James Charles – YouTube, samenwerkingen en de grootste controverses
James Charles. Populairste beauty YouTuber aller tijden. Op slechts 17-jarige leeftijd schreef hij geschiedenis als de eerste mannelijke ambassadeur voor CoverGirl. Net zoals zijn bliksemsnelle opkomst op YouTube zo verbazingwekkend is geweest, is zijn carrière dat ook. Ondanks zijn jonge leeftijd, zit het vol glitter, glamour en veel schandaal. We hebben hier meer details over YouTube-legende James Charles voor je op een rijtje gezet.
James Charles – Van zandbak tot kaptafel
Laten we eerst een paar jaar terugspoelen. Om precies te zijn, laten we teruggaan naar het jaar 1999 – op 23 mei zag James Charles Dickinson, geboren in Bethlehem, New York, het levenslicht.
Op de prille leeftijd van twaalf, kwam hij uit de kast als homo. Om zijn liefde voor make-up te ondersteunen, bouwde zijn vader een glamkamer voor hem in de kelder van het huis. De officiële lancering van zijn YouTube-kanaal volgde in 2015.
Hij kreeg kort daarna wereldwijde aandacht toen hij op Twitter deelde dat hij tijdens zijn bal een ringlamp had meegenomen zodat de highlight op zijn gezicht goed uit zou komen op de foto’s. Dit werd gevolgd door een samenwerking met Covergirl en zijn beroemde verschijning in de Amerikaanse Ellen Show.
Sinds hij in 2017 afstudeerde aan de middelbare school, richt de King of Make Up zich fulltime op zijn werk als YouTuber, visagist en influencer. Als gevolg daarvan werd zijn nettowaarde in 2019 geschat op $12 miljoen. Charles won ook verschillende prijzen voor zijn kanaal, opende verschillende winkels in samenwerking met Morphe en schminkte de Australische rapper Iggy Azaela voor haar videoclip voor “Sally Walker”. Net zo lang als de lijst van zijn successen is de lijst van zijn schandalen.
- 1999: James Charles wordt geboren in New York City
- 2011: Openbaar uitje
- 2015: Lancering van zijn YouTube-kanaal
- 2017: afstuderen op de middelbare school en begin van zijn professionele YouTube-carrière
Wij hebben de drie grootste controverses over James Charles voor u op een rijtje gezet. Maar voor nu, hier is een van de meest populaire video’s van het schoonheid icoon:
Snelle feiten: Dit is hoeveel abonnees hij heeft
- Naam: James Charles
- Geboren: 23 mei 1999
- Actief sinds: 02.12.2015
- Abonnees: 18,8 miljoen
- Totaal aantal views: 2,16 miljard
- Netto activa: $12 miljoen dollar
De grootste controverses: ebola-grappen en vriendschapsverraad
De ebola tweet
Op 16 februari 2017 haalde James Charles op weg naar Zuid-Afrika zijn mobiele telefoon tevoorschijn om de volgende grap op Twitter te delen:
“Ik kan niet geloven dat we naar Afrika gaan vandaag, wat als we ebola krijgen. James, we zijn oké, we hadden het vorig jaar ook bij Chipotle kunnen krijgen’.
In het Duits: “Ik kan niet geloven dat we vandaag naar Afrika gaan omg wat als we Ebola krijgen! – James, alles goed. We hadden vorig jaar Ebola kunnen krijgen bij Chipotle!’ Er kwam al snel kritiek van Twitter-gebruikers. De toen 17-jarige YouTuber bood snel zijn excuses aan en verwijderde de tweet.
Transseksuele mannen in diskrediet brengen
Op 12 april 2019 sprak Charles ook over zijn seksualiteit tijdens een collab met vlogger Jeff Witteck. Zij bespraken bijvoorbeeld de Kinsey-schaal, een meetinstrument dat in seksueel onderzoek wordt gebruikt om de seksuele geaardheid van een individu te bepalen. Charles zei dat hij zichzelf zag op een 5,5 – dat wil zeggen, in het midden. Hij rechtvaardigde dit als volgt: “Ik bedoel (…) er zijn in het verleden meisjes geweest die ik heel, heel mooi vond. Er zijn in het verleden ook transseksuelen geweest die ik heel even heel erg leuk vond” Dit veroorzaakte ook een oproer. Zijn fans vonden zijn uitspraak beledigend omdat het transseksuele mannen in diskrediet bracht als “echte mannen”. Nogmaals, een verontschuldiging van James Charles volgde snel.
Het verlies van 1 miljoen abonnees
Hoe heeft James Charles een miljoen abonnementen op zijn kanaal verloren?
Lang verhaal kort: Op 22 april 2019 plaatste Charles een aanbeveling voor het product van Sugar Bear Hair op Instagram. De achtergrond: het bedrijf had hem geholpen met veiligheidsproblemen tijdens het Coachella-festival in Californië. Als directe concurrent van Sugar Bear Hair uitte beautygoeroe Tati Westbrook haar ongenoegen op YouTube, waarbij ze Charles beschuldigde van verraad aan hun vriendschap: in plaats van de producten van Sugar Bear Hair te promoten, had hij als goede vriend van haar haar bedrijf moeten promoten. Ze beschuldigde hem er ook van weerzinwekkende seksuele opmerkingen te maken op privé-evenementen. De situatie escaleerde snel en YouTube-sterren als Nikkita Dragun en Jeffree Star raakten betrokken.
Dit leidde tot een ander (waarschijnlijk nogal ongewenst) record voor James Charles: na de publicatie van de eerste beschuldigingsvideo van Westbrook verloor hij meer dan een miljoen abonnees. En dat was maar binnen een uur! Dit is nog nooit eerder gebeurd in de geschiedenis van YouTube. Toen de vete uiteindelijk in Charles’ voordeel eindigde, herstelde zijn aantal abonnees zich en werd hij de beroemdste beauty YouTuber aller tijden.
Bekijk de laatste video die hij postte over het schandaal hier. Willekeurig feitje: Het is ook de video met de meeste kliks op zijn kanaal: