Adidas: Schoenen, jersey, trainingspakken – Het modemerk voor atleten
Schoenen, truien, trainingspakken – waar je ook kijkt, het Duitse modemerk is niet meer weg te denken uit het straatbeeld van vandaag. Van de Stan Smiths, die tot de best verkochte schoenen behoren, tot dure items als de Yeezys, iedereen kent de drie wereldberoemde strepen. We hebben het over Adidas. Het bedrijf werd bijna 70 jaar geleden opgericht door de twee broers Dassler en verovert vandaag de dag de hele wereld. Intussen is het een cultmerk geworden dat door mensen van elke generatie wordt gedragen. De trends van de jaren ’90 keren terug via schoenen als Superstars of de monochrome trainingspakken. Internationale sterren als Beyoncé of Kylie Jenner kunnen hun handen niet van de schoenen afhouden, maar ook in de Duitse muziekscène zie je de drie strepen steeds weer terug.
Adidas: Het succes van Dassler’s broer Adi
Na onverzoenlijke geschillen tussen de Dassler broers Adi en Rudolf, besloot meester schoenmaker Adi Dassler zijn eigen bedrijf op te richten. 18 augustus 1949 werd de geboortesteen gelegd van de Adi Dassler adidas sportschoenenfabriek. De beroemde 3-Stripes maken deel uit van Adidas sinds de dag dat hij werd geboren. En zo begon het succesverhaal: 47 werknemers in het kleine stadje Herzogenaurach werden meer dan 59.000 werknemers over de hele wereld.
De topschoenen van het bedrijf werden gedragen op het wereldkampioenschap voetbal in Bern en zo verwierven de schoenen wereldwijde faam. Door marketingstrategieën zoals het werken met beroemdheden als Jesse Owens, Muhammad Ali of Franz Beckenbauer en de voortdurende presentatie van nieuwe producten op grote evenementen, is Adidas erin geslaagd een leidende plaats op de sportmarkt te veroveren.
Meer dan alleen schoenen: truien, shorts en ballen
De nauwe samenwerking met atleten uit verschillende disciplines was het geheim van Adidas: zo kon het bedrijf schoenen produceren die specifiek op de behoeften van hun sport waren afgestemd en die voortdurend werden geoptimaliseerd. Nadat het succes van de schoenen verzekerd was, waagde Adidas de volgende stap en werkte aan de ontwikkeling van kleding voor wedstrijdsporten en competitie.
Naast kleding heeft Adidas zich sinds de jaren zestig toegelegd op de productie van ballen. Adidas-ballen zijn sinds 1970 bij elk groot sportevenement gebruikt.
Ook na de dood van Adi Dassler bleef het bedrijf in handen van de familie. Jarenlang zorgden zijn vrouw en zoon Horst voor het sportbedrijf.
En Frankrijk neemt het over: Salomon, Reebok, ….
Na het overlijden van Adidas-erfgenaam Horst en de overdracht van de leiding aan een Franse ondernemer, raakte het bedrijf in een economisch dal.
Om de sportmarkt over te nemen en Nike van zijn troon te stoten, koopt Adidas in 2006 het sportmerk Reebok. Het plan van Adidas mislukt, Reebok kan niet het gewenste succes opleveren.
“Creating the New” is nu het motto van Adidas. De focus van het merk is nu om terug te keren naar de kern. De verkoop van het ijshockeymerk CCM en de golfmerken TaylorMade, Adams Golf en Ashworth waren de eerste stappen in die richting.
Het Adidas Verhaal – Video:
De geschiedenis van de twee concurrenten Adidas en Puma gaat ver terug. Beide hebben een vaste plaats op de sportmarkt. Maar hoe is het eigenlijk allemaal begonnen? Wat zat er achter de vete tussen de twee broers? Foto’s zeggen meer dan duizend woorden: hier kunt u de belangrijkste etappes van de Adidas-onderneming nog eens bekijken:
Top 5: Adidas schoenen die je moet weten
Het eerste wat in je hoofd opkomt als je aan sneakers denkt, zijn de typische Adidas-schoenen. Superstars, NMD’s of Adiletten, voor elk seizoen en elke gelegenheid is er de juiste schoen van Adidas. Supersterren zijn er al sinds de jaren 90. De liefde voor de schoen gaat zelfs zo ver dat muzieklegendes als Run D.M.C. hun eigen nummer voor de sneaker hebben geproduceerd. Met hun liedje “My adidas” werd de hype rond de supersterren alleen maar groter. Adidas zorgde in 2013 voor een revolutie met zijn energieleverende schoenzool voor de Ultra Boost-modellen en de lifestyle-schoen NMD. Tot en met de meest gehypete schoenen van de jeugd van tegenwoordig; de Yeezys, ontworpen door rap-legende Kanye West, groeit het Adidas-imperium voortdurend. Maar welke schoenen hebben met hun succes de kassa opgeblazen? De volgende 5 klassiekers zijn de grootste verkopers geweest, dus hier zijn wat feiten over de trendy schoenen!
- Superstars
- Ultra Boost
- NMD
- Stan Smiths
- Yeezys
De ultieme Adidas sneaker? Nog steeds: Supersterren!
https://www.youtube.com/watch?v=DpR50O1nGNs
Superstars: Hype
Een van de bekendste schoenen, de Superstars, is altijd erg populair geweest. Of het nu kleine maten voor baby’s zijn of herenschoenen in maat 45, iedereen kent ze, elke tweede persoon heeft ze.
In 1969 werden ze uitsluitend gemaakt voor basketbalspelers die klaagden over pijn in hun tenen omdat hun schoenen te strak zaten en niet erg comfortabel waren. De lederen schoen werd in de jaren 70 enorm gehypet omdat hij buiten de training werd gedragen en vanwege zijn exclusiviteit. Het werd al snel populair bij straatdansers en het duurde niet lang voordat het in de hiphopscene terechtkwam. Run D.M.C. schreef zelfs zijn eigen nummer “My Adidas” en zorgde eind jaren 80 opnieuw voor een enorme aantrekkingskracht op de supersterren.
Zo heeft de schoen het tot op de dag van vandaag op elke andere voet van het speelveld naar het muziekpodium geschopt.
Ultra Boost: Revolutie van de loopschoen
De Ultra Boost zijn sinds 2013 voor het eerst verkrijgbaar en hebben een revolutie teweeggebracht in de normale hardloopschoen. Niet alleen werden in Berlijn en Londen wereldrecords gevestigd op deze schoenen, maar sinds 2018 wordt er ook gekeken naar duurzaamheid. Zo werd de eerste Ultra Boost gemaakt van gerecycleerd afval. De talrijke modellen hebben ook verschillende voordelen. Ten eerste absorberen ze de energie van de loper en geven die na elke stap weer af! Dit is wat hen zo uitzonderlijk maakt en hen onderscheidt van de imitaties.
Zij zijn ook zeer duurzaam, flexibel en bestand tegen extreme weersomstandigheden. Het maakt niet uit of het weer stormt of sneeuwt, de Ultra Boost geeft je nog steeds het gevoel dat je op watten loopt.
NMD: de loopschoen voor in de binnenstad
NMD is een afkorting voor Nomad en dat is wat het ontwerp en het idee willen overbrengen. Net als bij de Ultra Boost hebben we ook hier de energie uitstralende schoenzool die je op wolken doet lopen. Het verschil is echter dat de schoen een pure lifestyle schoen is voor dagelijks gebruik.
De schoen is geïnspireerd op drie schoenmodellen uit 1984-1986, waarvan de beste elementen zijn gecombineerd. Dat is precies waarom de schoen perfect is voor lange stedelijke verkenningen. Net als de nomaden kun je er lange afstanden mee lopen in de stadsjungle zonder hinderlijke pijn.
Stan Smiths: Tijdloze tennislegende
De Stan Smiths die we vandaag kennen, heetten oorspronkelijk Robert Haillets. Ze zijn genoemd naar de Franse tennisser die tussen de jaren vijftig en zestig aan de top van de wereldranglijst stond. In 1965 werd hij vervangen door Stan Smiths, die de volgende jaren zo populair werd dat zijn contract driemaal werd verlengd, zodat Stan Smiths nu voor de rest van zijn leven met Adidas zal werken. Voor de 40e verjaardag was er zelfs de handtekening en de hashtag #Stansmithsforever aan de binnenkant van de schoen! Dit tijdloze ontwerp wist in 2014 na een afwezigheid van 2 jaar van de markt zelfs weer helemaal op te waaien en een grote comeback te maken!
Wist je dat in de 6 maanden dat Stan Smith zijn legendarische snor niet droeg, de foto is genomen voor het tonglabel! Zijn grootste handelsmerk werd pas laat in 2014 toegevoegd met de Stan Smith Vulc sneakers uit het Skateboarding assortiment.
Yeezys: Kanye West’s marketing strategie
Wereldwijd uitverkocht en dat na een paar minuten! Kampeerders, verzamelaars, Kanye West fans en wederverkopers vechten om de begeerde schoenen. Zelfs online winkels zoals JD Sports of Adidas zelf kunnen het niet bijbenen, de vraag is gewoon te groot. Terwijl de winkelprijs begint bij 220 euro, kun je al snel Yeezys vinden voor tussen de 800-1500 euro. Maar wat is het geheim van het merk?
Er zijn drie belangrijke factoren die bijdragen tot deze ongelooflijke roem:
- De beperkte beschikbaarheid
- Verdubbelde waarde in de wederverkopersmarkt
- Kanye West als de A-list beroemdheid die het gezicht is van het label
Alles bouwt op elkaar voort. Door de beperkte oplage verviervoudigt of vervijfvoudigt de waarde ervan op de wederverkopersmarkt. Deze hele marketingstrategie werkt alleen omdat de sneakers direct geassocieerd worden met de naam Kanye West.
Verzamelingen: Dames, Heren en Adidas Voetbal
Adidas is zeer gediversifieerd en verkoopt modeartikelen voor voetbal, basketbal en tennis, alsook accessoires voor mannen en vrouwen. Met weinig geld, krijg je wat je hartje begeert. Adidas heeft in Amerika ook een grote naam opgebouwd in de sportsector. Met miljoenen fans is American football de nationale sport van de Amerikanen. Mensen van over de hele wereld kijken wanneer het Superbowl tijd is. De ongelooflijke halftime-shows met sterren als Shakira, J-Lo, Lady Gaga of Beyoncé veroorzaken elk jaar een sensatie. Daarom heeft Adidas hiervan geprofiteerd en voor de Amerikaanse markt een collectie voor het Amerikaanse voetbal samengesteld.
Voetbal: Trainingspakken, voetballen & Co.
Je kunt alleen de roos raken met voetbal. Miljarden fans wereldwijd en wie heeft waarschijnlijk de beroemdste voetballen: Adidas. Dankzij de hoge kwaliteit wordt de Adidas-voetbal gebruikt als de officiële WK-bal en bij vele internationale wedstrijden. Adidas voetballen zijn te vinden vanaf 20 euro, maar gemiddeld moet u rekenen op een prijs tot 50 euro. De duurdere versies, zoals de Adidas CL OMB, die de officiële UEFA Champions League-voetbal is, kosten ongeveer 90 euro.
Adidas produceert trainingspakken voor elke sportdiscipline. Of het nu voor basketbal, voetbal, tennis of de sportschool is, de trainingspakken verschillen in materiaal en prijs. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze voeren zweet van het lichaam af en zorgen voor een aangenaam, droog gevoel. De beroemde woorden van Karl Lagerfeld zijn al lang niet meer van toepassing:
Als je een trainingsbroek draagt, heb je de controle over je leven verloren.
Vooral op het internet kom je verschillende combinaties tegen die het dagelijkse leven er cool en casual uit laten zien. Veel vrouwen geven de voorkeur aan nauwsluitende, nauwsluitende leggings, maar ook de trend van de jaren ’90 met de knopen op de broekspijp komt langzaam terug.
Reclamecampagne: Take the Deal
Wil je weten wat er schuilgaat achter Adidas “Take the Deal – Dare to Create”? Bekijk deze video en kom erachter:
Alledaagse mode: dames en heren
Lichaamszelfvertrouwen is het onderwerp in de mode-industrie. Adidas richt zich hier ook op en adverteert met plus-size modellen voor diverse sportartikelen voor vrouwen van alle maten. Speciaal voor Internationale Vrouwendag komt Adidas elk jaar met een thema om de kracht van vrouwen naar voren te brengen. Wat het dit jaar wordt, is op 8 maart te zien op hun online site.
De mannenwereld kan dit jaar niet zonder modieuze sweatshirts en hoodies. Vanaf 65 euro kun je ze vinden voor mannen onder de zoekterm Originals. Deze prachtige stukken zijn verkrijgbaar in basiskleuren zoals beige, zwart en wit. Langzaam verschijnen er meer felle kleuren zoals rood en oranje naarmate het zomerseizoen nadert. Originelen jassen in vintage look zijn ook een must. Deze zijn verkrijgbaar met afneembare kappen voor de weinige zonnige dagen in dit regenseizoen.
Reimagine Sport: sportmode voor dames
Sportkleding kan ook vrouwelijk zijn: Adidas bewijst het! Vrouwelijke topjes met bewegingsvrijheid. Trendy sportbroeken en leggings in kleuren als blauw en oranje. Zo ziet de damescollectie van Adidas eruit:
Accessoires: Rugzak, tassen & Co.
Een enorme keuze aan tassen en rugzakken voor dagelijks gebruik vindt u zeker bij Adidas. Keuze te over met zoveel verschillende modellen en kleuren! Het is niet alleen een stijlvol accessoire, maar maakt ook het vullen van broek- en jaszakken gemakkelijker, vooral voor de lieve mannen, want er zijn trendy fanny packs te vinden voor slechts 25 euro.
Er is voor elk wat wils tussen deze modellen:
- Klassieke rugzakken
- Schoudertassen
- Fanny packs/Festival tassen
- Duffelzakken
- Schoudertassen
- Designer tas
Samenwerkingen: Prada, Gosha Robshinsky, Stella McCartney & Co.
Of het nu gaat om Prada, Chanel of Stella McCartney: Adidas krijgt alle grote labels, zelfs in de internationale arena. Het relatief laaggeprijsde merk werkt samen met koplopers uit de luxewereld om artikelen te creëren waarvan de waarde zo vermenigvuldigd wordt dat mensen er klein-kartonnen prijzen voor betalen. Adidas is eigenlijk geen typisch luxemerk. Met zijn prijzen kan de meerderheid van de bevolking het zich veroorloven zich goed te kleden. Maar onlangs is Adidas erin geslaagd zijn cultstatus en waarde te verveelvoudigen door middel van verschillende samenwerkingen met sterontwerpers en luxemerken. Vegan schoenen, echt lederen bowlingtassen of aangepaste trainingspakken met cyrillisch schrift doen de prijzen van Adidas de pan uit rijzen.
Prada: schoenen en handtas van het luxelabel
De “Prada Superstar Sneaker” en de bijpassende “Prada Bowling Bag for Adidas” zijn opnieuw een beperkte aanbieding met slechts 700 stuks en worden nu verkocht voor meer dan 2.000 euro. In het kader van de 50e verjaardag werd de Superstar speciaal geselecteerd en in Italië gemaakt van het fijnste kalfsleer volgens de normen van Prada. Als luxemerk staat Prada wereldwijd voor exclusiviteit. Een groot contrast met Adidas, het nummer één sportmerk ter wereld.
Het resultaat van meer dan 100 jaar Italiaans vakmanschap en Duitse precisie!
