Pitch. Wat is een pitch? Marketing, Business & Reclame – Voorbereiding en proces
Voor pitches aan klanten of projecten voor investeerders en potentiële financiers wordt een analyse van de sociale media steeds belangrijker, omdat het een doorslaggevende factor is in de marketing. Of het nu gaat om de samenwerking met bloggers of influencers en hun Instagram-kanaalanalyse, ons mogelijke potentieel op de markt, feiten en cijfers, deze dingen mogen zeker niet ontbreken in je volgende pitch!
Wat is een toonhoogte? Definitie en hulp
Grotere projecten worden gewoonlijk openbaar gemaakt, zodat verschillende potentiële samenwerkingspartners zich kandidaat kunnen stellen. De verschillende deelnemers bereiden vervolgens hun concept voor en presenteren het. Er zijn verschillende vormen van pitches en presentatiemogelijkheden.
Pitches in reclamebureaus: dit is hoe de presentatie werkt
Vooral voor creatieve ideeën doen grote bedrijven en ondernemingen graag een beroep op de expertise van verschillende bureaus. Of het nu gaat om een promotiefilm, de creatieve online campagne of de virale social media campagnes. Voor al deze marketingmethoden zijn altijd een heleboel goede ideeën nodig. Omdat smaken altijd verschillen, komen zelfs de beste ideeën vaak niet bij de klant terecht, en net zo vaak zijn er slechte ideeën waarvan je echt niet overtuigd bent. Daarom is het voordelig om meerdere samenwerkingspartners uit te nodigen voor een pitch. Hier presenteren zij hun concepten in een korte en duidelijke presentatie. Wat zijn de ideeën en strategieën achter ons concept? Hoe ziet het mediapakket eruit? Welke doelen hebben wij onszelf gesteld en welke successen verwachten wij? Dit alles wordt gepresenteerd in een toonhoogte.
In de regel is er een bepaald kaderbudget voor de ontwikkeling van dergelijke gedetailleerde standplaatsen. Een dergelijke pitch van een reclamebureau is vaak de moeite waard, omdat er meerdere grote klussen achter één kopij zitten. Als slechts drie of vier bureaus hun ideeën mogen inbrengen – de meeste pitches zijn immers betaald en u kunt geen oneindig aantal bureaus inhuren – hebt u een realistische kans om de aanbesteding te winnen en succes te boeken.
Naast de algemene succesfactoren en kengetallen, bijvoorbeeld over het potentiële verkoopvolume, zijn cijfers die informatie geven over bereik en prestaties meestal toonaangevend. Dit is waar social analytics om de hoek komt kijken en de mogelijkheid om Instagram-kanalen in detail te bekijken. Niet alleen in concurrentieanalyses om zich te positioneren ten opzichte van de concurrentie, maar ook voor reclame en promotie door bloggers en influencers. Hier is het zeer nuttig om zinvolle cijfers en statistische waarden in de presentatie op te nemen.
Pitches voor investeerders: voorbereiding voor startende ondernemingen
Investeerders verwachten ook een gedetailleerde presentatie van het project tijdens hun pitches. In de regel is het de bedoeling het nodige kapitaal voor een nieuwe onderneming bijeen te brengen. Degenen die kapitaal verschaffen, willen er een rendement op. De vooruitzichten op rendement voor een investeerder worden door de ondernemer in een pitch duidelijk gemaakt. Ook hier speelt vooral outreach een grote rol, want hoe meer mensen over u weten, hoe meer er het product zullen kopen. De analyse in sociale netwerken, met name Instagram, krijgt ook steeds meer gewicht bij beleggers, omdat ook zij hun beslissing nemen op basis van cijfers en gegevens. Natuurlijk geloven zij ook in de ondernemer, maar uiteindelijk moeten de cijfers altijd kloppen en overtuigend zijn.
Social Analytics helpt bij het analyseren van de volgers van bloggers en influencers op Instagram, zodat ze zinvolle gegevens kunnen geven over welk potentieel uw project heeft. Maar u kunt ook aantonen hoe hun groei op een degelijke manier kan worden berekend aan de hand van statistieken en grafieken, en aan de hand van CSV-exports. Instagram speelt een uiterst belangrijke rol in veel bedrijfstakken die te maken hebben met particulieren…. Bijna een miljard mensen gebruiken hun Instagram-account meerdere keren per dag. Merken die hier aanwezig zijn, profiteren van een ongelooflijk bereik waarvan de oprichters tien jaar geleden niet hadden kunnen dromen. In die tijd moest je je bereik kopen via dure campagnes, voor startende bedrijven was dat meestal de flyer, zeer grote bedrijven plaatsten advertenties in kranten tegen hoge prijzen. Als je tegenwoordig een groot aantal fans achter je hebt op Instagram die je steunen, krijg je dit bereik elke dag voor gratis directe en indirecte reclame voor producten. Met elke Like die wordt uitgedeeld en met elke nieuwe reactie, zien nieuwe mensen die mensen volgen die met ons hebben gecommuniceerd onze berichten. Dit is hoe we organische groei kunnen genereren!
3 tips voor je eerste presentatie op een pitch
Hier hebben we drie praktische tips voor je eerste pitch presentatie die je zeker zullen helpen.
Wees kort.
Investeerders komen vaak uit dezelfde of een soortgelijke bedrijfstak, maar hebben meestal niet dezelfde diepgang als u in uw project hebt geïnvesteerd. U moet daarom de belangrijke kerncijfers vermelden, maar niet te diep ingaan op de afzonderlijke processen. Als u bijvoorbeeld een softwaretoepassing presenteert, moet u ingaan op de voordelen voor de gebruikers, het unieke karakter en het verschil met de concurrentie, en de belangrijkste groei- en rendementscijfers. Welk kantoormeubilair te kopen, of te kiezen voor Mac- of Windows-computers, doet er niet toe.
Houd uw presentatie eenvoudig
Als je te veel kleuren of animaties gebruikt, kom je al snel te speels over. Beleggers zien liever goede oude Excel-lijsten die schoon en netjes gestructureerd zijn! Hier zijn duidelijke feiten en cijfers, verifieerbaar, berekenbaar, voorspelbaar. Uw presentatie moet op precies dezelfde manier worden opgebouwd; doe het zonder allerlei foefjes en houd het bij feiten en controleerbare informatie. Gebruik niet te veel kleur en animatie. Velen willen met animatie laten zien dat ze creatief zijn, maar investeerders zoeken mensen die zelf goed kunnen rekenen en iets van hun vak weten!
Neem uw publiek met u mee
Als je je publiek inspireert, al is het maar een paar mensen, dan heb je al veel bereikt. De meeste mensen die in een project investeren, investeren niet rechtstreeks in de harde cijfers, maar ook voor een groot deel in het vertrouwen in de betrokken samenwerkingspartner. Dus als je erin slaagt je eigen idee meteen in het begin met enthousiasme over te brengen, zul je vaak op dezelfde manier enthousiasme terugkrijgen. Aan de ene kant helpt het om kleine technieken toe te passen, bijvoorbeeld om jezelf kort voor de presentatie weer op te bouwen en te motiveren. Het is ook belangrijk dat u de mensen met wie u praat in de ogen kijkt, zodat zij zich aangesproken voelen. In de regel zult u altijd iemand vinden die betrekkelijk welwillend tegenover u staat. Grijp deze persoon, maar vergeet de anderen niet, maak oogcontact, krijg bevestiging en feedback tussendoor. Misschien heb je zelfs geluk en is deze persoon degene die uiteindelijk ja of nee zegt. Het belangrijkste is niet gesloten te zijn, enthousiasme uit te stralen, dat je zelf van je product houdt.
Als je al deze punten hebt geïnternaliseerd, zul je zeker in staat zijn om je pitch goed te brengen! De volgende stap: oefenen, oefenen, oefenen!
Hier moet u altijd op letten bij de voorbereiding:
- Standplaats – max. 10 minuten
- Elevator Pitch – 15 tot 45 seconden
- Waarom?
Project Vrijgave > Intern
Investeringen > Extern
Bestelling > Klant
Do’s & Don’ts bij het pitchen naar agentschappen en investeerders
Veel theorie – maar wat zegt de belegger in de praktijk? Hoe moet een pitch zijn voor een investeerder om mee te doen? De kernuitspraken van een zeer interessant, zij het spontaan, interview met investeerdersicoon Frank Thelen raken de kern van de zaak. Frank Thelen was zelf een tech oprichter en is nu een full-time investeerder. Daarom investeert hij niet alleen in ondernemingen, maar behartigt hij ook actief hun belangen en zorgen. Hij is dan ook kritisch en selectief bij het kiezen van de juiste bedrijven. Je bent immers heel anders gehecht als het om je eigen geld gaat! In dit spontane interview op de luchthaven, beantwoordt hij centrale vragen op een zeer punctuele manier. U moet zeker de belangrijkste lessen en belangrijkste uitspraken doorlezen.
Het volledige interview is te zien op het Start Up TV-kanaal, getiteld: “Frank Thelen über: Investeringen, goede en slechte worpen & Die Höhle der Löwen”:
De belangrijkste uitspraken van Frank Thelen als investeerder (Interview uitspraken)
Wat stoort je aan worpen?
- “Ik heb 1% marktaandeel en het is een miljard-dollar business idee.”
- Buzzwords als “Big Data met Blockchain”, hoewel je niet weet waar je het over hebt (buzzwords zonder inhoud).
- Oprichters krijgen hun idee niet over (en ze doen er 3 minuten langer over). Ergo: de toonhoogte moet voorbereid zijn.
Moeten oprichters problemen aanpakken?
- Ja, bijvoorbeeld, de CTO wordt vermist. Dat is veel beter dan tekorten te verbergen.
- Indrukwekkend is: “Dit zijn mijn sterke punten, dit zijn mijn zwakke punten, dit is hoe ik het wil oplossen, jij kunt me helpen”.
Wat brengt u naar de tafel als u investeert?
- Contant geld is het kleinste deel. Financiën voor technologie, server schaal, ontwerp, distributie.
- 6 mensen helpen als een team plus netwerk (en eigen start-ups; ervaring).
- Wij spreken elkaar eenmaal per week, soms dagelijks aan de telefoon (PS: Frank Thelen is slechts een investeerder, dat is zijn core business).
Waar let je op als je investeert in een start-up?
- Schulden, uitstaande vorderingen, octrooien (aangevraagd of toegekend), markt
- … Pitches zijn informatie op een “espresso basis”.
- Ik wil geen 70% van een “slechte oprichter”. Ik wil 20% hebben, met een goed bedrijf, nieuw kapitaal ophalen en eindigen met 10%.
Wat maakt een goed stichtend team?
- Het team is de basis – Briljant idee, zwak team? Geen investering
- Zijn de juiste mensen aan boord om het product verder te ontwikkelen?
- “Oneerlijk voordeel”, bv. 20 jaar verkoopervaring omdat verkoop belangrijk is of een technisch genie die het algoritme ontwikkelt omdat het bedrijf gedijt bij het genereren van hoge gegevenskwaliteit. Het team moet bij het product passen!
Je kent de theorie. Je kent de praktijk. Laten we werpen!
Elevator Pitch: 15 seconden voor alle feiten
De snelste vorm van zelfpresentatie is de elevator pitch. De Elevator Pitch is echter niet alleen uitstekend geschikt voor zakelijke modellen, maar ook voor het presenteren van zichzelf als persoon, vooral na de pitch, wanneer het persoonlijk wordt, of als onderdeel van de eigen presentatie in de volledige pitch.
Je hebt 15 tot 45 seconden voor een Elevator Pitch. Uw taak is om zoveel mogelijk kernboodschappen in een beperkte tijd te verpakken. Dus vergeet details, het gaat allemaal om aandacht en uw USP’s. Allereerst volgt hier een ruw model voor de snelle elevator pitch: aandacht / probleem / bedrijfsidee / kwalificaties. In de allerkortste vorm krijg je niet eens je bedrijfsidee erin. Deze superkorte elevator pitch wordt bijvoorbeeld gemaakt wanneer een bepaalde persoon net over uw business model heeft gehoord en snel wil weten wie u bent. Als je gesprekspartner al weet waar je project over gaat, gaat het nu om jou als persoon. De kans (voor u) om een felbegeerd visitekaartje te bemachtigen, bijvoorbeeld van een potentiële zaakwaarnemer of investeerder.
Elevator Pitch – Persoon (Carrière)
- Trek de aandacht (wie ben jij? [begin gesprek])
- Noteer van tevoren je carrièrestappen, doelen en ervaring (zoals Photoshop of design).
- Kwalificaties benadrukken (zoals Kaufmann / Kauffrau)
- Benadruk (voor de taak) bijzondere kwalificaties (zoals onderscheidingen of 15 jaar als moeder [bv. bij een startende online winkel voor babybenodigdheden]).
- Sluit af met open vragen, zoals “Als u tijd hebt, zou ik graag meer te weten komen over uw bedrijf en de mogelijkheden”.
En dan is het terug naar oefenen, oefenen, oefenen. Trainen voor de spiegel is de moeite waard. Elke training is de moeite waard, zelfs gesprekken met werknemers, vrienden of al de eerste potentiële prospects of klanten: “Oh, jij bent de oprichter van XY, hoe ben je op het idee gekomen?”
Elevator Pitch – Business (Project)
Als het op uw bedrijfsmodel aankomt, loont het de moeite om sjablonen te gebruiken. Het risico dat te veel tijd wordt verspild aan details is groot zonder veel ervaring en oefening. Daarom heb ik hier uitstekende sjablonen voor een snelle, eerste Elevator Business Pitch. Zoek de structuur die het best bij uw bedrijfsmodel past en pas de tekstmodules dienovereenkomstig aan.
Bij een pitch gaat het erom in elke situatie overtuigend over te komen, dus hoe zelfverzekerder je elementen van de pitch zijn, hoe beter je live-performance zal zijn.
Stel een vraag die een pijnpunt identificeert + stel voor wat je doet + vermeld je unieke waardevoorstel.
door Paige Arnof-Fenn, Oprichter & CEO, Mavens & Moguls
Voor (beoogde klant) die (omschrijving van de behoefte of de gelegenheid), is ons (naam van het product of de dienst) (productcategorie) die (omschrijving van het voordeel). In tegenstelling tot (onze concurrenten), bieden wij (belangrijkste punt van differentiatie).
door Adrian Salamunovic, Co-auteur, GRATIS PR Boek
Zin 1 (Uw naam, uw titel die iedereen zal begrijpen/wat u doet, en de affiliatie van uw bedrijf) + Zin 2 (Identificeer de beoogde klant + Identificeer het gewenste resultaat van de beoogde klant + Identificeer het waarom, de ongewenste of lastige stappen die u de klant helpt te vermijden zodat hij of zij dat gewenste resultaat kan bereiken).
door Bridgett McGowen, Bekroond Internationaal Professioneel Spreker, BMcTALKS Academie
Elevator Pitch – Voorbeeld
Om een praktisch voorbeeld te geven, heb ik twee tekstmodules toegepast in mijn bedrijf. Laten we eens kijken naar het voorbeeld en zien hoe zo’n formulering eruit kan zien. De eenvoudige structuur, plus een vleugje entertainment, is wat uiteindelijk de toonhoogte maakt. Hier is de beste praktijk volgens Paige Arnof-Fenns: “Stel een vraag die een pijnpunt identificeert + stel voor wat je doet + vermeld je unieke waardevoorstel.
Voorbeeld – Social Media One (social media / influencer agency):
Hoe bereiken bedrijven jongeren eigenlijk met reclame – in het tijdperk van de sociale media? Wij hebben Duitslands grootste Instagram en Tik Tok influencer database. Zo kunnen bedrijven multipliers (beïnvloeders) samenbrengen en zo beide partijen helpen om succes te boeken. Bedrijven kunnen zo tegen lage kosten bereik en aandacht kopen bij doelgroepen van 12-18 jaar.
Voorbeeld – Influencer Free:
Wat kost een influencer voor reclame? Dat weet niemand. Influencer Fee maakt prijzen transparant voor iedereen. Influence Fee berekent prijzen voor posts op Instagram met bereik en interactie – 100% gratis. Bedrijven, bureaus of influencers die frequentere berekeningen nodig hebben, kopen het premium model.
De Elevator Pitch was de kortst mogelijke samenvatting van je business plan. De mix van Elevator Pitch en business plan is dan de normale pitch met een gemiddelde duur van ongeveer 5 tot 10 minuten. Natuurlijk kent u de inhoud van de pitch van uw werk aan het business plan. Nu is het aan u om de inhoud van uw businessplan zo gecondenseerd voor te bereiden dat u veel informatie in een korte vorm brengt en natuurlijk ook voor extra amusement zorgt. Nu komen we bij de grote finale, hoe bereid je je pagina voor? De succesfactoren voor de jouwe zijn timing, storytelling en thematische focus.
Hoeveel tijd heb ik voor de toonhoogte?
Meestal heb je maximaal 10 minuten, maar ook hier geldt: “minder is soms meer”.
Belangrijker is dat je in veel situaties individueel en spontaan moet reageren. Misschien heeft uw potentiële investeerder veel tijd en hebt u 10 of zelfs 12 minuten om uw bedrijfsmodel en de structuren erachter uit te leggen. Of misschien is de verbindingsdeadline heel dicht bij de uwe en heeft hij of zij maar een paar minuten voor u. Afhankelijk van de situatie moet je je spontaan aanpassen aan de situatie en je aanpassen aan je tegenhanger – niet bepaald gemakkelijk! Maar bij drukbezette mensen krijg je zelden een tweede kans, en daarom is het zo belangrijk om je pitch op verschillende niveaus en in verschillende tijdsblokken voor te bereiden. U moet uw pitch ook oefenen, want u weet nooit wanneer de volgende situatie zich spontaan voordoet waarin een relevante persoon even belangstelling voor uw bedrijfsmodel zal ontwikkelen. Alleen regelmaat geeft je die zekere zekerheid.
Let daarom op de volgende tijdsfactoren:
- Als u zegt: “Ik heb 10 minuten nodig”, moet de pitch 9 minuten duren; altijd 1 minuut minder dan voorspeld.
- Als uw gesprekspartner zegt: “U hebt 10 minuten”, moet de pitch 5 minuten duren; slechts de helft van de opgegeven tijd.
- “Als laatste, wilde ik zeggen… “, daarna moet je einde echt komen, want er wordt verwacht
- Haast u niet, vertel het verhaal altijd rustig en in een passend tempo, anders bereikt de hele presentatie zijn doel niet.
- Bij gebruik van dia’s, maximaal 3 minuten, per dia
Storytelling: emoties opwekken en aandacht creëren
Aandacht trekken is het doel van je toonhoogte. Uiteindelijk gaat het er in deze korte situatie nooit om alle feiten en cijfers meteen te begrijpen. De investeerder wil zien dat u een goede zakenman of -vrouw bent en dat u een duidelijk idee hebt van wat relevant is. Bijgevolg speelt ook emotionaliteit een rol in de beslissingen van beleggers. Storytelling kan uw publiek op die manier boeien. De gemakkelijkste manier om dit te doen is met verhalen uit de kindertijd, bijvoorbeeld, die iedereen kent en sympathie opwekken. Het verhaal hoeft niet direct verband te houden met een product, maar het biedt een emotionele inleiding voor de mensen die spontaan met uw bedrijfsidee worden geconfronteerd. De emotionele band vereenvoudigt de waarneming en dus ook het begrip.
- Verhalen trekken de aandacht en houden die vast
- Emulatie veel gemakkelijker mogelijk
- Beleggers zijn verveeld met Excel-tabellen en statistieken
- Ontwikkel hieruit ook de geest / het basisidee voor uw project
- Iedereen houdt van een goed verhaal
Na het verhaal en de emotionele introductie, is het terug naar de feiten. Uw product, uw USP, uw dienst, uw doelgroep, uw marketing, uw verdienmodel. Inkomstenmodel? Wat dat is, vindt u direct na de belangrijkste kernpunten over het onderwerp waarop u zich in de pitch concentreert.
Concentreer je op de kernelementen: De 6 belangrijkste stappen
- Trek de aandacht:
Tijd is een schaars goed, vooral voor beleggers, dus concentreer je op absolute kernboodschappen. - Leg precies uit wat uw product of dienst is, waar het op gericht is
Blijf bij de kern van de zaak, het product doet er uiteindelijk niet toe als de winst maar goed is - Leg precies uit wat de USP is
- Leg precies uit wie de doelgroep is
- Leg in detail uit hoe je klanten aantrekt
- Inkomstenmodel (bedrijfsmodel) en rendement van investeringen
Geef antwoord op de vraag: “Hoe maakt mijn bedrijf u rijk(er)”?
Excursus: Inkomstenmodel
Hoe verdien je geld? Hier zijn alle belangrijke termen voor uw business plan! Hier vindt u het inkomstenmodel alleen uitgelegd in de vorm van kernpunten. Waarom maar zo kort? Het onderwerp van het inkomstenmodel is zeer complex, inkomsten uit gebruiksrechten van afbeeldingen, gebruiksrechten van muzikale werken, detailverkoop of ook abonnee-producten. U kunt de afzonderlijke modellen snel zelf doorgronden. Het is belangrijk dat u al één of twee vaktermen kent voor uw toekomstige leven als ondernemer. Maar veel belangrijker is de vraag hoe je precies geld verdient.
- Handel en kleinhandel
- Fysieke Producten, Digitaal, Dienst in Eenheden (Freelancer), evenals Dienst in Vele Prijssegmenten, Toekomstige Gebruikte Diensten, Dagelijkse Deals
- Abonnementen en gebruikskosten – Abonnementen, gebruikskosten, huur (Rental)
- Licenties – Gebruiksvergunningen, Certificaties
- Veilingen en weddenschappen – Veilingen, dynamische prijszetting
- Reclame
- Advertenties (banner, tekst, enz.), Bevorderde inhoud (gesponsord), Sponsoring
- Gegevens – Databanken
- Transacties – Makelarij (verhandelen van waarden), Enablers, Affiliate, Marktplaats
- Freemium – Betaalde versie zonder reclame/restricties, functies, enz.
Pitch voorbereiding en proces
Nu vatten we alles samen in 2 vragen! Net als een goede elevator pitch, van de grondgedachte, tot de financiering, tot het verdienmodel, en zo komen we tot onze conclusie over precies twee elementen die elk business plan, elke pitch en elke elevator pitch moet bevatten. De mentale component en de inhoudelijke component moeten worden aangepakt. Vermaak en feiten. Of het nu om een businessplan of een pitch gaat, beantwoord deze twee centrale vragen voor werknemers, klanten, bankiers en investeerders.
Wie geeft hier geld aan uit? – Geestelijk
- Bereid je goed voor.
Feiten over de onderneming + vragen (plan) - Ken je publiek, PS: Storytelling
- Beknopte informatie
Wie, wat, waarom? Geen technische details - Vermaak het publiek
Mix: realisme en overdrijving
Kapitaal- en winstverwachting - Vergelijk jezelf
“De Tinder voor hondenbezitters” - CTA – oproep tot actie
“Wil je de app testen?”
“… samen de markt op te schudden”.
Hoe verdienen we geld? – Inhoud
- Voorstelling van het oprichtersteam
- Beschrijving van het fundamentele probleem
- Presentatie van de oplossing van het probleem
- Presentatie van het product
- Uniek verkoopvoorstel
- Markt en concurrentie
- Bewijs van concept
- Bedrijfsmodel
- Financieringsbehoeften en gebruik van middelen
Laten we gaan. Je weet nu alles. Veel geluk!