Marketing stage: Online marketing, reclame en mode in Keulen

Marketing stage – Ben je op zoek naar een stage waar je veel kunt leren? Ik ben net klaar met mijn stage van 6 maanden en ik heb zo veel geleerd! Content creatie, onderzoek, Instagram en nog veel meer. Om je een beetje inzicht te geven in de stage, volgt hier een blik op mijn geweldige stage bij het modetijdschrift. Dus eigenlijk alles wat je leert in een klassieke reclamebureau stage. Alleen is het niet droog en saai in het modetijdschrift (trefwoord: visitekaartjes of brochures maken), hier draait het om mode, reizen en luxe! Tip: solliciteer nu op onze redactie, bij onze tijdschriftstage.

Stage bij een reclamebureau: wat houdt het in? Hoe kan ik een aanvraag indienen?

Ben je net klaar met school en op zoek naar je eerste stage? Je zit midden in je studies, hebt een deeltijdse job en moet binnenkort een verplichte stage doen? Veel mensen die op zoek zijn naar een stageplaats weten vaak niet hoe ze moeten solliciteren. Je bent naar de juiste plaats gekomen! Ik zal je laten zien hoe ik het voor elkaar heb gekregen om stage te lopen bij een reclamebureau! Een langere stage is logisch. Het geeft de werkgever meer tijd om je meer over de taken te leren. Zo leert u niet alleen artikelen schrijven, maar krijgt u ook inzicht in de wereld van klantenwerving en -ondersteuning en mag u meewerken aan individuele projecten.

Wat doe je in een reclamebureau? Welke gebieden van het agentschap krijg je te zien als stagiair? Wat moet je doen om aangenomen te worden bij een reclamebureau? – In dit artikel leg ik je uit hoe afwisselend deze stage was en aan welke taken ik zelfstandig mocht werken.

Wat is een reclamebureau?

Spectaculaire TV spots, de Superbowl halftime show en zowat elke derde huismuur draagt een reclameposter: Reclamebureaus trekken de aandacht. Dat is waarom de industrie zo groot is en goede connecties heeft. Reclamebureaus bevinden zich in de hotspots, in Duitse steden als Hamburg, Berlijn of Keulen en wereldwijd in Shanghai, New York en Londen.

Een reclamebureau adviseert klanten die marketingondersteuning nodig hebben. Klanten uit de voedings-, mode-, tv- of schoonheidsindustrie hebben vaak ondersteuning nodig om de website op Google te pushen, een product op de markt te brengen of een nieuwe app uit te brengen. Hier heeft de reclame-industrie creatieve geesten nodig die aan deze verzoeken van cliënten kunnen voldoen. Aangezien de onderwerpen van de klanten zeer verschillend zijn, splitsen reclamebureaus zich op in verschillende gebieden, zoals: social media marketing, of content marketing. Een marketingbureau is een dienstverlener die de inspiratiebron is voor reclame voor een grote verscheidenheid van cliënten. Eerst analyseert het reclamebureau de situatie van de klant en ontwikkelt het een mogelijke oplossing om met de klant aan de slag te gaan. Dit omvat bijvoorbeeld het maken van infographics en blokartikelen. Wij komen ook in contact met influencers en bloggers of andere relevante social media-highlights die de naam van het bedrijf promoten door er online reclame voor te maken. Op die manier kunnen wij stap voor stap nagaan wanneer de omzet en het aantal bezoekers zijn gestegen en nog veel meer. Na afloop van het project documenteren en archiveren we alles voor de klant en presenteren we de resultaten. Het creatieve reclamebureau zorgt dus voor klassieke reclame. Dit betekent reclamemaatregelen in de massamedia.

Wat doet een reclamebureau?

  • Marketingstrategie
  • Huisstijl en logo
  • Website, SEO en online winkels
  • Advertenties en buitenreclame
  • Reclamemedia zoals Google Ads
  • Sociale media marketing op Instagram, TikTok & Co.
  • Public relations voor een sterk merk

Mijn stage: modellenbureau, content marketing en modeblad

Ik heb zes maanden stage gelopen bij een reclamebureau. Ik heb online gesolliciteerd met mijn CV en mijn motivatiebrief. Ik was altijd al geïnteresseerd in de ontwerp- en marketingindustrie. Tijdens mijn school- en universiteitsjaren heb ik niet de kans gehad om enige praktische ervaring op te doen. Ik was dus blij toen ik werd uitgenodigd voor een gesprek en twee weken later mocht ik beginnen als stagiair.

De eerste weken mocht ik leren hoe ik artikelen voor het modeblad moest schrijven. Het werd dus mijn dagelijkse taak om te leren hoe ik artikelen moest onderzoeken, schrijven en publiceren. Toen was het heel spannend als mijn teksten werden gepubliceerd, nu is het een deel van mijn dagelijks leven! Een kleine tip: je moet ook oefenen om met 10 vingers te schrijven! Beetje bij beetje mocht ik de eerste klantenprojecten begeleiden. Ik heb geleerd e-mails te schrijven, contact te houden met klanten en contracten af te sluiten. Naast WordPress kreeg ik ook Photoshop en zoekmachine-optimalisatie te zien. Met Photoshop heb ik geleerd hoe ik afbeeldingen kan comprimeren en ze in artikelen kan invoegen. Het was spannend om te leren welke gebruiksrechten op afbeeldingen van toepassing zijn. Voor content marketing werd ik opgeleid in zoekmachine optimalisatie. Hier leerde ik hoe trefwoorden werden geanalyseerd en zinvol gebruikt in artikelen.

Toen was alles nog spannend en nieuw! Vandaag geef ik mijn kennis door aan stagiaires en werk ik aan nog veel meer nieuwe projecten!

Wat vond ik het leukst?

Vandaag zou ik zeggen dat alles een verrijking was. Ik mocht proeven van elke marketingafdeling en zelfstandig projecten op me nemen. Zodra u de grondbeginselen van marketing onder de knie hebt, wordt de sector veel creatiever. Omdat er steeds nieuwe projecten zijn en je met nieuwe mensen in contact komt, leer je zowel in teamverband als zelfstandig te werken. De verantwoordelijkheid die je hebt voor je eigen artikelen, beelden, planning en klanten geeft je een goed gevoel!

De beste ervaringen bij FIV Magazine:

  • Klantencontact via e-mail, telefoongesprekken, vergaderingen, videogesprekken
  • Opstellen en uitvoeren van inhoudsplannen
  • Zoekmachine optimalisatie voor hoge rankings
  • Beeldbewerking met Photoshop

Door de verschillende secties (modellen, magazine, sociale media) krijg je een verbazingwekkende hoeveelheid inzicht in zeer verschillende gebieden van de mediawereld. Beginnend met onderzoek en eindigend met het zelfstandig concipiëren en publiceren van artikelen. Je leert ook hoe je de belangrijkste software moet gebruiken. Bijvoorbeeld het gebruik van Photoshop om afbeeldingen te maken. Website analyses, evaluatie van klanten en nieuwe strategieën of het bedenken van creatieve content voor social media.

Content marketing: zoekmachineoptimalisatie voor een hogere plaatsing op het internet

Marketing is belangrijk voor het succes van een onderneming. In tegenstelling tot reclame, dat gericht is op een moment in de tijd, is content marketing gericht op de lange termijn. De taak is om potentiële klanten, partners en werknemers te voorzien van relevante onderwerpen. Dit houdt in dat klanten worden ondersteund met waardevolle inhoud in de vorm van blogberichten, waardoor ze hoog scoren in zoekmachines.

Ik heb een grote verscheidenheid aan artikelen geschreven. Bij sommige onderwerpen was ik beter geïnformeerd en bij andere heb ik hetzelfde onderzoek gedaan en de best mogelijke inhoud geleverd. Stap voor stap word je een professional in bepaalde onderwerpen!

Wat is content marketing?

  1. Inhoudelijke audit: inventarisatie van de inhoud tot nu toe
  2. Doelstelling: Concrete doelstellingen van de contentmarketingcampagne
  3. Strategieontwikkeling: inhoudsstrategie
  4. Campagneplanning: planning van de uitvoeringsstappen met een tijdschema
  5. Uitvoering: uitvoering van de geplande inhoud
  6. Distributie van inhoud: Distributie van inhoud
  7. Monitoring & rapportage: volgen en monitoren van inhoud en meten van succes
  8. Optimalisering: Evaluatie en optimalisering van de inhoudstrategie

Online marketing: van zoekmachine tot sociale media

Internetmarketing of onlinemarketing is een samenvatting van marketingstrategieën en -maatregelen die online worden uitgevoerd. Wanneer bedrijven, organisaties of particulieren een Internet-aanwezigheid online zetten, willen zij meestal veel bezoekers. Dit kunnen gebruikers zijn die de site vinden via een zoekmachine, maar ook diegenen die via diverse andere on- en offline-maatregelen worden aangesproken en worden overgehaald om de site te bezoeken.

  • E-mail marketing
  • Inhoud marketing
  • Invloedrijke Marketing
  • Sociale media marketing

Sollicitatie: Tips voor sollicitatiebrief en CV

Na mijn ervaringen met sollicitaties, wil ik je graag wat tips meegeven. Toepassingen zijn in elke bedrijfstak anders gewenst. Sommige bedrijven besteden meer aandacht aan het cv, andere aan je sollicitatiebrief, weer andere hechten meer waarde aan persoonlijkheid en beslissen uiteindelijk met een gesprek. Of het nu gaat om een CV of een begeleidende brief, je moet ervoor zorgen dat je waarheidsgetrouw schrijft. Vergeet niet dat deze pagina’s beslissen of ze je willen inhuren of niet. Met een beetje oefening en tips van de experts zul je de volgende keer dat je solliciteert zeker worden uitgenodigd voor een gesprek.

Wat moet er in een aanvraag staan?

Sollicitaties worden tegenwoordig online verzonden. Kijk van tevoren op de website om te zien wat het bedrijf van u wil zien. Een creatief voorblad en veel getuigschriften en diploma’s hebben niet veel zin als je sollicitatiebrief niet veel indruk maakt. Daarom moet u dergelijke referenties, getuigschriften en werkmonsters alleen opsturen als ze dicht bij de baan staan en uw eerdere ervaring aantonen.

  • Begeleidende brief: concreet en zinvol formuleren
  • Curriculum vitae: persoonlijke gegevens, opleiding, kennis
  • Transcripties: Certificaten van scholen en universiteiten

Begeleidende brief: de eerste indruk

Uw sollicitatiebrief moet ons een eerste indruk van u geven! Het gaat niet om veel tekst, maar om een overtuigende brief. De werkgever wil je leren kennen. Probeer je brief tot één pagina te beperken, één A4-tje is genoeg! Zorg ervoor dat de tekst vrij is van spelfouten. Aangezien je het grootste deel van je stage op de online redactionele afdeling zult doorbrengen, is een perfecte Duitse spelling uiterst belangrijk. Een kleine tip: familieleden en vrienden kunnen uw artikel lezen.

Tips voor sollicitatiebrieven:

  • De eerste indruk telt
  • Overtuig met de inhoud, niet met de lengte
  • Kijk uit voor spelfouten

Curriculum vitae: belangrijke data

Uw CV dient uw persoonlijke gegevens te bevatten, zoals uw volledige naam, geboortedatum, adres, enz. U dient ook uw telefoonnummer en e-mailadres te vermelden, zodat er contact met u kan worden opgenomen. Uw telefoonnummer en e-mailadres zijn ook nodig om contact met u te kunnen opnemen. U moet uw schoolcarrière en beroepservaring vermelden. Dit betekent niet dat u per se in marketing, reclame of de media hebt gewerkt, maar het is altijd een pluspunt als u een baan hebt gehad, bijvoorbeeld een tijdelijke baan in een café! Spreek je andere talen? Laat het ons dan weten! Hebt u reeds ervaring op het gebied van redactie, mode en marketing en beschikt u over getuigschriften of andere referenties? Voel je dan vrij om ze toe te voegen.

Wat hoort er in een CV?

  • Persoonsgegevens: volledige naam, geboortedatum, adres, e-mail, telefoonnummer
  • Schoolcarrière
  • Beroepsloopbaan
  • Taalkundige kennis
  • Praktische ervaring in de industrie

Veel succes met je aanvraag!

Je marketingstage in Keulen?

Nu zit ik in het agentschap en vertel je hoe het ook voor jou zou kunnen zijn. Je wilt een marketing stage doen? Wil je de wereld van marketing, magazines en design verkennen? Dan ben je hier aan het juiste adres. We zijn op zoek naar jonge, gemotiveerde stagiairs die meer willen leren en onderwerpen willen verkennen die ze op school of de universiteit niet hebben geleerd. UHoe langer je stage duurt, hoe meer we je kunnen leren en je kunnen laten zien hoe het is om in een gemotiveerd team te werken. Naast het prachtige Dom-uitzicht in ons kantoor en de heerlijke koffie, laten we je de wereld van de marketingjunkies zien.

Solliciteer bij ons!

We kijken uit naar je sollicitatie en hopen je snel in ons kantoor in Keulen te mogen verwelkomen!