Moscow Fashion Week: Virtuele Supermodellen & Nieuwkomer Ontwerpers

Milaan geannuleerd, Parijs geannuleerd, Berlijn geannuleerd, New York geannuleerd. De impact van Corona stelt ook de modewereld voor bijzondere uitdagingen. Modeshows met een aanwezigheid? Moeilijk voor te stellen in tijden als deze. Daarom is het des te mooier om te zien hoe de modewereld de crisis trotseert en blijk geeft van innovatieve flair met toekomstgerichte ideeën. Omdat noodzaak zorgt voor creativiteit. De Merzedes Benz Fashion Week Rusland gaat online! De modeshows zullen vanuit Rusland live worden gestreamd op alle populaire sociale platforms en sites voor modetijdschriften. Bekende virtuele influencers, zoals Zoe of Lil Miquela, presenteren de nieuwste collecties van internationale ontwerpers met de nadruk op duurzaamheid. Terug naar het overzicht: Digitale Influencers.

De belangrijkste dingen in een oogopslag:

Wat: Moscow Fashion Week, 8 virtuele modeshows met 6 digitale modellen en 8 digitale artiesten.

Wanneer? 4 tot 6 september (6 september: modeshow CHAIN met virtuele influencer Zoë).

Wie? 50 internationale beginnende ontwerpers uit 20 landen met een focus op duurzaamheid.

Waar. Gestreamd vanuit Moskou, te zien op alle grote online platforms en in modetijdschriften.

Moskou – Stad van een Revolutie

De Russische hoofdstad Moskou heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een echte modemetropool. Als een van de grootste steden en metropolitane regio’s ter wereld is de stad met meer dan een miljoen inwoners het politieke, economische, wetenschappelijke en culturele centrum van Rusland. Door de Aziatische markt aan te boren, geeft de reus de aanzet tot de digitalisering van de wereld. Een omstreden stad, die enerzijds traditioneel en conservatief handelt en anderzijds de zenuw van haar tijd raakt, wordt het toneel van een revolutie. In het verleden heeft de grijze, sombere en koele stad in het oosten vooral de aandacht getrokken door negatieve krantenkoppen. Maar ver weg van politiek en crises gloort er een sprankje hoop aan de horizon. De Global Talents Digital Fashion Show waar realiteit en digitalisering elkaar ontmoeten.

Mercedes Benz Fashion Week Moskou

6 digitale modellen, 8 digitale kunstenaars, 8 virtuele shows, 38 videopresentaties, 50 ontwerpers uit 20 landen. Als eerste hybride modeproject brengt de Global Talents Digital Show van 4 tot 6 september ontwerpers en technologie samen om iets te creëren wat nog nooit eerder vertoond is. Global Talents is een initiatief van de Russische Mode Raad dat nieuwkomers de kans geeft zich te bewijzen in de modewereld. Dit jaar ligt de nadruk op duurzaamheid. Vijftig internationale ontwerpers zoals Alexey Severin (Italië), Chain (Argentinië), Femme de Mars (België) en vele anderen zullen in acht shows laten zien hoe mode innovatief kan worden ontworpen en gepresenteerd. Global Talents Digital is in vele opzichten een stap voor op de “normale” modeshows. Met meer dan 2,5 miljoen kijkers wereldwijd, verspreid over de populairste sociale platforms en websites van bekende merken, wil Global Talents voortbouwen op het succes van de vorige show.

