Belastingconsulent: wat doet een belastingconsulent? Taken, boekhouding, belastingaangifte, belasting besparen

Belastingconsulent taken – Moet ik een belastingconsulent inhuren? Welke taken heeft een belastingconsulent? Hoeveel kost een belastingadviseur? Hier vindt u de antwoorden op uw vragen en nog veel meer informatie over het onderwerp belastingadviseurs in uw regio, het vinden van belastingadviseurs, kosten, taken, financiële boekhouding, jaarrekeningen en belastingen in het algemeen – maar laten we bij het begin beginnen. Deze gids geeft u belangrijke tips als u een vennootschap wilt oprichten of als u een slechte belastingadviseur wilt vervangen. Wat belastingadviseurs doen! Belastingadviseurs in heel Duitsland: belastingadviseurs bij u in de buurt.

Belastingadvies eenvoudig uitgelegd: 7 domeinen

De taken van een belastingadviseur verschillen naargelang van de taken die u zelf op u neemt. De belangrijkste taken van een belastingadviseur zijn boekhouding, financiële boekhouding, loonadministratie, jaarrekeningen en, uiteraard, algemeen advies over belastingen en belastingoptimalisering.

Als u geïnteresseerd bent in de processen en de afzonderlijke verantwoordelijkheidsgebieden, dan bent u hier aan het juiste adres. Leer meer over de risico’s van het inhuren van een belastingadviseur, evenals 3 tips voor het vinden van een goede, echt goede belastingadviseur. Daarna zullen wij u diepgaand inzicht geven in de dagelijkse samenwerking met uw belastingadviseur.

7 typische taken van belastingadviseurs in bedrijven:

  1. Advies over belastingvoorbereiding en -structurering
  2. Boekhouding en financiële administratie
  3. Loonadministratie en salarisadministratie
  4. Winst- en Verliesrekening (EÜR)
  5. Belastingaangiften (later meer hierover)
  6. Controles van de aanslagbiljetten
  7. Vertegenwoordiging bij belastingkantoor en rechtbank

Bron: Lukinski.de, belastingadviseur voor ondernemingen

Waarom is het zo belangrijk om een goede, gerenommeerde belastingadviseur te vinden?

Elke euro die niet aan belastingen wordt uitgegeven, kan opnieuw worden geïnvesteerd en genereert verdere opbrengsten (winst)

Dit betekent dat als u te veel belasting betaalt, uw geld weg is. Je kunt het niet gebruiken voor nieuwe ideeën en projecten, die je dan weer meer winst en rijkdom opleveren. Daarom is een goede belastingadviseur zo belangrijk voor het opbouwen van uw vermogen.

Taken van de belastingconsulent: belastingaangiften, lonen & Co.

Volgens Lukinski bestaan de 4 centrale taken uit deze gebieden in vereenvoudigde vorm:

  1. Belastingaangiften (maandelijkse aangiften en jaarlijkse evaluaties)
  2. Lonen voor werknemers
  3. Balansen (jaarlijkse financiële overzichten)
  4. Fiscale structurering (opzet en optimalisering)

Advisering: stichting, dagelijkse gang van zaken en ontwikkeling

Het belangrijkste, vooral voor oprichters, is fiscaal advies en structurering. Belastingen zijn niet alleen een onderwerp voor grote bedrijven en ondernemingen. Het begint al met het salaris en de belastingtoeslagen van de directeur. In het groeiproces doen zich ook veranderingen voor in de rechtsvorm van de onderneming (externe lijst). Als u naar een mogelijk proces kijkt, zou dit bijvoorbeeld de volgende fasen kunnen omvatten, die u als zelfstandige stap voor stap doorloopt.

Evolueer een bedrijf (voorbeeldig):

  • Eenmanszaak
  • Ondernemersvennootschap (UG haftungsbeschränkt)
  • Naamloze vennootschap (GmbH)
  • Naamloze vennootschap (AG)
  • Holding (met dochterondernemingen)

Fiscaal advies begint dus al vóór de oprichting van de onderneming. Het gaat verder met eenvoudige, initiële aspecten zoals het salaris van uw directeur en gaat verder met de wijziging van de afzonderlijke rechtsvormen van vennootschappen.

Behandeling van fiscale zaken

Overleg over fiscale structurering, het opstellen van concepten voor belastingontwijking, dat is natuurlijk niet de dagelijkse routine in de samenwerking. De dagelijkse samenwerking met uw belastingadviseur bestaat hoofdzakelijk in de behandeling van fiscale aangelegenheden, gaande van loonadministratie, boekhouding en het opstellen van belastingaangiften tot bijzondere onderzoeken. Een opsomming van kernpunten zegt meer dan duizend woorden, dus hier volgt een samenvatting van wat het “dagelijks werk” inhoudt, de taken van de belastingadviseur.

Belastingconsulent taken in detail:

  • Boekhouding; dit omvat het opzetten van de boekhouding, het opstellen van een rekeningstelsel, het voeren van de boekhouding zelf, het toewijzen van bonnen).
  • Loonadministratie
  • Belastingaangiften; dit omvat aangiften van loonbelasting, vermogenswinstbelasting en omzetbelastingvoorschotten
  • Voorbereiding van belastingaangiften; deze omvatten aangiften van inkomsten-, vennootschaps-, handels-, omzet-, schenkings- en successiebelasting.
  • Opstelling van financiële staten; dit omvat de resultatenrekening (EÜR), de openingsbalans, de jaarlijkse financiële staten, de tussentijdse financiële staten, de liquidatiebalans en toelichtende verslagen.
  • … en speciale verzoeken

Voor de volledigheid: belastingadviseurs helpen natuurlijk niet alleen bij de oprichting of de inrichting van de onderneming, maar ook bij de liquidatie ervan, d.w.z. bij insolventie, mocht er iets misgaan.

Moet ik een belastingadviseur inhuren?

Als vennootschap en als zelfstandige bent u niet verplicht een belastingadviseur in de arm te nemen.

Maar als u zelf niet goed bent opgeleid of de risico’s te groot zijn, bijvoorbeeld omdat u geen kleine onderneming bent (met “slechts” 5.000, 7.000 of 10.000 omzet per jaar), dan moet u zeker een beroep doen op de ondersteuning van een belastingadviseur. Hoe hoger het verloop, hoe groter het risico op fouten. In uw bedrijf bent u immers niet alleen verantwoordelijk voor uzelf persoonlijk, maar ook voor uw werknemers. Zij rekenen op u, net zoals zij op regelmatige loonbetalingen rekenen.

De perfecte overgang naar uw taken!

Zelfs als u een belastingadviseur in de arm hebt genomen, loont het de moeite om bepaalde taken zelf op u te nemen. Afhankelijk van hoeveel taken u zelf (of via werknemers) op u neemt in uw onderneming, kunt u besparen op de kosten van de belastingadviseur.

Wiens werk kost u meer per uur: werknemers of belastingconsulenten?

Sommige stichters verzamelen alle bonnetjes en leveren ze dan ongesorteerd in bij het kantoor. Dit is de eerste fout, want zo wijst de belastingadviseur ze toe aan de individuele rekeningtransacties. Met 100 bonnetjes kost het al gauw een paar uur extra, met al die vragen.

Je taken: Werken met belastingadviseurs = geld besparen

Elk uur dat uw belastingadviseur voor u werkt, naast de gewone taken, kost extra. Als u uw documenten (inkomende facturen en uitgaande facturen) ongesorteerd verstuurt, moet de belastingadviseur of een werknemer vrijwel alles doen. Omgekeerd, als u alles gesorteerd, toegewezen (document = rekeningverrichting) en toegewezen aanlevert, wordt de werklast tot een minimum beperkt.

Als u facturen schrijft waarin bijvoorbeeld uw fiscaal nummer ontbreekt, moet uw belastingadviseur u daarop wijzen, u moet alles veranderen en opnieuw verzenden. Als u uw facturen niet gesorteerd en chronologisch verzamelt, moet uw belastingadviseur het werk doen, sommige bonnen zijn onduidelijk, opnieuw vragen, tijd en kosten. Als u nog geen gebruik maakt van digitale boekhouding, via fiscale software, moeten bonnetjes nog steeds met de hand worden ingevoerd. Dit zijn allemaal factoren die de kosten van uw accountant opdrijven.

Dus, kort samengevat, wat zijn uw taken als u samenwerkt met een belastingadviseur? Omdat:

Werk samen met de belastingadviseur = bespaar geld

In principe zijn er 4 gebieden die je netjes moet afwerken.

Lonen, registratie, ziektekostenverzekering, enz.

Theoretisch komt de belasting eerst, bepaald door de maandelijkse boekhouding. Maar voor ons is één ding het belangrijkst: uw werknemers! Want alleen door goed teamwork kunt u met uw bedrijf goede resultaten bereiken. Daarom zijn voor ons in de eerste plaats salarissen, ziektekostenverzekering en andere verplichtingen van belang die een goed en efficiënt team waarborgen.

PS: Goed teamwerk betekent altijd dat u een goede motivator bent voor uw werknemers.

Het centrale punt is de indiening van loongegevens, altijd op de 15e van de maand. In het midden van de maand? Ja, precies, want de loongegevens moeten eerst worden verwerkt, vaak door externe loonkantoren, die op hun beurt opdracht krijgen van uw belastingadviseur. Dit gebeurt vooral bij kleinere belastingkantoren, waar de nodige personele middelen nog niet voorhanden zijn.

Dit betekent dat u altijd halverwege de maand de lonen, de vaste tijden en de vermoedelijke tijden naar de belastingadviseur stuurt. Als u werknemers hebt die geen vaste maandelijkse werktijd hebben, moet u de waarschijnlijke werktijd extrapoleren. Deze geschatte tijden worden dan verrekend met de werkelijke werktijden (van de vorige maand) in de volgende maand.

Voorzichtig, onwetende kosten val! Ziektekostenverzekering

Ziektekostenverzekering maakt geen deel uit van de lonen en vooral oprichters van bedrijven rekenen vaak alleen (!) met de som voor lonen en salarissen in plaats van de totale kosten voor de werknemers te zien.

Hier is een klein voorbeeld:

  • Salaris (overschrijving): € 1.500
  • Ziektekostenverzekering: € 700
  • Kosten voor loonadministratie: € 15
  • Centrale loonkosten: € 2.225
  • Onbewuste kosten: + 32,6%

Het verschil tussen de in het hoofd berekende 1.500 euro en de werkelijk betaalde 2.225 euro bedraagt 725 euro, of +32,6%. Denk er daarom altijd aan dat de loonkosten uiteindelijk niet alleen de eigenlijke betaling aan de werknemer omvatten, maar ook de ziektekostenverzekering en de loonkosten die voor elke afzonderlijke werknemer extra moeten worden betaald.

Deze berekeningsfout neemt toe met elke individuele werknemer. Indien u bijvoorbeeld bij de oprichting van de onderneming rechtstreeks 5 werknemers in dienst neemt via een investering of een lening en de kosten voor de ziekteverzekering en de loonadministratie niet in het oog houdt, zult u in het rekenvoorbeeld een maandelijks tekort hebben van 3.575 euro. Als u een lening van 50.000 euro of een investering hebt en 5 werknemers in dienst neemt, zal dit snel gevolgen hebben. Na een periode van 6 maanden bedraagt het plotselinge, veronderstelde verlies reeds 21.450 euro. Financiën zijn de belangrijkste reden voor het mislukken van bedrijven.

Hier komt een andere statistiek direct om de hoek kijken, 9 van de 10 bedrijven mislukken in de eerste 5 jaar. De meest voorkomende reden is het gebrek aan financiering en kapitaalmiddelen. Zogenaamd, omdat het misschien gewoon de verkeerde berekening is.

Daarom is het altijd belangrijk: Je moet zelf belang stellen in belastingen en heffingen.

Laat het werk niet (alleen) aan uw belastingadviseur over!

Laten we de lonen, de werknemers en de ziekteverzekering nog eens samenvatten:

  • Indiening van loongegevens voor de 15e van de maand
  • Indiening van werkelijke en geraamde werkuren (afhankelijk van het type werknemer)

Maandelijkse belastingen: BTW, bedrijfsbelasting, enz.

Van onze lange blik op de werknemers nu naar het punt waar het om gaat, maandelijkse belastingen! Als ondernemer (behalve een kleine onderneming) bent u verplicht BTW in rekening te brengen als de ontvanger van de factuur zich in het land bevindt (onderneming) en altijd als de klant een particulier is.

Het belangrijkste voor accountants en boekhouders:

Elke boeking (transactie) krijgt een toewijzing (document)

Met andere woorden, voor elke ontvangst en opname op uw rekening is er een ontvangstbewijs dat bewijst waarvoor het geld werd gebruikt.

Deze maandelijkse evaluatie bepaalt het BTW-bedrag dat u aan de belastingdienst moet betalen.

Als uw omzet hoog genoeg is, zal de belastingdienst u vragen om voor het eerst bedrijfsbelasting te betalen. De omzetbelasting is een transitorische post. De bedrijfsbelasting vermindert uw winst, de omzetbelasting niet. Lees hier meer over de soorten belasting in Duitsland.

Nogmaals, de belangrijkste taken voor u bij de voorbereiding van de boekhouding zijn samengevat:

  • Elke boeking een voucher
  • Bijna 1 maand samen
  • Indiening uiterlijk op de 10e van de volgende maand (belastingkantoor, voorheen aan belastingadviseur)

Jaarlijkse belastingen: jaarrekeningen

Aan het eind van het jaar worden, afhankelijk van de rechtsvorm en de vennootschapsstructuur, financiële overzichten naar het belastingkantoor gezonden.

Als u uw belastingaangifte niet zelf indient, wordt de jaarrekening volledig door uw belastingadviseur opgesteld.

Uw jaarlijkse financiële overzicht geeft informatie over de financiële situatie van uw onderneming. De jaarlijkse financiële verklaring is verplicht voor alle soorten ondernemingen en wordt ook naar het Federaal Staatsblad gestuurd. Op die manier kunnen de balansen van ondernemingen openbaar worden bekeken. Dit maakt het voor andere bedrijven gemakkelijker om hun kredietwaardigheid te controleren en geeft de belastingdienst inzicht in hun huidige situatie.

Aan het eind van het jaar moeten verschillende aangiften worden ingediend, afhankelijk van de rechtsvorm(en) en de bedrijfsconstructie. Voor zelfstandigen omvat dit de aangifte voor de inkomstenbelasting of, in het algemeen, de aangifte voor de omzetbelasting. Zoals ik al zei, al deze aspecten worden geregeld door uw belastingadviseur.

De jaarrekeningen moeten uiterlijk op 31 juli worden ingediend. Tenzij u wordt bijgestaan door een belastingadviseur, kan de indiening worden uitgesteld tot 28/29 februari van het volgende jaar.

Nu, voordat we bij de 3 tips komen om een goede belastingadviseur te vinden, eerst de risico’s en gevaren van het inhuren van de verkeerde belastingadviseur.

Vergelijk belastingadviseurs: Risico bij aanwerving

Je wilt een goede belastingadviseur vinden! Want u wilt risico’s en gevaren vermijden, het kost u immers geld als u het verkeerde bedrijf inhuurt voor uw boekhouding. Uiteindelijk is dit ook een reden waarom start-ups mislukken. Kosten voor extra verwerking, advies en diensten, en natuurlijk verliezen, bijvoorbeeld wanneer geen gebruik wordt gemaakt van belastingvoordelen (citaat hierboven). In het artikel over Lukinski worden 3 concrete risicofactoren beschreven, die meestal pas na jaren van samenwerking aan het licht komen. De 3 risico’s in een oogopslag.

Wijs risico’s toe aan de belastingadviseur:

  1. Intensieve, regelmatige samenwerking; betekent inzet en tijd voor veranderingen van belastingadviseur
  2. Bedrag van de maandelijkse en extra kosten; geld dat ontbreekt voor herinvestering
  3. Op lange termijn: geld verliezen (te veel belasting betalen, plus kosten voor belastingadviseur, gebrek aan herbelegging) als gevolg van onvoldoende kwaliteit/kwantiteit van advies.

Lees hier nog meer over 3 grote risico’s bij inbedrijfstelling:

Een belastingadviseur vinden: 3 tips

Om een goede belastingadviseur te vinden, geeft het artikel op Lukinski u 3 praktische tips voor uw zoektocht naar een goede belastingadviseur bij u in de buurt.

Deze 3 tips zullen u helpen een belastingadviseur te vinden:

  1. Klik niet op de advertentie in de zoekresultaten (ga direct naar pagina 2)
  2. Beoordeling op onlineportalen (meer dan 5 meningen)
  3. Ervaringen en aanbevelingen van succesvolle ondernemers

Vermijd advertenties in zoekresultaten en portaalsites

Ten eerste, klik nooit op de advertenties, want deze zoekresultaten zijn niet van kwaliteit. De advertenties zijn er alleen omdat er geld voor wordt betaald. Geld dat aan reclame wordt besteed, moet natuurlijk worden terugverdiend. De kosten voor de belastingadviseur lopen al op, want marketing is duur. Misschien is het ook niet het beste belastingkantoor, er moeten tenslotte nog klanten geworven worden. Mond-tot-mondreclame is niet voldoende om nieuwe klanten te werven via aanbevelingen, d.w.z. via tevreden klanten.

Beoordelingen met kwaliteit en kwantiteit

Tip nummer 2 gaat over de evaluatie in online portalen. Hier moet u vooral letten op het feit dat er een betrekkelijk groot aantal adviezen is. Recensies kopen is vrij eenvoudig. Voor slechts $19 kunt u echte recensies vinden in zoekmachines en op sociale netwerken. Daarom moet u enerzijds het aantal beoordelingen vergelijken met andere bureaus, en anderzijds de meningen lezen of zelfs doornemen. Een eenvoudige “zeer goed” zou ook kunnen.

Belastingadviseur ervaringen van andere, succesvolle ondernemers

Tip nummer 3 is de veiligste manier, u vraagt ervaren en succesvolle ondernemers in uw omgeving die u goede aanbevelingen kunnen doen. Een ander voordeel is dat je een deuropener naar de firma hebt. Omdat goede belastingadviseurs niet wachten op nieuwe cliënten, hebben zij genoeg aanvragen via aanbevelingen.

Hier volgt een korte samenvatting van de 3 praktische tips voor het vinden van een goede belastingadviseur:

  1. Klik niet op de advertentie in de zoekresultaten (ga direct naar pagina 2)
  2. Beoordeling op onlineportalen (meer dan 5 meningen)
  3. Ervaringen en aanbevelingen van succesvolle ondernemers

Conclusie: zoek en huur een belastingadviseur

Dat was ons inzicht in het onderwerp van het vinden en inhuren van een belastingadviseur. Denk er dus aan, laat het werk niet (alleen) aan uw belastingadviseur over! Hoe meer u begrijpt en doet, hoe minder u betaalt voor de accountant en hoe meer geld of winst u overhoudt om opnieuw te investeren.

U hebt veel geleerd over samenwerken, van maandelijkse boekhouding en lonen tot de jaarrekening van uw bedrijf. Ook de 3 grootste risico’s en 3 tips zodat u geen fouten maakt bij het kiezen van een accountant.

Meer over dit onderwerp vindt u in de bron van het artikel op Luinski.de: Steuerberater.

Kosten en facturering

Wat kost een belastingadviseur per uur? Hoe worden de honoraria van de belastingadviseur berekend? Hoeveel moet een belastingadviseur kosten? En wat kost een belastingadviseur voor kleine ondernemingen? Als u nog geen ervaring hebt met belastingadviseurs, hebben wij hier officiële kosten en prijzen voor u, van de Federale Kamer van Belastingadviseurs. Tip! Onder de uitleg van het waardetarief vindt u de kostentabel voor 100.000, 200.000 en 500.000 euro – dit is hoeveel uw belastingadviseur kost / verdient!

Fouten: 3 risico’s voor uw bedrijf

Een belastingadviseur inhuren / Fouten – U wilt een goede belastingadviseur vinden! Want u wilt risico’s en gevaren vermijden, het kost u immers geld als u het verkeerde bedrijf inhuurt voor uw boekhouding. Kosten voor extra verwerking, advies en service en natuurlijk verliezen, bijvoorbeeld wanneer geen gebruik wordt gemaakt van belastingvoordelen (citaat hierboven). In het artikel over Lukinski worden 3 concrete risicofactoren beschreven, die meestal pas na jaren van samenwerking aan het licht komen. De 3 risico’s in een oogopslag.

Belastingconsulent bij u in de buurt

Belastingadviseur bij u in de buurt – Een goede belastingadviseur bij u in de buurt vinden? Wij hebben dagenlang het internet afgezocht om de beste aanbevelingen te vinden voor belastingconsulenten in uw regio: Hamburg, Berlijn, Keulen, Düsseldorf, München, Stuttgart & Co. voor uw particuliere belastingaangifte of inkomstenbelastingaangifte of complexere boekhouding voor bedrijven, van maandelijkse financiële boekhouding tot jaarrekeningen. Inclusief adressen, telefoonnummers en website.