Speaker Agency: Trends, Ervaringen, VIPs & Word Spreker! Interview
Speaker Agentur – Leren is iets dat nooit ophoudt. We beginnen bij onze ouders, op de kleuterschool, gaan naar school, doen een opleiding of een studie, volgen workshops, volgen verder onderwijs en opleidingen, leren talen, kunsten. Uit persoonlijke passie of om meer geld te verdienen. Veel bedrijven investeren iets meer en boeken echte deskundigen voor hun bedrijf en hun werknemers. Veel namen zijn alleen bekend in professionele kringen, andere zijn prominent en bij iedereen bekend. Vandaag hadden we een ontmoeting met de eigenaar van een sprekersbureau om te praten over de industrie, de processen en de sprekers. Wat zijn belangrijke onderwerpen voor bedrijven, wat zijn trend onderwerpen? Misschien heb je zelf waardevolle kennis die je met anderen kunt delen. Maar laten we bij het begin beginnen!
Tip: In het tweede deel van het interview hebben we het over spreker worden. Super interessant voor jou als je geld wilt verdienen met je kennis. Met dank aan Keynote Speaker One: Speaker Agency (extern).
Sprekersbureau, ervaringen en trendonderwerpen
FIV: Hoe kunnen we ons een sprekersbureau voorstellen, wat doen jullie precies en voor wie?
In de eerste plaats is werken in een agentschap, als manager, natuurlijk niet zo spectaculair als het werk van de spreker zelf! Het is een kantoorbaan. Toch zijn er ook leuke kanten, zoals alle interessante mensen die je in je werk ontmoet. Of het nu aan de kant van de spreker is of aan de kant van de cliënt. Je leert natuurlijk ook veel in inleidende gesprekken, maar ook op evenementen.
Wat ons werk betreft, zorgen wij voor alles achter de schermen, zodat cliënten en sprekers zoveel mogelijk werk wordt uit handen genomen. Tijd is geld, dus doen we alles van onderzoek tot organisatie tot facturering, simpel gezegd.
Als je de activiteit van het agentschap samenvat, gaat het over bereik, voor een ding. Waarom? Zodat we interessante nieuwe projecten, klanten en orders kunnen binnenhalen.
In de tweede stap gaat het om de bemiddeling, het hele proces, vanaf het eerste contact met de klant, tot de concepten, afhankelijk van hoe uitgebreid de presentaties zijn of moeten zijn, tot de sprekerselectie, soms ook het vinden van de spreker, de contracten, het reismanagement.
Een derde belangrijk gebied, reputatie. Vooral omdat we ook werken met vooraanstaande sprekers. Het dagelijkse werk is dan vooral communicatie en organisatie! Veel e-mails, veel telefoontjes, is eindelijk de klus gepland en geklaard.
Tussendoor ga je natuurlijk zelf op reis, maak je een paar evenementen mee en, zoals ik in het begin al zei, leer je veel nieuwe knowhow en leer je zeer interessante mensen en personages kennen!
Ervaring als spreker
Je runt het agentschap niet alleen, je hebt een heel team achter je. Dat zou moeilijk zijn, want u bent zelf een spreker. Is er nog tijd voor het bureau en helpt dat bij het vinden van een baan?
Ja, de ervaring als spreker helpt veel bij het werk van het agentschap! Enerzijds omdat ik me kan verplaatsen in de spreker, van de eerste, kleine presentaties tot de grote evenementen met honderden gasten, of deelnemers of toehoorders.
Afhankelijk van het soort concept dat moet worden uitgevoerd, lezingen, mentoraat, workshops, is het aanbod groot. Ik moet vaak complexe zaken op een eenvoudige manier presenteren. Voor toespraken zijn er onderwerpen die op 30 dia’s moeten passen voor de presentatie. Dat helpt om cliënten vertrouwen te geven. Ik ken de druk van deadlines, de voorbereiding, maar ook de plankenkoorts voor grote evenementen!
Tegelijkertijd kan ik direct met de cliënten empathisch spreken, ook als het gaat om angsten, zoals ik net zei in het geval van tijdsdruk of ook bij creatieve inbreng, bijvoorbeeld bij nieuwe onderwerpen of impulsen die klaar moeten maken voor de toekomst, zo vaak werknemers en managers.
Tegelijkertijd kan ik ook sprekers ondersteunen, zelfs degenen die niet regelmatig lezingen geven en vaak toch ondersteuning willen bij onderwerpen en structuur. Dit gebeurt vaak wanneer wij speciale deskundigen boeken die wij eerst voor de cliënt hebben onderzocht. De combinatie van beide zorgt voor een goede mix van ervaring, ondersteuning en toekomstgericht denken, wat veel cliënten op prijs stellen.
FIV: Je zei dat je plankenkoorts had, heb je die nog?
Het hangt ervan af hoe je plankenkoorts definieert. Ik ben opgewonden en angstig, dat is zeker!
Evergreen onderwerpen: Zaken, Geld, Persoonlijkheid, Motivatie
FIV: Wat zijn trendthema’s en wat zijn thema’s waar bedrijven eigenlijk altijd opdracht toe geven als het gaat om bijscholing, workshops, enzovoort?
Onderwerpen voor bijscholing, workshops en toespraken die altijd werken zijn vooral inhoudelijk over personeel en management. Motivatie is ook een heel belangrijk onderwerp! De motieven kunnen zeer uiteenlopend zijn, van particulieren die hun eigen bedrijf willen beginnen en grote zalen willen vullen, tot zeer kleine lezingenreeksen met 20 of 30 managers.
Dan zijn er natuurlijk de grote gebieden van politiek en economie, waar altijd deskundigheid in verschillende aspecten nodig is. Ook alles wat met financiën te maken heeft, voor banken, verzekeringsmaatschappijen, dit zijn typische onderwerpen die zich voortdurend vernieuwen, eenvoudigweg vanwege de veranderingen in de wereld. Wetten veranderen, politieke verhoudingen, er ontstaan nieuwe markten.
Geld, belastingen, belastingontduiking. Zoals u kunt zien, is het scala aan onderwerpen breed. Maar het gaat altijd om het opbouwen van kennis.
Trend onderwerpen: Wat heeft de toekomst in petto?
FIV: Wat is de huidige tendens bij de cliënten, welke onderwerpen zijn in opmars?
Spontaan? Duurzaamheid in het algemeen. Veel industrieën willen hun eigen verbruik verminderen, om politieke of ideologische redenen of ook voor hun eigen imago. Nu denkt men onmiddellijk aan mode, maar het gaat ook om duurzaam bouwen, op het gebied van onroerend goed en stadsontwikkeling. Duurzaamheid is in ieder geval een trendy onderwerp van deze tijd.
Op het gebied van media en reclame ligt de nadruk momenteel op sociale marketing, hoe bereik je mensen via sociale netwerken, hoe kun je als bedrijf omgaan met de grote datapakketten (Big Data)? Facebook, YouTube en Instagram bestaan pas een paar jaar en TikTok is gloednieuw. Wat zal het volgende zijn? De trend is over het algemeen alles rond digitalisering, virtuele realiteit, Industrie 4.0 en zelfs gaming, een miljardenmarkt.
FIV: Wat wordt vaker geboekt, de “klassieke” onderwerpen of de “nieuwe” onderwerpen?
Klassieke onderwerpen: Financiën, geld, persoonlijkheid, motivatie, bijscholing in ondernemerssegmenten van inkoop tot personeel tot verkoop. Dit komt omdat elk bedrijf een afdeling heeft voor inkoop, vrijwel iedereen heeft personeel en ook verkoop, d.w.z. distributie. Elk jaar betreden miljoenen nieuwe werknemers de arbeidsmarkt en hun kennis moet worden opgebouwd.
Specifieke onderwerpen, laten we zeggen iets als Industrie 4.0, raken dan slechts een kleiner deel van de geautomatiseerde industrie. Een groot deel van de industrie zelf, de economie, maar ook de handel worden er in de eerste plaats niet door beïnvloed.
Sprekers van beroemdheden: VIP’s op evenementen
FIV: Kunt u ook beroemdheden als sprekers boeken?
Ja, natuurlijk, beroemdheden zijn erg populair bij klanten. Zoals eerder beschreven, gaat het niet altijd “alleen” om kennis, maar ook om zelfvertrouwen, persoonlijkheid, motivatie, vooral bij sprekers van beroemdheden, gaat het minder om de echte diepgaande materie.
Een typische situatie: Verschillende afdelingen komen samen voor een bedrijfsevenement. Dus werknemers van verschillende afdelingen die verschillende taken in het bedrijf vervullen. Sommigen hebben kennis in de IT, anderen in de verkoop, weer anderen uit de boekhouding en weer anderen zitten in de productontwikkeling. Bekende personen, of hun publieke geschiedenis en/of succesverhaal, hebben een positief effect op de deelnemers. De spreker hoeft zich niet uitvoerig te verklaren, hij is bekend.
Hoe groter de naam van de beroemdheid, hoe sterker het PR-effect, zowel intern als extern. Dit prestige levert de onderneming directe en indirecte imagovoordelen op, PR en ook intern, een positief merkimago, bij werknemers en andere belanghebbenden.
Maar zoals gezegd, sprekers van beroemdheden worden niet alleen geboekt voor openbare evenementen, maar bijvoorbeeld ook om slechts 20 of 30 leidinggevenden te coachen.
Soms kan zelfs de investeringsbankier iets leren van de beroemdheid.
FIV: Heeft u een klein voorbeeld van een prominent persoon voor mij?
Een van mijn persoonlijke hoogtepunten, aangezien ik zelf ook betrokken ben bij financiën en onroerend goed, was onlangs in Frankfurt, voor een in Londen gevestigde financiële onderneming. In het kader van het EK-voetbal hebben we Jana Azizi (RTL Nieuws presentatrice Sport, voorheen Sky News) voor het bedrijf weten te winnen. Een geweldig persoon, met charisma en diepgaande kennis van haar onderwerp. De locatie was in Frankfurt, er waren ongeveer 100 topgasten uitgenodigd, die van over de hele wereld waren ingevlogen om deel te nemen aan dit eendaagse evenement. In haar lezing ging ze in op het huidige vrouwenvoetbal. Een interessant overzicht, kort in de geschiedenis en vooral in het heden en de toekomst.
Dat kan ik je wel vertellen.
FIV: Hartelijk dank voor uw antwoorden!
U kunt Keynote Speaker One hier online vinden: Sprekersbureau.
Deel 2: Spreker worden
Lees deel 2 van het interview – Wat doet een spreker? Hoeveel verdient een spreker? Hoe wordt iemand een spreker? Na ons gesprek met het sprekersbureau kregen we wat feedback over het onderwerp spreker zijn en spreker worden. Daarom hebben wij vandaag opnieuw een korte ontmoeting gehad met de eigenaar van het Keynote Speaker One agentschap om te praten over de vraag die veel van onze lezers bezighoudt: Hoe word ik een spreker? Hoeveel verdient iemand als spreker? Kan iedereen een spreker worden? Wij wilden ook in het begin te weten komen hoe virtuele lezingen de wereld van het spreken veranderen – of niet? Dat zullen we nu te weten komen, in het tweede interview.