Duurzame mode ondanks Corona

Innovatief design in strijd met duurzaamheid? Helemaal niet. De digitale ontwerpers van Global Talents gaan in op verantwoord consumeren, zorg voor de planeet en verschillende ontwerpstrategieën en presenteren upcycling- en recyclingprocessen, zero waste en slow fashion in de vorm van modeshows en workshops. Van Japan tot Zuid-Afrika, ontwerpers uit de hele wereld zullen deelnemen aan dit unieke evenement volledig digitaal.Alexander Shumsky, voorzitter van de Russische Fashion Council en Mercedes-Benz Fashion Week Rusland zegt:

“In ons project verleggen we de grenzen van duurzaamheid, (…). Het idee van het project is om ontwerpers buiten Instagram onder de aandacht te brengen van klanten, stylisten van beroemdheden en de pers. (…) kijkers zullen een brede kennis over duurzaamheid opdoen en zullen door AR geëngageerd zijn” (Bron: Global Talents Digital)

Zoe: virtueel model en influencer

Het digitaliseren van een modeshow stelt veel ontwerpers en organisatoren voor een aantal onvoorziene problemen. Eerst en vooral: de catwalk. Levende modellen op en neer laten lopen op een catwalk en hen filmen lijkt te eenvoudig en niet vernieuwend genoeg. Maar er is al een oplossing gevonden. Haar naam is Zoe, ze heeft blauwe ogen, bruin krullend haar en werkt in een bar. En dat is nog niet alles. Zoe is een virtueel model en zal meelopen in de Global Talents Digital shows. Een ware revolutie in de modewereld. Het Israëlische model met de doordringende ogen houdt zich in haar vrije tijd zelf bezig met duurzaamheid, leeft een veganistische levensstijl en is zo een ware verrijking voor de Russische modeweek.

Zoe voor CHAIN

Zoe viert haar première als catwalkmodel tijdens de modeshow van het hippe label CHAIN. Het label heeft haar onlangs ingeschreven voor de Russische modeweek. Het Argentijnse modemerk staat voor duurzaamheid, slow fashion, handwerk en zero waste. De op planten gebaseerde kleding wordt met de hand gemaakt in Buonos Aires in een klein plaatselijk atelier en is gericht op tijdloos, minimalistisch en buitengewoon design. De ontwerpster achter het merk, Lucía Chain, is geen onbekende. Na haar studies mode en sportkleding in Argentinië en Parijs met succes te hebben afgerond, richtte de getalenteerde jonge ontwerpster haar label CHAIN op. Slechts één jaar na de oprichting werd Chain door Vogue Italië uitgeroepen tot “Next green Talent”. Met haar overwinning bij de Global Talents Mercedes Benz Fashion Week Russia wedstrijd verzekerde de aanstormende Argentijnse zich van een van de felbegeerde plaatsen bij de Global Talents Digital Show in september. Het plantaardige merk CHAIN wil nu met Zoe de modewereld bestormen en presenteert een nieuwe collectie op de Russische modeweek.

Keten: Gloabal Talents Digital

Chain is een opkomend merk waarvan de mode een moderne en futuristische uitstraling heeft. Zie hier wat Chain zo speciaal maakt.

Virtuele beïnvloeders

Miquela, Zoe, Ella, Bermuda, Daisy Page, Shudo. Wat hebben deze zes mensen gemeen? Ze zijn succesvolle influencers en modellen op Instagram en co. Ze worden beschouwd als de nieuwe ontdekking in de sociale media. Maar wat maakt hen zo speciaal? Ze zijn niet in leven. De pixelwezens bestaan alleen online en houden dus sommige mensen voor de gek. Hun hele verschijning lijkt zo echt dat zelfs grote modemerken de influencers boeken voor shootings en modeshows.

De trend van virtuele beïnvloeders is een fenomeen van de 21e eeuw. Na Facebook en Instagram kwamen de bloggers, echte mensen die de platforms in hun voordeel gebruiken en hun fans entertainen over verschillende onderwerpen. Ten laatste sinds de komst van digitale fotografie en Photoshop is het verschil tussen echt en nep toch niet meer te zien. Het voordeel van een virtueel personage is dat hij of zij alles kan zijn, en heel snel! De ontwikkelaars achter virtualities creëren een antwoord op een prominente vraag. In het meest uitgebreide detailwerk wordt een verhaal rond de persoon verzonnen, worden karaktertrekken gecultiveerd en worden pixel voor pixel nieuwe marketingmogelijkheden gecreëerd. Op die manier openen zich nieuwe mogelijkheden voor de modewereld.