GAP: jeans, truien & basics voor mannen en vrouwen
GAP – Betaalbare alledaagse mode die generaties mensen heeft gekleed. Dat is GAP vandaag. GAP verliest echter aan populariteit, vooral bij een jongere doelgroep. En dat ondanks het feit dat GAP werd opgericht met als doel een markt van 12- tot 25-jarigen te voorzien van jeans die passen. Van een enkele winkel in San Francisco tot een wereldwijd bedrijf: Dat is het verhaal van GAP. De ups en downs van het bedrijf zijn nu al een tijdje aan de gang, en in wat volgt zullen we proberen uit te leggen wat de aspiraties van het merk zijn en welke wegen worden bewandeld om zich weer naar de top te werken.
GAP: een bekend modemerk met truien, jeans & co.
Gap staat voor betaalbare alledaagse mode die niet goedkoop is, maar ook niet extrovert en extravagant high fashion. Gap is een internationaal bekend modemerk dat al enkele economische ups en downs heeft gekend. Naast de klassiekers zoals jeans en truien, heeft Gap nog vele andere producten in zijn repertoire, die vooral gericht zijn op een jongere klantengroep. Ontdek hier alles over het modemerk Gap.
Van “the gap” tot beursvennootschap GAP Inc.
In 1969 richtten Don en Doris Fisher de eerste GAP-winkel in San Francisco op. Hun ervaring met het terugsturen van jeans die niet pasten, bracht hen op het idee. Een kennis van hen had opgemerkt dat veel winkels slechts een kleine keuze aan maten hadden en dat een groot aantal mensen daardoor geen goed passende broek kon kopen. Vooral in tijden vóór het wijdverbreide gebruik van het internet waren de mensen afhankelijk van het verkrijgen van hun eigen maat in winkels.
Zo kwamen Don en Doris op hun bedrijfsconcept: een winkel met Levis jeans voor mannen en platen en cassettes. De kern van de winkel was de ruime keuze aan jeans, waarin iedereen de juiste maat zou moeten kunnen vinden. Slechts vijf jaar na de opening van de eerste GAP-winkel, in 1974, was de winkelgroep uitgegroeid tot 25 en verkocht GAP de eerste producten onder haar eigen label.
GAP op de beurs: IPO en het aandeel onder de loep
Het succes van het label was zo groot dat GAP in 1976 een beursgang kon wagen. Op 18 dollar per aandeel, begon het aandeel te verhandelen. GAP groeide uit tot GAP Inc. en beheerde verschillende merken onder haar paraplu. Zij stopten met de verkoop van Levis jeans en concentreerden zich volledig op kleding onder hun eigen label.
Na de internationale expansie meldde de onderneming een absoluut hoogtepunt op de beurs en steeg de waarde van een aandeel tot 59 US dollar. Dit succes werd onder meer toegeschreven aan de Vogue-cover, waarop supermodellen in witte GAP-outfits te zien waren. In de daaropvolgende jaren slaagde de onderneming er echter niet in haar eerdere successen uit te bouwen. Daar zijn verschillende redenen voor.
Volgens vermoedens had het oorspronkelijke idee achter GAP, dat tot het grote succes van de winkels had geleid, niet meer dezelfde relevantie. De kledingindustrie breidde zich uit en met de toenemende populariteit van e-commerce was het minder moeilijk om aan individuele kledingmaten te komen. Het label besefte dit en probeerde op andere manieren klanten aan te trekken en te behouden.
Verlies en winst voor GAP: de ondergang en de opkomst van het basislabel
Dit omvatte de oprichting van andere modehuizen en -lijnen voor verschillende behoeften. Desondanks heeft GAP Inc. keer op keer verliezen moeten accepteren. De redenen hiervoor zijn de toegenomen consumptie op het gebied van de elektronische handel. Een marktverschuiving die GAP erkende en een onlineshop opzette, maar niet ongedaan kon maken. Bovendien verloor GAP aan populariteit in de kringen van zijn doelgroep. 12- tot 25-jarigen gericht op andere merken. GAP was en is de plek voor de basics die we zo goed kennen. Zelfs een sterkere oriëntatie op een oudere, meer welgestelde clientèle bleek succesvol, maar leidde vervolgens tot een te sterke expansie van het label en daaropvolgende verliezen.
Toch blijft GAP consequent. Hoewel 225 GAP-vestigingen vorig jaar hun deuren voorgoed moesten sluiten, zijn er nog verschillende filialen overgebleven. Overmatige expansie onder leiding van Paul Pressler, die het bedrijf kort daarna verliet, wordt vaak genoemd als de reden voor de val van GAP.
Video GAP NewCom: GAP Inc. splitst?
In 2019 werden plannen gemaakt dat GAP van plan was het bedrijf in tweeën te splitsen. Old Navy zou onafhankelijk van GAP als een afzonderlijke onderneming op de markt opereren en de andere, die geen officiële naam kreeg (NewCom = New Company), zou de dochterondernemingen Banana Republic, Athleta, Janie and Jack, Intermix en Hill City afschermen. Dit plan is echter al in 2020 ingetrokken.
We hebben al gezegd dat GAP niet langer alleen GAP-kleding verkoopt. Hier vatten wij de bekendste dochterondernemingen van GAP Inc. voor u samen.
GAP, GAP Kids en GAP Factory in Europa
GAP is het internationaal gedistribueerde modemerk van GAP Inc. met winkelvestigingen in Engeland, Duitsland en de rest van Europa. Helaas heeft GAP de afgelopen jaren het aantal winkels moeten verminderen, waardoor het moeilijker is geworden om de kleding van het merk te bemachtigen. Toch kunt u in Europa nog steeds online winkelen bij GAP en Banana Republic. GAP winkels zijn veel kleiner geworden, vooral in Duitsland. Hetzelfde geldt voor de outlet van het merk onder de naam GAP Factory. Het label is het sterkst vertegenwoordigd in Groot-Brittannië. Hier vindt u GAP vestigingen in Europa
https://www.google.com/maps/place/Gap/@49.7042543,1.9518227,6z/data=!4m8!1m2!2m1!1sgap+stores!3m4!1s0x0:0xcf4261d40b36a693!8m2!3d49.402931!4d8.664093?hl=en
Banana Republic: chino’s, overhemden en waarom deze naam?
Een bananenrepubliek is een economische constructie in een land dat sterk afhankelijk is van de productie en uitvoer van één enkel basisproduct. De oorspronkelijke “bananenrepubliek” die deze term bedacht was Honduras. De naam Banana Republic van het modemerk verwijst echter niet naar het feit dat zij één enkel goed verkopen, maar veeleer naar de gebieden die met de term worden geassocieerd.
De winkels van Banana Republic verdeelden oorspronkelijk kleding aan reizigers. Het doel was om avonturierskleding te verkopen die functioneel was en geschikt voor reizen naar klimatologisch oncomfortabelere gebieden. Tegelijkertijd, moesten ze er goed uitzien. Meer precies, het was eigenlijk safarikleding die verkocht werd. Vandaag de dag staat Banana Republic nog steeds voor lifestyle mode die de drager in staat stelt zich comfortabel te voelen en tegelijkertijd modieuze kleding te dragen. De stukken worden ook geacht bestand te zijn tegen extremere omstandigheden.
5 bestsellers van Banana Republic voor dames en heren
Met zo’n lang bestaan zijn er natuurlijk een of twee favorieten ontstaan. Daarom stellen wij u de 5 bestsellers van Banana Republic voor die u ook in Europa kunt krijgen.
Bestsellers voor mannen:
- Aiden Slim Rapid Movement Chino: Water- en vuilafstotende broek in een comfortabele stretchstof.
- Slim-fit Tech-Stretch Katoenen Shirt: sneldrogende, flatterende stof
- Authentiek Supima Cotton Crew Neck T-Shirt: gemaakt van zacht, duurzaam Amerikaans Supima katoen.
- Core Temp Rugby Sweatshirt: Verkrijgbaar in standaard en grote maten
- Straight Rapid Movement Denim Jeans: Klassieke katoenen jeans met stretch
Bestsellers voor dames:
- Trui met pofmouwen: wol en 30% gerecycleerd polyester
- High-rise skinny jeans: katoen met stretchgehalte
- Sloan Skinny-Fit Pant: Perfecte broek voor naar kantoor
- Dillon Classic Fit Shirt: Blouse in een brede waaier van kleuren
- Keyhole Blouse: Elegante blouse met een bijzondere halslijn
Nadat GAP zich onder Paul Pressler op de markt van de middenprijzen had moeten richten, nam Old Navy het lage-prijssegment voor zijn rekening en is daarmee het meest succesvolle bedrijf dat onder GAP Inc. is geregistreerd. Betaalbare mode voor iedereen’ is wat Old Navy op haar vlaggen heeft geschreven.
Het merk verkoopt laaggeprijsde mode van de hoogst mogelijke kwaliteit. Het assortiment omvat leggings, grafische T-shirts en basics, zoals effen T-shirts, die populair zijn.
Athleta, Hill City, Intermix en Janie and Jack
De snelle opkomst van de sportmodemarkt is niet aan GAP Inc. voorbijgegaan, en daarom werd Athleta in 2009 aan het portfolio van GAP Inc. toegevoegd. Het merk Active produceert sportkleding voor vrouwen van hoge kwaliteit. Het merk wordt zeer geprezen om zijn leggings, die in dezelfde prijsklasse liggen als merken als Lulu Lemon.
Over het geheel genomen richt Athleta zich op athleisure en heeft het ook loungewear in het assortiment, wat het assortiment optimaal aanvult. Hill City maakt sinds oktober 2018 deel uit van de groep. Er vindt echter nog maar één verkoop van de producten plaats, aangezien deze sinds juni 2020 is stopgezet.
Intermix: Groep van winkels met ontwerpers zoals Dior & Gucci
Intermix is een winkelgroep die, in tegenstelling tot de meeste andere bedrijven onder de paraplu van GAP Inc., geen eigen kleding produceert maar in haar winkels een mix van ontwerpers van hoge kwaliteit aanbiedt. De Intermix-winkels zijn gericht op vrouwelijke chic en de winkelgroep zal verder worden beheerd.
Het Intermix-assortiment omvat merken zoals:
En vele andere bekende namen. De winkels zijn vergelijkbaar met aanbieders als Nordstrom of Zalando. Vooral de eerste biedt veel bekende merken op één plaats. Zalando heeft de neiging in lagere prijsklassen te vallen dan Intermix, maar toch zijn ze vergelijkbaar wat de verkoop van verschillende merken betreft.
Janie and Jack is premium kleding voor kinderen en wil een kwaliteitsvol alternatief bieden voor GAP Kids. Jeanie and Jack maakt sinds 2019 deel uit van GAP Inc. Bij Janie and Jack kunnen kleintjes zich echt groot voelen, want zij staan hier centraal. Natuurlijk biedt het label ook alledaagse mode aan. Maar het gamma van het merk omvat ook pompeuze jurken en chique pakken in miniformaat.
GAP x Vogue: hoogste beurskoers ooit na Vogue-cover
Het absolute hoogtepunt van het merk op de beurs kwam in 1992, kort nadat de 100-jaar speciale editie van de Amerikaanse Vogue was versierd met de supermodellen van de jaren negentig head-to-toe in GAP.
Vogue Cover met Naomi Campbell, Claudia Schiffer en meer
Voor de jubileumeditie werden inderdaad zoveel mogelijk supermodellen opgetrommeld. Dat is tenminste de indruk die je krijgt als je naar de omslag kijkt en de namen doorleest:
- Naomi Campbell
- Claudia Schiffer
- Linda Evangelista
- Yasmeen Ghauri
- Cindy Crawford
Ze waren er allemaal bij toen de verjaardag in GAP werd gevierd. De look is ook heel gemakkelijk na te maken. Witte jeans met rechte pijpen en een witte overhemdblouse. De blouse is samengeknoopt over de tailleband. De nineties supermodel look is zo simpel. En als je niet genoeg kunt krijgen van de supermodellen uit de jaren 90, hebben we ook een lijst van de beroemdste supermodellen uit de jaren 90 voor je samengesteld. Noami Cambpell’s tijdperk met GAP is ook nog niet voorbij, want ze was onlangs weer te zien in een commercial voor het merk.
GAP: Verklaring voor integratie en diversiteit
GAP weet ook hoe belangrijk het is voor een bedrijf om inclusief te werken. Daarom werkt het merk hard om aan deze eisen te voldoen. De eerste winkel is immers ontstaan uit het idee om veel verschillende mensen toegang te geven tot geschikte kleding. Dat is precies wat GAP vandaag nog wil doen. De kleding moet op zo veel mogelijk mensen zijn afgestemd.
Video inclusief, door ontwerp
Vooral de laatste reclamecampagnes worden door deze geest gekenmerkt. Men heeft het gevoel dat GAP zich te lang in de steek heeft gelaten. Of het nu gaat om nieuwe manieren van zakendoen zoals e-commerce, trends en ook zaken als samenwerkingen met labels en sterren. Zij proberen nu hun achterstand in te halen door behoeften zoals “inclusive design” te erkennen en zich tot de consument te richten. De aanpak is niet revolutionair, maar investeren in positieve trends is altijd goed.
https://www.youtube.com/watch?v=fifdVUjY6P4
GAP en Kanye West: Yeezy GAP
Kanye West, die bekend staat om zijn excentriciteit en streetstyle, is na Nike en Adidas ook een samenwerking aangegaan met GAP. Velen vermoeden dat GAP zich zo weer een weg omhoog hoopt te banen in de markt. Als Stardom in de jaren negentig al hielp om succes te behalen, dan kan dit in de jaren 2020 ook niet verkeerd zijn. Onder de hashtag ‘#westdayever’ promootte de zanger en ontwerper de collectie onder zijn fans.
Video Yeezy GAP en Telfar
Vóór de 10-jarige deal tussen Kanye West en GAP, was GAP in gesprek met Telfar om een samenwerking mogelijk te maken. Telfar is een Amerikaanse ontwerper die vooral bekend is om zijn tassen met het iconische G-T logo. Maar toen Kanye West interesse toonde, was het voor GAP duidelijk dat zij meer geïnteresseerd zouden zijn in collecties met Kanye West. Dat is hoe West de deal kreeg. Meer details over de deal, het drama en de collectie vindt u hier: