Julia Blank in een interview – late intrede in de creatieve industrie, de taakomschrijving van een fotograaf & het belang van talent

We hadden een heel opwindend interview met fotograaf Julia Blank. Zij is een succesvol beauty-, mode- en portretfotografe en heeft al gewerkt met grote merken uit een groot aantal sectoren. Van de Italiaanse Vogue tot Hugo Boss en Amazon, talloze gerenommeerde merken en bedrijven hebben haar geboekt voor shoots. Ze praat met ons over haar reis naar de camera en haar eerste stappen in de creatieve industrie. Ze vertelt ons ook hoe haar familie reageerde op haar beslissing om met fotografie haar brood te gaan verdienen. Ze vertelt ons ook waar ze dankbaar voor is in haar leven en wat haar volgende grote doelen zijn die op haar pad komen.

Late start, opleiding tot foto-ontwerper & gezinssamenzijn

FIV: Hield u als kind van fotografie en wat waren in het begin uw favoriete onderwerpen?

Julia: Ik kwam pas vrij laat in aanraking met fotografie, rond mijn twintigste… Daarvoor had ik geen camera in mijn hand en was ik niet echt geïnteresseerd in fotografie, hoewel mijn vader jarenlang bij KODAK heeft gewerkt.

FIV: Hoe bent u fotograaf geworden? Waar heb je je fotografie vaardigheden opgedaan?

Julia: Nadat ik van de middelbare school kwam, wist ik lange tijd niet wat ik wilde worden. Toen kreeg ik de kans om stage te lopen bij een modefotograaf en toen zag ik voor het eerst een soort carrière aspiratie voor mezelf. Ik bleef assisteren, volgde daarna een opleiding tot staatserkend fotodesigner, werkte daarna weer als freelance en vaste assistent, en zette tenslotte mijn eigen bedrijf op. Mijn fotografische vaardigheden komen dus van mijn klassieke opleiding, ik heb nog analoog geleerd, en dan natuurlijk van de praktijk tijdens mijn tijd als assistent. En natuurlijk van veel freelance werk.

FIV: Waren er mensen om u heen die zich zorgen maakten dat u als fotograaf niet aan de kost kon komen?

Julia: Nee, gelukkig niet, of ze hebben het niet gezegd omdat ze zagen hoe heftig ik mijn carrière aspiraties nastreefde en dat ik een vast doel voor ogen had. Dus ik werd nogal aangemoedigd en gesteund.

Talent, teamwork op de set en professionaliteit

FIV: Bestaat er zoiets als talent in de fotografie of is ervaring het belangrijkst?

Julia: Zeker, naar mijn mening komt talent nog steeds op de eerste plaats. Maar talent alleen is niet genoeg.
Maar ervaring kan ook heel nuttig zijn, maar dat kost tijd.

FIV: U fotografeert niet meer alleen, maar met een groot team van visagisten, belichters en natuurlijk modellen. Wie organiseert het geheel en hoe gaat een opnamedag met u in zijn werk?

Julia: Voor de meeste van mijn huidige banen, mag ik het team samenstellen. Hier gebruik ik mijn pool van ervaren en goed geoefende mensen die perfect passen bij de respectievelijke opnames.

FIV: Amazon en Hugo Boss hebben al van uw diensten gebruik gemaakt. Met zulke grote klanten, moet er wel wat actie zijn geweest rond de opnames. Welke herinner je je het best?

Julia: Ik herinner me grote klussen, maar ik hou ook van kleinere. Alle opdrachten, hoe klein of groot ook, hebben van mij dezelfde aandacht gekregen, dezelfde intensieve voorbereiding, de selectie van het team, enz. Niet alleen het professionalisme, het geconcentreerd werken op de set, maar ook de menselijkheid en het plezier tijdens het werk spelen voor mij een grote rol.
En zo vormt elk stukje van de puzzel een groot geheel.

Schoonheidsportretten & Opleiding tot fotograaf

FIV: U fotografeert voor verschillende industrieën en maakt dus verschillende foto’s met heel verschillende doelstellingen. Wat voor soort foto’s maak je het liefst privé?

Julia: In mijn privéleven fotografeer ik niet echt veel. Mijn favoriete vrije werken zijn meestal de “schoonheidsportretten”. Een mengeling van close-up en portret.

FIV: Wat zou u een jongere aanraden wiens droom het is om fotograaf te worden? Moet je het vandaag anders doen dan in het verleden? Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen om vandaag de dag fotograaf te zijn?

Julia: Voor mij persoonlijk was het nog steeds belangrijk om de klassieke opleiding te doen. Maar dat was 20 jaar geleden. Ik mocht nog opgroeien als fotograaf met analoge technologie.
Ik denk dat het leuk is om er op terug te kunnen kijken.
Als basis heeft het mij veel geholpen om op een gegeven moment de instap in de digitale fotografie onder de knie te krijgen.

Vandaag de dag bestaat de klassieke functieomschrijving van een fotograaf niet meer. Vandaag is de fotograaf meer een “content creator”, alles is veel veranderd in vergelijking met toen.
Daar wil ik helemaal niet over oordelen. Maar de klassieke fotograaf van weleer moet zichzelf vandaag beslist opnieuw uitvinden.
Ik denk dat het vandaag de dag gemakkelijker is voor carrièrewisselaars of autodidacten om de wereld van de fotografie binnen te komen. Er zijn talrijke hulpmiddelen beschikbaar. Naar mijn mening heb je de klassieke training niet meer per se nodig. Persoonlijkheid is belangrijk om jezelf en je vaardigheden te tonen.

Toekomstplannen: tentoonstelling, boek & dankbaarheid

FIV: Laten we het tenslotte over je toekomst hebben. Wat zijn de grootste doelen die je als fotograaf wilt bereiken? Wat zijn de grootste doelen die je in je leven wilt bereiken? Is er iets nieuws aan de horizon?

Julia: Fotografie is voor mij altijd een droombaan geweest, ik ben nog steeds heel dankbaar dat ik als fotograaf mag werken.
Een tentoonstelling zou mooi zijn. Een gebonden boek met mijn beste werk tot nu toe zou geweldig zijn. Voor de rest sta ik open en ben ik dankbaar voor alles wat nog komen gaat.