E-mobiliteit in Duitsland: de voor- en nadelen en de beste automodellen in de rangschikking

E-mobiliteit is de sleutel tot een klimaatvriendelijke vervoerstransitie. Vooral in combinatie met regeneratief opgewekte elektriciteit zou aanzienlijk minder CO2 worden uitgestoten. Maar welk model e-auto is het meest geschikt als investering? En kunnen de Volkswagen-modellen concurreren met sportwagens van Porsche of Tesla? Bent u geïnteresseerd in investeringen in het algemeen? Hier vindt u alles wat u moet weten over beleggingen.

Is het de moeite waard om een elektrische auto te kopen? Voor- en nadelen

De actieradius van elektrische auto’s komt niet in de buurt van die van benzine of diesel op volle brandstof. In de regel zijn ze nog steeds duurder dan verbrandingsmotoren. Ook het opladen levert keer op keer problemen op voor de consument.

Maar: e-auto’s hebben nu al veel voordelen die niet meer bij voorbaat kunnen worden afgewezen.
Het rijplezier door snellere en krachtigere acceleratie, de gegarandeerde vrije rit in alle milieuzones en natuurlijk een schoon geweten – hoewel de milieubalans van e-auto’s op een gedifferentieerde manier moet worden bekeken. Niet alleen moet de elektriciteit ergens vandaan komen, maar ook moeten grondstoffen zoals lithium voor de batterijen eerst worden gewonnen.

Vermeende nadelen?

Een groot nadeel is in eerste instantie het prijsverschil, ook al komen e-auto’s en plug-in hybrides steeds meer in de buurt van de prijzen van vergelijkbare voertuigen met verbrandingsmotor. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de hoge kosten van de krachtige batterijen.

Maar: sinds 19.02.2020 is er een subsidie van maximaal 6.000 euro op de aankoop van een e-auto.

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

Ook de oplaadinfrastructuur in Duitsland laat veel te wensen over. Hoewel het opladen in de openbare ruimte sterk wordt uitgebreid, is het nog steeds vrij duur in vergelijking met de prijs die bij de particuliere elektriciteitsaansluiting moet worden betaald. Veel autobezitters beschikken thuis niet over de nodige infrastructuur om bijvoorbeeld aan een stopcontact op te laden.

De autofabrikanten vinden hiervoor echter al hun eigen oplossingen. Zo kunt u uw Tesla opladen bij zogenaamde Supercharger-stations, waarbij de Model S of X zelfs gratis is. Op die manier verhoogt Tesla ook de actieradius van zijn auto’s tot ongeveer 500 km.

Voordelen van e-auto’s: parkeren, speciale rijstroken & Co.

Met een elektrische auto geniet u ook veel voorrechten: in veel stadscentra is gratis parkeren al mogelijk. Er wordt ook gesproken over het toestaan van het gebruik van speciale rijstroken om bestuurders van elektrische auto’s de dagelijkse files te besparen. Bovendien zijn elektrische auto’s (geen plug-in modellen!) gedurende 10 jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Wat uitrusting betreft, laat een e-auto meestal niets te wensen over. Als bestuurder van een e-auto voel je je een trendsetter, de weg naar autonoom rijden is veel korter dan bij verbrandingsmotoren en geeft je een futuristisch gevoel: de toekomst ligt binnen je bereik!

De video geeft een overzicht van de voor- en nadelen van elektrische auto’s:

De beste e-auto modellen: Porsche, Mercedes & Tesla

Hier hebben we de beste e-auto’s van Tesla, Porsche, Mercedes en Volkswagen op een rijtje gezet. Hier vindt u ook alles wat u moet weten over auto-investeringen.

De klassieke SUV E-auto: de Model X van Tesla

De Tesla Model X is het oudste E-SUV-model op de markt en nog steeds een van de beste wat actieradius betreft. Dit model is sinds september 2015 op de markt, waarbij Tesla’s Model S de technische basis vormt. De grote auto biedt plaats aan zeven passagiers en meer dan voldoende bergruimte met zijn twee bagageruimtes (de ruimte onder de motorkap bleef vrij). De Model X is verkrijgbaar met één of twee elektromotoren, zodat de auto kan worden besteld met achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving. Optioneel is de Tesla X zelfs verkrijgbaar als performance-versie, die een bijzonder sportieve rijervaring belooft.

Met een actieradius tot 480 km/u kunt u met de Tesla X een heel eind komen, en dat bij een topsnelheid van 250 km/u. Van 0 tot 100 in slechts 3,8 seconden, dat kan bijna geen enkele verbrandingsmotor bijhouden. Bovendien heeft de Tesla X een veiligheidsscore van 5 sterren van NCAP – op alle gebieden.

Het meest exclusieve kenmerk van de X zijn ongetwijfeld de vleugeldeuren, die de toegang tot de achterste zitplaatsen vergemakkelijken, zelfs in de krapste parkeervakken nog opengaan en hem onderscheiden van andere modellen.

Leuk weetje: met de hondenmodus zijn zelfs viervoetige vrienden veilig in de Tesla.

De hond in de auto laten in de zomerhitte? Geen goed idee. Ja, dat is het wel! Dat is precies wat Tesla mogelijk maakt met zijn hondenmodus.

In de video kunt u zien hoe het werkt.

De klassieke Porsche rijervaring nu ook als elektrische auto: de Porsche Taycan serie

Ruim zeven jaar nadat Elon Musk met Tesla de Model S lanceerde, heeft Porsche nu ook een elektrische sedan op de markt gebracht. En de topversie is extreem snel – zoals je van een Porsche mag verwachten. De Porsche Taycan is verkrijgbaar in drie varianten: de Taycan 4S, de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S. Die laatste kan van 0 naar 0 rijden. Het laatste model brengt de auto in minder dan 10 seconden van 0 naar 200 km/u, en van 0 naar 100 duurt slechts 2,8 seconden, waarmee hij op gelijke voet staat met de Tesla X. De Taycan Turbo en de Taycan Turbo S halen ook een topsnelheid van 260 km/u.

Als het op design aankomt, heeft Porsche vastgehouden aan zijn beproefde concept voor succes: De Porsche Taycan Turbo S is puristisch, expressief en tijdloos.

Porsche blijft ook bij dit model doelgericht ontwerpen en sluit geen compromissen als het gaat om het perfecte samenspel van de aandrijfcomponenten.

De basis van de Taycan is zijn krachtige prestatiebatterij op basis van lithium-iontechnologie. Het hele voertuig is rond deze batterij gebouwd om het expressieve design van dit voertuig te verzekeren. De batterij is gebaseerd op 800 volt technologie, in plaats van de conventionele 400 volt, wat betere prestaties oplevert bij het opladen en rijden.

Bent u geïnteresseerd in sportwagens? Dan zijn deze artikelen misschien ook interessant voor u

Een SUV die eruitziet als een sportwagen: de Mercedes EQC

De ECQ van Mercedes is het startmodel voor een hele familie van elektrische auto’s. Hij is gebaseerd op de Mercedes SUV GLC, wat voordelen heeft, zoals rijhulpsystemen en modern infotainment, maar ook nadelen, omdat de ECQ geen volledig ontwikkelde elektrische auto kan zijn.

De bagageruimte van de ECQ is misschien niet zo groot als die van de concurrentie, maar u kunt toch zware aanhangers aan de Mercedes EQC vastmaken, wat niet de norm is voor elektrische auto’s. De EQC heeft twee motoren en accelereert van 0 naar 100 in 5,1 seconden, wat betekent dat hij sportwagens kan bijhouden ondanks zijn grootte en gewicht. En hij biedt nog steeds de conformiteit van een SUV. Bovendien heeft de ECQ slechts 40 minuten nodig bij snellaadstations, waardoor hij een actieradius heeft van 429 tot 454 kilometer.

Mercedes belooft elektrisch rijden met het hoge veiligheidsniveau van de Mercedes verbrandingsmodellen – en Mercedes houdt deze belofte.

Een Mercedes is ook een goede investering

Goedkoop en toch volledig uitgerust: de ID.3 van Volkswagen

De volledig elektrische ID.3 zal vanaf september dit jaar worden geleverd. Dankzij de aankooppremie voor elektrische auto’s zal de First Edition met een batterijcapaciteit van 58 kWh voor een standaardbereik van 420 kilometer slechts ongeveer 32.000 euro kosten, wat vrij dicht bij de prijs van een “normale auto” ligt. VW’s ID.3 is ontworpen met frequente chauffeurs en pendelaars in gedachten, en het bedrijf plant een 77 kWh batterij voor maximaal 550 kilometer – wat zelfs Tesla zou verslaan.

De ID.3 laat zich rijden als een normale GTI, dankzij de elektromotor kunt u in slechts 3,4 seconden van 0 naar 60 gaan. Je kunt 100 halen in iets minder dan 8 seconden. De ID.3 is een van de best presterende elektrische auto’s en is bijna onhoorbaar in de stad. Het interieur biedt veel ruimte en een sterk gereduceerde cockpit (dankzij een verregaande stembediening) zorgt voor een minimalistisch design. Een lichtschijf waarschuwt met een rood licht voor gevaar, en zo komt de ID.3 ook tegemoet aan de veiligheidsbehoeften van zijn passagiers.

“Tesla-killer’ NIO: Chinese auto’s in opmars

Tesla vliegt met zijn e-auto de ruimte in voor PR, bouwt gigafabrieken over de hele wereld en zijn aandelenkoers doet de gevestigde merken vrezen voor God.

Prijs aandeel, batterij, actieradius in vergelijking (extern)

Nu komt NIO met nieuwe aankondigingen: Accu’s met een actieradius van 1.000 km in 2022 (NIO ET7-model) en een snelle batterijwissel in plaats van lange oplaadtijden. Ter vergelijking: de Tesla Model S heeft momenteel een actieradius van ongeveer 650 km. Bloomberg noemt NIO al de “Tesla Killer”. Toch is Tesla zelf de “killer” voor gevestigde automerken. Een industrie is in rep en roer en 600+ bedrijven uit China zijn nu in beweging. Aandelen, prijzen en problemen / oplossingen van de bedrijven voor e-auto’s in termen van batterij uitwisseling en actieradius van de auto’s, hier vindt u een overzicht van de stand van zaken: Tesla vs NIO & China Cars on the rise.