Styliste Julia Freitag van styleproofed.com over haar droombaan

FIV: Julia, je bent een gerespecteerd styliste in Duitsland. Je hebt voor TV en beroemdheden gewerkt. Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

Julia: Ik heb het geluk dat ik als freelancer mijn werkdagen vrij onafhankelijk kan plannen. Ik begin meestal rond 10 uur ‘s ochtends in mijn kantoor in Berlin-Mitte met koffie en e-mails en – heel belangrijk – een korte update met het team.

Net zo belangrijk – en helaas ook vervelend – is het voortdurende heen en weer springen tussen idee-ontwikkeling, productie en administratieve planning, vooral met het budget. Want zonder een verstandige budgetplanning komt het mooie gedeelte, de styling en het advies, er niet eens van.

FIV: Hoe ben je in de eerste plaats in dit beroep verzeild geraakt? Was het altijd al je droombaan?

Julia: Creatief met mode bezig zijn is al heel lang mijn droom. Ik begon als tiener te naaien en te ontwerpen om me de trends van de runway zelf te kunnen veroorloven en had het geluk dat mijn moeder op de kostuumafdeling van de Deutsche Oper werkte. Dus ik had altijd toegang tot de beste stoffen en ingrediënten.

Daarna heb ik modeontwerp gestudeerd op de klassieke manier. Eind jaren negentig – toen ik begon – was stylist nog een tamelijk onbekend beroep in Duitsland. En helaas is er nog steeds geen goede studie voor.

Na mijn studies richtte ik mij op de modejournalistiek en liep ik verschillende stages bij modetijdschriften zoals Madame en Vogue en werkte ik voor modemerken en -tijdschriften als medewerker en modeassistent.

Mijn tip: Als je voet aan de grond wilt krijgen in dit beroep, moet je gewoon genoeg initiatief tonen en veel tijd, geld en hart en ziel investeren.

Haar baan – Ze is de styliste van Styleproofed.com

FIV: In tegenstelling tot de VS zijn er in Duitsland weinig bekende stylisten. Hoe ben je erin geslaagd om jezelf in de industrie te vestigen?

Julia: Ik heb een zekere erkenning in de sector te danken aan mijn lange tijd als moderedacteur en modedirecteur bij de Duitse uitgeverij Condé Nast (Vogue, Glamour, Vanity Fair) en natuurlijk aan de pool van contacten die ik in de loop der jaren heb opgebouwd. Zonder de juiste contacten kom je niet ver in de industrie…En ik denk dat ik ook mijn eigen stylingsignatuur heb met herkenningswaarde. Op een gegeven moment is dat immanent belangrijk voor elke stylist. Je moet herkenbaar worden en blijven.

FIV: Wat vind je het leukste aan je werk?

Julia: Gewoon alles! Het teamwork en het werken met de meest uiteenlopende mensen en merken op heel bijzondere plaatsen is het spannendste aan de baan. Het gebruik van mode om een heel eigen, eigentijds beeld van vrouwen of mannen te ontwikkelen, stelt een stylist altijd voor nieuwe uitdagingen, ondanks steeds terugkerende trends.

so pretty pastels @malaikaraiss #mbfwb #berlin #fall #malaikaraiss #absolutstyleproofed

Een foto die is geplaatst door @styleproofed op .

Haar grootste successen als stylist on en offline

FIV: Wat zijn uw grootste successen tot nu toe? Welke banen of opdrachten zal je bijblijven?

Julia: Er waren een paar successen… Maar zeker de ontwikkeling en realisatie van de kostuums voor de liveshows van het jubileumseizoen van Germany’s Next Topmodel dit jaar was mijn grootste uitdaging – al vanwege de genoemde administratieve planning. Hedendaagse mode ensceneren op een manier die tegelijkertijd geschikt is voor toneel en televisie voor zo’n grote en diverse doelgroep was iets totaal nieuws voor mij.

FIV: Je schrijft ook over mode, beauty en meer voor het internetplatform “styleproofed.com”. Hoe is dat zo gekomen en wat is precies “styleproofed”?

Julia: Styleproofed.com bestaat sinds 2009 en is een door mij en een collega ontwikkeld online magazine dat nieuwe trends en onontdekte producten en merken presenteert, test en beoordeelt. Voor ons gaat het om onze eigen mening en de informatieve- onderhoudende toegevoegde waarde samen met de culturele achtergrond van mode & beauty.

Op het platform ondersteunen grote auteurs en mode-experts uit onze omgeving ons met hun testfuncties. Op dit moment zijn we bezig met een herlancering van het platform om ons meer te richten op STYLING. Dus het blijft spannend.

FIV: Wat zijn uw huidige mode must-haves? En waarom?

Julia: In het kort, zou ik zeggen…

  1. Preppy loafer schoenen van GUCCI – de nieuwe spitfire maakt een bekwame entree in de mode op dit moment.
  2. Baggy jeans, bij voorkeur met een hoge tailleband – eindelijk kunnen skinny jeans een pauze nemen.
  3. Vintage ruches blouse – Ik hou van de comeback van de nieuwe romantiek met een kitscherige blouse met wijde herenpantalon.

FIV: Kunt u ons uw top geheime styling tip vertellen?

Julia: Nieuwe combinaties en de juiste accessoires maken mode tot styling.

FIV: Als het op make-up aankomt, wat zijn dan de basisprincipes om een vermoeid gezicht er snel weer fris uit te laten zien?

Julia: Persoonlijk ben ik dol op crème blush voor wangen, lippen en ook oogleden en ben ik fan van Miracle Teint van Lancome.

FIV: Welke make-up producten en gebruiksvoorwerpen zou u aanbevelen?

  1. Chanel Rouge Coco Shine zijn de beste lippenstiften voor elke dag
  2. Ik hou van alle unisex geuren van Hermès
  3. Kiehls Midnight Recovery Serum zit altijd in mijn bad.

 

mijn favoriete omgeving tot nu toe… flipperdisco a la @hoganbrand #mfw #ss16 #hogan #absolutstyleproofed

Een foto die is geplaatst door @styleproofed op .

Over Julia – Trends, persoonlijkheid en modezondes

FIV: Welke “sterrenstijl” vind je geweldig en waarom?

Julia: Ik hou van de stijl van Juliane Moore, Cate Blanchet en Tilda Swinton.

FIV: Andersom gevraagd, welke beroemdheid zou jij willen stylen?

Julia: Wat dacht je van Heidi Klum – ik ken haar nu en zou haar graag een nieuwe look geven die verder gaat dan de sexy glitter-mini’s.

FIV: Hoe zou u uw persoonlijke stijl omschrijven?

Julia: Vintage, patronenmix en een snufje utility chic zijn mijn persoonlijke stijlingrediënten.

FIV: Hoe ziet u de stijl van de Duitse vrouwen? Ontbreekt er hier iets?

Julia: Ik denk dat Duitse vrouwen vaak de moed missen om meer ongewone mode te dragen. Duitsers houden van duidelijke, praktische outfits in eerder bleke kleuren, en als het op accessoires of avondkledij aankomt, slaan ze vaak de plank mis.

FIV: Wat beschouwt u als de grootste modezonde van vandaag?

Julia: De grootste modezonde van vandaag zijn voor mij de fast fashion labels zoals ZARA , KICK, PRIMARK & Co en hun oneerlijke namaak van design en de devaluatie van kleding tot een wegwerpproduct.

FIV: Is de mode- en schoonheidsbranche volgens u de laatste jaren veranderd? Op welke manier?

Julia: Zoals hierboven vermeld, is de sector uiterst snel en consumentgericht geworden. Vroeger stuurden de ontwerpers hun persoonlijke dromen de catwalk op, zonder voeling met de realiteit, en wij stylisten ontwikkelden er onze eigen verhalen uit voor de lezers; vandaag draait alles om wereldwijde verkoop, imago en het verspreiden van visuals.

Natuurlijk hebben ook sociale netwerken zoals Instagram bijgedragen tot een radicale verandering en democratisering van de beeldtaal en het bedrijfsleven. Maar ik weet niet hoe lang dit zal duren. Street style wordt nu volledig gesponsord en selfies zijn niet langer een spontaan, persoonlijk kiekje…

FIV: Welke kwaliteiten moet een goede stylist hebben?

Julia: Goede kennis van de menselijke natuur, culturele kennis en plezier in rollenspellen. En in tegenstelling tot vele anderen in de business, een “profielneurose” die onder controle gehouden kan worden… Met andere woorden, je moet jezelf ook kunnen terugpakken.

FIV: Heb je enig carrièreadvies voor jonge stylisten?

Julia: Grappig genoeg ben ik momenteel veel bezig met het thema stylingopleiding en bijscholing, zodat het beroep in Duitsland eindelijk status krijgt. Hierover binnenkort meer op styleproofed.com.

Meer informatie over styliste Julia Freitag:

www.styleproofed.com
en op Instagram