Swarovski: De juwelenfabrikant in haute couture – Prada, Chanel, McQueen

125 jaar – zo lang laat de wereldberoemde juwelenfabrikant de ogen van zijn klanten al schitteren. Het familiebedrijf staat voor juwelen tegen betaalbare prijzen. Ondanks de lage prijzen is kwaliteit voor de oprichter Daniel Swarovski de maatstaf van alle dingen geweest. Edel en toch niet duur – zo heeft Swarovski een plaats voor zichzelf gecreëerd in de harten van vele juwelenliefhebbers.

Stichting, doelgroep en doorbraak: van industriële toeleverancier tot bekend merkbedrijf

Het bedrijf werd in 1895 opgericht door Daniel Swarovski uit Bohemen. Vandaag is het al aan zijn 5de generatie toe. Het begon allemaal met een uitvinding: een slijpmachine, vervaardigd in 1892, was de eerste steen voor het internationaal vermaarde bedrijf. Als zoon van een glasfabrikant was hij altijd al gefascineerd door de schittering van kristallen en de breking van licht. Geïnspireerd door een elektrische tentoonstelling in Wenen, vond hij een machine uit die sneller dan met de hand kristallen juwelenstenen kon snijden. Naast snelheid bood dit vooral één ding: goedkope productie. Zoals later duidelijk zal worden, is dit een belangrijk criterium voor succes.

Om aan de concurrentie te ontsnappen en naam te maken buiten het centrum van de glas- en kristalindustrie, koos hij de plaats Wattens. Het had alles wat hij nodig had: een groot, afgezonderd gebied en voldoende waterbronnen voor de productie. Vandaag de dag nemen de bedrijfsterreinen van Swarovski een groot deel van het stadje in beslag. Het fabricageproces van de kristallen is tot op de dag van vandaag geheim, alleen de naaste kring van vertrouwelingen mag de geheimen van de productie kennen. Het enige dat bekend is, is dat de stenen worden gemaakt van kwartszand, dat wordt bewerkt met een stroperige massa en dan uiteindelijk wordt gevormd.

Vandaag is Markus Langes-Swarovski de directeur van het bedrijf. Door goedkope concurrentie uit China kreeg Swarovski te maken met een economische malaise, maar sinds 2015 heeft het bedrijf zich herpakt en maakt het jaarlijks 3,4 miljard euro omzet.

De juwelen van Swarovski zijn niet gericht op een specifieke doelgroep, zij willen juwelen produceren voor “iedereen” en proberen met hun oriëntatie dichter bij de consument te komen. Omdat stijlvolle juwelen niet alleen een geschenk voor de rijken moet zijn.

Voortdurend het goede verbeteren: het motto van Swarovski

In de productie werken meer dan 600 onderzoekers elke dag om de kwaliteit van de kristallen te verbeteren en te optimaliseren. Of het nu gaat om de zuiverheid van de kristallen, de precisie van de snede of de prestaties van de machines – kwaliteitsbeheer en -analyse worden bij Swarovski met hoofdletters geschreven. Bijzondere kwaliteit, bijzondere schittering en een geraffineerde slijpvorm – het standaardprincipe dat Swarovski voor elke steen volgt, hoe klein ook.

De juwelenfabrikant kan meer dan 100.000 verschillende vormen, kleuren en facetten van kristallen juwelenstenen produceren. Speciale hoogtepunten zijn:

De kleinste kristalsteen ter wereld met een diameter van slechts 0,8 millimeter, maar met maar liefst 17 facetten. Voor de 100e verjaardag van het bedrijf produceerde Swarovski ook de grootste edelsteen ter wereld, de “Swarovski Centenar”, die zelfs in het Guinness Book of Records werd opgenomen. Hij meet 40 centimeter in diameter en fonkelt met 100 facetten. De twee kristallen zijn te bewonderen in de Kristalwerelden.

Kristallen Werelden: Een kleine Swarovski wereld

In 1995 kreeg Swarovski-kristal zijn eigen wereld: de “Crystal Worlds”. Rondleidingen door de wonderkamers en de tuin stellen de bezoeker in staat zich onder te dompelen in de wereld van de fantasie. Opdat ook de kleine bezoekers zich niet zouden vervelen, zijn er ook speelplaatsen voor kinderen op het terrein. Dus als u op zoek bent naar een leuk idee voor uw volgende gezinsuitstapje, dan is Wattens de plek om naartoe te gaan.

In zijn Crystal Worlds presenteert ‘s werelds grootste kristalfabrikant bijzondere kenmerken uit zijn lange bedrijfsgeschiedenis. Zoals reeds vermeld, gaat het onder meer om de “Swarovski Centenar” en de kleinste kristalsteen ter wereld. Naast de tentoonstellingen is er ook een pop-up store waar u Swarovski-producten en souvenirs van uw reis kunt kopen.

Meer dan alleen een juwelenfabrikant

Als er één ding is waar je Swarovski niet van kunt beschuldigen, is het eenzijdig zijn. Er zit meer achter Swarovski dan zomaar een juwelenfabrikant. Het familiebedrijf heeft een heel imperium voor zichzelf gecreëerd. Meer dan 27.000 mensen werken voor de onderneming op de meest uiteenlopende gebieden. Hier volgt een klein overzicht van alles wat tot de productwereld van het Oostenrijkse bedrijf behoort.

Halskettingen, armbanden – alles wat uw juwelenhart begeert

Naast de klassieke ringen, halskettingen en armbanden biedt het merk ook horloges, hoesjes voor mobiele telefoons, hangers en balpennen aan. Alle artikelen krijgen dat Swarovski-accent en die heel speciale schittering van de eigen kristallen. Bij Swarovski zijn vooruitstrevende ontwerpen met nieuwe kleuren, vormen en facetten elk seizoen in. 16.300 soorten kristallen in 70 kleuren en 40 effecten zijn van Swarovski.

Ook het Swarovski-logo, de zwaan, is hier steeds weer terug te vinden. Verschillende halskettingen gebruiken het logo als hoofdmotief in een grote verscheidenheid van kleuren. Aan de sluiting van het sieraad is ook een zwaan bevestigd, onder andere ook versierd met individuele kristallen.

Maar wie dacht dat de zwaan altijd het herkenningsteken van Swarovski is geweest, vergist zich: een alpine edelweiss, een bloem uit Oostenrijk, was in de beginjaren het logo en stond voor de oorsprong van het bedrijf. De plant moest staan voor de Alpen en de zuiverheid van het milieu. In de jaren 70-80 werd de edelweiss echter vervangen door de nu beroemde zwaan. Stukken die nog met het oude logo zijn gemerkt, worden als zeer waardevol beschouwd.

Halskettingen en hangers

Bij Swarovski-juwelen denken de meeste mensen onmiddellijk aan de populaire halskettingen en hangers: indrukwekkende coliers of klassieke alledaagse halskettingen, het is er allemaal! Naast de zwaan, het logo van Swarovski, biedt Swarovski ook andere ongewone hangers aan, zoals een blauw oog, een regenboog of een sneeuwvlok. Als u al een halssnoer bezit, kunt u ook alleen hangers kopen om het halssnoer in een nieuwe look te laten schitteren. Zodiac sign kettingen of geboortestenen zijn populaire cadeau-ideeën.

Oorbellen

Van kleine stud oorbellen tot lange oorbellen die de schouders al omhelzen, alles zit in het Swarovski assortiment. Van onopvallend maar charmant tot extravagant en luidruchtig, alles is te vinden. De Swarovski-kristallen schitteren ofwel aan lange oorkettingen met onderaan een maansikkel of als parelhorloge-ring met de beroemde zwaan als herkenningsteken. Een hoogtepunt in het Swarovski assortiment: de Disney collectie. De kleine Mickey Mouse oorbellen zijn bijzonder schattig. Een must-have voor elke Disney fan.

Armbanden

Armbandjes waren al een thema in de schooltijd: toen waren het de beroemde vriendschapsarmbandjes die het schoolplein veroverden, of ze nu zelfgemaakt waren of gekocht. Maar dit kleine bewijs van vriendschap is niet alleen iets voor de kleintjes. Volwassenen kunnen ook een symbool van hun band op hun arm dragen. Kies uit de verschillende motieven en vind iets dat jullie vriendschap symboliseert!

Ringen

De kleine schittering op de vinger mag niet ontbreken. Een ring is niet alleen perfect als bewijs van liefde voor verloofde paren en getrouwde paren. Net als de andere juwelen kunnen Swarovski-ringen discreet zijn of in het oog springen. Met of zonder gravure: ringen zijn tijdloos en passen bij elke outfit. Het maakt niet uit of het er maar één op één hand is, meerdere op één vinger of vijf stuks verdeeld over 10 vingers. Swarovski biedt soms meerdere ringen in één set aan. De kristalfabrikant biedt ook ongewone motieven aan, zoals kleine bijen of geluksklavertjes om de vingers te versieren.

Juwelen sets

Swarovski houdt ervan collecties te presenteren die aan een set kunnen worden toegevoegd of die in verschillende combinaties met elkaar kunnen worden gecombineerd. Als u niet slechts één stuk wilt kopen en verliefd bent geworden op een Swarovski-motief, kunt u een complete set kopen. De set bestaat uit twee of drie juwelen met hetzelfde ontwerp, in het geval van de tweedelige set in de meeste gevallen bijvoorbeeld halskettingen en oorbellen. De complete set is niet alleen voor juwelenliefhebbers die zichzelf meer plezier willen geven, maar ook een perfect cadeau-idee voor hun partner of moeder.

Herensieraden

Niet alleen de dames kunnen profiteren van de glans van de kristallen, maar ook de heren. Swarovski biedt zowel uniseks modellen met een eenvoudig ontwerp als herenmodellen. Hier vindt u bijzonder edel gedecoreerde manchetknopen, die met behulp van de kristallen de unieke Swarovski glans krijgen. Naast manchetknopen biedt Swarovski ook lederen en roestvrijstalen armbanden en halskettingen aan. Niet zo kleurrijk en opzichtig als de juwelen van de dames, zijn de juwelen van de heren meestal effen met zwarte stenen. Populaire motieven zijn kruisen en schedels.

Horloges

Waar juwelen liggen, zijn horloges niet ver weg. Zo is het in de warenhuizen’ en zo is het ook bij Swarovski. Het familiebedrijf wil niet alleen naam maken in de juwelenwereld, maar ook eigen horloges verkopen aan vrouwen en mannen. Ook hier: de typische Swarovski zwaan. Op elk Swarovski horloge luidt de zwaan het 12de uur. De verschillende modellen van zilver-, goud- of roségoud zijn meestal verkrijgbaar in twee tot vijf verschillende kleuren.

Kristallen cijfers. “Crystal Living

Het begon allemaal met een muisje: in 1976 zag het eerste Swarvoski kristallen beeldje het daglicht. Vandaag worden ze beschouwd als verzamelobjecten en hebben ze een “Collectors Society” met 450.000 leden in 35 landen. De modellen zijn verkrijgbaar in een grote verscheidenheid van kleuren en maten. Kleine figuren, beren, Disney figuren of zelfs de Batmobiel zijn verkrijgbaar in een prijsklasse van 30€-26.000€. Door de grote keuze aan motieven zijn de modellen zeer geschikt als geschenk.

Bijzondere collecties zijn de exclusieve lijn “Crystal Myriad”, die met de hand kostbare stukken vervaardigt met behulp van de Pointiage®-techniek, en “Crystalline”, die decoratieve voorwerpen zoals kandelaars, vazen, wijnglazen en fotolijsten laat schitteren. De bestseller in de versieringslijn is een champagnebokaal. Met deze productlijnen haalt u authentiek design en pure elegantie in huis. Stukken die nooit hun charme verliezen en altijd eigentijds blijven.

Ontdek meer uit de Swarovski wereld: Swarovski Oprik, Swareflex en Co.

Swarovski heeft naam gemaakt – maar niet alleen als juwelenfabrikant. Als u onze wereld van naderbij bekijkt, vindt u overal producten van het traditionele bedrijf.

Hier begint het: als u hulp nodig heeft met uw zicht, kunt u een verrekijker van Swarovski Optik gebruiken. In de ambachtelijke sector produceert de onderneming bijvoorbeeld slijp- en boorgereedschap onder het merk Tyrolit. Zodat onze wegen veilig blijven: Reflectoren voor verkeersborden werden al in 1940 door het familiebedrijf geproduceerd onder de merknaam “Swareflex”. Swarovski heeft zelfs zijn intrek genomen in het paleis van Versailles: In de gerestaureerde zalen van het voormalige Franse koninklijke paleis zorgt het bedrijf voor de verlichting. Swarovski heeft ook een uitstap gemaakt naar de beautywereld: met een eigen parfumcreatie, “Aura” genaamd, kwam in 2011 het eerste beautyproduct op de markt.

Als er één tijd van het jaar is waarin Swarovski-glamour absoluut niet mag ontbreken, dan is het wel de kersttijd. Een kleine tip van ons: houd je ogen open met Kerstmis. Swarovski is ook betrokken bij de versiering van kerstbomen, bijvoorbeeld in Berlijn of de Rockefeller-kerstboom in New York.

Hoe breng je Swarovski in de mode? – Chanel, McQueen en Co.

Swarovski is niet per se het eerste merk dat in je opkomt als je aan “mode” denkt en toch heeft iedereen wel eens Swarovski op een kledingstuk bewonderd. Decennialange samenwerking heeft Swarovski een vaste plaats in de modewereld gegeven. Talrijke ontwerpers kozen het juwelenlabel als samenwerkingspartner voor hun collecties. Beroemde namen als Coco Chanel, Alexander McQueen en Jean Patou waren overtuigd van het effect van Swarovski-kristallen en zetten ze in hun collecties in de schijnwerpers.

Swarovski 125e Verjaardag Mode Highlights

Kristallen stenen zijn niet meer weg te denken uit de mode van vandaag, een schittering die niet alleen jurken en T-shirts siert, maar ook accessoires zoals handtassen en schoenen. De relatie tussen Swarovski en mode is bijna zo oud als de juwelenfabrikant zelf. Ter ere van zijn lange geschiedenis in de modewereld heeft Swarovski in 2013 een onderscheiding gekregen, de Vienna Fashion Award in de categorie Tribute to Fashion and Lifestyle. Ter gelegenheid van zijn 125e verjaardag blikt Swarovski terug op de hoogtepunten uit zijn modegeschiedenis:

Eerste stappen in haute couture

Charles Frederick Worth, die als couturier werkte voor de adel en vorstenhuizen, was de eerste die ervoor zorgde dat Swarovski-kristallen hun weg vonden naar de koninklijke appartementen. Koningin Victoria was een van zijn cliënten.

Voor het eerst vond kristal zijn plaats als materiaal in de mode en dit trok de aandacht van de couturiers van die tijd. Veel modeontwerpers waren gecharmeerd van de mogelijkheden om de steen in de mode te gebruiken en voegden Swarovski-kristallen toe aan hun collecties. Met deze collecties zette Swarovski zijn eerste stappen in de modewereld en rechtstreeks in het premium- en luxesegment. Ook de kostuumjuwelen die zij vervaardigden, speelden een belangrijke rol.

De wilde jaren twintig hebben het succes niet getemperd: in het tijdperk van flapperjurken en jazz lieten ontwerpers als Jeanne Lanvin, Madeleine Vionnet en Jean Patou de jurken schitteren door de fonkelende kristallen als ze dansten.

Swarovski en Chanel en Dior

Robert Goossens kreeg in 1953 van Chanel de opdracht kristallen te maken voor het luxueuze modehuis Chanel. De ontwerpster Coco Chanel versierde haar modecollecties door Swarovski-kristallen op de linten en vlechten te naaien en zo hoogtepunten in haar modestukken te creëren. Voor presentatiedoeleinden, zoals modeshows, gebruikte zij echter alleen kopieën en geen echte kristallen. Na de presentatie in de productie voor de klanten, werden natuurlijk weer de originele juwelen en echt goud gebruikt. Nieuwsgierig? Een van de Chanel broches is te zien in de Crystal Worlds.

Naast Chanel lieten ook Elsa Schiaparelli en Cristobal Balenciaga de silhouetten voor vrouwen schitteren. De nieuwe trend van het 5o’s tijdperk was geboren.

De “Aurora Borealis” trok veel aandacht bij Christian Dior. Dit is een kristaleffect dat zijn naam dankt aan het glinsterende regenboogspectrum van het noorderlicht. Christian Dior gebruikte dit kristaleffect en borduurde zijn kleding met de hand met deze unieke kristallen. De hoogwaardige creaties worden vandaag de dag nog steeds in het archief bewaard.

Alexander McQueen

Na jaren van Daniel’s dood, de connecties in de mode-industrie verslapten, probeerde Nadja Swarovski opnieuw voet aan de grond te krijgen in de modewereld door in 1995 tot het bedrijf toe te treden.

De samenwerking met ontwerper Alexander McQueen in 1999 zorgde daarvoor: samen met hem streefde ze de missie na om kristal terug te brengen in de mode. McQueen cri

Dit was niet de enige samenwerking tussen McQueen en Swarovski: zijn lente/zomercollectie 2009, met als thema ‘Natural Dis-tinction, Un-Natural Selection’, was geïnspireerd op de wereld van bloemen, kristallen en mineralen. Met de hulp van Swarovski, bracht hij ze tot leven. Alexander McQueen werkte hier met een zogenaamd kristallen gaas.

Slechts een jaar later werkte Swarovski opnieuw aan een project met in totaal 22 bekende modeontwerpers. Dit was een speciaal project, want het werd gemaakt ter nagedachtenis aan Coco Chanel. De collectie belichaamde verschillende versies van de “little black dress”. De jurken van dit eerbetoon werden geveild op een liefdadigheidsevenement. Een bijzondere eer, aangezien Swarovski in de begindagen met de ontwerpster had samengewerkt en zij het bedrijf ook had geholpen succes te boeken in de juwelenwereld.

 

Karl Lagerfeld, Prada, Valentino: 2017-heden

In 2017 kwam een samenwerking tot stand met het grote mode-icoon Karl Lagerfeld: de ontwerper ontwikkelde samen met het juwelenlabel de “Jewelry Collection”.

De Karl Lagerfeld Jewellery Edition-collectie was ook een groot thema in de Crystal Worlds: In de pop-up store werden gelimiteerde stukken uit de herfst-/wintercollectie verkocht. Schoenen, tassen en T-shirts met de handtekening van de ontwerper of de afbeelding van een karikatuur van hem. Bovendien hebben Swarovski en Lagerfeld de eervolle taak op zich genomen om samen de debutantenkroon voor Opernball 2017 te ontwerpen.

Andere beroemde ontwerpers met wie Swarovski heeft samengewerkt zijn Alexander Wang, Hussein Chalayan, Anthony Vaccarello, Christopher Kane en Viktor&Rolf. Vandaag de dag worden jurken van luxe modemerken als Prada, Dolce & Gabbana en Valentino nog regelmatig voorzien van Swarovski-kristallen.

Swarovski op de filmset

Swarovski goes Hollywood: Swarovski heeft niet alleen op de catwalks zijn stempel gedrukt. Kostuums van actrices als Sarah Jessica Parker in “Sex and the City” of Marilyn Monroe in “Blondes Prefer” hebben de kristallen erop. Een jurk uit 1962 met 2500 kristallen werd in 2016 geveild voor 4,5 miljoen euro.

120 jaar samenwerking met Jimmy Choo

Natuurlijk kunnen Swarovski stenen ook worden gebruikt om accessoires te verfraaien, zoals onze dure, geliefde metgezellen, de schoenen! Swarovski en Jimmy Choo werken al jaren samen. Ontdek hoe twee grootheden uit de modewereld met elkaar harmoniëren in deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=CSSYFk00G6k

De naam Swarovski in de media

Maar de naam Swarovski wordt in de media niet alleen geassocieerd met de nieuwste juwelencollectie. De reden hiervoor is Victoria Swarovski, ook een deel van het familiebedrijf. Ze trok aandacht en publiciteit door deel te nemen aan Lets Dance. Intussen werkt ze ook als presentatrice. Voor haar huwelijk koos de jonge vrouw van de Swarovski-clan een bruidsjurk bezet met 500.000 Swarovski-steentjes. Een echte droom!

Liefdadigheid: Swarovski Designer Foundation

In de Verenigde Staten steunt Swarovski al meer dan 10 jaar studenten door middel van studiebeurzen, bijvoorbeeld aan Central Saint Martin’s in Londen en Parsons in New York. De achtergrond van deze steun is dat Swarovski studenten vertrouwd wil maken met de omgang met en het gebruik van kristallen in de mode-industrie. Creativiteit en experimenteerlust moeten worden bevorderd door middel van praktische oefeningen. De door Swarovski ter beschikking gestelde kristalapplicatieruimte biedt deze mogelijkheid en creëert een plek die ontwerpers en kunstenaars met elkaar verbindt en samenbrengt.

De opkomende talenten en uitmuntende resultaten worden door Swarovski geëerd via modeprijzen zoals de Council of Fashion Designers of America (CFDA). Nieuwkomers kunnen hun prestaties op het gebied van dames- en herenkleding en accessoires laten zien. Het resultaat van deze steun is een ontwerperscollectief van meer dan 150 ontwerpers in wereldsteden zoals New York, Londen en Milaan.

Dankzij jarenlange inzet en ondersteuning op het gebied van design is Swarovski niet meer weg te denken uit de huidige haute couture wereld. Meer dan 100 miljoen kristallen hebben de mode van de afgelopen jaren gesierd.