Céline: casual Parijse mode, tassen, parfum & accessoires

Céline – alledaagse kleding ontworpen om verfijning te krijgen. Céline staat voor hoogwaardige, eenvoudige maar zeker niet saaie mode. Om deze positie te bereiken, heeft het modehuis een aantal ups en downs doorgemaakt, die hierna zullen worden besproken. Ook worden de meest iconische ontwerpen van het merk gepresenteerd en wordt de essentie van de Céline-stijl samengevat.

Mode label Céline: Met schoenen naar succes

Het Franse label Céline, opgericht door het echtpaar Vapiana in 1945, stond letterlijk in de kinderschoenen. Want dat was precies waar Céline Vapiana zich in specialiseerde: kinderschoenen van hoge kwaliteit. Pas in de jaren zestig breidde zij het assortiment uit met lederwaren en in de jaren zeventig begon zij ook kleding te ontwerpen. Door het gebruik van hoogwaardige materialen in combinatie met tijdloze ontwerpen wist het modehuis een brede klantenkring te genereren en zo de mode in de straten van Parijs vorm te geven.

Inmiddels zijn de creaties van het label uitgegroeid tot veelzijdige klassiekers die in garderobes over de hele wereld te vinden zijn. Daarnaast bood Céline vanaf het midden van de jaren zestig ook olfactorische esthetiek in de vorm van parfums, hoewel de productie intussen werd stopgezet. Hedi Slimane heeft eind 2019 de parfumlijn van het huis nieuw leven ingeblazen.

“Draag geen jeans naar het interview, behalve misschien van Céline”.

Céline Vapiana ontworpen voor de moderne vrouw

Als drukbezette zakenvrouw zag zij in dat er behoefte was aan mode die was afgestemd op het dagelijkse leven van werkende vrouwen. Op basis hiervan ontwierp zij in 1969 haar eerste collectie damesmode, die elegantie met praktisch nut combineerde. In plaats van de jurken die toen gangbaar waren, legde zij zich toe op blouses en rokken voor een goed doordachte alledaagse look.

Céline herinterpreteerde keer op keer trends om functie en mode te combineren voor haar klantenkring. Zo nam zij de in de jaren zeventig populaire denimstof en bood deze aan in pasteltinten in plaats van het veelgebruikte denimblauw. Zo heeft het merk Céline zich een weg gebaand van de straten van Parijs naar de catwalks van de Fashion Week. Deze door Céline Vapiani geïntroduceerde geest wordt ook vandaag nog in de ontwerpen verwerkt.

Ontwerper Phoebe Philo brengt de nodige stijging

Na de overname van Céline en de uiteindelijke integratie in de LVMH-groep kon het label het succes van het tijdperk Céline by Michael Kors niet evenaren. Dit zou echter veranderen onder Phoebe Philo, die in 2008 de functie van creatief directeur overnam. Philo stopte met de productie van parfums, die in de voorgaande jaren alleen maar minder succes hadden gekend, en richtte zich meer op de meer lucratieve accessoireafdeling van het label.

Het motto “terug naar de wortels” leek te overheersen. Met succes, want Céline was weer steeds vaker te zien op de eerste rijen van modeshows en genoot een groeiende populariteit. De jaren in de achterste rijen waren voorbij en Céline heroverde haar plaats als het vlaggenschip van de Parijse chic.

Tijdens haar tijd bij Céline won ze, mede door het grote succes dat ze voor het label had, in 2010 de categorie “British Designer of the Year” van de British Fashion Awards. In 2011 ontving ze de “International Award of the CFDA Fashion Awards.

Céline Stores: Architectuur, Interieur en Showroom

Het exclusieve merk heeft winkels over de hele wereld. Hier vindt u alle manieren waarop u Céline kunt kopen en krijgt u exclusieve inzichten in de winkels. Want Céline biedt u niet alleen de mogelijkheid om online of in de winkel te winkelen, maar geeft u ook op andere manieren inzicht.

