Berlin concept store: eerlijk geproduceerde mode, accessoires en home design + kleuradvies

Modeshows, lezingen en beurzen, er was voor elk wat wils dat in mode geïnteresseerd is. FIV Magazine mocht Johanna Groß interviewen. Zij presenteerde handgemaakte mode uit Berlijn en andere collecties in de showroom. We spraken met haar over het grote thema duurzaamheid, de rol van vrouwen in de mode en de spannende kleurenanalyse.

+ AD + Kennst Du schon?

Lieve Johanna, stel jezelf eens voor aan onze lezers. Wie ben je, waar kom je vandaan…? 🙂

Twaalf jaar geleden ben ik, na een studie sociologie en een paar jaar marktonderzoek, van München naar Berlijn verhuisd. naar Berlijn. Ik ben de eigenaar van kultpur, een Berlijnse conceptwinkel in Kre uzberg, die dit jaar zijn 10-jarig bestaan viert. Naast eerlijk geproduceerde mode, accessoires en home design van kleinere labels, bied ik nu ook kleuradvies aan in een aangrenzend pand.

Showroom tijdens Fashion Week – super cool! Hoe is het zo gekomen?

10 jaar geleden werd tijdens de Fashion Week het platform Showroom Days gelanceerd, dat door BFW-satellieten werd ondersteund en in de media gepresenteerd. Wij grepen de grote kans om in de lijst te worden opgenomen en presenteerden de collecties van ongeveer 15 Oostenrijkse modemerken in de eerste kultpur fashion room. In de loop der jaren hebben wij twee keer per jaar tijdens de modeweek de nieuwe collecties van kleinere, vrij producerende modelabels in de kultpur-modezaal tentoongesteld, vaak in samenhang met een evenement zoals een kleine show.

De modeweek in Berlijn is voorbij en jij was erbij. Met de Fashion Week evenement mode * duurzaamheid * gewoon schitteren, konden geïnteresseerden uw mode te zien.

Hoe is de naam tot stand gekomen? Wat is de betekenis achter de titel?

Het thema duurzaamheid in de mode wordt steeds belangrijker – en is altijd al een centraal aandachtspunt van kultpur geweest, hoewel we er nooit erg mee hebben geadverteerd, maar het eerder als een basisbouwsteen van ons concept hebben gezien. De samenwerking met kleine labels waarvan de producten een verhaal vertellen en meestal in kleine series of als unieke stukken worden geproduceerd, brengt voor ons onvermijdelijk een eerlijke productie met zich mee. Ook al is een deel van de mode niet gemaakt van gecertificeerde stoffen, sommige labels werken bijvoorbeeld met geupcyclede materialen, of met restjes hoogwaardige stoffen van grote merken die anders zouden zijn weggegooid. Met slechts glanskleurconsulten maken we een boog naar bewuste, duurzame consumptie: we willen laten zien hoe klanten selectiever en dus duurzamer kunnen winkelen met behulp van een kleurenpalet dat individueel op hen is afgestemd. Niet elke trendy kleur past bij iedereen – en met de kennis van de beste individuele kleuren, is het mogelijk om bijvoorbeeld miskopen te vermijden.

Wie zijn de ontwerpers achter de collecties en hoe heeft u besloten ze in de showroom te presenteren?

Onze focus ligt vooral op een selectie van de nieuwste handgemaakte mode in kleuren die onze klanten doen stralen – en hen dus blijvend plezier bezorgen. De collecties van Velibor en l’astretti uit Berlijn of lila uit Wenen passen hier uitstekend bij. Accessoires zoals juwelen van Jorinde Nisse, zijden sjaals van MOCOMOCO Berlin, petten van Jokotraki of schoenen van Uluayak, gemaakt in een kleine traditionele fabriek in Turkije, kunnen de outfit prachtig aanvullen – of zelfs het beslissende accent geven.

U vertelde ons van tevoren dat het thema duurzaamheid en de kleurkeuze naar persoonlijkheid & sterke punten een rol zullen spelen. Waarom koos je het thema duurzaamheid? Behandelt u dit punt ook privé?

Bijzondere, ongewone stukken hebben mij altijd gelukkig gemaakt – of het nu in huis is of in de mode. Het hoeven niet per se dure producten te zijn, maar het zijn meestal handgemaakte dingen. Sommige van deze favoriete stukken zijn al twintig jaar bij me. Toen massaproductie steeds belangrijker werd, wilde ik daar 10 jaar geleden tegenin gaan door kultpur op te richten: het gaat mij erom de waardering en het enthousiasme voor geselecteerde, handgemaakte en unieke producten, dat wil zeggen lievelingsstukken, over te brengen op de klanten. Bewust, duurzaam en verantwoord consumeren is een van de belangrijkste waarden die mijn ouders aan mij hebben doorgegeven. Je kunt niet alles goed doen – maar het is gemakkelijker als je ziet dat duurzaamheid vertraging oplevert en vooral ook vreugde kan brengen.
Hoe wijdverbreid is het thema duurzaamheid in de mode?
Het bewustzijn groeit en het lijkt steeds gemakkelijker te worden om duurzaam en eerlijk geproduceerde mode te kopen, het is bijna een nieuwe trend.
Dat is heel goed, maar ook hier zijn er gradaties in de certificaten – niet alle bio is hetzelfde. En uiteindelijk moet die herbezinning volgens mij doorgaan, want wat heeft het voor zin om vier keer per jaar de nieuwe trends in de beste biologische kwaliteit te kopen en ze dan na korte tijd nauwelijks nog in de kast te dragen omdat er al iets nieuws in de mode is?
Ik vind het eerlijker om 3 jurken te kopen van kleine, plaatselijk geproduceerde labels van stoffen die misschien niet gecertificeerd zijn, maar wel in Duitsland gemaakt, die ik jarenlang met plezier draag omdat ik weet dat ze echt bij mijn type passen.
Aangezien een goed kleur- en stijladvies gebaseerd is op de eigen kleuren en gezichtsvorm enz. van de klant en deze niet veel veranderen (behalve het grijs worden van het haar), helpt het resultaat om gerichter en dus duurzamer te winkelen.

Je hebt het expliciet over vrouwen gehad in het voorgesprek. Waarom wil je vooral vrouwen bereiken met deze onderwerpen? Wat doet de kleurenanalyse en hoe helpt zij vrouwen in hun dagelijks leven?

De industrie weet dat vrouwen modebewust willen zijn en daarom is mode voor vrouwen een zeer belangrijk onderwerp in de media. Er schijnen voortdurend nieuwe trends te worden gezet, en ons vrouwen wordt voorgehouden dat we moeten bijblijven om een goede indruk te maken. Een kleurenanalyse op basis van de eigen kleuren van de klant kan haar echter bijvoorbeeld laten zien dat nude-tinten haar type helemaal niet onderstrepen en dat zij dus niet op de desbetreffende trend moet inspringen. Ik zou dus willen aantonen dat een kleuradvies een vertraging van het verbruik teweegbrengt, de portemonnee ontlast en de vrouw zelfs behoedt voor een vermoeide en flauwe indruk (in de nude-tinten) in plaats van een krachtige en aanwezige indruk. Een bewuste keuze van kleur en stijl van kleding onderstreept ons individuele type en versterkt ons – wat ons bijvoorbeeld kan helpen om in een professionele context bewuster en duidelijker over te komen. Het is niet de luide stem of de opzichtige outfit die telt. Zelfs een delicate, rustige vrouw kan zeer aanwezig zijn als zij zich niet kleedt in “schreeuwerige” kleuren, maar zich kleedt volgens haar type, omdat zij op die manier veel authentieker kan overkomen. En het is vooral belangrijk voor mij dat wij vrouwen ons niet verstoppen of onzeker laten zijn, maar dat wij ons potentieel ten volle beleven.

Vind je dat vrouwen tegenwoordig stijlvol zijn?

Nee. Velen zijn tot in de puntjes gestyled en gekleed in de laatste trend, zogenaamd zelfverzekerd in stijl. Ik zie er meer onzekerheid achter. De media en influencers bepalen wat er gebeurt en je ziet de veranderende trends bijvoorbeeld in de trendy wijken van Berlijn voorbijkomen, omdat veel vrouwen alles proberen te kopiëren. Ik vind dat saai.
Voor mij zijn stijlvolle vrouwen diegenen die bewust hun eigen stijl dragen (die het best bij hun type past) en die niet alleen de laatste mode volgen, maar (hun) karakter tonen.

Onze lezers vinden tips van de experts altijd spannend. Wat zijn jouw 3 beste tips om met vertrouwen en duurzaam te winkelen?

  1. Gun uzelf een kleurtype/stijl consultatie – dit zal uw ogen trainen en uw geïndividualiseerde kleurenpaspoort zal u ondersteunen bij het winkelen (alleen: het juiste advies is belangrijk!). Het is belangrijk dat de analyse gebaseerd is op uw eigen kleuren).
  2. Neem de tijd, ga naar kleine winkels die regionaal geproduceerde collecties aanbieden of u iets kunnen vertellen over de oorsprong van de mode.
  3. Laat je inspireren door trends, maar blijf bij je eigen stijl en de kleuren die jou doen stralen.
To the point: “koop minder, kies goed, zorg dat het lang meegaat” (Vivienne Westwood)

Vertel ons uw 3 favoriete merken die de nadruk leggen op het thema duurzaamheid?

  1. het Oostenrijkse label MILCH – mode gemaakt van “gepensioneerde mannen broeken en shirts”. MILCH was een van de grondleggers van upcycling en is, voor mij, een van de weinige upcycling labels die erin slaagt het thema op een hoogwaardige, ongedwongen en elegante manier te implementeren. Het was met veel plezier dat we de mode in Kultpur al jaren presenteerden. Helaas wordt de productie nu eind juni stopgezet – dus grijp uw laatste kans in de online shop!
  2. In de sector accessoires Sag+SAL (unieke tassen gemaakt in Berlijn van offset-drukdoeken) en K.W.D., tassen en accessoires gemaakt van slang, kassatransportband en luchtmatras. In mijn ogen waren deze merken creatieve pioniers op het gebied van duurzaamheid door upcycling.
  3. Schijn gewoon 🙂 De synergie van kleursyteemadvies en handgemaakte mode in kleuren die u laten stralen uit één hand zal binnenkort worden uitgebreid tot een eerste kleine eigen productie.

+