Anna Grewelding: Beroepsloopbaan, carrière & foto’s

Anna Grewelding groeide op in een klein dorpje aan de Moezel en kwam met fotografie naar de grote steden. Van jongs af aan was zij geïnteresseerd in kunst en fotografie, maar zij had nooit de wens om fotograaf te worden, dus volgde zij eerst een opleiding tot media-ontwerpster. Zij richtte haar eerste kleine studio in in haar kinderkamer en zorgde voor haar eerste klanten. Vandaag is ze een veelgevraagd mode- en schoonheidsfotografe en rekent ze Vogue Italia, Beetique en de Geissens tot haar klanten. In ons exclusieve interview praten we over haar carrière als freelance fotograaf, het proces van een samenwerking en aan het eind kom je te weten wat voor Anna bijzonder belangrijk was op haar weg om van haar hobby een carrière te maken.

Anna’s interesse in foto’s, eerste camera & sleutelmoment

FIV: Eerst een paar vragen over jezelf. Waar kom je vandaan? Waar bent u opgegroeid en wanneer wist u dat u fotograaf wilde worden?

Anna: Ik ben Anna Grewelding, 27 jaar oud, opgegroeid in een klein dorp en met fotografie naar de grote steden gekomen.
Ik ben opgegroeid in Maring-Noviand, een klein dorpje tussen de Moezel en de Eifel, vlakbij Trier. Ik begon me al op jonge leeftijd te interesseren voor kunst en fotografie. Maar ik kwam eerder via omwegen tot fotografie. Als klein kind maakte ik al veel foto’s en mijn allereerste camera was een Canon. Maar op dat moment had ik geen idee dat het een heel groot deel van mijn leven zou worden. Weten dat ik fotograaf wilde worden was meer een geleidelijk proces. Er was geen bepaalde dag dat ik ‘s morgens wakker werd en fotograaf wilde worden. Het was meer een erg dure hobby. Het gaf me plezier als ik een slechte dag had. Op die momenten nam ik foto’s. Voor mij was het gewoon de wereld uit en de camera aan. Onderdompeling in een totaal nieuwe wereld. Op een gegeven moment begon ik fotografen op te zoeken, om te zien wat voor soort fotografie zij doen, hoe hun leven eruit ziet en ik denk dat dat een van de sleutelmomenten is geweest dat ik vandaag de dag fotograaf ben.

Zelfstandig fotograaf zijn – veranderen als persoon

Een eigen zaak beginnen is altijd een grote stap. Hoe hebben je vrienden en familie gereageerd? Steunen ze je in je werk?

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

Zelf en constant. Elke stap naar zelfstandig ondernemerschap is niet gemakkelijk. Het is niet alleen een verandering in uw beroepsleven, maar een verandering die u als persoon beïnvloedt. Je leert absoluut veel over jezelf in deze tijd en je hebt ook mensen nodig om je te steunen en je op weg te helpen. Mijn ouders, denk ik, waren er in het begin niet zo enthousiast over. Mijn dochter begint voor zichzelf, veel verantwoordelijkheid, zo veel werk en wat gebeurt er als het niet lukt. Ik denk dat veel ouders zo denken op het eerste moment, en dat heeft me ook alles doen overdenken en goed doen afvragen. Terugkijkend, kan ik de angst van mijn ouders begrijpen. Er was ook niemand in mijn familie die zelfstandig was in een creatief beroep om het te vragen. Dus je moet zelf de eerste stap zetten. Ik ben absoluut dankbaar dat mijn ouders mijn grootste critici zijn, maar ook mijn grootste fans. Mijn ouders en broers en zussen hebben me eigenlijk altijd gesteund en doen dat nu nog steeds. Het begon allemaal toen mijn eerste fotostudio naar mijn kinderkamer verhuisde en ik mijn eerste klanten kreeg. Dit alles heeft ertoe geleid dat ik vandaag fotografen train voor workshops en werk voor bekende bedrijven.

Anna in 3 woorden & haar tip voor nieuwe energie

FIV: Hoe zou je jezelf omschrijven in 3 woorden? Hoe zouden je vrienden je omschrijven?

Anna: Ambitieus, doelgericht, creatief.

Elke baan brengt stress met zich mee en bijna iedereen heeft wel eens een dipje. Heb je een truc tegen lusteloosheid? Hoe motiveer je jezelf op zulke dagen?