Céline’s virtuele blik op de belangrijkste locaties: architectuur en design

Voor al wie geen Céline-winkel in de buurt heeft, bestaat de mogelijkheid om naast de onlineshop ook een virtueel kijkje te nemen in de belangrijkste vestigingen van het label in de vorm van video’s.

Evolutie van het logo en stappen in de richting van street style

In de loop der tijd heeft het label Céline een aantal veranderingen ondergaan. Niet alleen de stijl van het merk is veranderd, maar ook het algemene uiterlijk. De hoogte- en dieptepunten zijn hieronder voor u samengevat.

De nieuwe look van Céline: merk en logo zonder l’accent aigu

Na de overname van het huis door Dior eigenaar Bernhard Arnault in 1987, begon Céline in 1990 ook met het ontwerpen voor de herenmode markt. Sindsdien heeft het modelabel keer op keer namen gekregen die welbekend zijn bij fashionista’s.

In 1997 nam Céline Michael Kors als hoofdontwerper in dienst, die vooral in het segment van de handtassen veel verkoopsucces boekte en met zijn ontwerpen de jonge, overwegend vrouwelijke doelgroep van het label wist aan te spreken. In die tijd creëerde Kors tassenmodellen die ook vandaag nog zeer populair zijn bij handtassenfans, hoewel ze niet meer gemakkelijk te verkrijgen zijn.

Pogingen van latere ontwerpers en creatieve directeuren om de successen van Kors op te volgen mislukten. In 2008 heeft Phoebe Philo het merk radicaal geherstructureerd, waardoor het na lange tijd weer een aanzienlijk succes kon boeken.

Nadat Philo na tien jaar haar functie bij Céline neerlegde, nam Hedi Slimane het over. Een van Slimane’s eerste officiële daden was het verwijderen van het accent aigu boven de eerste “E” van de merknaam. Een duidelijke lijn zonder veel poespas is ook wat de huidige collecties van Céline kenmerkt.

Diverse kledingontwerpen voor casual streetwear

De combinatie van blouse en rok, die in de tijd van Vapiana bijna revolutionair was, is vandaag de dag nog steeds terug te vinden in de collecties van het label. Het gevoel voor tijd van de creatieve geesten is echter zo groot, dat deze klassieke combinatie is omgetoverd tot iets uiterst moderns.

De Franse oorsprong van het label is ook op een slimme manier in de looks verwerkt. Bijvoorbeeld topjes die doen denken aan de topjes van la Marinière waar Franse vrouwen al generaties lang dol op zijn.

Modeshow & catwalk: casual, elegante “athletic couture” collecties

Als u op zoek bent naareenvoudige, rechttoe rechtaan ontwerpen, dan bent u bij Celine aan het juiste adres. Gedempte kleuren en heldere vormen kenmerken de collecties van het merk. Vaak worden stoffen als denim en leer gebruikt, die dan worden onderbroken door meer vrouwelijke, vloeiende stukken om een eenvoudige, stedelijke look te creëren die de drager ervan doet dromen in de drukke straten van grote steden te zijn.

SS18: Trenchcoats en mode met franjes, modeshow

In de lente-zomercollectie 2018 liet Philo opnieuw zien waartoe het label in staat is. Het klassieke, getailleerde silhouet met riemen en trenchcoats nieuw. De ontwerpen doen in de verte denken aan het wilde westen, waarbij de verwijzing zo geraffineerd is verpakt dat je niet aan kostuums denkt. De kenmerkende juwelen van Céline zijn ook te zien.

SS21: Slimanes sportieve, chique streetwear, modeshow

De Céline look wordt gecreëerd door een combinatie van rauwe en vrouwelijke ontwerpen. Om een figuurflatterend silhouet te creëren, worden op de catwalk wijd uitgesneden en nauwsluitende kledingstukken gecombineerd. Dit was ook te zien in de SS21-collectie van het label, die slim was geënsceneerd in een sportstadion.

Handtassen: Bagagezak, Riemtas en Co.

Zoals hierboven vermeld, heeft Céline onder de creatieve leiding van Michael Kor de modewereld veroverd met zijn handtassen. De twee populairste handtasmodellen uit die tijd waren de Boogie en de Polbout, die vandaag de dag zeer begeerd worden door verzamelaars. Wij hebben de huidige must-haves hier voor u op een rijtje gezet.

