Waarom mislukken start-ups? 90% mislukt in de eerste 5 jaar – Top 11 redenen

Een van de absoluut favoriete onderwerpen van het publiek is de reden van mislukking. Wat is precies de reden dat negen van de tien startende ondernemingen niet overleven? Een blik op de analyse van CB Insight onthult de 20 grootste fouten die door startende ondernemingen worden gemaakt. Wil je meer weten over het onderwerp? Lees hier: Mislukking – persoonlijke ervaringen en voorbeelden (waaronder het verhaal van Jeff Bezos [oprichter: Amazon]).

Mislukking – Top 11 redenen

Laten we gaan! Hier zijn de top 11 redenen waarom zoveel startende ondernemingen in de eerste 5 jaar mislukken:

Rang 1 – De markt heeft ze niet nodig

Het derde hamburgerrestaurant in de straat, een ander merk dat cola aanbiedt in de drankenhandel, een nieuw automerk met een verbrandingsmotor dat op de voorgrond wil treden. Wie heeft dat nodig? Niemand! Daarom is het ontbreken van een markt ook nummer één als het gaat om het mislukken van start-ups. Je product faalt omdat er geen vraag is.

Plaats 2 – Het geld raakt op

De absolute klassieker en ook hier vaak genoemd: financiën moeten altijd solide worden gepland en uiteraard ook in het operatieve bedrijf worden behandeld. Als u projecten verkeerd berekent, zult u snel in betalingsproblemen komen. Als dit punt eenmaal is bereikt, zijn er, anders dan bij particulieren, nauwelijks termijnen en zeker geen uitstel. Je hebt de huur niet betaald? De commerciële verhuurder kan u bijna onmiddellijk aanklagen, zodra de betalingsherinnering en aanmaning zijn doorgegaan. Werknemers worden niet betaald? Ze zijn begrijpelijkerwijs sneller weg dan je kunt kijken. Krijgt de leverancier zijn geld niet? Dan krijg je geen goederen meer. Geen goederen, geen levering, geen omzet. Financiële problemen, nummer twee op de lijst van redenen waarom startende ondernemingen mislukken.

3e plaats – Het verkeerde team

Wat het personeel betreft, valt er natuurlijk veel te overwegen, maar uiteindelijk komt het neer op de ondernemer en het nemen van de juiste beslissingen over wie wel en wie niet in het team thuishoort. Als deze beslissingen al fundamenteel verkeerd zijn en de verkeerde mensen worden aangenomen, zonder de juiste kennis, met een gebrek aan motivatie, kan een project op lange termijn mislukken. Immers, de persoon kost geld en uiteindelijk wordt er niets verdiend, zodat de gevolgkosten voortvloeien uit gederfde winst. Uw team moet daarom goed geselecteerd en opgeleid zijn en in staat zijn praktische prestaties te leveren.

Rang 4 – De concurrentie maakt je af

Klinkt moeilijk, maar dat is het ook! Vooral op het gebied van software zijn de mogelijkheden om concepten over te nemen snel. Dit geldt natuurlijk ook voor eenvoudige produkten; producenten in het Verre Oosten kunnen elk soort produkt namaken, als men maar over de nodige kleingeld beschikt.

Een vriend van me had een succesvolle mueslireep. Ongeveer 15 maanden na de oprichting kwam hetzelfde product van een grote fabrikant op de markt. De directe concurrent lag van de ene dag op de andere in alle supermarktschappen. De naam, bijna identiek. De samenstelling, hetzelfde. De presentatie, hetzelfde. Het is een grote uitdaging om als start-up te concurreren met een internationaal voedingsbedrijf. Concurrentie kan het bedrijf snel kapot maken, vooral als het bedrijfsconcept bijzonder gemakkelijk over te nemen is. Daarom is er een goede ondernemer voor nodig die volledig achter het geheel staat, ervaring heeft en weet hoe de eigen tekortkomingen goed te maken en het eigen merk slim te positioneren naast het product van de concurrent. Uiteindelijk ook een absoluut succesverhaal, verkocht!

Rang 5 – Mislukking als gevolg van prijs en kosten

De prijs van producten bepalen is niet gemakkelijk! Hoe moeilijker een product te kwantificeren is, des te complexer wordt de prijsberekening. Een schroef, bijvoorbeeld, kan vrij nauwkeurig worden gekwantificeerd. Een bepaalde materiaalprijs, een bepaalde productietijd, bepaalde elektriciteits- en personeelskosten. Uiteindelijk wordt een precies bedrag van 0,37 euro netto per schroef verkocht. Wie een start-up opent op het gebied van influencer marketing heeft het veel moeilijker. Hoe precies kunnen twee postings plus een verhaal, van een specifieke persoon, met een specifiek aantal volgers, een individueel aantal interacties, worden berekend? Elk aanbod vergt dan ook veel kosten en tijd. De juiste prijs vinden, zodat de klanten ervan profiteren, is uw taak. Uiteindelijk is dit precies waar het kan mislukken. In hetzelfde deel spelen ook de kosten voor de aankoop, b.v. van materialen, een rol. Als u er niet in slaagt de kosten in de loop van de tijd te verlagen, zal uw winst niet of zeer langzaam toenemen. De winst ligt in de aankoop!

Rang 6 – Uw product is slecht

Eerlijk maar waar, je product kan ook gewoon slecht zijn! Het vakmanschap is niet in orde, de kwaliteit is slecht, de houdbaarheid is slecht, of misschien krijg je gewoon een shitstorm omdat je product in diskrediet wordt gebracht vanwege een eigenschap die eerder niet werd overwogen. Alles klopte en uiteindelijk was slechts één detail doorslaggevend voor de ineenstorting van het hele bedrijfsmodel. Hetzelfde kan natuurlijk gebeuren als u uw concurrenten in een bepaalde periode niet kunt bijbenen. Als er bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfstak ontstaat, zoals destijds het busvervoer in Duitsland of sinds enige tijd de e-scooters, gaat de ontwikkeling op de markt razendsnel. Bedrijfsmodellen passen zich binnen een paar weken aan, na één of twee jaar fuseren de eerste concurrenten en na drie of vier jaar ruimt de markt zichzelf al op. Als uw product de markt niet snel genoeg kan bijbenen, zullen de mensen bij de concurrentie kopen.

Rang 7 – Leemten en fouten in een bedrijfsmodel

Er is hier een goed model van beste praktijken uit de Verenigde Staten. Een groot muziekfestival met grote investeerders. De locatie van het megafestival zou het eiland van de voormalige drugsbaron Pablo Escobar worden. Alles werd met de familie besproken, het eiland mocht worden gebruikt op voorwaarde dat er geen reclame werd gemaakt met de naam van de familie. Dit was natuurlijk precies wat er werd gedaan en in de eerste reclamespot werd geadverteerd dat het festival zou plaatsvinden op het voormalige privé-eiland van Pablo Escobar. Spontaan liep het contract voor de locatie af en zo ging het hele festival niet door. Reorganisatie binnen een paar weken was daarom onmogelijk. Het werd immers (althans aangekondigd) als het grootste festival ter wereld. Gefinancierd met miljoenen, werd het nu een absoluut debacle. Een clausule die alles tot stilstand bracht.

Maar het kan ook een financieel beleggingsproduct zijn. In plaats van de winst tegen nulrente op de bankrekening te laten staan, wilt u die winstgevend investeren. Met marktschommelingen werd in de planning geen rekening gehouden. Plotseling is er een dip, wereldwijd en als gevolg van handelsconflicten. De prijs daalt voor een korte tijd. Optie A: U verkoopt uw papieren toch maar om de werknemers voor deze maand te kunnen betalen. Maar u wilt ook niet verkopen, want uw kapitaal zit vast aan het financiële product. Optie B: U houdt de effecten in uw portefeuille, want volgende week kunnen de koersen weer stijgen. Wat nu te doen, is helemaal geen gemakkelijke vraag.

Rang 8 – slechte marketing

Zelfs de legendarische Henry Ford – die een revolutie teweegbracht in het lopendebandwerk en dus in de auto-industrie – zei: “voor elke dollar die je in je product steekt, moet je een andere klaar hebben staan om je product bekend te maken”. Velen investeren enorme bedragen in het bedrijfsmodel, de logistiek, de opslag en het personeel. Zij vergeten dat het product uiteindelijk moet verkopen – hoeveel ruimte en hoeveel geld geeft u aan uw marketing? Verkoop vindt alleen plaats wanneer mensen rechtstreeks in contact komen met uw product of dienst en tevreden zijn. Je kunt een briljant idee hebben, maar als de juiste mensen er niet van horen, zal het hele bedrijfsmodel mislukken.

Tip! Multipliers zijn vooral belangrijk, deskundigen en mensen met een grote gemeenschap. Maar ook deze moeten worden bereikt, overtuigd of geboekt. Toch loont het de moeite om tijd te investeren in dergelijke individuele mensen met een hoog bereik, omdat zij in potentie veel meer mensen bereiken dan conventionele pleitbezorgers van merken. In een restaurant is het het gratis dessert voor de blogger, in een online winkel is het de persoonlijke begeleidende brief voor het bestellen van een tijdschrift. Omdat je natuurlijk aanneemt dat het bevel een test is. Bestelt een beroemdheid of management iets bij jou? Ook hier moet er een persoonlijke begeleidende brief of een paar gratis producten zijn, anders voelt niemand zich echt aangesproken. Met een beetje geluk zal de persoon je vermelden op Instagram of een vaste klant worden en regelmatig bij je bestellen.

Rang 9 – Negeer klanten en meningen

Kritiek, vooral opbouwende kritiek, is goud waard voor u als ondernemer. Als u kritiek in een positief licht wilt zien, zie het dan gewoon als gratis marktonderzoek. Mensen nemen de tijd om naar uw product te kijken, om het te testen. Op het einde geven ze je zelfs een waardering. Leerpunten die u moet meenemen in het hele productontwikkelingsproces, maar ook in het ontwikkelingsproces van uw eigen merk en uw eigen diensten. Zeer weinig mensen evalueren producten of diensten na eenmalig gebruik. In de regel valt de consument voor de volgende aankoop gewoon weer terug op een product van de concurrent, een situatie die ten koste van alles moet worden voorkomen. Daarom is het zo belangrijk te reageren op de mening van de klanten en, indien nodig, hen te betrekken bij het eigen ontwikkelingsproces en rechtstreeks contact te hebben.

Tip. Reageer op elke beoordeling en commentaar. Of het nu gaat om het algoritme in een zoekmachine of in een sociaal netwerk, je eigen interactie wordt gemeten. Hoe sneller u reageert op vragen, beoordelingen en opmerkingen van gebruikers, hoe hoger uw ranking zal zijn.

Rang 10 – De verkeerde tijd

Sommige investeringen kunnen ook te vroeg worden gedaan, net zoals bedrijven te vroeg kunnen worden opgericht. Maar trends ontstaan en verdwijnen ook weer binnen zeer korte tijd. Als u bijvoorbeeld op Amazon wilt spelen en hier voortdurend nieuwe trendproducten wilt plaatsen, moet u op uw hoede zijn wat timing betreft. Dit jaar is de “flamingo voor het zwembad” misschien geen trend meer en zit je opgescheept met 5.000 stuks. Uw product was misschien zelfs trendy aan het begin van de zomer, maar door de aanhoudende regen in het midden van de zomer is de trend en dus de verkoop weer vertraagd. Volgend jaar kan het de ultieme trend worden door een post van een influencer. Je hebt niet alles in de hand, sommige dingen moet je gewoon nemen zoals ze komen.

Het verkeerde tijdstip kan te vroeg worden gekozen, maar zeker ook te laat! Daarom zijn marktanalyses en uw beoordeling van de marktontwikkelingen uiterst belangrijk. Als je denkt aan de perfecte tijd. Totdat de ontwikkeling en de organisatie rond zijn, zodat u levensvatbaar op de markt kunt optreden, kunnen er maanden voorbijgaan van ideegeneratie, naar financiering, naar de eerste klanten. Terwijl een product vandaag nog hot is, kan het over een paar maanden weer “uit” zijn. Houd dus ook rekening met de cyclische beweging van seizoensgebonden zaken, trends en ook de halfwaardetijd van producten.

Rang 11 – Je verliest focus

Punt nummer 11 geeft me altijd een goed gevoel! Nadat ik de uiteindelijke beslissing had genomen om ondernemer te worden met personeel, kantoren en internationale betrekkingen, heb ik me twee jaar lang geconcentreerd. Daarvoor werkte ik voor veel andere bedrijven, als een eenmansreclamebureau, zeg maar. Ik heb meer dan 100 projecten gedaan, ik heb het alleen over de grotere, niet over 100 pizzaflyers in het begin en waarschijnlijk 400 logo’s in totaal, van iBeacon technologie, tot de farmaceutische industrie, automotive tuning en scene clubs. Vanuit dit gevarieerde werk was het echt moeilijk om je twee jaar lang op één project te concentreren. Natuurlijk heb ik dat in die tijd niet alleen gedaan, ik ben ook een modetijdschrift begonnen als satellietproject voor het modellenbureau en korte tijd later, vanwege de opkomende vraag naar influencer marketing, een social media bureau. Alleen al aan het begin van dit jaar drie boekpublicaties, een onroerend goed portal en een investering in de muziekindustrie. Ik zou graag nog 20 projecten en start ups doen! Maar stop! Hier denk ik altijd aan reden nummer 11 van mislukking, je verliest focus.

Voor mij betekent dat minder nieuwe bouwplaatsen, liever een grote hoogbouw, steen voor steen. Mijn eigen kleine dagelijkse strijd! Om inspiratie op te doen, pakte ik op een avond een blanco A4-tje. Er stonden maar twee letters op. De afkortingen van het bedrijf waar ik me op wil richten (verhoudingsgewijs, het meest). Het hangt al een jaar boven mijn bed, zodat ik het elke ochtend en elke avond zie en mezelf er elke keer opnieuw aan kan herinneren wat mijn focus is.

De meeste mislukken echter door veel fundamentelere dingen! In de regel stellen zij de verkeerde prioriteiten, te veel feesten, te veel vrije tijd, te weinig actief werk. Als je je te veel op je eigen vrije tijd concentreert en te weinig op het bedrijf, zul je uit het veld geslagen worden.