Mannenmodellen, looks en idolen zoals Timothée Chalamet (interview) + de 3 meest succesvolle mannen
Mannenmodellen – Over een paar dagen en weken beginnen de Fashion Weeks weer, GNTM gaat een nieuw seizoen in en we wilden ook een kleine special doen: Vandaag over mannenmodellen! Naar welk type is er op dit moment vraag? Wat maakt mannen als Timothée Chalamet tot een idool voor sommigen? Hoe is de “typische man” veranderd? We spraken met het hoofd van modellenbureau Stephan Czaja om hem als professional deze vragen te stellen. Na het interview vind je ook de 3 meest succesvolle mannelijke modellen!
Interview! Mannenmodellen, looks en idolen
In het interview hebben we het over mannenmodellen, populaire looks, maar ook over Timothée Chalamet, die op dit moment voor velen een stijlbeïnvloeder is.
Mannelijke modellen zoals Jon Kortajarena, Anwar Hadid en Sean O’Pry werken voor grote merken zoals Armani, Ralph Lauren en Calvin Klein. Je hebt elke dag te maken met reclamecampagnes en shoots, en ook met de verschillende smaken van klanten. Welk type is momenteel erg populair bij mannenmodellen?
Het type mannelijk model waar vraag naar is varieert. Er is mode en reclame.
Mannenmodellen op Fashion Week: mager + jong
Stephan Czaja (CM): Als we het over mode hebben, of beter gezegd haute couture, nieuwe collecties, modeweken in Parijs, Milaan, Londen, de modesteden. Over het algemeen zou ik zeggen jong, bijna “jong” uitziend 17-21 jaar oud, relatief dun of “mager”, zonder baard en bijna altijd vers geschoren. De modellen zijn divers, Afrikaans, Aziatisch, Europees, alle looks. De “skills” hoeven nog niet getraind te zijn, een coole look is vaak al genoeg. Typische Calvin Klein parfumreclame, alsof het model “nergens om geeft”. Mode staat voor nieuwe dingen en daarom worden er altijd “nieuwe” gezichten gezocht.
Mannelijke modellen in reclame: cool, atletisch + glimlach
Stephan Czaja (CM): In reclame hebben mannen de neiging zich meer te onderscheiden, afhankelijk van de doelgroep. Laten we zeggen van de magere 17-jarige bij de modeshow tot de atletische man, succesvol, 3-dagen baard, een geweldige glimlach. Een carrière in de reclame begint vanaf de leeftijd van 19, tot 25, afhankelijk van het type. Uiteindelijk verkoopt reclame altijd een bepaalde levenshouding, of het “goede leven” of levensstijl. Daarom is “kunnen” des te belangrijker. Een cool uiterlijk is niet langer genoeg. Of het nu gaat om een reiscampagne, de nieuwste smartphone, mode, enzovoort, er zijn emoties en geoefende poses (houding) en gezichtsuitdrukkingen voor nodig.
Langdurig succes als mannelijk model
Stephan Czaja (CM): Hoe beter het mannelijke model, hoe sneller de productie, hoe beter de geplande doelen van de fotoshoot worden bereikt. Uiterlijk komt pas op de tweede plaats. Je kunt alleen goede opdrachten en grote klanten krijgen als je je management bewijst dat ze het model kunnen vertrouwen. Dit betekent punctueel zijn voor klussen, op tijd aanwezig zijn bij castingafspraken, professionele medewerking bij de eerste kleine klussen op de set, enz.
Dit zijn de meest succesvolle modellen in de branche.
Hoe lang kun je als mannelijk model werken?
Stephan Czaja (CM): Als je van modellenwerk houdt, d.w.z. castings, fotoshoots, reizen, staan alle deuren voor je open, zelfs als je ouder wordt. Het is vaak gewoon belangrijk om vroeg te beginnen, als tiener, of op zijn laatst als jongvolwassene. Dit geeft het modellenmanagement de tijd om het bedrijf op te bouwen en het model de tijd om te leren.
Toekomst: Welke mannenlook komt hierna?
