Helena Christensen: jaren ’90 supermodel, Versace & carrière
Helena Christinsen – Claudia Schiffer, Naomi Campbell of Heidi Klum: ze staan bekend als de modellen van de jaren ’90. Onder hen is de 1,77 meter lange Helena Christensen. Zij heeft in haar leven veel ervaring op kunnen doen in het modellenwereldje. Christensen’s lijst van prestaties is lang en indrukwekkend. Maar ze heeft zich niet alleen bewezen als model. Het supermodel heeft andere interesses en heeft laten zien dat een verhuizing naar Parijs de moeite waard kan zijn.
Supermodel Helena Christensen – van het verleden tot 2020
Helena Christensen is een kind van de jaren 60. Ze is geboren in december 1968 en komt uit Kopenhagen. Ze heeft wortels in Peru en Denemarken.
Carrière “alleen” als een supermodel?
Als kind zette zij haar eerste stap in de modellenwereld. Maar daarna was er een lange pauze. Pas in 1968 dook ze echt in de wereld van het modellenwerk. Op dat moment hoefde ze zich nergens meer zorgen over te maken, want haar schooltijd was voorbij. In dat jaar, kwam een droom uit die veel meisjes hebben. Ze werd gekroond tot Miss Denemarken.
Nu heeft Helena Christensen besloten om een leven op te bouwen op het ritme van de mode, namelijk in Parijs. Dat was nu duidelijk: ze wil het maken als model. Zo gezegd, zo gedaan. Christensen stond voor de camera van Vogue en Elle. Een wens van veel modellen: ontdekt worden door iemand uit de industrie. Toen verscheen Friedemann Hauss, een fotograaf, in Helen Christensen’s verhaal.
In 1990 mocht zij poseren als model voor de Victoria’s Secret catalogus. En niet slechts één keer. Christensen mocht optreden in een muziekvideo, waarin zij zich zeer onthullend toonde. Alsof deze mijlpalen in het leven nog niet genoeg waren. Het duurde niet lang voordat Karl Lagerfeld aanklopte en haar wilde inhuren voor een baan. Jackpot!
Vervolgens was zij al in 1994 model voor de Pirelli-kalender. Covers, internationale runways en reclamegezicht – allemaal afgevinkt op de lijst. Fendi, Chanel of Versace: het model heeft al met veel labels gewerkt. Plus: Het model heeft samen met Leif Sigersen haar eigen label “Butik Christensen & Sigersen” opgericht, gevestigd in het mooie New York.
Waarom model staan voor tijdschriften als je er geen kunt beginnen? In 1999 lanceerde ze, samen met anderen, het tijdschrift “Nylon”.
Maar zelfs in haar vroege jaren 50, bewijst Helena Christensen dat ze nog steeds heeft wat nodig is om model te zijn. Ze was onlangs te zien op de catwalk bij Balmain. Dat was de herfst/wintershow voor 2020/21 in Parijs.
- Helena Christensen werd ooit gekroond tot Miss Denemarken
- Ze heeft gewerkt voor labels als Victoria’s Secret, Fendi en Chanel.
- Christensen noemt het blad “Nylon” samen met anderen de wereld in
Christensen x Versace modeshow lente/zomer 2018
Helena Christensen loopt over de catwalk met de supermodellen van de jaren ’90 en Donatella Versace. Wie denkt dat dit niets bijzonders is na alle enorme successen die Christensen al in haar carrière heeft behaald, heeft het mis. Donatella Versace liet in 2017 niet zomaar Cindy Crawford, Carla Bruni, Naomi Campbell, Claudia Schiffer en Helena Christensen over haar catwalk lopen. Dat was omdat het voor Donatella’s broer Gianni was, die niet meer in leven was. De show was een verrassing, het publiek had geen idee. Dus Donatella is erin geslaagd om een show te maken met een belangrijke betekenis.
Christensen & Familie
Samen met Norman Reedus, de acteur, heeft het model een zoon. Hij is geboren in 1999. Net als mama: haar zoon Mingus Lucien waagt zich ook aan het modellenwerk en heeft al meegelopen in de Fashion Week in New York. Norman Reedus, staat echter niet langer aan de zijde van het jaren ’90 supermodel.
Helena Christensen in haar vrije tijd
Christensen houdt waarschijnlijk van rockmuziek. Tot haar vrienden behoren modellen als Claudia Schiffer en Eva Herzigova. Velen zouden graag een jetset leven hebben. Ze heeft eigendommen in steden als Monaco, Kopenhagen en New York.
Helena Christensen bewijst dat ze niet alleen in de jaren ’90 kan poseren op foto’s, maar ook op Instagram. Met meer dan 700.000 volgers is ze altijd in de weer en vermaakt ze haar fans met de foto’s en verhalen die ze daar uploadt. Hier zie je het model in de natuur, met sterren als The Weeknd of in het water.
Hoe word je een supermodel
Tijden veranderen, vooral met digitaal. Modellen als Claudia Schiffer werden vroeger ontdekt. Of Heidi Klum, die beroemd werd door een wedstrijd te winnen. Tegenwoordig zijn er naast deze dingen nog andere manieren om bekend te worden in de industrie. Zoals via sociale media zoals Instagram. Ook hier werken merken graag samen met influencers en maken ze video’s of fotoshoots met hen.
Hier zit zeker veel potentieel achter, want met bijvoorbeeld kortingscodes voor producten hopen bedrijven dat de volgers van de influencers klanten worden.
Invloedrijke Marketing
Om dergelijke samenwerkingen tussen een label en een influencer tot stand te brengen, zijn er extra agentschappen die zich hierin specialiseren. Een van hen is bijvoorbeeld SocialMedia One. De agentschappen kijken dan welke match het meest zinvol is. Wie kan welk product adverteren. Natuurlijk is niet iedereen geschikt voor elk bedrijf.
Nieuwe digitale modellen
De wereld van de modellen kan ook veranderen. Nog niet zo lang geleden waren er digitale modellen, of digitale beïnvloeders. Ze hebben ook hun eigen achtergrondverhaal en kunnen reclame maken voor merken. Het zijn geen echte mensen, maar toch lopen ze mee in modeshows, plaatsen ze foto’s op hun eigen Instagram-accounts of publiceren ze zelfs hun eigen nummers. Bekende virtuele beïnvloeders zijn onder meer:
- Lil Miquela
- Zoe
- Bella
- Linda
- Daisy Paige
Natuurlijk brengen deze virtuele modellen nog enkele voordelen met zich mee. Als een fotoshoot in het buitenland zou plaatsvinden, zou het niet nodig zijn accommodatie of zelfs maar een vlucht voor de digitale modellen te boeken. Ze kunnen ook overal ter wereld zijn tijdens de Corona-periode. Of deze modellen elk jaar ouder worden, net als wij mensen, is niet essentieel. Zullen deze modellen binnenkort de modewereld veroveren of is het slechts een korte hype? Hoe dan ook, het blijft spannend. We kunnen nieuwsgierig blijven en ons afvragen of dit over een paar jaar de supermodellen van de jaren ’20 zullen zijn.