TikTok: sterren, reclame en volgers – geschiedenis van de app

TikTok – deze app is populairder dan ooit en kan bekende socialemediagiganten als Instagram, Snapchat en Facebook nog lang overtreffen. Charlie D’Amelio, Khabane Lame, Bella Poarch of Falco Punch, de app heeft hele generaties van beïnvloeders voortgebracht. Veel sterren zoals Will Smith, Kylie Jenner en Dwayne “The Rock” Johnson hebben het platform ook voor zichzelf ontdekt. Hier kunt u te weten komen wat er achter het fenomeen uit Oost-Azië zit, hoe het succesvol werd, wie het gebruikt en hoe ook u het unieke algoritme kunt gebruiken voor uw succes.

In één oogopslag: Geschiedenis van TikTok

Voor iedereen die vandaag voor het eerst van TikTok heeft gehoord: TikTok is een app die al sinds 2014 bestaat. Tot 2018 heette de app nog Musical.ly, dus misschien heb je er wel eens van gehoord. Intussen gebruiken miljarden mensen de app. Het doel van de app is om een gemeenschap van volgers op te bouwen door korte video’s te produceren, vergelijkbaar met elke andere social media-app. Er zijn aparte functies in de app voor de productie van deze video’s. TikTok regelt via een indrukwekkend algoritme wie de video’s wanneer en waar te zien krijgt, en die invloed gaat nu zo ver dat hele trends in gang worden gezet. Je vindt een verzameling van TikTok trends hier.

Hier vindt u de app in uw app store en de online versie:

TikTok is waarschijnlijk een van de meest waardevolle start-ups in de wereld. Reuters maakte bekend dat de geschatte inkomsten van de Chinese app voor 2020 één miljard US dollar bedragen. Dit is de aankoopprijs waarvoor het moederbedrijf Bytedance ooit een van de apps overnam waaruit TikTok is ontstaan.

Start Musical.ly: Video’s en Likes

Aanvankelijk was de korte video-app bekend onder de naam Musical.ly. Musical.ly was eigenlijk bedoeld als app voor educatieve en uitlegvideo’s, maar mede-oprichter Alex Zhu verklaarde het al voor de lancering tot een mislukking. Volgens hem zou het nooit gelukt zijn. Dus werd het idee herwerkt en ontwikkeld tot een sociale app met de functie om eigen video’s te maken, te delen en te beoordelen via een “vind ik leuk”-systeem.

Een geregistreerde gebruiker kan één Like per video geven en helpt zo video’s om meer bereik te krijgen. Meer likes beloven ook meer succes bij andere gebruikers, en daarom worden deze video’s bij voorkeur weergegeven. Likes zijn de absolute valuta op TikTok. Wat de app slim maakt, is dat ze alle views bij elkaar tellen, wat betekent dat zelfs kleine gebruikers meteen duizenden of tienduizenden views krijgen. Natuurlijk voel je je hierdoor snel geaccepteerd en “succesvol”.

  • De eigenlijke reden voor TikTok: Video’s leren
  • Likes zijn de valuta van TikTok en zeer belangrijk

Recept voor succes: interactief zingen

Een ander deel van het huidige succes van Musical.ly is te danken aan het feit dat Musical.ly al vroeg zijn logo in de video’s opnam, en wel op zo’n manier dat het op andere platforms, zoals Instagram, niet kon worden afgesneden. Dus als je je video op Instagram deelt, kunnen al je volgers daar de merknaam zien van wat toen Musical.ly was. Misschien zijn sommigen geïnteresseerd en downloaden ze de app ook. Dit mechanisme veroorzaakte dus een wijdverspreide verspreiding van de merknaam en een explosie van downloads.

Kort daarna werd de app nummer één in de iTunes App Store. Op deze levendige populariteit werd gereageerd met updates van het interactiegedeelte van het sociale netwerk. Er zijn commentaar- en vraag- en antwoordfuncties voor het stellen van vragen geïntroduceerd en Duet-functies voor commentaar en video’s van andere makers zijn uitgebreid.

Duets beschrijft het vereenvoudigde proces van het opnieuw knippen van de video en het toevoegen van uw eigen clips zonder dat u de originele video hoeft te downloaden. De maker is zelfs gelinkt en het kan helpen uw gemeenschap op te bouwen. Voor meer hulp bij het opbouwen van je community, kun je hier een voorbeeld zien van een TikTok marketing bureau.

  • Succes: logo’s zichtbaar in de video’s
  • Musical.ly wordt nummer één in de App Store
  • Nieuwe functies: V&A, commentaar en duetten
  • Interacties bouwen uw gemeenschap

De clou: muziekindustrie overtuigd

Het platform werd bekender met Lipsync-video’s, waarin de lippen synchroon met de tekst van de muziek worden bewogen. Daarnaast zijn de verschillende effecten en filters voor videobewerking ook erg populair. Met de focus op muziek werden ook de virale TikTok-dansjes populair.

Daartoe sloot het bedrijf verschillende deals met grotere labels in de muziekindustrie, vooral in Amerika. Vooral met de groeiende bekendheid van de app zijn ook zeer bekende muzikanten Musical.ly en het gebruiksgemak van de app gaan gebruiken voor hun campagnes. Het mooie van deze aanbiedingen is dat iedereen de aangeboden liedjes kan gebruiken zonder zich zorgen te hoeven maken over auteursrechten.

Daarom worden muzieknummers, als ze op dat moment populair zijn, voor talloze video’s gebruikt en kunnen ze meerdere keren op de feeds van de gebruikers terechtkomen. Het hoge trendpotentieel en het herkenningskarakter van het voortdurend luisteren naar bepaalde nummers leidt ook vandaag nog tot de hele doorbraak voor sommige muzikanten.

  • Lipsyncing: het imiteren van de tekst met de lippen bracht succes
  • Duizenden liedjes en je kunt ze makkelijk gebruiken
  • Absolute Trend Liedjes

Van Musical.ly naar Douyin

In november 2017 werd Musical.ly verkocht aan het Chinese technologiebedrijf Bytedance. Minder dan een jaar later fuseerde Bytedance Musical.ly met zijn in-house app TikTok. Tot dan toe was TikTok ook succesvol in China onder de naam Douyin, en het internationale en vooral Amerikaanse succes van Musical.ly werd gezien als een kans om daar op de markt te komen. Alle Musical.ly-accounts werden vervolgens overgezet onder de naam TikTok. Sinds uiterlijk 2019 zijn talloze influencers op de hype ingesprongen en kent de app een snel groeiend succes.

  • Uitgave Musical.ly: 2014
  • Naamsverandering Musical.ly in TikTok: 2018

Als je geïnteresseerd bent in de meest besproken TikToks de laatste tijd, kun je deze video bekijken.

TikTok: Hoe de app werkt

Naast het creatieve aspect van het maken en uploaden van video’s met vrij weinig inspanning, spelen ook sociale interacties een rol. Sociale groepen en rolmodellen kunnen nu ook speciaal op TikTok worden gevormd.

Uitdagingen: iedereen kan meedoen

Het basisprincipe van TikTok is heel eenvoudig. Neem video’s op, voeg virale muziek toe, die zelfs direct wordt voorgesteld, en upload het. Misschien een paar relevante tags en een trendy idee gecombineerd met een beetje humor en het algoritme spuugt het uit op de Voor U pagina’s van andere gebruikers. De Voor jou-pagina werkt op dezelfde manier als de sectie Verkennen op Instagram. Naast de accounts die je volgt, laat het je ook inhoud zien die het algoritme voor je kiest.

Sterke concurrentiedruk

Omdat TikTok zo populair is, hebben concurrenten ook naar soortgelijke principes en functies gekeken. Instagram en YouTube hebben hun Reel-functie toegevoegd, die erg lijkt op TikTok. Daar worden korte video’s afgespeeld op een pagina op de Instagram app en scrollen brengt je naar de volgende video. Content van TikTok komt via de downloadfunctie vaak in diezelfde spoelen terecht, en het zichtbaar geplaatste logo zorgt, in navolging van Musical.ly, voor meer bereik van de app.

Succes als gemeenschap: Uitdagingen

Het gevoel mee te kunnen werken aan het succes van de app wordt als zeer prettig ervaren. Een manier om nieuwe trends te zetten is via de TikTok uitdagingen. Daar wordt een dans of een activiteit getoond op een muziekstuk. Deze hebben vaak een grote kans om het thema op de app te halen, want als veel mensen meedoen, polariseert het thema, maar ook video’s gekoppeld aan virale thema’s hebben vaak een groter bereik. Daarnaast zijn veel uitdagingen ook gewoon superleuk!

Reclame: nieuwe mogelijkheden

Naast de reclame in de video’s van de makers van de inhoud, zijn er weinig advertenties. In tegenstelling tot YouTube zijn er geen reclameclips die je voor elke video kunt overslaan. Er wordt hooguit een korte advertentie getoond wanneer je de app opent.

Voor adverteerders worden de mogelijkheden momenteel uitgebreid en herzien. Daarom is aanwezigheid van een bedrijf op TikTok langzaam maar zeker zinvol om de groeiende doelgroep te bereiken. Dan kunt u ook eerst profiteren van de geplande functies.

Sterren: Will Smith, Jason Derulo & Co.

Deze sterren hebben TikTok voor zichzelf ontdekt. Acteur Will Smith heeft nu meer dan 58,5 miljoen volgers. Maar ook andere sterren zoals rapper Jason Derulo, acteur Dwayne “The Rock” Johnson, actrice Jojo Siwa en model Kylie Jenner delen content op het videoplatform.

Gebruikscijfers: Snelle groei

Vandaag wordt de waarde van de app geschat op 50 miljard US dollar. De 689 maandelijkse gebruikers internationaal en de 100 miljoen in de VS dragen daartoe bij. In Europa zijn er momenteel ook 100 miljoen, waarvan bijna 11 miljoen in Duitsland met een groeipercentage van 79,7%.

Aantal downloads van TikTok

Het record voor TikTok downloads wereldwijd was in het begin van de jaren 2020, maar sindsdien heeft de app stand gehouden boven de 6,5 miljoen downloads per dag.

Statistik: Anzahl der Downloads von TikTok über den Apple App Store weltweit von Januar 2017 bis August 2021 (in Millionen) | Statista

Meer statistieken vindt u op Statista

In Duitsland waren de meeste downloads al halverwege 2018 tot begin 2019. Maar ook hier houdt de app zich dapper staande boven de 250 duizend downloads per maand.

Statistik: Anzahl der Downloads von TikTok über den Google Play Store in Deutschland von Januar 2017 bis Mai 2021 (in 1.000) | Statista

Veel gebruikers: tieners en kinderen

In de VS zijn de meeste gebruikers tussen 10-19 jaar oud, namelijk 32,5%. Het Amerikaanse mediabedrijf Bloomberg heeft bekendgemaakt dat 24% van de gebruikers in Duitsland niet meerderjarig is. Wat het algemene gebruik betreft, stelt bedrijvenblog Future Biz dat 69% van de gebruikers tussen 16 en 24 jaar oud is. Het is dan ook duidelijk dat de meeste gebruikers jongeren zijn. De zogenaamde Generatie Z, die nog maar in beperkte mate stevig in het leven staat.

Reclamemaatregelen zijn dus alleen individueel gericht op zakgeldbedragen, maar er zal een doelgroep komen voor meer omvattende reclamemaatregelen. De huidige gebruikers worden ook ouder. Een goed voorbeeld hiervan is Instagram, waarvan de doelgroep inmiddels wat ouder is en daarom ook geschikt is voor verregaande reclamemaatregelen, aangezien Instagram-gebruikers over meer financiële draagkracht beschikken.

Met deze vooruitzichten is het echter geen slecht idee om nu een advertentieplatform op TikTok op te bouwen om er in de toekomst gebruik van te kunnen maken. Vooral omdat de reclamefuncties op de app nu ook voortdurend worden geoptimaliseerd.

