Van de catwalk naar uw garderobe Prêt-à-porter – Ready to wear

Het is weer zo ver. Je kijkt in je kleerkast en je vindt niets dat je kan dragen. Ofwel past hij niet meer bij de huidige trends, ofwel past uw lievelingstrui niet meer, ofwel hebt u gewoon zin om weer eens iets nieuws te dragen. De meeste mensen gaan dan naar winkels als Zara, H&M, New Yorker, Vero Moda of Bershka en krijgen nieuwe kleren voor weinig geld. Deze kleding behoort tot de modecategorie prêt-à-porter. Maar wat is prêt-à-porter eigenlijk? Hoe lang bestaat deze term al? Wie heeft dat bedacht? Wat zijn de voor- en nadelen?

Prêt-à-porter: de definitie – actueel, betaalbaar en divers

Prêt-à-porter, wat ook “confectiekleding” betekent, verwijst naar kleding die in de winkel kan worden gekocht, die in alle maten beschikbaar is en waarbij ook de kosten binnen redelijke grenzen blijven. Prêt-á-porter wordt dus niet op maat gemaakt, maar is in principe klaar voor elke mogelijke koper.

De oorsprong Parijs

Net als haute couture dook de term prêt-à-porter voor het eerst op in Parijs in 1930. De opkomst van deze modecategorie werd door modeliefhebbers aanvankelijk gezien als het einde van de grote modewereld. Massa-geproduceerde kleding klonk als de ondergang. Daarvoor werd alleen haute couture als echte mode beschouwd. Sindsdien wordt een onderscheid gemaakt tussen prestigemode en consumentenmode. Prêt-à-porter behoort duidelijk tot de consumentenmode. Maar hoe is dit eigenlijk tot stand gekomen? Iedereen weet het. Yves-Saint Laurent was de eerste die prêt-à-porter collecties creëerde. In 1966 opende hij zijn eerste eigen prêt-à-porter boetiek. Vanaf 1960 begonnen de beroemdste modeontwerpers op regelmatige basis collecties te ontwerpen en te presenteren. De prêt-à-porter collecties kwamen echt van de grond in Italië.

Milaan in het centrum van de mode

Milaan werd het centrum van deze modecategorie en de eerste modeshows voor deze categorie werden er ook gehouden. De nieuwe collecties werden behandeld volgens het motto “See now, buy now”. Klanten hadden de mogelijkheid om direct kleding te kopen die zij zojuist op de catwalk hadden gezien. Dit concept maakte onmiddellijk merken als Burberry, Tommy Hilfiger en Ralph Lauren enthousiast. Cruciaal in deze ontwikkeling was de jeugdbeweging. Jonge mensen wilden verandering op het gebied van mode. Prêt-à-porter collecties worden ook graag gepresenteerd op modellen die over de catwalk zweven. Dit komt omdat mode wordt gezien en trends worden gezet als gevolg daarvan. Natuurlijk slaat niet elke trend aan, maar het is altijd het proberen waard. Ook nu nog zijn er twee keer per jaar prêt-à-porter modeweken in Milaan, Parijs, Londen en New York. Eenmaal wordt de lente-zomer collectie gepresenteerd en eenmaal de herfst-winter collectie. Prêt-à-porter is vandaag de dag niet meer weg te denken uit de modewereld. Een van de medeoprichters van deze mode-industrie is Pierre Cardin. Hij ontwikkelde zijn eigen dames- en herencollectie voor deze categorie. In deze video ziet u een prêt-à-porter modeshow van Chanel, een van de beroemdste bedrijven in de mode- en cosmetica-industrie.

https://www.youtube.com/watch?v=H6YHIqAvAnc

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

Prêt-à-porter – Alleen kijken, niet kopen?

In de loop der tijden hebben zich binnen deze mode-industrie verschillende categorieën gevormd. Alles was er. Van de folkloristische look met leuke patronen, androgyne modestijl tot de grunge – en armoedige look. De diverse outfits zijn niet langer alleen om naar te kijken, maar kunnen zelfs door belangstellenden worden gekocht. Het zijn dus zeker niet alleen modeketens waar dergelijke mode kan worden gekocht, maar ook kleinere boetieks die iets ongebruikelijker stukken voeren. Aangezien online winkelen in onze tijd zo groot en populair is geworden, is het ook heel gemakkelijk om prêt-à-porter mode op het internet te bestellen. Als u in een online winkel op deze categorie klikt, zult u niet alleen alledaagse basics vinden, maar ook meer ongewone kleding die niet iedereen zou dragen. Deze foto is een voorbeeld van hoe de grunge look werd uitgevoerd.

https://www.instagram.com/p/BoKiiJMAHTX/?tagged=grungelook

Mode Weken Prêt-à-porter

Zoals reeds gezegd, vinden twee keer per jaar modeweken plaats met als thema prêt-à-porter. In New-York, Milaan, Londen en Parijs presenteren de meest uiteenlopende modetypes de nieuwe ideeën van de beroemde ontwerpers. Hier ziet u een mooi voorbeeld van de presentatie van een lente-zomercollectie uit 2015 tijdens een modeweek in Parijs. Het ene meisje is mooier dan het andere en ze hebben allemaal de nieuwste jurken en rokken aan. Op de modeweek in Parijs ontmoet je bekende gezichten. Zoals u ziet, zijn beroemdheden niet alleen geïnteresseerd in haute couture. Onder de gasten waren beroemdheden Bill Kaulitz, Rihanna en Justin Timberlake.

Prêt-à-porter is onderverdeeld in verschillende modecollecties. Er is de lente-, zomercollectie die Resort Fashion Collection wordt genoemd, en de herfst-, wintercollectie die Pre-Fall Fashion Collection wordt genoemd. Dan is er de Capsule Collection mode, die niet echt aan een seizoen kan worden toegewezen. Ze verschijnen onregelmatig en onverwacht.