Gratis Influencer Prijs Calculator: Wat is jouw Instagram Kanaal waard?

De meest succesvolle Instagram-sterren verdienen tegenwoordig vele duizenden euro’s met hun posts. Het maakt niet uit of het een verhaal of een enkele foto is, met elke post verdienen Instagramsterren meer dan ze in een maand verdienen. Maar het zijn niet alleen de absolute topsterren, maar ook kleinere zenders. Zelfs met een paar duizend fans kun je met een beetje vaardigheid al veel geld verdienen op je Instagram-kanaal.

Influencer Prijs Calculator: Bereken Instagram Posting Prijzen

Vandaag ontdekten we een nieuwe gratis online tool die iedereen kan gebruiken om de waarde van zijn Instagram-kanaal voor zichzelf te berekenen! Gratis en binnen enkele seconden. De Influencer Price Calculator kijkt niet alleen naar de fans, maar ook naar de “likes”, de commentaren onder de individuele posts en de totale engagement rate. Vooral de engagement rate is erg belangrijk voor veel van uw klanten, het laat zien hoe actief de interacties van uw fans zijn.

Waarom is de engagement rate belangrijk?

In zijn eenvoudigste vorm wordt de engagement rate als volgt berekend (voor een post): volgers / (vind ik leuk + commentaar).

  • Als een Instagrammer met 100.000 fans een engagement rate heeft van 5%, dan zullen 5.000 mensen actief een like of comment geven.
  • Als een Instagrammer met 10.000 fans een engagement rate van 12% heeft, bereikt hij daarmee 1.200 mensen.

Hoewel de eerste Influencer heeft aanzienlijk meer fans in het algemeen, de kleinere Influencer brengt realtief gezien, meer mensen te betrekken met de afbeelding (en het merk). Uiteindelijk kun je zeggen dat hij of zij meer mensen “inspireert”, puur procentueel gezien. Als een bedrijf een influencer boekt voor een komende reclamecampagne, zal het zijn portfolio dienovereenkomstig opbouwen en op die manier zo veel mogelijk mensen bereiken. Op deze manier wordt het bereik gespreid over “kleinere” infleuncers. In plaats van een grote distributielijst, zal men dan vertrouwen op vele kleine voor meer interactie van fans en volgers. Op die manier heeft u als bedrijf aan effectiviteit gewonnen voor uw merk of product.

Reclame heeft influencer marketing allang voor zichzelf ontdekt

Veel grote en internationale bedrijven hebben influencer marketing voor zichzelf ontdekt. Influencer marketing is natuurlijk niet alleen op Instagram, er zijn ook veel influencers op YouTube en Facebook. Youtubers pakken de grootste prijzen of verdienen het meest. Voor een enkele YouTube-video zijn de prijzen al gauw vijf tot tien keer zo hoog als te vinden waarom is dat zo?

Invloedrijke marketing op YouTube

Met influencer marketing op YouTube hebben bedrijven niet alleen het voordeel dat ze veel mensen bereiken, die op hun beurt de interactie aangaan met de video en dus ook met het product. YouTube “blijft” veel langer hangen dan Instagram posts of Insta Stories. Dat is de reden waarom Youtubers veel meer waard zijn en velen een enkele YouTube-video boeken in plaats van die op Instagram te bereiken, omdat die heel lang opvraagbaar is. Als de blogger zelf het niet verwijderd zelfs voor altijd. Velen kennen het als ze op YouTube naar een video zoeken. Hier tonen de zoekresultaten nog steeds video’s die al vijf of zes jaar op YouTube staan. Zelfs voor de nieuwe video’s. Omdat er op video’s wordt geklikt en mensen hun inhoud leuk vinden, vindt YouTube ze vandaag nog steeds relevant. Wanneer een merk slimme plaatsingen heeft in zo’n video, krijgt het een extreem hoog lange termijn effect. Ook vanuit SEO oogpunt (zoekmachine optimalisatie). Dit is precies wat Youtuber scoort in onderhandelingsgesprekken met klanten. Op Instagram is de bewaarperiode slechts 48 uur en op Stories is dat slechts 24 uur. Hetzelfde geldt voor Snapchat, informatie is slechts korte tijd beschikbaar en dat maakt deze sociale media kanalen minder interessant voor potentiële klanten met betrekking tot campagnes op lange termijn. Voor campagnes met impact of andere concepten, daarentegen, zijn de criteria van Instagram en Snapchat meer geschikt.

Boekpakketten: win-win voor klanten en beïnvloeders

Voor klanten maar ook voor de bloggers zelf is het de moeite waard om pakketten af te spreken. In pakketten heb je een absolute win-win situatie, de influencer krijgt meer geld voor een opdracht en de klant heeft meer van zijn plaatsing, omdat de naamsvermelding of de plaatsing van het product frequenter is. Net als in de klassieke reclame, vroeger op TV of zelfs vandaag op YouTube, gaat het erom dat uw naam zo vaak mogelijk wordt vermeld of gehoord. Jullie kennen allemaal een heel klassiek voorbeeld! Wat vraag je als je neus weer loopt als hij valt? Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk een “tempo”. Hoe vaker een naam wordt genoemd, hoe groter de kans dat hij in uw geheugen wordt gegrift. Dit is precies waarom u als beïnvloeder waardevol bent voor bedrijven. Je moet je Instagram dienovereenkomstig prijzen.

Instagram heeft nog veel te bieden!

Op Instagram kun je ook goed geld verdienen als influencer en blogger met je kanaal, als je slim bent en ook wat onderhandelingsvaardigheden laat zien. Aan de ene kant, als je blogger wilt worden, moet je het onderwerp natuurlijk leuk vinden en eerst voor jezelf posten – niet noodzakelijk “voor de anderen”. Als je een influencer wilt worden alleen maar om influencer te zijn, zul je het heel moeilijk krijgen en misschien wel helemaal niet redden. Bloggers houden van wat ze doen, ze delen graag, ze produceren graag video’s en ze zijn het liefst actief in de mediawereld. Misschien zouden zij vroeger filmproducenten zijn geworden of schrijvers, redacteuren of bij een reclamebureau hebben gewerkt. Vandaag zijn het bloggers en met voldoende bereik groeien ze uit tot influencers.

Classificatie en categorisatie van beïnvloeders: PAM-factor

De classificatie van beïnvloeders kan bijvoorbeeld gebeuren aan de hand van de PAM-factor. Het classificeert influencers op basis van hun totale bereik en geeft ook studenten en universiteiten de mogelijkheid om een precieze categorisering te maken, bijvoorbeeld voor bachelorareiten in studies. In deze infographic zie je de indeling van influencers in groepen:

Infografiek van socialmediaone.de

De influencer markt is heet omstreden!

Hoe ouder een sociaal netwerk wordt, hoe moeilijker het is om hogerop te komen. Sociale netwerken worden natuurlijkerwijs “drukker” naarmate de weken, maanden en jaren verstrijken. Meer en meer mensen melden zich aan. Vrienden volgen vrienden en op hun beurt volgen vrienden vrienden en hun vrienden. Op een gegeven moment wordt een sociaal netwerk overspoeld met mensen en, natuurlijk, bloggers. Het wordt steeds moeilijker om een groot bereik op te bouwen. Hoewel je in het begin nog een relatief goede kans maakt, wordt het steeds moeilijker. Als je kijkt naar een van de oudste netwerken zoals Facebook, zijn er niet alleen gewone mensen, maar ook honderdduizenden bedrijven, plus diverse groepen, projectpagina’s, fanpagina’s en nog veel meer.

Op jongere netwerken als Snapchat doet men zich daartegen nogal privé voor, terwijl op Instagram ook al weer heel wat ondernemingen stoeien. Deze creëren op hun beurt nieuwe pagina’s en bloggers maken ook meer pagina’s aan voor hun honden, als koppels, voor hun merken enzovoort. Er worden voortdurend meer pagina’s gecreëerd en elke pagina wordt minder relevant.

Als men naar musical.ly kijkt, zijn hier nog absolute miljoenenaantallen te halen, zelfs als men nog een nieuwe blogger is en misschien pas eens 13 of 14 jaar oud. Dit maakt musical.ly e.b. ook zeer interessant voor de komende jaren en voor de trends en social media marketing. Niet alleen met influencers, maar ook met bureaus die adverteren voor klanten. Nieuwe markten beloven altijd risico’s, maar ook goede winsten.

Onderhandelingsvaardigheden zorgen voor hogere prijzen voor uw advertenties

Hoe beter je je eigen marktwaarde kunt inschatten, hoe beter je jezelf kunt verkopen. Dat is waarom de Influencer Calculator je helpt, want het vat de verschillende statistieken samen en geeft je een realistische prijsschatting voor je Instagram kanaal – gratis, elke keer weer. Natuurlijk kunt u de verschillende statistieken en evaluaties ook afdrukken, b.v. rechtstreeks in een PDF. Zo hebt u een directe basis voor een aanbod aan uw klant en lijken uw voorgestelde prijzen niet zo uit de “lucht” gegrepen. Klanten willen altijd zien waarom ze iets moeten betalen, dus je kunt direct bewijzen en zeggen kijk, één van mijn posts krijgt gewoon gemiddeld x likes! Mijn engagement rate is 10%, dus naar alle waarschijnlijkheid krijg ik X likes en X comments op het pakket. Zo kun je een klant overtuigen en ook je eigen tarieven beetje bij beetje verhogen. Zodat je beter en beter kunt leven vanuit je eigen Instagram kanaal!

Met deze tips en de praktische prijscalculator heeft u alles bij de hand om nog professioneler te werken!

Een gastartikel door Stephan M. Czaja, Social Media Agency.