Coco Chanel een mode-icoon – parfum, mode en emancipatie
Gabrielle Coco Chanel, opgegroeid als een verdrietig kind in een weeshuis, stierf als een legende. Geboren in Saumur/Frankrijk in 1983, maakte zij 30 jaar later naam in de mode-industrie. Haar specialiteit: ongewoon functionele, casual en toch vrouwelijk elegante damesmode. Iedereen die een korset wilde en eruit wilde zien zoals iedereen, zat fout bij Coco Chanel. Lichte blouses, luchtige tops, wijde damesbroeken of kuitlange rokken in comfortabele stoffen zoals Engelse tweed, gevlekte wede, wollen jersey, bouclé of bourette zijde. Lees meer over het merk Chanel.
Mode is vluchtig, stijl nooit – Coco Chanel
Een van Chanel’s beroemdste creaties is het Chanel kostuum. Het is een getailleerde kostuumjas met een doorlopende schoudernaad over de mouwen, met smalle mouwen die zo zijn gesneden dat de jas niet afzakt, zelfs niet wanneer de armen worden bewogen, en discrete schoudervullingen die altijd een recht silhouet garanderen. Langs de zomen zijn goudkleurige kettingen en vergulde loden gewichten genaaid om de perfecte pasvorm te garanderen.
Het klassieke Chanel jasje had vier rechte zakken op heuphoogte. De jas sluit ofwel helemaal niet, met een kop of ketting ter hoogte van de borst of het middel, een meestal enkelvoudige rijgsluiting met knopen of een gewone ritssluiting. De voering van het jasje is individueel afgestemd op de buitenstof of de bijpassende blouse. Een pastelkleurige blouse met een luskraag van zijden georgette werd meestal gedragen bij een klassiek Chanel kostuum.
https://www.instagram.com/p/BkdBkJDAsj1/?hl=de&taken-by=chanelofficial
Er zijn veel goede mode citaten van Coco Chanel.
Coco Chanels belangrijkste mijlpalen voor u op een rijtje gezet:
- 1909 Stichtte haar eigen hoedenwinkel onder de naam Chanel.
- 1914 Opening van uw boetiek in de badplaats Biarritz.
- 1918 Ontwerpt de eerste pyjama voor vrouwen, want pyjama’s waren oorspronkelijk alleen voor mannen bestemd.
- 1923 Internationale doorbraak met haar parfum “Chanel No.5.”
- 1926 Chanel ontwerpt de kleine zwarte jurk. Zij verwerpt felle kleuren en geeft de voorkeur aan effen kleuren zoals beige, wit en zwart.
- 1930 Chanel outfits scherm sterren van United Artists en Hollywood voor een paar weken.
- 1932 Presenteert haar juwelencollectie met diamanten in Parijs onder de naam “Bijoux de Diamants”.
- In 1936 steeg het aantal werknemers van Chanel tot meer dan 4000.
- 1939 Chanel stopt met haute couture mode en verkoopt tijdelijk alleen parfum en accessoires.
- 1954 Chanel verhuisde naar Zwitserland na beschuldigingen dat ze had gecollaboreerd met de nazi’s.
- 1954 Opent een winkel in Parijs waar ze haar “oorlogscollectie” realiseert.
- 1971 Dood van Coco Chanel in het Ritz Hotel.
- 1971 Gaston Berthelot, een ontwerper van Dior, neemt je plaats in.
- 1974 Alain Wertheimer verwerft, samen met zijn broer, een meerderheidsbelang in Chanel.
- 1971-1983 Beeld van het modehuis Dusty, beschouwd als “mummie mode”.
- Sinds 1983 wordt Karl Lagerfeld ingehuurd als consultant voor haute couture.
- 1984 Karl Lagerfeld wordt de hoofdontwerper van de hele mode-afdeling van het huis.
- 1988 ontving Lagerfeld de International Award van de Council of Fashion Designers of America voor zijn Chanel collecties.
- 1990 Claudia Schiffer wordt ingehuurd door Lagerfeld.
- 1996 Schiffer en Lagerfeld gaan hun eigen weg.
- 2000 Schiffer en Lagerfeld werken weer samen, en internationale sterren zoals Vanessa Paradis, Nicole Kidman Audrey Tautou, Keira Knightley en Blake Lively worden steeds vaker gebruikt als testimonials voor Chanel.
