Under Armour: innovatie en revolutie op de sportmarkt

Under Armour – Van oma’s huis naar het Super Bowl stadion

Hoe word je sneller, groter en beter? Door een revolutie te ontketenen in de sportwereld en tegemoet te komen aan de behoeften van atleten. De Amerikaan Kevin Plank creëerde oplossingen voor een probleem waarvan velen zich voordien niet eens bewust waren vanwege een persoonlijke bezorgdheid. De voormalige voetballer uit Baltimore klaagde over de gebrekkige katoenen sportkleding die de prestaties van de atleten beperkte.

“Ik was een niet groot genoeg, niet snel genoeg voetballer die een beetje voorsprong op het veld wilde. Iemand moest een beter alternatief creëren.” Kevin Plank (Bron: The Washington Post)

Plank loste het probleem op door in 1996 een T-shirt te ontwikkelen dat zweet absorbeert en tegelijkertijd verkoelt. Zijn aanvankelijke doel om temperatuurregulerende kleding te ontwikkelen die het lichaam beter laat presteren door compressie te geven en zweet van de huid af te voeren, is al lang voorbijgestreefd.

De voorbeeldige opkomst van Under Armour op de Olympus van de sportmerken veranderde de sportkleding voor altijd. Wat begon in een klein kamertje in het huis van zijn grootouders is uitgegroeid tot een wereldmerk waarvan de revolutionaire denkwijze al navolging vindt bij wereldmarktleiders als Nike en Reebok. Terwijl Plank zijn bedrijf nog vanuit het huis van zijn grootouders organiseerde, tekende hij een overeenkomst met de National Football League, die vandaag de dag nog steeds door Under Armour wordt uitgevoerd. Vandaag geeft het merk kleding aan atleten van verschillende disciplines en niveaus.

De productbelofte: Een krachtiger harnas

Under Armour belooft letterlijk bescherming tegen de elementen. Een belofte die het bedrijf op vele manieren nakomt. Under Armour is modern maar vooral veelzijdig. Zowel de productkeuze als de sporten die het merk ondersteunt zijn innovatief en veelzijdig. Ballet, golf, honkbal, lacrosse, voetbal of basketbal. Zowel professionals als amateurs vertrouwen op de kwaliteit van Under Armour. De oorspronkelijke fabrikant van gevechtssportkleding produceert nu naast sportuitrusting ook vrijetijdskleding. De Amerikaanse sportkledingfabrikant biedt producten voor vrouwen, mannen en jongeren voor elke situatie: HeatGear, ColdGear en AllSeasonGear maken het mogelijk om efficiënter en dus wereldwijd succesvoller te zijn. Naast kleding en beschermende uitrusting voor voetbal of lacrosse, omvat het assortiment van de fabrikant ook schoenen en digitale hulpmiddelen voor een gezondere levensstijl.

 

Innovatieve producten

Vergeleken met de concurrentie neemt Under Armour risico’s en denkt het toekomstgericht, niet alleen aan morgen, maar ook aan wat overmorgen zou kunnen zijn. Met innovatieve technologie, die veel verder gaat dan apps, combineert het merk sportkleding met technische vooruitgang. Het doel is de consument een intens, verbeterd gevoel te geven. Hij staat zelf in het middelpunt van de belangstelling en laat zich door niets of niemand afleiden.

De digitale schoen

Het is 2016 als Under Armour een mijlpaal zet in de digitalisering van hardloopervaringen. Fitness apps, route trackers etc. bestaan al. Waarom niet een stapje verder gaan en de hardloopervaring nog meeslepender maken? De UA SpeedForm® Gemini 2 Record Equipped is een slimme schoen die gegevens bijhoudt en opslaat. Je hoeft geen telefoon meer mee te nemen tijdens het hardlopen. U hoeft niet langer handmatig de duur, datum, afstand, enz. bij te houden. Loop ontspannen en storingsvrij voor altijd. Under Armour gaat altijd een stap verder en denkt aan de dingen van morgen.

Het Herstel-shirt. Rust uit. Win. Herhaal.

Trouw aan het motto “na het sporten is voor het sporten”, heeft Under Armour in 2018 een T-shirt ontwikkeld met de belofte van sneller en beter spierherstel. Een speciale print aan de binnenkant absorbeert warmte en weerkaatst de gewonnen energie terug in de huid. Het potentieel van de atleet wordt dus niet alleen benut, maar tegelijkertijd ook verbeterd.

Leuke weetjes over Under Armour

  1. Voordat Kevin Plank Under Armour oprichtte, werkte hij in een bloemenzaak, parkeerde auto’s en verkocht T-shirts bij concerten
  2. Plank schreef regelmatig kerstkaarten aan Nike-oprichter Phil Knight: “Beste Mr. Knight, u kent me nog niet, maar op een dag zult u van me horen.” Tegenwoordig krijgt hij zelf dit soort berichten.
  3. De naam “Under Armour” is bij toeval ontstaan. Terwijl de oorspronkelijke namen al bezet waren, gaf Plank’s broer hem de kenmerkende naam door een verspreking.
  4. De Britse spelling van Under Armour is te wijten aan de toenmalige omstandigheden. Het internet stond nog in de kinderschoenen en Plank geloofde niet in de invoering ervan. Het nummer voor “Under Armor” was al bezet, dus werd de Britse spelling gebruikt.
  5. Het eerste patent van de onderneming werd geregistreerd voor een sportbeha.
  6. In 2000 kocht Plank een advertentiepagina in ESPN Magazine en investeerde daarmee al zijn geld. Zelfs veel werknemers gaven hun loon op voor de reclamecampagne.

 

  • Meer informatie over het merk vindt u hier: Under Armour website.
  • Meer boeiende merken en hun succesverhalen kunt u hier bekijken. —LINK.