De Must-Have Bagage Tas

De Bagage Bag heeft niet voor niets een cultstatus. Het ontwerp uit het Philo-tijdperk is de populairste tas van het merk. Vooral nadat de creatieve leiding werd overgedragen aan Hedi Slimane, nam de vraag naar Philo’s ontwerpen nog meer toe. De tas is echter nog steeds verkrijgbaar in het vaste assortiment van het merk en kan dus nog steeds worden gekocht door liefhebbers van handtassen.

Het was ontworpen als een multi-talent. Enerzijds moet het de mogelijkheid bieden om het in het dagelijks leven te gebruiken. Tegelijkertijd heeft hij echter ook de pretentie voldoende ruimte te bieden in de middelgrote afmetingen voor alles wat nodig is voor een korte reis of in de handbagage.

En als u de juiste tas hebt, maar niet weet waarheen te gaan, kijk dan in onze reissectie voor wat inspiratie. We hebben ook enkele praktische tips en trucs voor u.

De Riemtas is er in vier verschillende maten

De gordeltas van Céline is eenvoudig en tijdloos en toch, of misschien juist daarom, is hij zeer populair. Model Rosie Huntington-Whiteley is ook helemaal in haar nopjes met het model en is in het dagelijks leven keer op keer te zien met de riemtas in haar hand. De tas is verkrijgbaar in de maten Pico, Nano, Micro en Mini. De sluiting is dubbel beveiligd met een ritssluiting en een extra magneetsluiting. Zoals de meeste lederwaren van Céline, is ook de Belt Bag verkrijgbaar in echt leder van hoge kwaliteit.

De spook shopper: maat vergelijking met notebook en co.

Als u graag op alles voorbereid bent in het dagelijkse leven en op zoek bent naar een ruime handtas, bent u bij Céline ook aan het juiste adres. De Phantom shopper biedt een mooi ontwerp zonder in te boeten aan functionaliteit. Met een breedte van 27 cm past in de kleine versie van het model een kleine notebook. Een schrijfblok met DIN A4-afmetingen heeft slechts beperkte ruimte of met de korte kant naar beneden. Céline heeft een andere maat. Met 54 cm biedt hij veel meer ruimte voor alles wat uw hartje begeert.

Accessoires: halskettingen, oorbellen en zonnebrillen

En niet te vergeten de juwelen die het modehuis in de voorbije collecties toonde. Het is eenvoudig en elegant en wordt gekenmerkt door geometrische vormen. Deze ongewone combinatie van eenvoudig en toch opvallend was zeer uniek in de eerste collecties, maar werd zo populair dat de interessante accessoires nu een integraal onderdeel van het merk zijn.

Persoonlijke Alfabet Ketting

Kinderen uit de jaren negentig en het begin van de jaren 2000 zullen zich zeker gepersonaliseerde halskettingen herinneren. Ze waren toen al populair en hebben onlangs een kleine opleving gekend. Céline heeft van deze omstandigheid gebruik gemaakt om halskettingen met letterhangers uit te brengen. De kettingen zijn natuurlijk verkrijgbaar met alle 26 letters en zijn perfect als cadeau. Of gewoon als een klein cadeautje voor jezelf.

Eenvoudige vormen: armbanden en creolen á la Philo

Philo hier. Philo daar. De creaties van de ontwerper zijn gewoon gelijktijdig met Céline. Een ander ontwerp uit haar tijd bij Céline is te vinden in de juwelencollectie Formes simple. De stukken in deze serie worden gekenmerkt door geometrische vormen en wat grovere ontwerpen. De ontwerpen zijn uitsluitend in goud en vormen een mooie aanvulling op veel juwelencollecties.

Zonnebril: Celine S163 zorgt voor Hepburn chic

Ook voor liefhebbers van zonnebrillen heeft het modehuis het juiste in petto: het model S163 zonnebril. Groot, donker en perfect om de sporen van gisteravond elegant te verbergen. Niemand zal zich afvragen waarom je een zonnebril draagt als hij van Céline is. Wij denken dat het een extra cocktail waard is. Maar ook zonder alcohol kan een avondje uit geslaagd zijn en je hebt toch geen excuus nodig om die zonnebril te dragen, dus hebben we een paar heerlijke, alcoholvrije drankjes voor je op een rijtje gezet.

Kostbare juwelen gemaakt van fijne materialen

Daarnaast biedt het modehuis ook juwelen van hoogwaardige materialen zoals zilver, goud, witgoud en dergelijke. Niet zelden worden deze juwelen ook gecombineerd met edelstenen. Deze wordt aangeboden in verschillende collecties.

Celine medaille: eenvoudige juwelen in geel goud

Medaille Celine omvat bijpassende halskettingen, ringen en armbanden in echt goud. Dus als je op zoek bent naar iets meer speciaals, dan is het modehuis nog steeds in de voorhoede. De ontwerpen zijn eenvoudig en ongecompliceerd, waardoor ze voor vele smaken bijzonder aantrekkelijk zijn, en bovenal kunnen ze worden gecombineerd met een breed scala aan stijlen.

Torsion juwelencollectie schittert met ingelegde diamanten

De Torsion serie is totaal verdraaid, letterlijk. Gedraaide juweelontwerpen in goud en witgoud bezet met kostbare diamanten. Deze accessoires zijn echt iets voor de bijzonder exquise smaak. Dus als u iets heel bijzonders zoekt, zult u het hier vinden.

Céline Haute Parfumerie: Parfum, Unisex Geur & Co.

Nadat Hedi Simane het voorzitterschap had overgenomen, besloten zij de parfums een tweede kans te geven in de vorm van La collection Céline Haute Parfumerie. De parfums zijn verkrijgbaar in slanke flacons en negen geuren. Het idee achter de geuren is om Slimane’s ervaringen vast te leggen in een soort geurendagboek. Neutraal-poederachtig en met titels als “Black Tie” en “Reptile”, leggen de geuren ervaringen vast.

Nachtclubbing. De geur van een doorgedanste nacht

Vrijdagavond, na een drukke week, is het weekend eindelijk aangebroken en dat betekent uitgaan. Dansen op de oorverdovende muziek die uit enorme luidsprekers schalt en de beslommeringen van het dagelijkse leven vergeten. Opgepropt tussen verschillende mensen die er allemaal zijn voor dezelfde reden: om eindelijk los te laten. Dat is waar Céline haar parfumfans aan wil herinneren. Dit doel wordt bereikt door een poederachtige basis in combinatie met rokerige en bloemige noten. De prominente geurnoten zijn:

  • Galbanum (harsachtig)
  • Witte irisboter (bloemig-crèmeachtig)
  • Patchouli (bloemig)
  • Boommos (vers groen)
  • Vanille (zachtzoet)
  • Muskus (wrang)

Die worden verondersteld je te doen denken aan sigarettenrook en dure make-up. En iedereen is het erover eens dat Céline geslaagd is. Sommigen denken misschien zelfs dat het een beetje te goed is. De geur roept bij sommige mensen herinneringen op die ze liever zouden vergeten, maar tegelijkertijd herinnert het hen ook aan de beste tijden van hun leven.

Dans Paris: Een eerbetoon aan het vaderland

De populairste geur in de parfumcollectie is er ook in geslaagd de essentie van een situatie vast te leggen. Dans Paris brengt Parijs op de huid. De geur is poederig-zoet met noten van:

  • Bergamot (citrusvrucht)
  • Korianderzaad (oosters)
  • Bay Flower Accord (pikant)
  • Muskus (wrang)
  • Vanille (zachtzoet)

Je spuit het op, sluit je ogen en staat daar, op een straat in het midden van Parijs. De lucht is helder en de omgeving gevuld met de geluiden van de stad. Een bus vol toeristen die van attractie naar attractie gaan. Goed geklede mensen haasten zich voorbij. De bakker op de hoek van de straat bakt verse croissants, boterzoet en onweerstaanbaar. De elegante charme van Parijs gebotteld in de kenmerkende fles van de collectie.