Ontwikkel een bedrijfsidee: Vind een idee, start een bedrijf – dit is hoe het werkt

Business idee & het oprichten van een bedrijf – Hoe gedetailleerder je plant en organiseert, hoe complexer je constructie en het raamwerk van het bedrijf is, hoe meer mensen erover praten – uiteindelijk moet je in staat zijn je bedrijf, je idee, je business model binnen 15 seconden op een begrijpelijke manier te presenteren. Bij de oprichting van een vennootschap staan twee belangrijke aspecten op de voorgrond: Wat kunt u doen? Wat wil je? Dit resulteert vaak in een concreet gebied waar u een idee kunt plaatsen en uw “oneerlijk voordeel” (kennis, netwerk, enz.) kunt inbrengen. Alleen met het juiste idee is het de moeite waard een bedrijf op te richten. Welke soorten bedrijven zijn er? Lees deel 2 van Een bedrijf starten hier: Soort bedrijf.

Bedrijfsidee: zo begint zelfstandig ondernemerschap

15 seconden is de kortste tijd voor een pitch, een zogenaamde “elevator pitch”. Deze vorm wordt bijvoorbeeld gebruikt voor zeer korte vergaderingen, in het dagelijks leven, bij evenementen of op het vliegveld. Verspil niet veel tijd, het belangrijkste is, ga verder. De langste vorm van de korte “elevator pitch” duurt 45 seconden. Dat betekent dat je ongeveer 15 seconden tot 45 seconden hebt voor de presentatie. Binnen dit korte tijdsbestek moet alles wat belangrijk is op een voor de bankier, de cliënt of de belegger begrijpelijke manier worden uitgelegd.

Wat is je idee precies?

Ideeën creëren? Ga door de wereld met een open geest

Wandel! De goede wandeling! Voor het geval je het woord niet kende, ik heb het ook ergens opgepikt! Slenteren is om zo te zeggen “een wandeling maken zonder een precieze bestemming voor ogen te hebben”. Mijn absolute favoriet voor ideeën, maar ook voor een helder hoofd! Zelf loop ik graag uren rond en maak ik als bijbaantje scripts voor boeken of voor toespraken, soms ook voor bedrijfsmodellen. Soms loop ik zo’n 15 km op een zondag. Slenteren! Het goede aan wandelen.

Maar ideeën creëren is niet alleen mogelijk door actief betrokken te raken, het kan natuurlijk ook passief. Dagelijkse kleine problemen die je tegenkomt in de oude stad. Uitdagingen in het dagelijks leven. Kleine nuttige toevoegingen voor je medemensen. Als je bijvoorbeeld steeds meer e-scooters in het stadscentrum ziet, zou het zinvol zijn om over dit fenomeen na te denken.

Stel jezelf vragen over alledaagse problemen

  • Bestaat er al een geschikt slot voor e-scooters? Bestaan er reeds gemakkelijk te installeren verlichtingssystemen?
  • Zijn er al geluidsinstallaties en muziek?
  • Wat dacht je van een app en een klein opsporingskastje om de scooter terug te vinden, bv. in geval van diefstal?

Waar zie je hiaten, ontbrekende concepten?

Dergelijke ideeën kunnen ook in de privésfeer worden aangetroffen. Iedereen die vrienden in zijn kring heeft die kinderen hebben, zou dit kunnen oppikken en zeggen: hoe kunnen we het leven van de ouders gemakkelijker maken? Baby’s groeien snel en hebben steeds nieuwe kleren nodig, maar ook nieuw speelgoed dat bij hun leeftijd past. Misschien zit er nog potentieel in online handel, of ook ruilmogelijkheden. Bestaat er misschien al een platform waarop ouders kunnen coördineren voor de kleuterschool, speeltijden kunnen regelen of zelfs kunnen babysitten? Misschien een gezamenlijke agenda met bevriende koppels van de kleuterschool en school?

Stel jezelf veel vragen in het begin! De meeste zullen natuurlijk leiden tot het besef dat alles al eens eerder is gedaan! Maar uiteindelijk zul je een paar vragen opvangen die interessant zijn en nog geen concept hebben! Dwangmatig ideeën creëren is mogelijk, maar kost tijd. Als ondernemer heeft u waarschijnlijk voortdurend nieuwe ideeën. Het kost tijd om een gevoel te ontwikkelen voor wat zin heeft en wat gewoon tijdverspilling is.

Houd notebook en smartphone altijd bij de hand

Daarom adviseer ik om altijd een klein notitieblokje en een pen bij je te hebben, of gewoon je smartphone met een geschikte app om aantekeningen te maken. Zonder veel toeters en bellen, gewoon opsommingstekens noteren en verzamelen. Als je een goed idee hebt, schrijf het dan op! Omdat ideeën vaak plotseling komen en moeten worden vastgelegd. Terwijl je praat met vrienden, terwijl je sport of gewoon een wandeling maakt. Natuurlijk heb je niet altijd de juiste persoon om een idee te valideren, of een notitieboekje om zelf meer gedetailleerde data-analyse te doen.

Soms is het ook goed om een idee te laten liggen, maar als het al is opgeschreven, kan het niet meer worden vergeten. Je geest herinnert zich het idee voortdurend onbewust. Op die manier zult u na verloop van tijd met nuttige aanvullingen komen of tot de conclusie komen dat het idee toch niet zo goed is.

Terwijl je notities goed en veilig zijn opgeborgen, kun je jezelf meer vragen stellen. Hoe is de markt? Zijn er vergelijkende aanbiedingen op het internet? Is er concurrentie waarmee geen rekening is gehouden? Als u mensen in het centrum van de stad ziet, kunt u zich hen dan voorstellen met uw product? Natuurlijk is er voor sommige ideeën nog geen markt, dus probeer je te verplaatsen in de mensen. Wat zijn de dagelijkse taken, uitdagingen en problemen waarmee u wordt geconfronteerd? Zou uw bedrijfsidee tijd, geld en moeite besparen? Noteer de belangrijkste problemen en antwoorden in je notitieboekje of in de app.

Wat kunt u doen? Wat wil je – persoonlijke wensen

Je moet van je werk genieten! Omdat, jij de enige persoon bent die altijd verplicht zal zijn om voor de zaak te zorgen. Als u uw eigen zaak niet leuk vindt, zult u snel gedemotiveerd zijn om taken uit te voeren en problemen op te lossen. Daarom moet u zich altijd afvragen, wat kunt u doen? Wat wil je?

De vraag, wat kunt u / wat wilt u, helpt u om uw bedrijfsmodel en uw ideeën in een richting te duwen waarin u goed thuis bent en waarvoor u over belangrijke vaardigheden en kwalificaties beschikt. De vraag stelt u in staat in de toekomst te kijken en dienovereenkomstig naar de noodzakelijke strategische ontwikkelingen van uw bedrijf om uw eigen doelstellingen te bereiken. U mag uzelf als ondernemer niet uit het oog verliezen. Terwijl u als werknemer in vele functies kunt werken, omdat u slechts een deelgebied voor uw rekening neemt, ligt dat anders voor bedrijfsleiders.

Je moet een generalist zijn, geen specialist.

De klassieke fout die in groten getale door jonge ondernemers wordt gemaakt, is restaurants: “Ik ga een restaurant openen!” Zonder eerdere ervaring in de bediening, zonder ervaring als kok en zonder enige ervaring in het restaurantwezen, klinkt het zo gemakkelijk. Een kleine online winkel en ik heb al klanten. Dat is niet het geval! Als de wereld op het internet zo simpel was, was ik allang miljardair geweest! Of het nu gaat om een restaurant of een online winkel, je moet meer leveren dan alleen een platform bezitten. Probeer daarom uw vaardigheden en voorkeuren te combineren met uw bedrijfsidee.

Brainstormen en idee-ontwikkeling: validering

Aan ideeën werken met vrienden of teamgenoten is echt leuk! Vooral omdat iedereen zijn eigen unieke gedachten naar de tafel brengt. De een is vrijgezel, de ander heeft een relatie, de een is 18 jaar, de ander 35. Net als bij tennis vliegen de ideeën heen en weer! Daarom kunnen goede ideeën ook worden ontwikkeld of gevalideerd tijdens goede gesprekken met vrienden. Vooral omdat je een heel ander perspectief krijgt vanuit jouw standpunt.

Wijzelf denken natuurlijk in de eerste plaats aan problemen en uitdagingen die wij kennen uit ons eigen dagelijks leven. Dit beperkt ons denken, omdat we meestal willen vasthouden aan wat we al weten. Luister naar anderen, want als ondernemer kunt u misschien de problemen van mensen oplossen en er voor uzelf een winstgevende onderneming van maken. Zeer weinig mensen kunnen dat!

Deze methode is dus bijzonder geschikt om inzicht te krijgen in de gedachten, behoeften en wensen van andere mensen. Sterker nog, in zo’n brainstormsessie kun je natuurlijk veel persoonlijker spreken dan bijvoorbeeld met klanten in enquêtes. Natuurlijk, de antwoorden zijn meestal eerlijker en directer. Vrienden geven je meestal een eerlijke beoordeling en natuurlijk een privé-perspectief – dus gebruik gesprekken met vrienden en goede kennissen voor je brainstorming en validatie.

Het briljante idee: Daar is ze!

Als je je niet expliciet bezighoudt met het proces van ideeën bedenken, komt het volgende briljante idee meestal spontaan en is het er in één keer. Je herkent een briljant idee aan het feit dat het rendabel is, gemakkelijk te realiseren in verhouding tot alle andere en dat je er zelf door in de ban bent, niet voor een uurtje, maar voor een paar dagen en het laat je gewoon niet meer los!

Je hebt besloten! Nu kun je je idee uitwerken. Als u alleen een winkel wilt openen voor product XY, zult u vroeg of laat inzien dat het de moeite waard kan zijn om u ofwel op particuliere klanten ofwel uitsluitend op zakelijke klanten te richten. In de volgende stap zijn er natuurlijk verschillende brandingmethodes, hoe wordt het merk gepresenteerd? Alternatief, jong en cool, serieus en minimaal van ontwerp, kleurrijk en luid, veel mogelijkheden. Hoe ziet u uw bedrijfsidee op korte termijn?

Nu is het terug naar de validatie, alle punten die we in het begin hebben genoemd, uw vaardigheden en tekortkomingen in termen van het bedrijfsmodel, de markt, de klanten, de concurrentie, de marketing, de prijs, enzovoort. Hoe meer oefening je hebt, hoe sneller zo’n validatie gaat. Op een gegeven moment heb je alleen een kop koffie nodig, 10 minuten met je notebook en Wi-Fi, en je bent klaar.

Start een bedrijf: Businessplan in het kort

Nu begint het, nu is het opgericht! Hoe goed u uw concept ook hebt berekend, uiteindelijk is het altijd trial-and-error. Omdat niemand de toekomst kan voorspellen. Zoals u kunt zien bij grote zakeniconen als Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, zijn zelfs projecten van absolute professionals nooit 100% voorspelbaar. Zelfs als je de grootste on-line winkel ter wereld bezit, slaag je er niet automatisch in een zoekmachine op te richten, zelfs een nog dichterbij gelegen veilingplatform heeft het niet gehaald. Hoewel je zou denken dat het bedrijf al over de nodige expertise, het nodige eigen vermogen en zelfs een eigen bereik beschikt. Nu een handelsplatform voor professionele handelaren aanvullen met een platform voor particuliere handelaren klinkt op het eerste gezicht niet bijzonder moeilijk. Toch heeft het veilinghuis gefaald! Dus als je aan een project begint zonder de expertise om al een wereldmarktleider te hebben opgebouwd, zonder eindeloze bedragen aan eigen vermogen, zonder bereik, besef dan dat het ook mis kan gaan.

Dit zal u aansporen om elke dag 0,5% beter te presteren dan uw concurrenten. Last but not least, zoals altijd, zijn er de kosten, de belangrijkste vragen voor u:

  • Stichters – Hoe duur is je leven?
  • Product – ontwikkeling en verdere ontwikkeling
  • Personeel – Welke kwaliteit / prijsklasse heeft u nodig?
  • Marketing – Ontwikkeling en Mediabegroting
  • Toekomst – kostenplanning en dekking

Je hebt alles nagekeken – je business idee staat? De validatie, beoordeling, schatting van de kosten, allemaal gedaan? Nu rijst voor u als oprichter de vraag: moet ik een ondernemingsplan schrijven? Deze vraag kan niet met een duidelijk ja of nee worden beantwoord. Hoe meer ervaring u hebt en hoe kleiner uw bedrijf is, hoe meer u een bedrijfsplan moet schrijven. Hoe meer ervaring u hebt en hoe kleiner het project, hoe groter de kans dat het antwoord nee is. Hoe minder ervaring u hebt en hoe groter het project, des te waarschijnlijker is het ja.