Anna: Voor mij is het meestal niet één dag, maar eerder een geleidelijk proces waarin ik merk dat ik behoorlijk moe ben en mijn creativiteit afneemt. Voor mij is het dan belangrijk om mijn e-mails, mijn gsm en de sociale media uit te schakelen, werk opzij te zetten en gewoon naar buiten te gaan, naar de zee te gaan of een boek te lezen. Dit zijn dingen die ik voor mezelf kan doen als ik merk dat ik in een dipje zit. Het is heel normaal en het overkomt mij van tijd tot tijd. Mijn tip is om iets te vinden waar je plezier in hebt en dat je nieuwe energie geeft.

Natuurlijk, als je werk hebt en niet alles kunt laten vallen om je batterijen op te laden, helpt het om jezelf te belonen. Het klinkt eerst een beetje vreemd, maar het werkt heel goed. Als ik ergens geen zin in heb, denk ik aan dingen die ik graag zou willen doen of gedaan zou willen hebben. Dan beloon ik mezelf als ik het werk gedaan heb. Het hoeven maar hele kleine dingen te zijn. Voor mij, is het meestal chocolade.

GNTM Shootings & Competitie in de Schoonheidsfotografie

FIV: Op je site zie je bekende gezichten, vooral van Germany Next Topmodels. Hoe was het om te werken met de modellen die door de serie in heel Duitsland bekend zijn?

Anna: Natuurlijk ben ik erg blij om met de modellen van GNTM te werken. Maar ik moet ook toegeven dat ik ze niet als zodanig zie wanneer ze naar mijn studio komen. Voor mij gaat het meer om de persoon die naar mijn studio komt. Ik ben super nieuwsgierig om de persoon te leren kennen, om zijn verhaal te horen en om met die persoon te werken. Want iedereen die in mijn studio komt, heeft unieke dingen meegemaakt en ik ben erg enthousiast over die ervaring.
Voor mijn broers en zussen of vrienden is het nogal ongewoon wanneer zij zien of weten dat ik deze foto heb genomen. Bijvoorbeeld op foto’s waar mensen van TV op staan afgebeeld.

FIV: U zit in de schoonheidsfotografie. Zou u zeggen dat er veel concurrentie is in de sector en hoe onderscheidt u zich van uw concurrentie?

Anna: Er zijn al fotografen die zich met schoonheidsfotografie bezighouden, maar er zijn er nog veel meer die zich met bruidsfotografie of andere gebieden bezighouden. Er zijn veel banen in de industrie en er is veel vraag waaraan moet worden voldaan. Er komen er altijd een paar binnen en er gaan er een paar uit. Dus ik denk dat er voor elk wat wils is. Concurrentie is relatief voor mij op een creatief gebied. Ieder van ons, fotografen, heeft zijn eigen persoonlijkheid en stijl in het maken en bewerken van foto’s. Dat is iets wat ons fotografen duidelijk van elkaar onderscheidt.
Ik ben gespecialiseerd in natuurlijke en authentieke fotografie en bewerking in schoonheidsfotografie. Ik hou niet van deze kunstmatige porseleinen huid. Voor mij is het belangrijk dat de persoon en zijn gezicht absoluut intact blijven, dat ze niet te opvallend veranderd worden en dat de huidstructuur duidelijk zichtbaar is.

Anna Grewelding: Dit is hoe een professionele fotoshoot werkt

FIV: Er zijn veel dingen die belangrijk zijn bij een shoot en die moeten werken om het proces niet in gevaar te brengen. Een zeer belangrijke factor zijn altijd de modellen. Wat zijn belangrijke kwaliteiten die een model moet hebben om het project goed te laten verlopen? Wat zijn absolute no-go’s op de set die de productie in gevaar kunnen brengen?

Anna: Voor mij persoonlijk zijn plezier en een goede sfeer altijd belangrijk op de set, ondanks veel stress en weinig tijd. Dit is natuurlijk niet altijd het geval, maar ik denk dat het een van de dingen is die het werken veel gemakkelijker maken. Wat ik vaak merk, is dat een project meestal in gevaar komt als er geen duidelijke communicatie is. Dit kan onder meer inhouden dat duidelijk moet worden geregeld wat het doel van alle betrokkenen is of ook wie waarvoor verantwoordelijk is. Duidelijke communicatie, en wanneer iedereen weet waar hij aan werkt en waar hij verantwoordelijk voor is, neemt veel problemen weg en maakt een werkdag gemakkelijker. Een no-go voor mij op de set is als iemand me verhindert mijn werk te doen. Ik werk absoluut het liefst met modellen die super flexibel zijn en leuk zijn om mee te werken.

Je ziet maar één foto aan het eind – Dat is wat er achter zit

FIV: Wij als consumenten zien uiteindelijk alleen het eindproduct. Wat voor inspanning gaat erin zitten en hoeveel tijd gaat er in het plannen van een project zitten? Wat is voor u als fotograaf onmisbaar in uw dagelijks werk?

Anna: Elk project is anders, dus het is moeilijk om een precies tijdschema te bepalen. Elk project vergt echter veel planning vóór de opname en veel tijd met bewerken en schiften na de opname.

De shoot zelf is dus het middelste deel van een project. Ik begin meestal met een analyse van het idee. Ofwel heeft de klant precieze ideeën, ofwel kan ik me hier nog mee bemoeien.
In beide gevallen analyseer ik het idee of thema en kijk ik naar andere of soortgelijke projecten. Het is belangrijk voor mij om uit te vinden wat er zo speciaal is aan het thema en wat er allemaal bij komt kijken. Dan, natuurlijk, de planning zelf. De voorbereiding met het team, het vinden van de stemmingen en rekwisieten. Al die dingen plannen die je niet spontaan in de studio hebt. Dan, natuurlijk, komt de dag van de fotosessie. We filmen alles, vaak een hele volle dag, met veel mensen op de set. Waarom zoveel mensen op de set? Omdat ik denk dat het belangrijk is dat iedereen een taak heeft en niet voor meerdere taken tegelijk hoeft te zorgen. Ik heb dus een heleboel specialisten op de set die later samen een perfect team vormen.

Aan het eind is er het schiften van de beelden, het sorteren en bewerken. Dit is het laatste derde deel van een project en het meest ontspannende deel voor mij. Om dit alles te plannen en altijd alles in het oog te houden, is een planning app voor mij onmisbaar in mijn dagelijks werk. Het vertelt me wat de volgende is. Een goede planning bespaart gewoon enorm veel tijd en is voor mij dan ook een belangrijk en onmisbaar hulpmiddel om alles te kunnen coördineren.

De Duitse mode-metropool & internationale vergelijking

FIV: Als Duitse fotograaf, moet u al eens in Berlijn geweest zijn. Waarom denk je dat Berlijn de modehoofdstad van Duitsland is? En kunt u Berlijn vergelijken met de andere modehoofdsteden Londen, Parijs en New York?

Anna: Ik ben naar Berlijn geweest voor een paar shoots. Maar ik denk, gewoon in mijn opinie, dat leven en laten leven een grote rol speelt in Berlijn. Voor mij is Berlijn de Duitse mode-metropool. Vooral in Duitsland is er veel kritiek of gefluister als je anders bent of in je eigen stijl op straat loopt, misschien zelfs een stijl die niemand zo kent. In Berlijn heb ik altijd het gevoel dat het niet uitmaakt wat je draagt. Dat maakt het voor creatieve mensen makkelijker om gewoon naar buiten te gaan met wat hen inspireert en dat te laten zien. Het kan ook zijn dat ik het gewoon zo zie omdat ik niet elke dag in Berlijn ben en er niet woon. Maar voor mij is Berlijn niet te vergelijken met Londen, Parijs of New York. Dit zijn allemaal steden waar ik geweest ben en gewerkt heb. Ik vind het erg jammer dat Berlijn of een andere Duitse stad niet veel meer vertegenwoordigd is in de modewereld.

Fotograaf worden: Dit is hoe Anna het deed

FIV: Als u terugkijkt op uw carrière, is er dan een punt waarvan u kunt zeggen dat het de springplank was naar uw huidige positie? Zo ja, wat was dat punt?

Anna: De vraag is zeker heel aardig, maar ik denk niet dat er een directe opstap was. Voor mij hebben veel dingen geleid van het een naar het ander en hebben mij altijd voortgedragen. Het is heel belangrijk dat je veel mensen in de sector kent die tevreden zijn over je werk en je aanbevelen. Dat is hoe je vooruit blijft gaan en sneller en sneller. Voor mij was het in het begin heel belangrijk dat ik alle ervaring benutte die ik kon opdoen, nooit opgaf en veel deed om vooruit te komen.

Meer over Anna: