Balenciaga: van innovatieve avondjurken tot stijlvolle schoenen, hoodies en tassen

Balenciaga – Als je de naam van dit label hoort, denk je waarschijnlijk aan chique sneakers voor mannen en vrouwen. In feite zit er echter veel meer achter het Parijse modelabel. Of het nu gaat om modecollecties, accessoires, parfums of tassen – liefhebbers van extravagante mode komen hier aan hun trekken. Het bedrijf werd in 1917 opgericht door Cristóbal Balenciaga in de havenstad San Sébastian in Spanje, vlak bij de Franse grens. Het merk voor dames- en herenmode en lederwaren vestigde zich twintig jaar later pas echt met zijn hoofdkantoor in Parijs.

Balenciaga: Stijlvolle prête-à-porter mode en uitzonderlijke geuren

Het beroemde label werd groot gemaakt door de Spanjaard Cristobal Balenciaga. Hij revolutioneerde mode, trends en snit op zijn eigen unieke manier. Met zijn moderne benadering van het modeontwerp overtuigde hij zelfs de belangrijkste ontwerper van de Europese modewereld van die tijd – Christian Dior, die zelf wereldberoemd werd met nieuwe, ongewone silhouetten.

Lees verder om alles te weten te komen over de nieuwste modellen en trends die het label zet.

Van vissersdorp tot metropool

Het wereldberoemde Parijse bedrijf Balenciaga is eigenlijk een Spaans label. In 1917 opende de oprichter zijn eerste salon voor dure damesmode in Madrid en Barcelona. In die tijd heette het label nog “Balenciaga y Compañia”, dat al snel werd ontbonden wegens geschillen tussen de partners en in 1924 opnieuw werd opgericht onder de naam Cristóbal Balenciaga.

Bij het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog emigreerde het bedrijf naar Parijs en presenteerde het voor het eerst huidcouture mode. Geopend in 1938, is de salon op 10, Avenue George V nog steeds de bekendste Balenciaga flagship store.

In zeer korte tijd braken de in Spanje geboren ontwerper en zijn Frans-Poolse partner door door hun mode te koop aan te bieden in de toonaangevende Britse en Amerikaanse warenhuizen, zoals Saks Fifth Avenue, Harrods en Bloomingdales. (mogelijk interne links?)

Haute couture: Balenciaga als trendsetter

Luxueuze materialen, hoogwaardige afwerking en individueel op maat gemaakte modecreaties in het hoogste prijssegment: dit zijn de troeven waarmee Balenciaga mode scoorde in de jaren tussen 1940 en 1960. Als baanbrekend trendsetter creëerde Cristóbal Balenciaga innovatieve ontwerpen voor vrouwen, die ook prominente klanten als Marlene Dietrich, Greta Garbo, Ava Gardner en Ginger Rodgers overtuigden en hem niet zonder reden de rang van “Koning van de Haute Couture” opleverden.

Pompeuze japonnen en elegante bolerojasjes, geïnspireerd op de Parijse chic van die tijd, gecombineerd met flamenco-invloeden, kenmerken deze periode. Maar ook modernere stukken, zoals de zogenaamde “hemd”-jurk, vertegenwoordigen dit tijdperk.

In deze tijd werkt Balenciaga nauw samen met modeontwerper Hubert de Givenchy en presenteert zijn mode onder meer op de catwalks van New York.

Silhouetten die de tand des tijds doorstaan – Video

Ook andere bekende modeontwerpers, zoals Emanuel Unagaro of Oscar de la Renta, profiteren van de vernieuwende en creatieve ontwerpen van het label.

Kijk zelf en ontdek de unieke kunst van Cristóbal Balenciaga’s haute couture:

Aandeel: Balenciaga op de beurs?!

Beursgebeurtenissen worden ook steeds interessanter voor fashion victims, omdat veel van de grote traditionele huizen nu op de beurs te vinden zijn. Over het algemeen is de textielindustrie geen onbekende voor bankiers en analisten. Balenciaga is samen met Gucci, Bottega Venetta en Saint Laurent te vinden onder de paraplu van de Franse Kering-groep. In het segment van de luxemerken is Kering samen met LVMH de place to go op de beurs voor alle liefhebbers van luxemerken. Actuele beurskoersen zijn te vinden op diverse websites.

Nicolas Ghesquière: van tweede keus naar nummer één

Eigenlijk was Ghesquière niet bestemd voor de post van creatief directeur van het prestigieuze modehuis, maar de pogingen van het management om Helmut Lang als hoofdontwerper binnen te halen, mislukten. Uiteindelijk werd dus besloten de Fransman, die tot dan toe nogal onervaren was geweest als hoofdontwerper van een groot modehuis, een kans te geven.

Niemand bij Balenciaga zou deze beslissing hebben moeten betreuren, want Ghesquière is erin geslaagd de ontwerpen van de oude meester Balenciaga op een moderne, frisse manier te interpreteren en zo de stoffige reputatie nieuw leven in te blazen. Pas na 15 succesvolle jaren gingen het label en de ontwerper uit elkaar.

SS 2013: Ghesquière’s afscheidscollectie – Video

Zie hier de laatste collectie van de ontwerper, die al een idee geeft van de toekomst van het label, want Wang koos ook voor een eenvoudige, zeer duidelijke lijn, terwijl Ghesquière in de vorige collectie ook al erg van kleur hield.

Alexander Wang: Rechtlijnigheid met korte duur

In 2012 werd Alexander Wang hoofdontwerper en presenteerde zijn eerste collectie voor Balenciaga tijdens de Paris Fashion Week in februari 2013. Wangs tijd bij Balenciaga was echter van korte duur en hij en het label gingen uit elkaar, zodat Wang zich volledig kon concentreren op de ontwikkeling van zijn eigen label.

FW 2013: Duidelijke lijn in jurken en schoenen – Video

De ‘uitvinder’ van het model off-duty look Alexander Wang is echt geen grote fan van veel kleuren en patronen. Neutrale tinten domineren zijn creaties, maar wat de kleding zo bijzonder maakt zijn de casual streetstyle-elementen die de elegantie van de stukken doorbreken en een edgy touch toevoegen. Je hoeft niet ver te zoeken naar klinknagels, veiligheidsspelden en stras in Wang’s creaties, kijk zelf maar:

Demna Gvasalia: Streetwear voor een frisse wind

Na het vroegtijdige vertrek van Alexander Wang in 2015 nam Demna Gvasalia het roer over van het Franse label, wat de eerste collectie onder zijn leiding was voor herfst en winter 2016. De modeontwerper is de oprichter van het merk ‘Vetements’ (Frans voor ‘kleding’), dat sinds 2014 precies dat produceert: Kleren. Omdat Gvasalia dit in de mode wil zien – draagbare kleding die er voor je is in het dagelijks leven.

Het merk kreeg speciale aandacht toen hij de kleding van zijn merk presenteerde in een beroemde Parijse seksclub. De ongewone settings voor zijn mode gingen door, bijvoorbeeld in een Aziatisch restaurant. Na het tijdperk Ghesquière bracht Gvasalia duidelijk de frisse wind waar het merk op gehoopt had, want Gvasalia kwam om te blijven. Vandaag staat de Georgiër nog steeds aan het roer van het merk en hij is van plan om in de komende collecties terug te keren naar de haute couture na de uitstap naar meer alledaagse mode, die ook te zien was bij merken als Céline.

Gucci x Balenciaga: Twee reuzen verenigen? – Video

Ongeveer een jaar voordat Gvasalia creatief hoofd van Balenciaga werd, kreeg Gucci ook een nieuw leiderschap onder Alessandro Michele. Beide ontwerpers zijn erin geslaagd een frisse wind te laten waaien door de zeilen van de traditionele huizen die aan hen waren overgelaten. Niet in de laatste plaats door het succes van Balenciaga’s ‘Sock Sneakers’, die de wereld van de sneakerhoofden deden schudden en meteen uit Balenciaga’s handen werden gegrist.

Voor de najaarscollectie 2021 van het Italiaanse modelabel liet Alessandro Michele zich op ongekende wijze inspireren door de ontwerpen van Demna Gvasalia voor Balenciaga en veroorzaakte daarmee een enorme opschudding in de modewereld, want een samenwerking van dit kaliber heeft de modewereld tot nu toe niet gezien. Je kunt dit echter geen samenwerking noemen, maar in feite heeft de excentrieke Italiaan veel inspiratie gehaald uit eerdere collecties van Balenciaga en Demna Gvasalia. U kunt het resultaat hier bewonderen:

Uitzonderlijke parfums en lederwaren

Normaal vormen handtassen, parfums en kleine lederwaren vaak de ruggengraat van grote traditionele huizen. De beste voorbeelden van deze “regel” zijn merken als Dior, Chanel, Louis Vuitton en vooral Hermès. Tassenmodellen zoals de Lady Dior, de Chanel 2.55 of Boy Bag, de Louis Vuitton Speedy en Alma, en de Hermès Birkin maken een groot deel uit van de verkoop van deze merken. Parfums zoals Dior Poison of Chanel No. 5 zijn ook de kleine, minder dure opties die luxemerken bieden, zelfs aan diegenen die niet het reservegeld hebben voor een van de handtassen die vaak meer dan 1.000 euro kosten.

Het is dus des te verrassender dat Balenciaga zich niet op lederwaren en parfums concentreert zoals andere merken. Hoewel de kleine “baguette” handtasjes in de stijl van de vroege jaren 2000, vaak Y2K genoemd, de laatste jaren onder de armen van modellen en andere streetstyle-liefhebbers zijn gespot, kan Balenciaga niet bogen op een cultmodel, wat ook te wijten is aan de oorsprong van het label in avondjurken en haute couture.

Edele, bloemige geuren met dat speciale iets – Video

Het kan voor sommigen ook als een verrassing komen dat Balenciaga parfums aanbiedt. Balenciaga Paris is een frisse bloemengeur met een robuuste, licht houtachtig-geleerde noot die je omhult in een elegante sluier van geur. Deze video geeft je een beetje inzicht in de wereld van het parfum:

Prête-à-porter: late entree in T-shirts, truien en meer

Cristobal Balenciaga was een couturier extraordinaire, die zijn buitenissige ideeën vooral in avondkledij en verbluffende japonnen specialiseerde, waar vrouwen over de hele wereld naar smachtten. Pas in 1997 maakte het modehuis de overstap naar prêt-à-porter mode, die ook nu nog het grootste deel van de collecties uitmaakt. Vooral met de huidige hoofdontwerper Demna Gvasalia heeft de positie in streetwear zich meer en meer gemanifesteerd.

Hoodies, T-shirts en sneakers van Balenciaga winnen de massa en zetten het luxelabel op ieders lippen. Maar bovenal, de schoenen zijn een absolute must-have. Balenciaga zonder streetwear en streetwear zonder Balenciaga? Ondenkbaar! Het is dus des te verrassender dat de prête-à-porter-lijn van het luxemerk nog niet zo lang verkrijgbaar is. Pas in 2002 introduceerde Nicolas Ghesquière onder het label alledaagse kleding voor mannen en vrouwen.

T-shirts: Statement shirts en inspiraties van wereldgebeurtenissen

Ready-to-wear is precies waar Demna Gvasalia goed in is. De Georgiër liet zich voor zijn eigen label Vetements al inspireren door het dagelijks leven. Bij Balenciaga blijft hij op deze ideeën vertrouwen. Of het nu van politieke campagnes is of gewoon de T-shirts uit souvenirwinkels: Niets is veilig om opgenomen te worden in een nieuwe interpretatie in de collectie van het label. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de volgende modellen:

  • Sacré Cœur XL T-Shirt
  • Politieke Campagne Groot Pasvorm T-Shirt
  • Modeweek Flatground T-Shirt

Zijn Statement shirts helemaal jouw ding? Bekijk dan onze shirt shop, vol met coole t-shirt designs voor elke smaak!

Huidige schoenentrends: Balenciaga Triple S

De Balenciaga Triple S is de trend sneaker van het moment. Kijk zelf hoe u uw trendy Triple S sneakers kunt laten schitteren en ze kunt combineren met uw outfit.

Modeshow Zomer 2020

Wil je meer zien van Balenciaga? Hier vindt u een video van de zomermodeshow 2020.

Toon zaak 21

Neem zelf een kijkje en vind de absolute IT-stukken van de collectie 2021.