Grootste kanalen: Hier zijn de gebruikers

Sommige mensen hebben al een indrukwekkend bereik met TikTok. De Amerikaanse danser Charlie D’Amelio heeft momenteel de meeste volgers. Deze wordt gevolgd door de Italiaanse TikToker Khabane Lame.

Statistik: Ranking der beliebtesten TikTok-Accounts nach Anzahl der Follower weltweit im Juli 2021 (in Millionen) | Statista

Meer statistieken vindt u op Statista.

We stellen je hier voor aan de grootste internationale TikTokers.

De app is nu ook erg populair in Duitsland. De videokunstenaar Younes Zarou heeft de meeste volgers. Als je ook geïnteresseerd bent in de trends en TikTok sterren in Duitsland, kun je ze hier vinden.

Falco Punch, een andere Duitse TikToker, is hard aan het werk om hem in te halen. Om de sympathieke jongeman beter te leren kennen, kunt u dit interview lezen.

Gegevensverzameling en algoritme

algoritme toont specifiek video’s op basis van de selectie van persoonlijke gegevens, en dit creëert een luchtbel. In deze luchtbel is het mogelijk om te communiceren met andere gebruikers met dezelfde interesses. Veel mensen vinden dit aantrekkelijk omdat je altijd te zien krijgt wat je wilt.

Concept: AI leert je kennen

Bytedance, de eigenaar, wordt beschouwd als een van de toonaangevende bedrijven op het gebied van kunstmatige intelligentie – of kortweg AI – dankzij zijn baanbrekende algoritme. Een AI leest gegevens machinaal en kan ze autonoom evalueren en met elkaar in verband brengen. Het algoritme van TikTok bevat zo’n AI, die ervoor zorgt dat op basis van wat je bekijkt en leuk vindt, soortgelijke video’s ook weer op je ForYou-pagina terechtkomen. Op deze manier krijgt u eindeloze inhoud die precies aan uw voorkeuren voldoet.

De gegevens die het algoritme voeden zijn de locatie bij benadering, het type apparaat, het soort gedrag, wanneer iets wordt gedeeld, eventuele opmerkingen en de tijd die je aan een video besteedt. Dit wordt vervolgens gekoppeld aan uw TikTok-account en geanalyseerd met die verbinding. Er wordt een interesseprofiel aangemaakt. Hierdoor kan het algoritme zich steeds aanpassen aan de gebruiker. Er wordt ook gespeculeerd dat TikTok ook gegevens verzamelt van accounts met gekoppelde e-mailadressen of andere apps op hetzelfde apparaat.

Censuur op TikTok en Shadowbans

Concern, juist met die persoonlijke profilering vindt er censuur plaats voor mensen met bepaalde politieke opvattingen en kenmerken. Volgens de Süddeutsche Zeitung gebeurt dit vanuit TikTok om bepaalde bevolkingsgroepen te beschermen tegen online pesten. Sommige gebruikers hebben echter het gevoel dat hun mening wordt onderdrukt en dat hun bestaan wordt gediscrimineerd. Op het platform zelf wordt steeds vaker geklaagd over zogeheten “shadowbanning”, de video’s worden door het algoritme minder verspreid dan andere met dezelfde of soortgelijke inhoud.

Trump verbood bijna TikTok

Bovendien zou het bedrijf Bytedance ermee hebben ingestemd samen te werken met de Chinese regering. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel inzicht de strenge regeringspartij CCP heeft in de gegevens van de gebruikers. Sommigen vrezen dat China een bewakingsstaat zou kunnen vestigen die George Orwell’s fictieve “Big Brother” armzalig zou doen lijken.

AI-technologieën zouden kunnen worden gebruikt om bepaalde groepen mensen en politieke meningen te identificeren en het zwijgen op te leggen. Veel westerse landen, en vooral de VS, zijn bezorgd over de veiligheid van de gegevens. In de VS werd de app vanwege deze vrees zelfs bedreigd met een verbod in 2020. In een officiële verklaring van het bedrijf aan de Tagesschau zegt het echter dat het zich door geen enkele regering laat beïnvloeden.