Balmain Runway Highlights – Eersteklas Haute Couture & Samenwerkingen

Parijs. New York. Milaan. Er is nauwelijks een modestad die Balmain niet heeft veroverd. Het merk staat bekend om zijn opulente stijl en vrouwelijke looks. Het is dan ook geen wonder dat het Parijse huis snel een favoriet is geworden op de rode lopers van Europa en Hollywood. Wij van FIV Magazine hebben de top runway hoogtepunten van de modegigant voor u op een rijtje gezet.

Balmain: Franse Haute Couture & Prêt-à-porter

Balmain, of Pierre Balmain S.A., is een modebedrijf dat in 1945 door de Franse modeontwerper Pierre Balmain is opgericht en in Parijs is gevestigd. Vooral in de jaren 1950 en 1960 was het huis Balmain, dat sinds 1947 ook parfums aanbiedt, internationaal een van de toonaangevende modehuizen van de chique Parijse mode met elegante haute couture voor vrouwen naast Dior en Jacques Fath. Na de verkoop van het bedrijf door Pierre Balmain in 1977 en minder succesvolle tijden vanaf de jaren 1980, behoorde Balmain vanaf 1995 toe aan een Franse groep investeerders en stond het in 2004 op de rand van het faillissement. Pas in 2006 werd Balmain, dat sinds 1982 hooggeprijsde prêt-à-porter mode voor vrouwen en, met onderbrekingen, sinds 1986 voor mannen produceert, opnieuw beschouwd als een trendsettend en gewild modemerk in het hogere prijssegment. De haute couture mode van Balmain werd voor het laatst in 2003 gepresenteerd en in 2004 stopgezet in het kader van een herstructurering. Sinds juni 2016 is het bedrijf in handen van het investeringsfonds Mayhoola for Investments uit Qatar.

Vrouwencollecties die vrouwelijkheid herdefiniëren

De rijke couturegeschiedenis van Balmain wordt gevierd in elke damescollectie onder leiding van Olivier Rousteing. Het archief, gevuld met unieke ontwerpen, inspireert, terwijl het atelier blijft verbazen met zijn beheersing van ingewikkelde couture technieken. Rousteing versmelt deze tradities met zijn eigen moderne gevoeligheid.

Mode voor de geëmancipeerde vrouw van de moderne tijd

Voor deze damescollectie, BALMAINFW20, herdenkt en moderniseert creatief directeur Olivier Rousteing de traditionele symbolen van de oude Franse upper class, door ze aan te passen aan de moderniteit van vandaag – een reeks ontwerpen die nu voor iedereen toegankelijk zijn en de inclusieve waarden van Balmain van vandaag weerspiegelen. Bekijk de video hier.

Innovatieve snitten en artistieke kleurencombinaties

“Eigen wie je bent” is het motto van de damescollectie van 2020, en Rousteing vond inspiratie in zijn eigen verleden. Zoals uit de documentairefilm over de collectie blijkt, heeft hij pas onlangs ontdekt dat zijn biologische ouders Somalisch en Ethiopisch zijn. Ook zijn omgang met dit existentiële besef en zijn ervaring met adoptie en afwijzing komen kunstig tot uiting in deze bundel.

Fragrance Tip!

FragranceTip.com by FIV

https://www.youtube.com/watch?v=vQLs4viUyIY

Rebelse collectie vol studs, glitter en leer

De outfits leggen de nadruk op sculpturale vormen, slim leerwerk en extreme versieringen. Rousteing is trots op de inspanningen van zijn hele team, dat ervoor gezorgd heeft dat de Balmain-creaties van dit jaar passen bij de durf van de onruststokers van vandaag. Bekijk de prachtige modeshow van Balmain zelf hier.

Futuristische jurken en opvallende accessoires voor de zomer

Het zijn niet de catwalk styling, muziek en beroemdheden die de Parijse mode zo ongelooflijk inspirerend maken – zij geloven dat het hun ongeëvenaarde erfgoed van couture en hoge normen van kleermakerij is die hen onderscheidt. Deze unieke ingrediënten zijn natuurlijk sleutelelementen van het DNA van Balmains, en de collectie van vandaag maakt duidelijk wat de combinatie van savoir-faire en het Parijse atelier mogelijk kan maken.

Geraffineerde en verfijnde mode voor de Balmain man

Olivier Rousteing was pas 25 jaar oud toen hij in 2011 tot creatief directeur werd benoemd. In slechts enkele jaren tijd heeft hij het historische huis Balmain nieuw leven ingeblazen en het een onmiddellijk herkenbare stijl gegeven. Veel van zijn ontwerpen voor design herenkleding zijn gebaseerd op wat hij elke dag draagt – met een verzekerde aandacht voor detail.

Tropisch woestijngevoel op de catwalk in Parijs

Bekijk hier de modeshow van Balmain, gehouden in de Grande Halle de la Vilette in Parijs op 17 januari 2020. De show markeert het debuut van Balmain Eye Wear by Akoni. De uniseks collectie is gebaseerd op de savoir-faire van ‘s werelds beste ambachtslieden uit Japan en zal vanaf april 2020 verkrijgbaar zijn.

Opstandige kleding met veel zwart

Die duizenden studs op de opvallende oversized zwarte bouclé blazer of op de origami gestructureerde pagode rokken zijn voor Balmain bedoeld om een statement te maken. Ook opengeschouderde biker waistcoats, newsboy caps, tassen en puntlaarzen zien we regelmatig op de catwalk. Bekijk de hele modeshow hier.

Vooruitstrevende mode met avant-garde flair

Het hele evenement, dat plaatsvond in de Jardin des Plantes in Parijs, was gewijd aan de ondersteuning van hulporganisaties tegen aids. De mode was typisch Balmain: Luid, glinsterend, zelfverzekerd. Koele kleuren waren vaak te zien op de catwalk. Wat deze modeshow speciaal maakte: een extra lasershow.

Een modeshow geïnspireerd door het leger

Veel van de mannen en vrouwen die vandaag over de catwalk marcheren, zijn gekleed in ontwerpen die gebaseerd zijn op beschermende harnassen uit alle tijden – van middeleeuwse maliënkolders tot de huidige militaire kaki en futuristisch leer en nylonkousen. “Mode is een revolutie, geen evolutie,” is de passende verklaring hier.

Beroemde reclame gezichten & Exquisite Accessoires

Met zijn talrijke, individuele en altijd verbazingwekkende moderne en unieke commercials steekt Balmain met kop en schouders boven de andere luxemerken uit. Met geëvolueerde technieken en talrijke experimenten creëert het huis van Balmain ongelooflijke video’s. Ook al is het moeilijk om een ongeplande commercial te schieten, toch slaagt het Balmain-team er keer op keer in om zijn Balmain Army te boeien.

Cara Delevingne als reclamegezicht in Londen

De Balmain lente/zomer 2019 campagne met Cara Delevingne neemt de straten over tijdens de London Fashion Week en inspireert duizenden.

Het perfecte accessoire: de Balmain tas

Deze nieuwe collectie is geïnspireerd op het catwalk aanbod en bevat enkele van Olivier Rousteing’s meest iconische signaturen. Dikke franjes, gewatteerd leer en indrukwekkende versieringen zijn ook hier kenmerkend voor de nieuwe collectie. Om ervoor te zorgen dat de modellen er ook op de catwalk goed uitzien, had creatief directeur Rousteing de handen ineengeslagen met de beroemdste Italiaanse leermeesters om het kleurenpalet van de tassen af te stemmen op de nieuwste outfits uit de huidige collectie.