Prada x Adidas: sportschoenen ontmoeten luxe handtas
Hoe slagen zulke verschillende merken erin een product te maken dat altijd luxueus lijkt? Het sneeuwwitte kalfsleer en de typische Adidas Superstar vorm vormen samen een echte blikvanger! Precisie gemaakt materiaal dat deze eenvoud er zo premium uit laat zien.
https://youtu.be/hSVj_P8RtXY
Gosha Rubshinsky: Adidas in de Russischtalige wereld
Gosha Rubshinsky is een naam die vooral in de Russischtalige wereld, maar nu ook internationaal, furore heeft gemaakt. De Russische ontwerper heeft met zijn gelijknamige merk een revolutie teweeggebracht in de sportkledingwereld in Europa. Brede lettertypes in Cyrillisch die over de hele borst lopen. Tijdens het WK 2018 ontwierp hij de wit-blauw-rode truien met de verschillende steden van Rusland ter ere van het WK dat daar plaatsvond.
Zijn kenmerkende stijl doet denken aan een ironische versie van post-Sovjet streetwear. Met zijn samenwerking met Adidas, dat al meer dan 40 jaar een integraal deel uitmaakt van de Russische modewereld, slaat hij bij de Russen de spijker op de kop. Felle kleuren op jasjes, een echte no-go? Rubshinsky maakt een comeback naar de mode van de jaren 90. Gosha probeert de Russische jeugdcultuur uit de tijd van het IJzeren Gordijn weer te geven.
Lente/Zomer
Met zijn mode heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de internationale streetwear. Als gevolg daarvan is de artiest ook erg in trek en doet hij nog meer samenwerkingen met merken als Burberry en Kappa. Hoewel zijn mode zo jeugdig is, zijn de prijzen allesbehalve het zakgeld van een 16-jarige. Hier kunt u een glimp opvangen van de collectie:
Stella McCartney: Veganistische sneakers en duurzaamheid
Wie had dat gedacht? Vegan sneakers zijn het nieuwe resultaat van Stella McCartney en Adidas. Voor haar is duurzaamheid een belangrijk thema in de mode. De mode-activiste werkt sinds 2018 samen met Adidas. Juist nu, in een tijd waarin stemmen als Greta Thunberg zich richten op verandering en niet meer weg te denken zijn uit de media, verrast McCartney in tegenstelling tot haar concurrenten die zich met kalfsleer bezighouden. Andere van haar projecten betreffen mode gemaakt van gerecycleerd afval. Vooral in de mode- en schoonheidswereld is dit een zeldzaamheid en een stap in de goede richting.
De wereld roept om verandering en het is onze verantwoordelijkheid om nu te handelen.
Stan Smith x Stella McCartney
De huidige Stan Smith-collectie heeft nu zijn portret op de linker schoenentong en is een kleurrijke variatie op de typische Stan Smiths. Regenboogkleurige veters en sterren in dezelfde kleur sieren de veganistische schoen. Wat staat ons nog te wachten? We zijn nieuwsgierig.
Sterren: Kanye West, Beyonce & Co.
Adidas staat bekend om zijn samenwerking met vele sterren. Kylie Jenner, Selena Gomez, Beyoncé, Pharrell Williams of Adidas x Yeezy-legende Kanye West zijn allemaal gek op het merk. Telkens weer proberen sterren met hun eigen merk nieuwe collecties te creëren met Adidas. Vaak genoeg veroorzaken deze samenwerkingen een ongelooflijke actie onder de fans. Campingfans buiten, sneakerfanaten die om 3 uur ‘s nachts de wekker zetten, veilingen voor modellen met een beperkte oplage – het lijkt wel of niets mensen ervan kan weerhouden de felbegeerde stukken te bemachtigen.
FIV heeft de topsterren op een rijtje gezet die een samenwerking met Adidas zijn aangegaan om u schreeuwende fans te brengen:
Pharrell Williams
De “Happy”-ster is net een samenwerking aangegaan met Adidas en heeft 200k likes op Instagram. Er werd lange tijd gespeculeerd over hoe de nieuwe schoenen eruit zullen zien, maar het geheim werd onthuld door zijn laatste post. Op de 50e verjaardag van de Adidas Superstars presenteerde hij met trots een model van het aanstaande “Change is a Team Sport”-project.
Bovendien waren zijn ontwerpen voor Chanel, waaraan hij samenwerkte met Adidas, zo snel uitverkocht dat de marktwaarde ervan 23 maal zo hoog werd. Een paar van de Adidas Human Race NMD Pharrell x Chanel kostte meer dan 23.000 euro en behoort tot de duurste sneakers.
- “Happy”-ster pronkt met nieuw model Adidas Superstars op Instagram
- Nieuw project: “Veranderen is een teamsport
- Duurste paar: 23000 Euro NMD x Pharrell x Chanel
Kanye West
Iedereen kent hem, en niet alleen door zijn muziek en zijn belangrijke rol in het huishouden van de Kardashians. Kanye West is niet alleen een van de langst werkende sterren bij Adidas, maar ook de meest succesvolle. Volgens Forbes heeft hij eind 2019 meer dan 1,5 miljard dollar binnengehaald met zijn Yeezy schoenencollectie. Hij kon dit alleen bereiken nadat hij de grootste concurrent “Nike” had verlaten. Het familiebedrijf Yeezy polariseert niet alleen door zijn enorme bekendheid via de clan van de Kardashians, die enkele miljoenen volgers hebben, maar ook door zijn marketingstrategie. Yeezy maakt deel uit van zijn rapteksten, net zoals hij actuele debatten aansnijdt en analogieën maakt met crisissen uit het verleden. Duizenden Hutu’s in een klein deel van het kamp Kibeho vormden de inspiratie voor een van zijn shows.
- 1,5 miljard dollar omzet met Yeezys
- Eerder samenwerking met Nike
- Yeezy gaat in op debatten en vergelijkingen met crisissen uit het verleden
Beyoncé
Beyoncé is een van de beroemdste beroemdheden die heeft samengewerkt met Adidas via haar samenwerking met haar eigen merk “Ivy Park”. Vooral op het gebied van sportkleding en het mede-ontwerp van diverse sneakers weet onze Queen Bey te overtuigen. Zelf was zij voorstander van een samenwerking, aangezien zowel Adidas als Ivy Park dezelfde waarden van macht en empowerment vertegenwoordigen. Zij bewondert het grote succes van het merk, dat zijn positie als marktleider blijft bewijzen door een grenzeloze creativiteit en een sociale verantwoordelijkheid ten aanzien van mensen van allerlei pluimage.
- Samenwerking met eigen merk “Ivy Park
- Zelfde waarden: macht, empowerment, creativiteit, sociale verantwoordelijkheid
Outlet: Goedkope schoenen en koopjes
Outlet winkels zijn een geweldige manier om geld te besparen! Echte koopjes en lage prijzen. Het probleem met outlet winkels is dat de selectie klein is! Wij raden u aan een kijkje te nemen in de Adidas-winkels, die zich meestal in het centrum van de stad bevinden. Hier tonen wij u Adidas winkels en laaggeprijsde verkooppunten in de grote steden: Berlijn, Hamburg en München.
Berlijn: Adidas Outlet Store
Adres en routebeschrijving: Alter Spandauer Weg 7A,14641 Berlin Wustermark
Berlijn: Adidas Store
Adres en routebeschrijving: Tauentzienstraße 15, 10789 Berlijn
Hamburg: Adidas Winkel
Routebeschrijving en adres: Moenckebergstraße 13, 2e verdieping, 20095 Hamburg
München: Adidas Winkel
Routebeschrijving en adres: Sendlinger Straße 10, 80331 München
Vlakbij München: Adidas Outlet Winkel
Routebeschrijving en adres: Lattenbergstraße 6, 83451 Piding
Interview met CEO Herbert Hainer
Adidas is een echt cultmerk. Daarom moeten hoofdontwerpers, maar ook CEO’s, voortdurend op zoek gaan naar nieuwe trends. In dit interview ziet u Adidas CEO Herbert Hainer. De CEO van Adidas praat met de Wall Street Journal. Het hoofdonderwerp is zijn persoonlijke trainer collectie. Hainer legt ook uit wat hij als baas bij Adidas nooit heeft geleerd en of hij liever gaat wandelen met Kanye West of karaoke zingt met Lionel Messi! Voor meer coole info, check it out!
De mode- en sportwereld
Waar Adidas is, zijn merken als Puma of Nike niet ver weg! Bekijk meer sport en high fashion merken bij ons: