Succesvolle carrière in LA: Fabian Arnold in een interview

Het bijzondere verhaal van Fabian Arnold wordt gekenmerkt door talloze facetten en spannende wendingen. In dit interview nemen we een kijkje in zijn unieke carrière en leren we hoe hij erin slaagde om vanuit zijn geboortestad Keulen op te klimmen tot een internationaal succesvol model en influencer. We duiken in zijn verhaal, te beginnen met zijn ontdekking als model in Sydney tijdens zijn jaar in het buitenland in Australië. Van daaruit leidde zijn pad hem naar wereldsteden als Singapore, Milaan, Londen en Berlijn, waar hij niet alleen succesvol werd als model, maar ook als influencer in de sociale media.

Eigen bedrijf op je 26e: Alles over Fabian Arnold

Maar dat was nog maar het begin: een gedurfde stap leidde hem uiteindelijk van Duitsland naar Los Angeles om zijn carrière wereldwijd voort te zetten. In dit interview hebben we het ook over zijn ervaringen in het ondernemerschap, zijn unieke persoonlijke stijl en zijn indrukwekkende merk. Kom alles te weten over Fabian Arnold, die erin slaagde zijn dromen waar te maken.

Lees hier meer over Fabian:

Van backpacken tot modellenwerk: het verhaal van Fabian

FIV: Hallo Fabian! Misschien kun je jezelf heel kort in je eigen woorden voorstellen, zodat onze lezers een indruk van je kunnen krijgen. Wie ben je en wat maakt jou en je merk bijzonder?

Fabian: Mijn naam is Fabian Arnold, ik ben 26 jaar oud en kom uit de buurt van Keulen. Na mijn dubbele studie als zakenman voor verzekeringen en financiën in Keulen, heb ik een jaar in het buitenland doorgebracht in Australië, om precies te zijn in Sydney, als backpacker. Daar werd ik ontdekt als model en begon ik met modellenwerk in de modesector. Sindsdien heb ik in steden als Singapore, Milaan, Londen en Berlijn gewoond, waardoor ik ook als influencer op social media ben gaan werken.

Na een ontmoeting met een modellenbureau in Los Angeles in 2019 kwam mijn droom om naar Los Angeles te verhuizen uit. Ik kon deze droom na de pandemie in 2022 waarmaken toen ik een visum kreeg. Sinds 2022 ben ik ook gaan acteren en ik heb al twee films gedaan. Dit jaar komen er nog twee films aan.

Eigen bedrijf geïnspireerd door Griekse mythologie

Aan het begin van de pandemie in 2020 zat ik in Duitsland na te denken over wat ik nog meer kon doen naast modellenwerk en acteren. Omdat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in Griekse mythologie en persoonlijk geen ondergoed voor mannen vond dat aan mijn eisen voldeed en ook qua design meer te bieden had, besloot ik mijn eigen merk te beginnen.

Mijn doel was om de beste broek voor mannen te creëren. Onze USP (Unique Selling Proposition) is duidelijk ons ontwerp, niet alleen onze merknaam. We vertrouwen ook op innovatieve technologieën zoals de dubbele onderkant om gaten tussen de benen te voorkomen, een verstevigde steun voor een rond silhouet en een getailleerde snit aan de voorkant om de mannelijkheid te benadrukken.

De droom van Los Angeles

FIV: Wat inspireerde je om van Duitsland naar Los Angeles te verhuizen om je carrière voort te zetten?

Fabian: Omdat ik mijn carrière min of meer in het buitenland ben begonnen, had ik weinig contact met de industrie in Duitsland. In Duitsland is alles erg bekrompen en vecht iedereen voor zichzelf, dus ik kan niet zo goed overweg met de sociale politiek. Ik wilde groter denken en verder weg gaan, en Los Angeles is natuurlijk de juiste plek om een rol te spelen op de wereldmarkt. Hier was het voor mij niet genoeg om alleen in Duitsland succesvol te zijn.

Ik wilde graag mensen over de hele wereld inspireren en bereiken. Omdat ik mijn moederbureau al in Los Angeles had, had ik natuurlijk al de basis gelegd om voet aan de grond te krijgen in Los Angeles. Een ander punt is natuurlijk mijn fysieke aanleg. Aangezien de Duitse modellenmarkt zich sterk richt op mode en vrij slanke mannelijke modellen, heb ik vanwege mijn lichaamsbouw betere kansen op de Amerikaanse markt, vooral in Los Angeles.

Ook voor acteren kon ik me altijd beter identificeren met de Engelse taal in films dan met het maken van films in het Duits en het uitbeelden van personages.

Wonen in Los Angeles: voordelen en uitdagingen

FIV: Voor welke uitdagingen kwam je te staan toen je je carrière begon in Los Angeles en hoe ben je daarmee omgegaan?

Fabian: Omdat ik in 2019 al in Los Angeles had gewoond, wist ik waar ik aan begon en kende ik ook al mensen ter plaatse. Ik was hier dus niet helemaal alleen. Los Angeles is een enorme stad met veel artiesten en mensen die hun dromen willen waarmaken en hier carrière komen maken. Het is dus ontzettend makkelijk om snel veel mensen te ontmoeten die ook in de industrie werken en daardoor veel connecties te maken.

Het is echter moeilijk om echte, diepgaande relaties op te bouwen omdat alles erg snel gaat. Alle mensen komen naar Los Angeles om hun carrière te bevorderen. Dat is zeker ook het grootste gevaar en risico, dat je jezelf verliest in feesten en oppervlakkige relaties en geen stabiele basis vindt.

Hoeveel kost het om in Amerika te wonen?

Bovendien is de huizenmarkt in Los Angeles extreem duur. Het is er bijna twee keer zo duur als in Duitsland en het is bijna onmogelijk om goedkoop onderhoud en goedkope flats te vinden. Je moet daarom rekening houden met ongeveer € 2500 per maand voor een eenpersoonskamer. Eten in de supermarkt is ook veel duurder dan in Duitsland.

Je moet dus rekening houden met maandelijkse kosten van €4.000 tot €5.000. De sprong naar Los Angeles wagen is zeker niet gemakkelijk, vooral als je net aan je carrière wilt beginnen. Ik zou iedereen aanraden om eerst je carrière te beginnen en dan, als het goed gaat, de sprong naar Amerika te wagen, anders kan het je nek breken.

“Sex Sells’: belangrijk voor je carrière?

FIV: Welke verschillen zijn je opgevallen tussen de Duitse en Amerikaanse entertainmentindustrieën op het gebied van acteren en modellenwerk?

Fabian: Omdat ik nog niet veel ervaring heb in de acteerindustrie in Duitsland, kan ik niet veel zeggen over het verschil tussen acteren in Duitsland en in Amerika. Maar ik kan me voorstellen dat het verschil is dat men in Amerika altijd groter denkt en projecten veel ambitieuzer aanpakt dan bijvoorbeeld in Duitsland. In Duitsland zijn er ook niet zoveel investeerders die veel geld investeren.

Wat modellenwerk en de hele entertainmentindustrie betreft, is het motto in de VS “Sex Sells” en dat is ook het grootste verschil met de Duitse industrie. Als Duitser wordt je altijd geleerd waarden te hebben en het juiste te doen. In Amerika gaat het vaak alleen maar om goede marketing om als uniek persoon te worden gezien en succesvol te worden. Daar doe je alles voor, zoals de sekstape van Kim Kardashian. Ze heeft het gedaan en nu kan het niemand meer iets schelen wat ze in het verleden heeft gedaan om beroemd te worden.

In Duitsland zou zoiets gewoon niet mogelijk zijn. Je kunt dus zeggen dat je in Amerika meer kansen hebt door jezelf te laten gelden. In Duitsland is er een zeer traditionele hiërarchie die je eerst moet overwinnen.

Ontwikkeling van Fabians persoonlijke stijl

FIV: Hoe zou je jouw persoonlijke stijl omschrijven? Zijn er trends of stijlen die je volgt?

Fabian: Het is altijd moeilijk om je eigen stijl te beschrijven. Vooral omdat ik al zes jaar actief ben in modellenwerk en social media, heb ik verschillende fases doorlopen. In het begin werkte ik als Hollister en Abercrombie & Fitch model, met lang surferhaar en vaak topless met een Calvin Klein broek. Omdat deze tijd op een gegeven moment voorbij was en ik mezelf verder wilde ontwikkelen zodat ik niet alleen de typische “Cute Boy” was, verdiepte ik me meer en meer in de technologie van camera’s en videocamera’s.

Eigen productiebedrijf en rolmodellen

Daarom richtte ik mijn eigen productiebedrijf op, FXA Media GmbH. Met mijn productiebedrijf richtte ik me meer op de commerciële markt en ontwikkelde ik korte films, motiverende quotes, tot nadenken stemmende content en andere formats op mijn eigen social media-kanalen. Als model heb ik me altijd proberen te spiegelen aan Nick Bateman, Zac Efron of Channing Tatum, tegen wie ik opkeek toen ik jonger was. Wat acteren en mijn huidige acteervaardigheden betreft, zou ik zeggen dat ik zou kunnen doorgaan voor een Duitse versie van Channing Tatum of zelfs een Jake Gyllenhaal.

Ik hou van komedie, maar natuurlijk ook van diepe drama’s. Omdat mijn achternaam Arnold is, heb ik natuurlijk altijd tegen Arnold Schwarzenegger opgekeken als rolmodel en ik zou graag ooit met hem in een film willen werken. Het is tijd dat Arnold 2.0 in LA van de grond komt. Daar doe ik elke dag mijn best voor, met acteerlessen, scènestudie en alles wat daarbij komt kijken, inclusief stunttraining.

Van Billboard in LA tot projecten met Dior, Gucci en meer.

FIV: Op welke projecten in je carrière ben je bijzonder trots?

Fabian: Relatief hoog op mijn lijst staat zeker de wereldwijde campagne voor Aussiebum, die ik in 2018 in Australië heb geschoten. De foto werd vervolgens gepresenteerd als een enorm billboard op Santa Monica Boulevard in Los Angeles. Toen ik in 2019 een paar maanden in Los Angeles was, was het een onbeschrijfelijk gevoel om mezelf op een billboard in Los Angeles te zien.

Naast dit project had ik natuurlijk veel andere projecten met merken als Dior, Versace, Gucci, Cartier en MCM. Over het geheel genomen is het een ongelooflijke reis geweest met veel geweldige dingen die je niet kunt samenvatten in één specifiek project. Ik ben gewoon ongelooflijk dankbaar voor al deze kansen om zoveel interessante mensen te ontmoeten en om mezelf te realiseren.

Fabian’s tip: Hard werken loont!

FIV: Welk advies zou je jonge mensen geven die een carrière als actrice of model willen?

Fabian: Iedereen die een carrière als artiest ambieert, moet zich van één ding bewust zijn: het is een heel, heel lange weg, met veel ups en downs. Vaak heb je het gevoel dat je het niet meer wilt doen en weet je niet eens waarom je het überhaupt doet. Je moet elke dag hard werken, want ergens in de wereld is er altijd wel iemand die het beter kan, er beter uitziet en meer vaardigheden heeft. Je moet elke vrije seconde gebruiken om jezelf te verbeteren, jezelf te ontwikkelen, boeken te lezen en aanwezig te zijn op sociale media. Zelfs als je als fotomodel wilt werken, is social media tegenwoordig essentieel en moet je daar goed presteren.

Eigen netwerk en een duidelijke visie

Tegenwoordig draait het bij acteren en de moderne markt om veel meer dan alleen het talent zelf. Je hebt ook veel te maken met marketing en het opbouwen van je eigen netwerk. Je moet beseffen dat het een moeilijke weg wordt en dat je moet volhouden. Je moet je echter niet laten ontmoedigen door mensen die kwaad over je spreken. Er zullen altijd mensen zijn die kritiek hebben.

Je moet het positieve eruit halen, ofwel door te erkennen dat ze jaloers zijn op wat je al bereikt hebt, ofwel door de kritiek te aanvaarden en na te denken over hoe je je werk kunt verbeteren.

Het is echter ook belangrijk om niet aan elke kritiek te veel gewicht toe te kennen. Soms moet je bij je eigen ideologie en ideeën blijven en eraan werken. Het hebben van een duidelijke visie is in elk geval essentieel.

Door ervaring naar ondernemerschap

FIV: Hoe heeft je ervaring als model, influencer en acteur je benadering van ondernemerschap en het starten van je merk beïnvloed?

Fabian: Door mijn uitgebreide ervaring achter de schermen bij verschillende modemerken en mijn dubbele studie als bedrijfskundige voor verzekeringen en financiën met een focus op marketing en verkoop, kon ik al veel leren over het ondernemerschap van modemerken. Mijn belangrijkste doel was om iets te creëren dat nog niet bestaat in deze wereld, in plaats van het zoveelste streetstylemerk voor kleding te zijn.

Daarnaast wist ik uit mijn kennis van influencer marketing dat alleen merken met de hoogste kwaliteit en een positief mond-tot-mond effect succesvol kunnen zijn. Omdat ik zonder investeerders en een groot budget niet kan concurreren met merken als H&M of Zara, ligt de focus van mijn merk op kwaliteit en aandacht.

“Je kunt altijd de punten in je leven verbinden”.

Door mijn contacten op verschillende gebieden en mijn eigen vaardigheden probeerde ik de sterke punten te ontdekken en het merk rond die sterke punten te vormen. Als mannelijk model en met veel contacten met fotografen, wist ik dat ik een designmerk van hoge kwaliteit wilde creëren om te profiteren van de sterke punten van fotografen en mijn modelvrienden. Omdat ik ook veel tijdschriften ken, was het mijn doel om redactionele artikelen in deze tijdschriften te plaatsen.

Alles wat je in het leven leert, kun je op de een of andere manier toepassen en dat is ook iets wat ik graag wil doorgeven. Zelfs tijdens mijn dubbele studie als bedrijfsadministrateur voor verzekeringen en financiën, die niets te maken heeft met de modewereld of een nieuw modebedrijf, heb ik basisvaardigheden geleerd zoals het maken van Excel-spreadsheets, het voeren van zakelijke onderhandelingen of het begrijpen van marketing en verkoop, zoals Steve Jobs ooit zei: “Je kunt altijd de puntjes met elkaar verbinden in je leven.”

Door mijn acteerwerk heb ik natuurlijk veel acteurs en persoonlijkheden ontmoet die als merkambassadeurs voor mijn merk kunnen fungeren. Ik probeer dus te profiteren van alle mogelijkheden die mijn contacten bieden.

Nereus: een merk dat kracht uitstraalt

FIV: Wat zijn de belangrijkste waarden of boodschappen die je met je merk wilt overbrengen?

Fabian: De naam van het merk (NEREUS) is niet zomaar willekeurig gekozen. Ik moet een jaar hebben nagedacht over welke naam nog niet op de markt was en welke naam ook een betekenis had in de mythologie. Nereus is de god van de Egeïsche Zee in de Griekse mythologie, die tussen Turkije en Griekenland ligt. Er wordt gezegd dat hij de gave van profetie had en dat mensen van over de hele wereld naar hem toe kwamen om met hem te praten en goddelijk advies te vragen.

Bovendien wordt gezegd dat Nereus kracht uitstraalt en bovennatuurlijke krachten geeft. Dit is precies wat de producten van NEREUS moeten bieden: Door middel van innovatieve pasvormen, de beste materialen en een geweldig design wordt je gevoel van eigenwaarde versterkt en je zelfvertrouwen vergroot, zodat je een halfgod wordt. Hier komt de slogan “Half God, Half Mens” vandaan. Op onze website vertellen we je veel over de mythologie en de achtergrond van de goden.

De waarden van het merk zijn duidelijk gedefinieerd: Je kunt alles bereiken als je hard werkt en zelfverzekerd bent. Dit is precies het gevoel dat NEREUS je wil geven als je ons ondergoed elke dag draagt, van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat, want het is het kledingstuk dat je elke dag draagt. Je voelt je comfortabeler en zelfverzekerder in je eigen lichaam als je iets draagt dat geweldig aanvoelt en perfect gesneden is. De innovatieve snit met een ondersteunende onderkant en een voorgevormde voorkant benadrukt mannelijkheid en kracht.

Personages met magische krachten

FIV: Hoe heeft uw creatieve visie als acteur het ontwerp en de stijl van uw producten beïnvloed?

Fabian: In die tijd was ik altijd weg van de film “Percy Jackson” en ik kijk graag naar films waarin iemand magische krachten krijgt, zoals in “Spider-Man”, “Captain America”, “Iron Man” of ook “Superman”. Omdat water altijd een belangrijke en vervullende rol voor me heeft gespeeld en ik altijd graag in het water ben, was het belangrijk voor me om de drietand als symbool van kracht te gebruiken.

Het zou natuurlijk een droom zijn om ooit films over NEREUS te maken, waarin ik zelf acteur zou zijn. Op de tailleband van de broek zie je een strijd van halfgoden en wezens, die doet denken aan een Griekse mythologische oorlogsfilm zoals “Troje”, “300” of zelfs “Sparta”. De hele inhoud, de modelbeelden en ook de campagnevideo’s zijn allemaal geacteerd en bewegen zich sterk in de richting van editorial, weg van alleen maar modellenwerk voor een witte muur.

Meer dan alleen verpakking!

FIV: Is er nog iets dat Nereus tot het nieuwe beste ondergoed voor mannen maakt?

Fabian: Een andere bijzonderheid is natuurlijk de verpakking, die niet alleen bedoeld is om weg te gooien, maar ook gebruikt kan worden als koffietafeldoos of voor op de boekenplank door het unieke ontwerp en de kwaliteit met het certificaat van echtheid. De eerste zwarte doos “Season One” is zeer gelimiteerd en na het eerste seizoen komt er natuurlijk een tweede seizoen dat volledig wit is.

Dan komt het derde seizoen, dan het vierde, en alles bij elkaar vormen ze een patroon voor de boekenplank of zelfs de salontafel. We hebben niet alleen nagedacht over de producten, maar ook over hoe we verpakkingen kunnen verminderen en het gebruik ervan kunnen vergroten om een positieve ecologische voetafdruk achter te laten. Ons doel is duidelijk niet om gewoon weer een modemerk te beginnen, maar om de juiste stap te zetten, om als rolmodel te fungeren en ons niet alleen te richten op winst, maar om te handelen volgens het motto: Doe het juiste.

Slips en zwembroeken: dit is waar je naar uit kunt kijken

FIV: Welke producten staan er nu gepland?

Fabian: De volgende geplande producten zijn een donkergrijze en een lichtgrijze versie, evenals slips en een nieuwe tailleband. We gaan ons ook richten op het segment zwembroeken en Speedo’s.

We zullen ook snel overschakelen op badmode, sportkleding, kleding, sieraden, beauty en interieurontwerp.

Naast de broeken en andere producten is een ander hoogtepunt de Members Club, die ongeveer hetzelfde werkt als Amazon Prime. Daar krijg je kortingen en gratis verzending, maar ook toegang tot een beperkte kunstcollectie waar je gelimiteerde kunstprints uit de Nereus collectie kunt kopen. Momenteel zijn deze wereldwijd verkrijgbaar als unieke stukken. Onze visie is ook om een koffietafelbox en kalender te maken.

Meer van Nereus hier!

Vond je het interview met Fabian leuk? Ontdek meer van Fabian’s merk Nereus: