PewDiePie – Een Zweeds YouTube Icoon genaamd Felix Kjielberg
PewDiePie – een van de grootste YouTubers van onze tijd. Op slechts 22-jarige leeftijd werd Felix Kjilberg, zoals het interneticoon werd geboren, de beroemdste YouTuber aller tijden. Toegegeven, hij heeft die titel niet eeuwig gehouden, maar hij is nog steeds een van de beroemdste YouTube-giganten ooit. Wij hebben hier samengevat hoe een jongen uit Zweden de internetwereld heeft veroverd en welke concurrentie hij heeft verloren.
PewDiePie – Een jonge Zweed maakt internetgeschiedenis
Er is weinig bekend over Felix Kjielbergs jeugd. Alleen dat hij geboren is op 24 oktober 1989 in Göteborg, Zweden. Als zoon van een IT-manager van een Zweedse modeketen ging hij later naar het Chalmers Technical College, waar hij nooit afstudeerde.
Op zijn YouTube-kanaal PewDiePie begon hij in 2010 eindelijk Let’s Play-video’s van horror- en actiegames te plaatsen. Het duurde slechts twee jaar en PewDiePie bereikte een miljoen abonnees. Kort daarna begon hij ook vlogs en korte comedy clips te posten. Het duurde nog maar twaalf maanden en in 2013 werd PewDiePie officieel uitgeroepen tot het grootste YouTube-kanaal aller tijden. Die titel behield hij tot begin 2019, toen het Indiase platenlabel T-Series gevaarlijk dicht in de buurt kwam van zijn troon als populairste YouTube-kanaal.
- 1989: Felix Kjielberg wordt geboren in Zweden
- 2010: Lancering van het YouTube-kanaal PewDiePie
- 2012: PewDiePie bereikt 1 miljoen abonnees
- 2013: PewDiePie is het grootste YouTube-kanaal aller tijden
- 2019: PewDiePie verliest titel aan T-Series
T-Series haalde hem uiteindelijk in en PewDiePie werd het op een na populairste YouTube-kanaal met 104 miljoen abonnees na bijna 7 jaar. Toch had dit geen negatieve invloed op het succes van de Zweed. Integendeel: in 2020 is het nog steeds een van de meest bekeken YouTube-kanalen aller tijden. Door zijn langdurige populariteit en de uitgebreide berichtgeving over zijn persoon is hij een van de beroemdste online persoonlijkheden van de 21e eeuw geworden en is hij in het verleden zelfs door het gerenommeerde Time Magazine uitgeroepen tot een van de 100 meest invloedrijke mensen ter wereld.
Snelle feiten: Grappige naam met veel impact
- Naam: PewDiepPie
- Actief sinds: 29.04.2010
- Abonnees: 104 miljoen
- Aantal keer bekeken: 25,5 miljard
Met 250 miljoen views is PewDiePie’s dissrap genaamd “Bitch Lasagna” de meest bekeken video op zijn kanaal. Dit kwam tot stand tijdens de wedstrijd tussen hem en het YouTube-kanaal T-Series. Een online wedstrijd die wij hieronder nader zullen toelichten:
T-serie rivaliteit: een epische online strijd
Zoals we allemaal weten, houdt de YouTube-wereld niet alleen van veel glitter, maar ook van evenveel roddels. En dit is waar PewDiePie en T-Series brandstof aan het vuur toevoegden toen het aankwam op de meest schaamteloze krachtmeting in de internetgeschiedenis.
PewDiePie roept op tot concurrentie met T-Series
Eind 2018, toen het abonneebestand van T-Series gevaarlijk dicht in de buurt kwam van dat van PewDiePie, riep laatstgenoemde op tot een online competitie – er ontstond een eenmalige rivaliteit die tot op de dag van vandaag in de geschiedenis van YouTube blijft staan als de enige in zijn soort. Tijdens de strijd om de titel van meest geabonneerde YouTube-kanaal aller tijden spraken YouTube-iconen als Logan Paul, MrBeast en Markiplier hun steun uit voor PewDiePie.
- T-Series abonneebestand komt in de buurt van PewDiePie
- Hij publiceert een video en roept op tot concurrentie
- Amerikaanse YouTube-grootheden tonen solidariteit
Drastische maatregelen en oneerlijke middelen
Talrijke online campagnes en demonstraties op straat volgden. Zelfs vandalisme, online pesten en het gebruik van malware werden door de hardcore fans van PewDiePies niet geschuwd. Tijdens de concurrentiestrijd schommelden de abonneesaantallen van beide zenders gestaag. Meerdere keren, haalde T-Series PewDiePie in. Deze laatste won echter telkens zijn troon als populairste YouTube-kanaal terug.
- Er zijn publieke demonstraties en vandalisme
- PewDiePies abonneenummers schommelen altijd
Indiase sterren en sterretjes zijn woedend
Deze rivaliteit bereikte zijn hoogtepunt toen PewDiePie zijn ontwrichtende track “Bitch Lasagna” uitbracht, die doorspekt was met anti-Indiase teksten. Wat veel mensen niet weten: De titel is afkomstig van een beroemd screenshot van een Facebook Messenger-gesprek waarin een Indiase man met gebroken Engels een vrouw seksueel intimideert. Wanneer zij hem en zijn obscene verzoeken en opmerkingen negeert, beledigt hij haar uiteindelijk met de woorden “Bitch Lasagna”. Het lied kreeg harde kritiek in de Indiase media en talrijke sterren en sterretjes van de Indiase YouTube-scene keerden zich publiekelijk tegen Felix Kjielberg en zijn YouTube-kanaal.
De rivaliteit tussen PewDiePies en T-Series eindigde uiteindelijk met de overwinning van T-Series op 29 mei 2019.
- PewDiePie brengt zijn Diss Track “Bitch Lasagna” uit
- Hij herinnert zich een viraal Facebook bericht uit het verleden
- Indiase YouTubers tonen verontwaardiging
- Beschuldigingen van racisme worden geuit
- 29 mei 2019: T-Series wint
Natuurlijk kon PewDiePie dit niet stil laten zitten en dus bracht hij samen met het trio van Lonely Island nog een single uit: