Kapitaalbelegging auto: klassieke auto’s, sportwagens en waardestijging

Auto’s als beleggingen – sportwagens uit de jaren ’60, BMW’s uit de jaren ’70, Amerikaanse pony cars, Mercedes 300 SL en roadsters, maar ook de goede oude VW “Bulli” als cultobject.Zijn auto’s als beleggingen een lucratief alternatief voor normale beleggingen? Dat is de grote vraag. Auto’s kopen als investering zonder waardeverlies vereist veel ervaring en knowhow op dit gebied. Verzamelaars en beleggers zijn vooral verzot op klassieke auto’s en sportwagens. In principe zijn er 3 belangrijke regels waar je op moet letten als je een auto koopt als investering: zeldzaamheid, originele staat en geduld, waarover later meer. Ons overzicht: Auto’s als investering: hoe zeker is de waardevermeerdering? Wanneer is een klassieke auto een klassieke auto? Wat kost een klassieke auto aan belastingen? Hoeveel brengen moderne sportwagens op?

Terug naar het hoofdartikel over kapitaalinvesteringen.

Auto’s: voordelen, nadelen en risico

Naast de drie basisregels zeldzaamheid, oorspronkelijke staat en geduld, moet de waardestijging hoger zijn dan de bedrijfskosten van de waardebeleggingsauto (sport, youngtimer en klassieker).

Wat betekent klassieker eigenlijk en wanneer is een auto een youngtimer? Youngtimers zijn meestal auto’s en motorfietsen die bij de bouw minstens 15 jaar oud zijn. Tegelijkertijd mogen ze niet ouder zijn dan 30 jaar. Als uw auto ouder is dan 30 jaar, wordt hij officieel beschouwd als een klassieke auto.

Sportwagens, youngtimers en klassieke auto’s kunnen door iedereen gemakkelijk worden verkregen en gekocht op de markt voor tweedehands auto’s, dus het is gemakkelijk om te beginnen. Het is echter uiterst belangrijk over specialistische kennis te beschikken. Ervaring op dit gebied is absoluut noodzakelijk, volkomen ongeschikt voor leken en ook zonder kennis een middelgroot tot groot risico.

Voordeel: waardevermeerdering

  • Actief genieten van het object in plaats van “alleen maar” te investeren in waarde
  • Aantrekkelijke waardestijging

Nadeel: Alleen in originele staat

  • Je hebt veel ervaring en kennis nodig voor de evaluatie en de aankoop
  • Hoge onderzoeksinspanning voor zeldzame modellen
  • Waardevermeerdering alleen in originele staat

Regel voor de aankoop als investering

  1. Zeldzaamheid – hoe zeldzamer hoe beter
  2. Originele staat – vooral voor klassieke auto’s
  3. Geduld – tijdsdruk werkt averechts

Het rendement op auto’s is gemiddeld tot hoog als de waardestijging wordt gegeven door de 3 regels voor autokopers in acht te nemen. Waar hoge winsten zijn, is er altijd risico, met auto’s als investering is het risico hoog en investeringen moeten dienovereenkomstig worden gedaan met planning. Auto’s zijn een van de investeringsobjecten, vooral voor mannen, maar voor leken is de investering in auto’s en oldtimers ongeschikt. Wij bevelen een goed alternatief aan, zoals fondsen en obligaties. Met een beetje meer risicotolerantie, ook onroerend goed.

Leestip! De duurste merken ter wereld

Tip! De 100 duurste merken ter wereld.

  1. Rolls-Royce
  2. Bentley
  3. Ferrari
  4. Lamborghini
  5. Maserati
  6. Aston Martin
  7. Bugatti
  8. Spyker
  9. Pagani
  10. Koenigsegg

Meer over het onderwerp auto’s?

  • Ferrari – Top28: de duurste modellen
  • Lamborghini – Top10: de duurste sportwagens
  • Mercedes – Top10 – De duurste Mercedes & McLaren

Top 10 Luxe automerken

De Top 100-lijst van de World Luxury Association – pure luxe! Op Instagram, YouTube, TikTok & Co. zie je overal luxe reizen, dure handtassen, sportauto’s en exclusieve producten van juwelen tot make-up. Maar wie zijn de belangrijkste luxelabels? Wij hebben de toplijsten voor u onderzocht. Maar luxegoederen zijn niet alleen voor persoonlijk welzijn, kortom lifestyle. Dure producten worden ook gezien als een investering, bijvoorbeeld handtassen als een kapitaalinvestering. Wij hebben de belangrijkste merken ter wereld voor u! Deze merken beloven beleggingssucces op lange termijn: Top 10 luxe automerken.

Ferrari domineert toplijst (6/10)

Wist je dat al? Een auto met een waardestijging is niet alleen positief voor uw portemonnee, het verhoogt ook uw aantrekkelijkheid, zoals hier te zien is in een statistisch onderzoek. Meer dan 1.000 mensen werden ondervraagd over het onderwerp: In welk type auto lijkt het andere geslacht voor u bijzonder aantrekkelijk?

Statistik: In welchem Autotyp wirkt das andere Geschlecht besonders attraktiv auf Sie? | Statista

Bron: Statista

Auto rangschikking: Top 10 en nummer 1

De 10 duurste auto’s ter wereld

Wat zijn de 10 duurste auto’s ter wereld? Ferrari in het bijzonder domineert de lijst:

Ferrari 250 GTO voor 48 miljoen

Daarover zo dadelijk meer! Op de laatste veiling haalde de Ferrari de absolute recordprijs van 48,4 miljoen US dollar. Naar schatting nu al 70 miljoen. Tips, opties en prijzen – meer over Ferrari als een kapitaal investering.

1957 Ferrari 335 Sport Scaglietti

Hij haalde als eerste 203,015 km/u en wordt momenteel op veilingen verkocht voor een bedrag tot 32,1 miljoen dollar (voor het laatst in 2016)

https://www.youtube.com/watch?v=JAY-MbBjjSU

1954 Mercedes-Benz W196R

De laatste werd geveild voor 29,7 miljoen dollar

1956 Ferrari 290 MM door Scaglietti

Formule 1 sportwagen met 3,5-liter V12 motor gaat tot $28 miljoen op veiling

1967 Ferrari 275 GTB/4*S N.A.R.T. Spider van Scaglietti

300 pk twaalfcilinder voor maximaal 27,5 miljoen

1964 Ferrari 275 GTB/V Speciale van Scaglietti

Zeldzamer dan de 250 GTO (de duurste auto ter wereld, hieronder) met slechts 12 overgebleven exemplaren.

1956 Aston Martin DBR1

Verkocht voor 22,6 miljoen dollar op een veiling in Monterey in 2017

Le Mans winnaar 1956: Jaguar D-Type

De winnaar van Le Mans 1956: Jaguar D-Type won de 24 uur van Le Mans 1956 met een voorsprong van 5 ronden

1939 Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider van Touring

De 2,9-liter acht-cilinder sportwagen uit de competitie.

1961 Ferrari 250 GT SWB California Spider

Verkoopprijs 18,5 miljoen dollar

Bron: Driven Luxury Cars

De duurste auto ter wereld

Er zijn heel wat exclusieve stukken op de huidige automarkt. Er zijn ook enkele zeldzame collector’s items waar veel mensen bijzonder op gesteld zijn.

Ferrari 250 GTO in detail

Er is momenteel één auto die alle andere overtreft. De duurste auto ter wereld is momenteel de Ferrari 250 GTO!

De Ferrari 250 GTO telt al als een klassieker. Maar wat maakt de 250 GTO zo speciaal? De sportwagen werd uiterst zeldzaam geproduceerd en is dat nog steeds, met slechts 36 exemplaren in de hele, wijde wereld.

Op de laatste veiling haalde de Ferrari de absolute recordprijs van 48,4 miljoen US dollar.

Omgerekend is dat bijna 42 miljoen euro.

Het model werd in 1964 ontwikkeld.

Motor starten: Ferrari 250 GTO

Goedkope alternatieven voor Ferrari & Co

Van de GTO werden er slechts 36 geproduceerd, dus het model is navenant zeldzaam op de markt. Als u op zoek bent naar gewone auto’s die u soms zelf kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor een leuk tochtje over de landweg in de zomer, zijn er ook betaalbare modellen zoals de BMW 3.0 CSi en de VW Kever. Beide stijgen in waarde, net als de Porsche 911 Carrera RS. De VW Kever 1300 bijvoorbeeld, die van 1967 tot 1973 werd gebouwd, wint 45,5 % ten opzichte van het voorgaande jaar.

Waardebepaling BMW 3.0 CSi en VW Kever

De ontwikkeling op de totale markt vertraagt, maar beide modellen winnen aan belang. Zoals Autobild.de meldt, “de BMW 3.0 CSi (E9), gebouwd tussen 1971 en 1975, kende vorig jaar een waardestijging van 46,7 procent,” vervolgt het, “waardoor de sportcoupé de klassieke auto is met de grootste prijsstijging landelijk in 2018, volgens de index.”

Momenteel zijn er nog slechts 441 geregistreerde voertuigen van het 200 pk sterke BMW 3.0 CSi (E9) model op de markt. De marktwaarde is “op 70.000 euro (voorwaarde 2)”.

Het is een heel ander verhaal met de VW Kever, die hier in Duitsland de meest bereden klassieker is. Begin 2018 “noteerde het Kraftfahrt-Bundesamt (Federale Dienst voor het Autoverkeer) 36.528 exemplaren met H-plaatjes in het voertuigenregister”.

Terug naar het hoofdartikel over kapitaalinvesteringen.

Sportwagens: van Corvette tot Lamborghini

Natuurlijk gaat het niet altijd om geld, auto’s moeten ook leuk zijn! Daarom wil ik eindigen met enkele nieuwe modellen die op een dag cultobjecten kunnen worden, zoals de Ferrari 250 GTO of de Mercedes-Benz W196R.