Portretfotografie – De essentie van een persoon vastleggen

Portretfotografie is een kunst op zich, omdat het er niet zozeer om gaat alleen een gezicht vast te leggen, maar veeleer de hele essentie van een persoon moet worden vastgelegd voor de eeuwigheid. Een goede portretfoto is als een ui die uit vele lagen bestaat en een geslaagde portretfoto toont altijd nieuwe lagen naarmate er langer naar wordt gekeken. Dat maakt portretfotografie zo uniek en moeilijk, want een technisch perfecte foto van een persoon is nog lang geen portret. Een technisch slechte foto is echter zelden een goed portret, want afgezien van alle kunst moet de fotograaf voor een portret bepaalde regels volgen, die tot de grondbeginselen van de portretfotografie behoren.

De kunst en techniek van portretfotografie

Voordat een portret wordt gemaakt, moet de fotograaf beslissen of hij de persoon frontaal, in profiel, halfprofiel of driekwartprofiel wil fotograferen. De eenvoudigste manier is het onderwerp in alle standen door de zoeker van de camera te bekijken en dan het beste beeld te kiezen. Mensen van voren fotograferen kan ze dominant en massief doen lijken. Een halfprofiel laat meestal de verschillende ooggrootten zien die normaal zijn bij alle mensen.

In driekwartprofiel moet de fotograaf letten op de stand van de neus. De fotograaf moet een beetje gevoeligheid aan de dag leggen bij de keuze van het perspectief, want een neus die groot lijkt, heeft geen perspectief nodig dat hem nog groter en langer doet lijken. Het kan interessant zijn om te spelen met de ooghoogte in het portret, omdat dit bepaalde emotionele reacties kan oproepen. Een portret op ooghoogte schept onbewust vertrouwen en gelijkheid, terwijl een foto genomen van onder ooghoogte de persoon groter en verhevener doet lijken. Een foto die van boven ooghoogte wordt genomen doet de persoon kleiner lijken, wat bij kinderen als een positief effect wordt beschouwd, maar kan een persoon ook devalueren, en daarom moet deze positie alleen met de nodige voorzichtigheid worden gebruikt.

Portretfotografie – het hoofd draaien

Fotografie, design en schilderen behoren allemaal tot het domein van de kunst. Zodra het gaat om portretten van welke aard dan ook, zijn er formele onderscheidende kenmerken die men na verloop van tijd leert kennen. Evenzo kan de draaiing van het hoofd van het gezicht bij het fotograferen in 6 punten worden verdeeld.

  1. Frontaal zicht – en face (het gezicht is frontaal naar de kijker gericht)
  2. Driekwart profiel (het gezicht is enigszins gedraaid uit het vooraanzicht, zodat de helft die naar de kijker is gericht volledig is ingekort en de kant die van de kijker is afgekeerd zeer sterk is ingekort, waardoor de verhoudingen in het gezicht verschuiven)
  3. Half profiel (midden tussen het profiel en het driekwart profiel, het tweede oog is nog zichtbaar)
  4. Kwart profiel (zelden voorkomend aanzicht waarin het profielaanzicht overheerst en het tweede oog nog net te zien is)
  5. Profielaanzicht – en profil (zuiver zijaanzicht, vergelijkbaar met het silhouet)
  6. Verloren profiel – profil perdu (zelden voorkomend aanzicht van achteren, alleen de contouren van de jukbeenderen zijn herkenbaar).

Belangrijk: basiskennis van portretfotografie

Het is ook belangrijk om de juiste brandpuntsafstand voor een portret te kiezen, want elke instelling verandert een portret en geeft een ander effect. Een realistisch portret moet worden gefotografeerd met een brandpuntsafstand tussen 50 -100 mm, omdat extremere waarden ook overeenkomstige gevolgen hebben. De kadrering van de foto is ook van cruciaal belang voor een geslaagd portret, waarbij het klassieke portret meestal een busteschot is. De fotograaf moet ook rekening houden met de omgeving, die in een geslaagd portret iets laat zien dat de essentie van de persoon uitmaakt of verduidelijkt. Daarom moet de compositie van het portret zeer zorgvuldig worden gedaan.

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

Hoe groter het gezicht zelf wordt gefotografeerd, hoe zorgvuldiger de fotograaf te werk moet gaan om de artistieke lichtheid te bewaren. Het is vergelijkbaar met een bijgesneden portret, want hier laat het gezicht geen achtergrond zien en beslaat de hele foto. Detailportretten gaan nog een stap verder, aangezien dit portret zich slechts op één gebied concentreert, zoals een oog of de mond. Naast de brandpuntsafstand moet ook de scherptediepte helemaal goed zijn, want daardoor ziet het portret er realistisch uit. Tegelijkertijd moeten de ogen zo scherp mogelijk worden afgebeeld, zodat het portret een fascinerend effect heeft. Dit moet ook worden benadrukt met een speciale glans en een reflectiepunt in het oog.

Ook de keuze van de lichtinval heeft een grote invloed op de kwaliteit van een portret, en er zijn verschillende theorieën over de juiste kant. Als u de tijd hebt, moet u gewoon de lichtinval van rechts en links controleren en de beste van de twee kanten kiezen. Een portretfotograaf moet een expert op zijn gebied zijn die zowel de technische als de artistieke kant van de fotografie beheerst. Er zijn bepaalde basisprincipes en technieken die een portret aantrekkelijk moeten maken. De magie van een goed portret komt echter pas tot bloei wanneer de fotograaf ook de ziel in de geportretteerde op de foto kan vastleggen.

Portretfotografie – probeer het eens!

Als er zoveel details zijn waar je op moet letten als het om portretfotografie gaat, dan hebben wij precies wat je nodig hebt voor beginnende of zelfs amateurfotografen. Benjamin zal je, samen met Calvin, laten zien hoe je in slechts 8 minuten portretfoto’s maakt. Als nieuwkomer in de fotografie is het belangrijk om tips en trucs van ervaren fotografen op te pikken en te oefenen. Benjamin maakt het hele leerproces superleuk, check it out!