Contentmarketing: strategie, definitie en voorbeelden voor je bachelorscriptie
Steeds meer mensen willen zelfstandig worden en een groot bereik opbouwen, bijvoorbeeld via een blog. Dit is echter meestal gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wij van FIV hebben een ontmoeting gehad met een expert op het gebied van content marketing die ons alles heeft verteld over dit complexe onderwerp.
Waarom werkt content marketing?
Het antwoord is heel duidelijk, mensen zijn elke dag op zoek naar informatie en willen op elke seconde voorzien worden van de beste informatie. De meeste mensen beginnen hun zoekopdrachten in zoekmachines. Met name Google speelt in Duitsland een bijzondere rol. Met een gebruikswaarschijnlijkheid van meer dan 70 %. Dit betekent dat de meeste mensen tegenwoordig, vooral in Duitsland, maar ook in andere Westeuropese landen, dergelijke zoekmachines gebruiken. Naast Google zijn er natuurlijk nog vele andere industriereuzen waarmee rekening moet worden gehouden, bv. Yahoo of ook Yandex. Yandex wordt bijvoorbeeld in Rusland gebruikt. Afhankelijk van het land waar u zich bevindt, moet u zich dus ook verdiepen in de verschillende zoekmachines en hun verschillende eigenaardigheden. Voor bedrijven en ondernemingen die zaken doen in de Aziatische regio en in landen als China gelden bijvoorbeeld speciale beperkingen, bijvoorbeeld voor het creëren van inhoud.
Contentmarketing is tegenwoordig een van de grote magische instrumenten als het gaat om het genereren van bereik. Aangezien u in zoekmachines tot €7,06 kunt betalen voor klikken onder advertenties (bijvoorbeeld voor het trefwoord “huis verkopen”), loont het de moeite om elke klik gratis te genereren door gebruik te maken van content marketing.
Het belang van contentmarketing: hype of paradigmaverschuiving?
Inhoud is altijd groot geweest, denk maar aan de uitgebreide Brockhaus-reeks, die destijds alle kennis bijeenbracht die Wikipedia vandaag bijeenbrengt, maar natuurlijk in een klein formaat vanuit het oogpunt van vandaag. In marketing verandert er echter veel aan de inhoud. Want nu is het mogelijk om bereik te genereren door het genereren van veel en vooral informatieve inhoud. Op deze manier kunnen rechtstreeks via gratis zoekmachines marketingsuccessen worden behaald zonder dure advertentieruimte te hoeven huren. Natuurlijk bieden zoekmachines positionering in advertentieruimten op prominente plaatsen, maar tegenwoordig werken veel bedrijven bijna uitsluitend met contentmarketing voor zoekmachines. Maar de nadruk ligt niet alleen op de zoekmachine, maar ook op de gebruiker. Want als de gebruiker eenmaal op onze site is beland en zich informeert over ons aanbod, moet onze inhoud ook hier overtuigen en presteren. Bij voorkeur op een zodanige wijze dat de gebruiker op onze pagina blijft klikken en zich tevens op de hoogte stelt van andere inhoud. Vanuit een marketingperspectief is dit al een keerpunt. Velen zullen hun denken veranderen en in hogescholen en universiteiten zal nieuwe inhoud worden onderwezen.
Hoe werkt content marketing?
Zoals hierboven beschreven, gaat het om de combinatie van kwantiteit en kwaliteit. U hebt een grote hoeveelheid informatie nodig, maar tegelijkertijd een goed gestructureerde en duidelijk omschreven informatie. Bovendien is de tekstlengte van de afzonderlijke pagina’s van belang voor de positionering in zoekmachines. Hetzelfde geldt voor de interne links op onze pagina’s, zodat gebruikers ook verdere informatie kunnen bekijken. Op die manier verhogen we de tijd die op onze website wordt doorgebracht en laten we de zoekmachines zien dat we relevanter zijn dan onze concurrenten. Een andere grote aanjager zijn externe links, zogenaamde backlinks. Ook hier is het een kwestie van kwaliteit. Als Der Spiegel van zijn online aanbod naar hun online aanbod linkt, is dat een goede link. Als echter duizenden kleine bedrijven naar hun online aanbod linken door backlinks te kopen voor 100 $, hebben ze veel links maar geen kwaliteit. Als je goede inhoud maakt, zal die gedeeld worden. Vaak verwijzen tijdschriften naar uw artikelen, bv. als de informatie van hun site afkomstig is. Daarom is het belangrijk om unieke informatie te plaatsen, vooral op de hoofdmenupagina’s. Dit vergroot de kans dat andere pagina’s naar hen zullen linken. Natuurlijk kunt u deze links ook kopen, zoals veel grote online winkels doen. Contentmarketing is daarom altijd een mix van veel verschillende aspecten. Zoekmachine, gebruiker, systeem, maar ook de gebruikte informatie.
Wat is een contentmarketingstrategie?
Een goede contentmarketingstrategie omvat in wezen precies de informatie die we in de vorige vraag hebben besproken. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je een strak contentplan hebt. Wat is een bedrijf? Wat zijn de nauwere aspecten? Als zij bijvoorbeeld een makelaar zijn, dan ligt het onderwerp huisvesting of meubilair erg voor de hand. Zo kunt u denken aan 50 pagina’s of blogposts over het onderwerp onroerend goed en makelaars en ter ondersteuning daarvan nog eens 200 over het onderwerp wonen en inrichten. Al deze artikelen moeten natuurlijk goed gepland zijn, daarvoor gebruik je software. Software voor zoekmachines helpt u om verschillende trefwoorden te analyseren. Op de term “een huis kopen” wordt veel minder vaak gezocht dan op “een flat huren”. Als het huren van een flat zo veel vaker wordt gezocht, moeten we ons concentreren op het investeren van het grootste deel van onze tijd in het trefwoord het kopen van een huis of het verkopen van een huis.
Hoe meer inhoud u hebt gemaakt, hoe vaker u links kunt plaatsen binnen de pagina, bv. als u in een ander artikel dieper ingaat op het energiebesparingscertificaat, dat elke huiseigenaar vandaag nodig heeft. U koppelt nu het woord energiebesparingscertificaat aan dit artikel. Als het artikel goed is, is er een kans dat andere blogs of tijdschriften er misschien ook naar linken, bijvoorbeeld omdat je een deel van hun uitleg of een citaat overneemt. Zorg voor een constante en organische groei, gedurende weken, maanden en jaren. Dit is hoe content marketing in de basis werkt.
Wie zijn de doelgroepen voor contentmarketing?
Contentmarketing richt zich in het bijzonder op internetgebruikers. Internetgebruikers zijn tegenwoordig breed gediversifieerd, maar de neiging is nog steeds het grootst naarmate de doelgroep jonger is. Waarbij de verschillen tegenwoordig nauwelijks nog relevant zijn. De term silversurfer was tien jaar geleden al in zwang, tegenwoordig is het heel normaal dat ouderen iets googelen. Onze bevolking wordt moderner en meer en meer neemt men zijn toevlucht tot on-linediensten. Niet alleen zoekmachines, maar bijvoorbeeld ook online kruidenierswinkels. Wie wil vandaag nog zijn flessen naar huis dragen? Iedereen zoekt met zoekmachines, dus bijna iedereen is relevant voor jou! Alleen mensen van 50 jaar en ouder moeten aan dit project denken, want er zijn er hier nog die minder goed met internet overweg kunnen. Tenminste als het gaat om projecten zoals de online handel in levensmiddelen, die volkomen nieuw is.
Wat zijn de doelen van content marketing?
De doelen van content marketing zijn snel uitgelegd, zoekmachine positionering en goede rankings op pagina één, nog beter op nummer één. Dit is het hoofddoel van online marketing managers wanneer zij nieuwe online projecten beheren. Het secundaire doel is dan dit nieuwe bereik, om elke afzonderlijke bezoeker te overtuigen van het aanbod. Dit kan worden gedaan door krantenkoppen, bijv. “Toen ik dit product kreeg, veranderde het mijn leven! Maar natuurlijk werkt het ook via plaatsingen binnen de bodytekst.
De relevantie van contentmarketing voor uw bedrijf
Iedereen moet voor zichzelf beoordelen hoe belangrijk contentmarketing is voor zijn eigen bedrijf. Het belang neemt echter toe naarmate de zoekmachine belangrijker is voor het bedrijf. Hoe meer u moet overtuigen via digitale inhoud in tekstvorm, hoe belangrijker contentmarketing in zijn verscheidenheid voor u wordt. Kansen en risico’s moet je zelf inschatten, maar het biedt veel voordelen in ons moderne bedrijf. Hoe meer u moet overtuigen via digitale inhoud in tekstvorm, hoe belangrijker contentmarketing in zijn verscheidenheid voor u is. Kansen en risico’s moet je zelf inschatten, maar contentmarketing biedt bedrijven in onze digitale wereld vooral voordelen. Vooral nieuwe ideeën die eerst hun plaats moeten vinden in de hoofden van de mensen. De zoekmachine kan zelfs van de kleine onlinewinkel een grote speler maken, vrijwel van de ene dag op de andere. Alles wat je nodig hebt is de juiste niche en de juiste trend!