Diesel by Renzo Rosso – Van boerenjongen tot ontwerper
Diesel – Van boerenjongen tot ontwerper. Dit is hoe het succesverhaal van Diesel oprichter Renzo Rosso begon. De Italiaan is er vast van overtuigd dat de juiste hoeveelheid passie iedereen naar succes zal leiden, als je maar in jezelf en je doelen gelooft en nooit ophoudt met dromen. Met deze basishouding richtte Rosso in 1978 het bedrijf op in Breganze, Italië, en sindsdien staat hij voor coole, casual maar ook hoogwaardige, luxueuze denimmode. Hij werkte zelf aan de eerste jeans met used-look door een onopvallende, saaie spijkerbroek over de betonnen vloer te wrijven tot hij een unieke structuur kreeg en zich zacht tegen het lichaam nestelde. Hij koos de bedrijfsnaam omdat Diesel de brandstof is, dit om de vastberadenheid en het innovatief denken van het bedrijf te beschrijven.
Diesel – Jeans Mode uit Italië
De Italiaan Renzo Rosso kocht in 1978 een aandeel van 40% in Moltex, een textielbedrijf dat eigendom was van de Italiaanse jeansondernemer Adriano Goldschmied, en veranderde de naam in 1979 in Diesel. Datzelfde jaar kondigde hij zijn eerste mannencollectie aan, die gericht was op denim. Het bedrijf was oorspronkelijk gevestigd in Molvena, maar verhuisde in 2002 naar de naburige stad Breganze. Eind jaren ’80 en begin jaren ’90 waren de “Saddles” de best verkochte Diesel jeans. Een “Saddle” is een spijkerbroek met wijde pijpen, smalle enkels en vijf zakken.
De jeugdige 55DSL-collectie werd opgericht in 1994, maar stopte in 2015 toen ze werd samengevoegd met de hoofdcollectie van Diesel. In 1996 werden de eerste flagship stores van het merk Diesel geopend in de modehoofdsteden New York, Rome en Londen. In 1997 ging de eerste Diesel online shop online. In 2007 werd het assortiment uitgebreid met een duurdere Diesel Black Gold collectie voor mannen en vrouwen. Vandaag de dag heeft Diesel meer dan 5.000 distributeurs in meer dan 80 landen, waaronder ongeveer 400 eigen Diesel boetieks. Sinds de zomer van 2013 heeft Nicola Formichetti, voormalig stylist en hoofdontwerper van Thierry Mugler’s Lady Gaga, de algehele creatieve leiding van het modemerk op zich genomen als Artistic Director. Voorheen had Diesel geen functie als hoofdontwerper. Het merk is ook bekend geworden door zijn provocerende en ironische communicatie. In de loop der jaren hebben de campagnes van Diesel niet alleen geschokt, vermaakt en in verrukking gebracht, maar ook prijzen gewonnen.
De Jeansrevolutie
- Skinny
- Slim
- Recht
- Taps toelopend
- Wortel
- Bootcut
- Vriendje (alleen voor vrouwen)
- Breed (alleen voor vrouwen)
Parfum: Diesel Only the Brave
“Diesel Only the Brave” de klassieker – Een mannenparfum uit de amberhoutachtige geurfamilie. Een sterke geur die zelfvertrouwen uitstraalt. De topnoten zijn amalic citroen en mandarijn sinaasappel, de hartnoten zijn viooltje, Virginia ceder en koriander en de basisnoten zijn amber, leer, benzoë hars, Franse ladan hars en styrax. Deze talrijke componenten werden zorgvuldig gecreëerd door de drie geurontwerpers Massenet, Pierre Wargnye en Olivier Polge.
Upcycling: duurzame mode
Andrea Rosso, Diesel Sustainability Ambassador en artistiek directeur Upcycling en zoon van oprichter Renzo Rosso, presenteerde “Diesel Upcycling For 55DSL” in Milaan. Dit is de eerste upcycling capsulecollectie van het bedrijf, die twee keer per jaar van ontwerper en merk zal wisselen. De collectie maakt deel uit van de duurzaamheidsstrategie van Diesel, die samen met ECO Age werd gepresenteerd tijdens de Men’s Fashion Week in januari 2020.
Samenwerkingen Coca Cola & Neymar Jr.
Diesel heeft onder meer samengewerkt met het merk Coca Cola en de voetbalster Neymar Jr. Het resultaat is een duurzame streetwear-collectie bestaande uit jeans, jacks, hoodies en T-shirts en een parfum dat staat voor mannelijkheid en moed.
Coca Cola: duurzame straatkleding
Het Italiaanse denimmerk Diesel is een samenwerking aangegaan met Coca-Cola om Re (Collection) te creëren. Re (Collection) is een denim en streetwear capsule collectie die gedeeltelijk gemaakt is van gerecyclede PET flessen. Van alledaagse jeans en spijkerjacks tot knusse hoodies en t-shirts, elk stuk in de collectie is versierd met het iconische Coca-Cola logo, wat een unieke connectie creëert met Diesel’s casualwear esthetiek.
Neymar Jr.: Zijn verhaal in een parfum
De nieuwe “Spirit of the Brave” geur werd gecreëerd in samenwerking met de Braziliaanse voetbalster Neymar. Deze samenwerking weerspiegelt Diesel Fragrance’s visie van moderne mannelijkheid en moed. Het is ook een soort testament van Neymar Jr’s reis van zijn jeugd als voetballer in de arme nederzetting Jardim Gloria in Praia Grande naar zijn wereldwijde roem. Als er één persoon is die weet wat er nodig is om succesvol te zijn, dan is het Neymar Jr.
Modeshow in Milaan
Voor de najaarscollectie legde Andreas Melbostad de nadruk op langgerekte silhouetten van Diesel, de eerste keer voor Diesel. De collectie oogt casual, cool en romantisch, met een vleugje power en een snel, stampend ritme. Onder lange gebreide trui-jurken en slanke leren maxi-rokken met ritssluiting droegen de modellen zachte suède sportschoenen voor een snelle glijpartij.
Diesel Zwart Goud collectie Herfst-Winter Dames
Bekijk hier de volledige modeshow van 2017!