Modeshow planning en tips: Interview met Stephan M. Czaja

Stephan Czaja is een van de aanstormende talenten op het gebied van de creatieve kunsten. Met zijn bedrijven, zijn boeken, zijn optredens als spreker, heeft hij zich snel een plaats verworven in de mode-industrie. Zo snel zelfs, dat hij de laatste show van de Berlijnse modeweek van dit jaar heeft helpen organiseren. Als projectplanner voor modellen, ontwerpers en castings maar ook creatieve kunsten voor de modeshow. Stephan Czaja is het brein achter agentschappen als CM Models, Social Media One en Model Agency One. Hij is pas 32 jaar oud en presenteert nu zijn eerste grote internationale show. Met 400 genodigden, 27 modellen, 3 ontwerpers, 1000 mensen op de aftershow party van ons magazine. Het grote hoogtepunt was natuurlijk de locatie, Haubentaucher Berlin. In de beach club werd een extra landingsbaan gebouwd op het zwembad, 16 meter catwalk over het water.

We ontmoetten hem de dag na de modeshow in het hotel om de beste tips & inzichten te krijgen voor de eerste modeshow! Hoe bereikt u de juiste mensen, zoals beïnvloeders, kopers en pers?

De eerste modeshow & hoogtepunten

FIV: Wanneer heb je je eerste modeshow georganiseerd?

Ik deed mijn eerste modeshow relatief vroeg, direct een jaar na de oprichting van CM Models in 2015. Het was toen een showroom-evenement met 150 genodigden, klanten, vrienden, vertegenwoordigers van de media. We deden de show niet voor een klant, maar om de eerste verjaardag van ons agentschap te vieren. De locatie was werkelijk fantastisch, pal naast een park, op 2 verdiepingen, overgoten met licht, met een DJ, runway, zomermode en natuurlijk voldoende catering. Dat gaf me absoluut de smaak te pakken en sindsdien ben ik dol op het organiseren van modeshows. Ook al wordt het ‘s avonds altijd hectisch en stressvol, vooral met meer dan 300 gasten, meer dan 20 modellen, ik hou van het werk.

FIV: Je shows staan er ook om bekend dat er veel influencers op de eerste rij zitten. Heb je je bedrijf vanaf het begin opgezet om modellen, modeshowbureau en influencers onder één dak te hebben?

De twee zijn van elkaar afhankelijk. Omdat we werken met zeer jonge mensen als het gaat om modellenwerk, komen we automatisch in contact met velen die aanwezig zijn op YouTube of Instagram. Soms zijn onze modellen beide, dus het maakt ons nog gelukkiger als we ze bij onze shows hebben. En als er dan een paar vrienden mee willen, zijn we natuurlijk nog blijer. Juist daarom zijn we pas een jaar later met onze social media afdeling begonnen. Het was een geweldige tijd, we konden geweldige mensen begeleiden zoals Jeremy Fragrance, die zichzelf heeft opgebouwd tot ‘s werelds grootste parfum Youtuber, of Fabian Arnold, die op dat moment nog de Sports Influencer Young Talent Award in ontvangst mocht nemen van Pamela Reif en Angelique Kerber, tijdens onze eerste Influencer Award. Toen met 30.000 fans, nu met een half miljoen Instagram volgers en woonachtig in Los Angeles.

De nauwe band met YouTube en de Instagram-wereld is heel toevallig ontstaan en wij zijn heel blij als jonge mensen zoveel van zichzelf maken en hun talent gebruiken! Bij modeshows of de Fashion Week komen mensen van over de hele wereld samen. De ene was net in Los Angeles, de andere in Londen en natuurlijk was ik druk bezig op kantoor!

Rafael Poschmann / East News Fashion Week Berlin Runway Show B.A.R.E.

Tips voor ontwerpers?

FIV: Met “The Model Book” schreef u een van de meest succesvolle boeken voor modellen, dat nu zelfs in het Engels wordt uitgegeven. U hebt veel met de mode-industrie te maken gehad, niet alleen praktisch maar ook theoretisch met uw boek. Je hebt er veel over nagedacht, wat is jouw grote tip voor jonge ontwerpers?

Voordat we het over modeshows gaan hebben, heb je een hele goede vraag gesteld, want hoe dan ook, het draait allemaal om doorzettingsvermogen!

Wist u dat 9 van de 10 bedrijven in de eerste vijf jaar failliet gaan? Daar moet je je bewust van zijn als ondernemer, maar ook als modeontwerper. Een gouden regel is altijd vol te houden, elke ondernemer, elke modeontwerper heeft in het begin twijfels of financiële moeilijkheden, maar dat is heel normaal. Maar hoe langer je er bent, hoe beter je contacten zullen zijn en hoe beter je genetwerkt bent, hoe meer omzet je zult maken. Daarom is het zo belangrijk om aan de bal te blijven. Niet voor een half jaar of een jaar, maar voor drie jaar, vier jaar, vijf jaar. Op een gegeven moment, zullen een heleboel dingen vanzelf gaan!

Een tweede belangrijk punt dat ik hier wil toevoegen is een belangrijke zin van een van de grootste ondernemers ooit, de heer Henry Ford. De auto-ondernemer veranderde in die tijd de wereld met zijn productiemethoden aan de lopende band. Hij bedacht de uitdrukking, voor elke dollar die je in je product investeert, moet je een andere klaar hebben staan om het populair te maken. Als jonge ontwerper moet je dus weten dat je niet op je creatie en je collectie kunt blijven zitten, maar dat je minstens evenveel tijd moet investeren in het bekendmaken van je collectie. Of het nu gaat om evenementen, social media marketing of gerichte plaatsing bij inkopers en groothandelaren.

Rafael Poschmann / East News Fashion Week Berlin Runway Show B.A.R.E.

Organiseren en plannen van een modeshow – Top ToDos

FIV: Wat zijn de drie belangrijkste punten bij het zelf plannen van je eerste modeshow?

Plaats evenement

Een goede locatie voor de modeshow is zeer belangrijk en essentieel. Dit moet in een zeer vroeg stadium worden bevestigd, omdat er veel van afhangt. Of het nu gaat om het aantal gasten, de mogelijkheden van de zalen voor bewegen, make-up en styling, maar ook de hele logistiek voor en na de show.

Wat de locatie betreft, moeten ontwerpers er altijd voor zorgen dat er voldoende kamers beschikbaar zijn, op de juiste plaats. Immers, de modellen mogen niet half gekleed gezien worden. Er moet dus een ruimte zijn voor de catwalk, de catwalk moet minstens 10 meter lang zijn. Voor de catwalk moet een podium zijn of tenminste een gordijn. Daarachter moet er ruimte zijn voor kledingrekken, modellen, passen, make-up, planning enzovoort.

Outfits en collectie

Als ontwerper moet je natuurlijk zelf je collectie samenstellen. Er zijn echter vaak kleine dingen waar geen rekening mee wordt gehouden, vooral door jonge ontwerpers. Het zijn niet eens details, maar dingen zoals schoenen. Zijn er genoeg schoenen aan het eind of zijn er überhaupt schoenen? Zijn er genoeg broeken voor de modellen? Heeft u de juiste kledingmaten en schoenmaten? Al deze vragen moeten van tevoren worden beantwoord, want op de dag van de modeshow kost het veel personeel en kapitaal als er nog dingen moeten worden aangeschaft. Voor shows met 25 modellen is de logistieke inspanning om 25 paar schoenen te krijgen die perfect passen, uiterst kostbaar. Daarom moeten alle collectiestukken en outfits op voorhand worden afgestemd op de maten van de modellen.

In de mode-industrie vragen veel mensen zich af waarom alle modellen er hetzelfde uitzien. Dit is precies de reden: hoe meer verschillende de modellen zijn, hoe meer onderdelen afzonderlijk moeten worden gemaakt. Hoe homogener de modellen van de modelcasting zijn, hoe gemakkelijker het voor de ontwerper is.

Modellen en selectie

Om de zojuist genoemde redenen is het daarom zo belangrijk om al in een vroeg stadium modellen te organiseren. Hetzij via de eigen vriendenkring, voor jonge ontwerpers, hetzij via agentschappen voor ontwerpers die reeds een aanzienlijke omzet behalen.

FIV: Naast de grote punten zijn er zeker ook details om over na te denken, zeker als je voor het eerst een modeshow organiseert. Kun je iets uit je praktijk bedenken waar in de planning vaak geen rekening mee wordt gehouden?

Personeelsplanning en aanpassingshulpmiddelen

Het eerste punt dat in verband met uw vraag in me opkomt, is personeelsplanning. Personeel wordt zelden gepland in de mate waarin het nodig is. Het gaat niet alleen om mensen die helpen bij de toelating of bij de verdeling van de zitplaatsen, maar natuurlijk ook om passende hulp, d.w.z. mensen die helpen bij het omkleden. Hoe beter het personeel georganiseerd is, van de ingang tot de verdeling van de zitplaatsen tot het wisselen van de modellen, hoe vlotter de dag of avond zal verlopen. Het personeel moet daarom ook een even nauwkeurige briefing krijgen over de taken die het op de dag van de modeshow heeft.

Outfits & Accessoires: Volledigheid en Lijst

We hebben het net gehad over schoenen en broeken, die natuurlijk moeten passen en ook van tevoren moeten worden geregeld. Natuurlijk gaan we nog meer in detail als het gaat om accessoires, van zonnebrillen tot handtassen. Het gaat er niet alleen om de juiste accessoires te hebben, maar ook merken die uw merk ondersteunen. Als je bijvoorbeeld een Prada, Hermès of Dior handtas bij je hebt, verhoogt dat automatisch de waarde van je merk door de overdracht van het imago.

Make-up en haar

Is een vriendin die make-up en haar doet genoeg? Nee! Voor een modeshow heb je veel visagisten nodig om ervoor te zorgen dat de stijl van je modellen perfect is. Dienovereenkomstig moeten ook het haar en de make-up worden gepland en georganiseerd. Niet alleen het personeel, maar ook de verlichting, make-upspiegels, apparatuur, tafels en natuurlijk kleine dingen zoals stopcontacten voor haartangen.

Fotograaf: Foto- en videomateriaal

Een eigen modeshowfotograaf is ook superbelangrijk. De modeshow is er immers om uw nieuwe collecties aan een zo groot mogelijk publiek voor te stellen. Opdat u niet de enige bent met beeld- en videomateriaal van de modeshow, moet u vooraf een fotograaf of videograaf in de arm nemen die het hele evenement vastlegt. Van de voorbereidingen in het backstage gedeelte tot de gasten en de outfits die ze dragen. Natuurlijk, ook de grote modeshow aan het eind en elke outfit op de catwalk. De nabespreking moet natuurlijk ook vastgelegd worden! Zoals ik al zei, gebruik je de foto’s niet alleen voor jezelf, maar stuur je ze de dag erna ook naar de pers en mediavertegenwoordigers. Dit verhoogt de kans dat u in de media wordt gepubliceerd. Hoe vaker uw modemerk wordt gezien, hoe meer u in de hoofden van de mensen aanwezig bent.

Gastenlijst Contact en Plaatsing

Hoe belangrijker de gastenlijst is, hoe meer werk het met zich meebrengt. Vooral als het je lukt om grote bloggers, inkopers, CEO’s of zelfs mediavertegenwoordigers op je modeshow te krijgen, zul je vele dagen aan de lijst moeten werken. Want op de dag van de modeshow, mogen er geen fouten gemaakt worden. Elke zitplaats moet zorgvuldig worden gepland en georganiseerd. Niet alleen moet elke belangrijke persoon een zitplaats hebben, u moet ook beslissen over de volgorde en de verdeling van de zitplaatsen. Wie zit er op de eerste rij, wie zit er in het midden, wie zit er aan het begin en aan het eind? Daarom moet u vroeg beginnen met uw gastenlijst, vooral als uw contacten al goed zijn.

Rafael Poschmann / East News Fashion Week Berlin Runway Show B.A.R.E.

Gastenlijst: Invloedrijke personen, kopers en pers

FIV: Dat klopt, met je eigen modeshow kun je als modeontwerper veel mensen bereiken. Misschien blijven we even bij het onderwerp. Hoe bereik je influencers? Wat is de beste manier om contact met ze op te nemen, zodat ze daadwerkelijk naar je show komen?

Twee concrete tips zijn: wees kort met je sollicitatiebrief, wees beknopt en interessant en vraag het ze gewoon rechtstreeks via Instagram of via e-mail als ze alleen op YouTube staan. Een directe, vriendelijke en aardige aanpak is meestal de meest doeltreffende manier om mensen ervan te overtuigen naar uw evenement te komen. Het belangrijkste is om het heel kort te houden. Ja, natuurlijk. Yoga krijgt elke dag veel vragen. Dus leg niet te veel uit waarom en hoe. Zeg gewoon, dit is mijn show, ik zou heel blij zijn als je er was, hier zijn de belangrijkste data voor het evenement. Dan schrijf je gewoon de datum, de aanvangstijd en natuurlijk de informatie dat je hem of haar op de gastenlijst wilt zetten met een begeleider.

Hier is een kleine extra tip: je kunt natuurlijk ook contact opnemen met influencerbureaus en social media een en vragen of artiesten en bloggers langs willen komen. Ik zou eerder de persoonlijke aanpak aanraden, omdat je op die manier ook als modeontwerper een langdurige, persoonlijke relatie kunt opbouwen. Het moet immers niet bij één modeshow blijven, maar idealiter zou u uw mode voor elk nieuw seizoen moeten presenteren!

FIV: Wat kan u jonge modeontwerpers aanraden om belangrijke aankopers of eigenaars van boetieks of zelfs modeketens te bereiken?

Als u nog geen naam hebt, zal het moeilijk zijn om bekende kopers of beslissingen naar uw eigen evenement te krijgen. Toch loont het de moeite om hen te benaderen, want hoe meer deuren je als jonge ondernemer aanklopt, hoe meer kansen je krijgt. Het oude principe van 90% werk, 10% talent is hier van toepassing. Als u tijd investeert om belangrijke mensen, bv. van grote onlineshops, naar uw evenement te halen die potentiële klanten zouden kunnen worden, dan zal het lonen als u erin slaagt er één of twee per show te overtuigen.

Mijn aanbeveling is eerder om de tijd te gebruiken om multipliers naar je evenement te krijgen. Hoe groter uw eigen gemeenschap wordt, hoe interessanter uw merk of uw naam wordt voor kopers.

FIV: Hoe kunnen jonge ontwerpers de pers en de media overtuigen van hun verdiensten?

Pers is het grootste knelpunt. Net als grote influencers met meer dan een miljoen volgers, zijn mediavertegenwoordigers moeilijk te bereiken zonder een heel goed netwerk. Grote modebladen naar je evenement krijgen zonder een heel goed netwerk is onmogelijk. Daarom moet je je werk niet richten op de top tien media, het maakt niet uit of het print magazine, TV of social media is, gebruik lokale media, zij zijn ook elke dag op zoek naar goede content voor online en print. En via de plaatselijke pers kunt u ook de plaatselijke boetieks bereiken, potentiële klanten voor uw modelabel.

Daarom moet je je energie niet alleen richten op grote mediahuizen, soms is dat zelfs zonde, denk ook eens aan kleinere media, die brengen je ook bereik. Van de regionale krant tot de modeblog.

Modellen en afgietsels

FIV: Eerst de vraag, hoeveel kost een model eigenlijk voor een modeshow?

De kosten van een model kunnen niet precies worden becijferd, afhankelijk van de vraag of het om een startend modelabel gaat of om een gevestigd internationaal merk. De prijs ligt echter minstens in de drie-cijferige range. De investering loont, en dat is de reden waarom alle gevestigde ontwerpers ook gebruik maken van modellenbureaus. Hier gaat het om uniforme maten, professionele uitvoering, maar ook om op tijd komen en gegarandeerde vervanging in geval van storing. Vele voordelen die modeontwerpers weten te waarderen, zodat hun eigen show niet in het gedrang komt en alle stukken van de collectie perfect worden gepresenteerd.

FIV: Wat zou je aanraden, vrienden of echte modellen van een agentschap?

Voor jonge ontwerpers is het natuurlijk absoluut de moeite waard om uit hun eigen netwerk van contacten te putten. Zoals zojuist beschreven, wordt het met het toenemende professionalisme echter steeds belangrijker om de show niet in gevaar te brengen. Als drie van de tien geplande modellen afhaken, sta je als modeontwerper voor het eerst voor de vraag: “Was het beter geweest als ik bij een modellenbureau had geboekt? Het volgende aspect is het professionalisme van de loop en de ervaring. Als je ooit hebt gelopen voor merken als Dolce & Gabbana of Burberry, en natuurlijk voor Duitse topontwerpers als Dorothee Schumacher of Guido Maria Kretschmer, weet je hoe je mode moet presenteren. Het derde aspect is uniformiteit. Hoe uniformer de modellen zijn, hoe beter de modeshow kan worden gepland, hoe uniformer de collectiestukken en hoe uniformer de look. Hoe uniformer de look, hoe minder afleiding van de mode.

FIV: Hoe kun je een casting promoten, zodat veel modellen naar de open casting voor de modeshow komen?

Er zijn verschillende opties hier.

Als u toevallig iets weet over social media-marketing, zou ik u een advertentie of een advertentiepost aanraden. Een eenvoudige post of video op Instagram, gepromoot door een advertentie met 100 € en alleen voor je eigen stad, bijv. Berlijn of Hamburg. Bovendien stelt u de leeftijd in, b.v. 15 tot 25 jaar, en u hebt een geweldige advertentie die precies de juiste mensen in de stad bereikt, met de juiste leeftijd. Hoe dit werkt, kunt u trouwens lezen in mijn nieuwe boek, “Het Sociale Boek”.

Als je niet weet hoe je dit moet doen, raad ik je aan kleine flyers in boetieks te leggen. Eigenaars van boetieks zijn vaak graag bereid te helpen en op deze manier bereikt u een publiek dat geïnteresseerd is in mode en over het algemeen jonger is. Dus in theorie heb je niets anders nodig dan een kopieermachine en een glimlach. En vergeet natuurlijk je Instagram-account niet! Zelfs als je maar 1000 volgers hebt, gebruik ze! Omdat ze vrienden hebben en vrienden van vrienden ook. Maak dus elke dag kleine verhaaltjes en ook de een of andere post in de aanloop naar de casting met een concrete oproep om mee te doen!

FIV: Hartelijk dank voor het interview Stephan!