Stephan Czaja (CM): Vervolgens zullen curvy mannen steeds vaker voorkomen in advertenties. Tot nu toe zijn ze niet of nauwelijks opgemerkt. Curvy vrouwen zijn er al een paar jaar. Mannen met een Aziatische look zijn ook een trend onder marketingbureaus, reclamebureaus en alle andere klanten.
Timothée Chalamet: Idool en liefdesverhaal
Wat maakt een man als Timothée Chalamet zo stijlbepalend voor velen?
Stephan Czaja (CM): Dankzij het enorme succes van zijn films “Call Me By Your Name” en “Little Women” is Timothée Chalamet een van de meest gewilde en succesvolle acteurs in Hollywood geworden. Of het nu gaat om Instagram of ontbijttelevisie. Zijn fanbase bestaat voornamelijk uit de TikTok / Instagram-generatie, jonger dan 25 jaar. Vooral zijn publieke relatie met zijn ex-vriendin Lily-Rose Deep heeft hem het idool van velen gemaakt, want het stel was tijdens hun relatie het droomkoppel van Hollywood en ook op social media werden ze gezien als het absolute droomkoppel. De twee hebben een uniek liefdesverhaal, want ze werden verliefd tijdens het filmen van de Netflix-film “The King”. Wat een liefdesverhaal!
Als een soort “idool” geeft hij ook vorm aan de wereld van deze jonge generatie. Absoluut.
Wat draagt Timothée Chalamet op de rode loper? Wat post hij morgen op Instagram?
Timothée Chalamet heeft, eenvoudig gezegd, de klassieke Armani-look. Lang, vol haar, een prachtige glimlach, een geweldig leven, energie en vrienden. Een echte zonnekind, met een opvallend gezicht.
Rolmodel man: Wat is er veranderd?
Hoe is het beeld van mannelijkheid de afgelopen jaren veranderd?
De mode-industrie beweegt mee met de algemene verandering in het typische “mannelijke imago”. Mannen worden moderner, meer divers. Minder “stoer” en “kernachtig”, mannen hebben ook veel in hun mars, niet alleen spieren. Ik denk dat we ook sterke figuren als Riccardo Simonetti moeten noemen, die ook een stijlbepalende figuur is, ook al is hij niet in de eerste plaats model.
Wat altijd werkt zijn de attributen die Timothée Chalamet ook heeft. Onderscheidende gezichten, iets langer dan gemiddeld, dus eerder 186-190cm. Een charmante glimlach, positief charisma.
De meest succesvolle mannelijke modellen
Jon Kortajarena – 1e plaats
Het Spaanse model Jon Kortajarena is niet alleen succesvol als model, maar ook als acteur. Hij heeft al in veel internationale producties gespeeld en speelt sinds 2019 ook de hoofdrol in de Netflix hitserie High Seas. Als model verscheen hij al voor de camera voor campagnes voor luxemerken als Guess en Robert Cavalli. Hij werd beroemd met zijn reclamecampagne voor Giorgio Armani.
Anwar Hadid – 2e plaats
Model Anwar Hadid is niet meer weg te denken van de catwalks van deze wereld: In zijn carrière heeft hij al op de catwalk gelopen voor merken als Ralph Lauren, Tommy Hilfiger Tod’s en Moschino. Het broertje van supermodellen Gigi en Bella Hadid en zoon van model Yolanda Hadid is niet alleen een succesvol model, maar ook een succesvol muzikant en heeft al verschillende singles uitgebracht.
https://www.youtube.com/watch?v=kjqvzlouPmk
Sean O`Pry – 3e plaats
Sean O’Pry begon zijn modellencarrière in 2006 en heeft sindsdien voor de camera gestaan voor luxe merken als Versace, Giorgio Armani en Marc Jacobs. Het model heeft ook op de catwalk gelopen tijdens Fashion Week voor ontwerpers als Louis Vuitton, Michael Kors en Chanel. Sean O’Pry is een zeer veelzijdig model dat niet alleen wordt geboekt voor fotoshoots en shows, maar ook indruk maakt met zijn acteerkunsten in muziekvideo’s zoals de Bad Blood videoclip van Taylor Swift.