- Sinds 1983 tot vandaag wordt Chanel opnieuw beschouwd als een “high fashion brand” en heeft het zijn oude glorie teruggevonden dankzij Lagerfeld.
Het Chanel Logo: Eenvoud in de Integriteit van Ontwerp
Chanel ontwierp zelf het logo in 1925. De twee in elkaar grijpende “C’s” staan voor de eerste letters van de naam en achternaam van de oprichter. Het Chanel-logo is even doeltreffend als duurzaam dankzij de eenvoud in de integriteit van het ontwerp.
Coco Chanel als pionier van de emancipatie
Een beperkend korset alleen omdat het sociaal respectabel is? Niet met Coco. Dankzij de mode van Coco Chanel waren vrouwen niet langer decoratieobjecten en bewijs van rijkdom voor hun echtgenoten, maar waren ze goed op weg naar onafhankelijkheid. Zij was het voorbeeld voor vrouwen dat een vrouw in alle opzichten onafhankelijk kan zijn – als zij bereid is daarvoor de prijs te betalen. Wat anderen ook zeiden, Chanel verdedigde altijd haar mode en haar manier van kijken naar de dingen, die in die tijd absoluut schandalig was, maar het betaalde zich uit met een revolutie in de kledingindustrie.
Vooral op dit moment, nu feminisme een groot thema is, wordt Coco herdacht, die met haar mode tot op de dag van vandaag staat voor de emancipatie van de vrouw.
In september 2014 herinnerde Lagerfeld ons aan Coco’s erfenis door zijn modellen aan het eind van de Chanel-show door een nagebouwde straat in het Grand Palais van Parijs te laten stormen als een aantrekkelijke horde jonge vrouwen die protesteren voor vrouwenrechten. Het publiek werd zeer sentimenteel en velen voelden zich herinnerd aan hun jeugd, de jongeren genoten van de opleving en de brutale lijnen.
Karl Lagerfeld komt op voor feminisme.
Is Karl Lagerfeld een waardige opvolger?
De verkoopcijfers spreken voor zich! Sinds Lagerfeld hoofdontwerper is geworden, zijn de verkoopcijfers omhoog geschoten. Maar Lagerfeld gelooft dat Coco zijn ontwerpen zou hebben gehaat. Lagerfeld had de volledige vrijheid om te beslissen wat hij met het merk wilde doen “Als je iets kunt doen, is dat goed, zo niet, dan verkoop ik de winkel,” zei de eigenaar tegen Lagerfeld. Ondanks de overtuiging dat modegodin Coco Chanel niet gelukkig zou zijn met zijn werk, denkt de wereld daar anders over. Lagerfeld heeft Coco’s overtuigingen en waarden naar het heden gebracht, of liever gemoderniseerd. Hij varieerde kleuren, silhouetten, jasjes- en roklengtes, gebruikte nieuwe stoffen en accessoires, verving de klassieke vlechten door franjes en presenteerde het Chanel-kostuum zowel in de haute couture- als in de prêt-à-portercollectie.
Het is tijd om mooi te zijn als de wereld te lelijk wordt
Lagerfeld besluit een statement te maken met de lente/zomer 2018 collectie. Zijn ontwerpen tonen de wil om zich tot schoonheid te wenden in plaats van te wanhopen aan al het lelijke in de wereld. De soms zachte en soms felle kleuren illustreren de lichtheid van de collectie. Een samenspel van transparante zijden tule en een zwaar geborduurde tweed met textuur voert het tot het uiterste.
Lagerfeld ontwerpt echter niet alleen “mooie dingen” met zijn collectie, hij denkt eerder aan nieuwe vormen. Rokken op jurken die plotseling halverwege de dij beginnen, ruches soms alleen aan de zijkanten. In het midden worden de ruches onderbroken door een glinsterende driehoek of midi-jurken worden bedekt met een doorzichtige sluier. In de collectie steekt Lagerfeld Chanel in een nieuw jasje zonder het oude te verliezen, wat opnieuw met veel enthousiasme wordt ontvangen.
Coco Chanel veranderde de modewereld voor altijd, haar erfenis werd overgenomen door Lagerfeld en tot op de dag van vandaag met zou behandeld. En nogmaals, met zijn nieuwe snit en kleurencombinaties heeft Lagerfeld bewezen dat hij een waardig opvolger is door te weigeren te buigen voor lelijkheid. En zoals Coco Chanel placht te zeggen, “Elegantie is weigering”.