als je uitstraling in orde is.

Het maken van zo’n reclamespot kost veel meer tijd dan een fotoshoot! In een fotostudio bestaan de teams meestal maar uit een paar mensen:

  • Fotograaf, leidt de shoot
  • Model voor de presentatie
  • Make-up artiest voor haar en styling
  • Stylist voor de outfits
  • Assistent van de fotograaf of fotografen
  • Soms een personeelslid van de klant, bijvoorbeeld van marketing.

Voor commerciële producties zijn de teams veel groter. Ook hier zou de lijst veel langer zijn, kort samengevat

  • Productiebeheer en -assistentie
  • Cameramensen, kabeldrager en pick-up
  • Modellen en artiesten
  • Extra’s, bijv. mensen op de achtergrond van een scène in het stadscentrum.
  • Make-up artiesten voor haar en styling
  • Stylisten voor de outfits
  • Decorontwerper met rekwisieten
  • Lichttechnicus
  • Speciale effecten voor alles van stof tot speciale rekwisieten
  • Catering- en bedienend personeel

Niet alleen is de productie uitgebreider, maar ook de gebruiksrechten zijn veel diverser en de publicaties zijn uiteraard veel groter dan bij een vrije opname.

Berekening van gebruiksrechten: zo werkt het

Voor kleine opdrachten zijn de gebruiksrechten vaak zeer duidelijk. Wanneer opdrachtgevers modellen boeken voor een opdracht, sturen zij ook de bijbehorende gebruiksrechten naar het modellenbureau, waar vervolgens een passende offerte wordt berekend. Voor deze berekening heb je verschillende gegevens nodig, de belangrijkste zijn:

  • Media – In welke formaten zullen de foto’s of video’s worden getoond? Print, online, sociale media, billboard, bioscoop, streaming,…
  • Landen – Waar zullen de foto’s of video’s te zien zijn?
  • Tijd – Hoe lang zullen de foto’s en video’s zichtbaar zijn in elk mediaformaat?

In het begin zijn de verzoeken relatief duidelijk, zodat een kleine klant die bijvoorbeeld 5 winkels in Berlijn heeft, relatief gemakkelijk het volgende zou kunnen boeken

  • Online winkel en website voor één jaar + sociale media

Op basis van de uitkooplijst kan het modellenbureau nu berekenen hoe hoog de vergoeding voor het model inclusief de gebruiksrechten voor het ene jaar met website en online shop moet zijn. Voor grotere opdrachten, evenals voor commercials, zullen de gebruiksrechten uiteraard navenant uitgebreider zijn, dit kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien in een kort formulier:

  • TV-zenders, 6 maanden, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië
  • Affiches in kalenderweek 42 tot 46 in Parijs, Londen, Berlijn, Rome op alle hoofdstations en metrostations
  • Online video voor reclame in sociale media, zes weken voor première

Ook hier helpt de uitkooplijst, want die bevat niet alleen de afzonderlijke items, bijvoorbeeld voor de sociale netwerken YouTube, Instagram, Tik Tok en Facebook, maar u kunt hier ook pakketprijzen vinden. Als een klant bijvoorbeeld meerdere gedrukte media boekt, kunt u een groter pakket maken. Op die manier verdient het model uiteindelijk meer geld, maar bespaart de klant ook een beetje. Win-win voor beide partijen.

Rekenvoorbeeld voor modelbanen

Als modellen werken, wordt altijd een basis dagvergoeding afgesproken. Een eenvoudige berekening zou bijvoorbeeld zijn 1000 EUR voor de cliënt. Maar nu wil hij de foto’s internationaal gebruiken voor streaming. Het modellenbureau bekijkt nu de lijst en kan berekenen hoe hoog het budget van de klant moet zijn. De afkooplijst bevat percentages, die worden berekend op basis van de dagvergoedingen. Dit ziet er dan zo uit:

  • Dagkaart 1000 €
  • Gebruiksrechten 560 % = 5600 €
  • Inkomsten 6600 € totaal

Als de gebruiksrechten vervolgens met nog een jaar worden verlengd, verdient het model natuurlijk ook weer geld! En dit is nu precies de kern van de zaak en het antwoord op de vraag, hoe kan een model geld verdienen? Als de commercial voor nog een jaar wordt gekocht, met dezelfde gebruiksrechten, verdient het model opnieuw 5600 €. Als de video voor nog een jaar wordt gekocht, is het weer 5600 €. Dus uiteindelijk heb je meer dan 15000 € verdiend met één enkele dag werk!

Model Agency One: Officiële Buy-Out Lijst

Model Agency One is een gratis platform waar modellen de meest gerenommeerde beste agentschappen wereldwijd kunnen vinden. Of het nu New York, Miami, Los Angeles, Hong Kong, Tokyo, Milaan, Parijs, Shanghai, Londen, Hamburg of Kaapstad is. Modellen kunnen niet alleen gratis de beste agentschappen wereldwijd vinden, maar ook veel tips, een complete gids om model te worden en natuurlijk alle belangrijke informatie over minimumlengte, gewicht en natuurlijk alle soorten banen, van modeshows tot beurzen, fotoshoots voor online shops en natuurlijk commercials.

Maar op Model Agency One, is er ook de Uitkooplijst voor modellenbureaus. Hier kunnen deze bureaus wereldwijd nagaan hoe hoog de gebruiksrechten zijn voor afzonderlijke media, voor afzonderlijke landen en natuurlijk ook voor een bepaalde termijn. Aan de hand hiervan kunnen aanbiedingen voor banen heel gemakkelijk worden berekend. De Bayreuth-lijst wordt tweemaal per jaar bijgewerkt en is gebaseerd op het respectieve bruto binnenlands product van de afzonderlijke landen. Dit betekent dat hoe meer geld er in een land wordt gegenereerd, hoe hoger de uitkoopsommen.

Een lijst van gebruiksrechten kan hier gratis worden gedownload