Flagship-vastgoed in Berlijn, residentieel, commercieel & lifestyle – Graft Architekten interview (2/3)

Interview met Graft – Moderne designelementen, het oppakken en herinterpreteren van oude tradities, kortom: innovatie! Dat is waar het internationaal succesvolle Duitse architectenbureau Graft uit Berlijn voor staat. Het gerenommeerde bedrijf heeft ook kantoren in Los Angeles en Shanghai, en zit architectonisch in de lift! We mochten de oprichters interviewen over hun bedrijfsfilosofie, afgeronde en toekomstige projecten, en konden zo Graft in detail leren kennen. In dit deel van het interview komt u interessante feiten te weten over vlaggenschipprojecten, alsook over woningen en gemengde projecten van het architectenbureau. Of het nu gaat om de KU64 Dental Clinic, Bricks of Villa M in Berlijn: Graft heeft over elk project iets spannends te vertellen. Leer de projecten van de architecten en hun werkmethoden beter kennen en laat u betoveren door de charme van de individuele architectuur.

Residentieel, kantoren, commerciële en vlaggenschip projecten

Het architectenbureau Graft uit Berlijn werd opgericht door drie Duitse architecten en is nu een gerenommeerde en zowel nationaal als internationaal succesvolle onderneming. Wij hebben de stichters uitgebreid geïnterviewd en in 3 thematische delen onderverdeeld, waarvoor telkens een artikel werd geschreven. In het eerste deel vertellen de oprichters over hun passie, de basis en de drive achter het bedrijf. Het tweede deel van het interview gaat hoofdzakelijk over huisvestingsprojecten en projecten voor gemengd gebruik. Het derde deel gaat over de toekomstige projecten van Graft. Klik hier om naar de respectieve delen van het interview te gaan:

  1. Architectenbureau
  2. Residentieel & Gemengd gebruik

In deze rubriek komen vlaggenschipprojecten aan bod, alsook woningen en gebouwen voor gemengd gebruik. Of het nu gaat om een tandartspraktijk, een revitaliseringsproject met erfgoedbeschermingsfactor, of een moderne villa voor particuliere eigenaars: de portefeuille van het architectenbureau is veelzijdig en uniek. Geen twee projecten zijn hetzelfde, en er is altijd wel iets nieuws te ontdekken! Bekijk de projecten hier van dichtbij en laat de oprichters meer vertellen over de ontwikkelingsprocessen, ideeën en concepten.

KU64/65 Tandartspraktijk met beste locatie op Kudamm

FIV: Een van uw paradepaardjes is de KU64 Dental Clinic en de KU65 Kids Club in Berlijn. Als je een opdracht krijgt, kun je altijd iets bijzonders verwachten. Zoals u op de foto’s kunt zien, is de KU64 tandkliniek een open ruimte, gedeeltelijk met zwevende plafonds. Een soort duinlandschap, en in de Kids Club kunnen de kinderen zelfs op de muren klimmen – zo’n kindertandkliniek heb je nog nooit gezien. Plus verticale tuinen met weelderig groen. Wat maakt KU64 een speciaal project voor jou?

Graft: Wat interessant was aan het KU64 project was dat een tandarts ons belde. We hadden nog niet veel in de gezondheidssector gedaan en kwamen eigenlijk uit de horecasector. Voor ons was de opening van de weg “van ziekenhuis naar gastvrijheid” interessant. Het stamwoord bevat al hetzelfde woord: een gastheer zijn.

Niet alleen een oefening! Drie banen in één

Graft: Wij hebben het verzoek voor de tandartspraktijk alleen ingewilligd omdat de tandarts Dr. Ziegler zei dat hij iets groters in gedachten had voor deze kliniek en dat hij een praktijk wilde die alle regels zou doorbreken en de verwachtingen op zijn kop zou zetten. Wij hebben deze wens met genoegen aanvaard en ik persoonlijk (L. Krückeberg) ben van mening dat wij erin geslaagd zijn deze wens te vervullen.

In principe was het project verdeeld in drie klussen: Wij deden de KU64-kliniek op de Kudamm op de 5e en 6e verdieping, en breidden deze later uit met de kinderpraktijk in hetzelfde gebouw. In de tussentijd hebben we voor Dr. Ziegler andere praktijken in deze stijl gebouwd, plus uitbreidingen op andere locaties.

  • Tip! Meer informatie en foto’s over het project vindt u hier: KU64 & KU65

Waarom een tandartspraktijk? De dokter is gastheer, de patiënt is koning

Graft: Waarom waren we zo geïnteresseerd in het project van een tandartspraktijk? Omdat Dr. Ziegler heeft begrepen dat in onze maatschappij gezondheidsdiensten in wezen een dienst aan mensen zijn, en dat men dus een gastheer is. Dat een tandartspraktijk of een ziekenhuis moet functioneren als een hotel waar de gast koning is. Als u hiermee rekening houdt, zult u succes hebben.

Het feit dat we vandaag nog steeds met Dr. Ziegler werken en dat het project zich is blijven uitbreiden, is te danken aan het feit dat we verhaallijnen hebben gevonden die in de eerste plaats draaien om de patiënt: hoe hij of zij zich voelt (behandeld en ontmoet). Enerzijds heeft dit te maken met de bekwaamheden van een arts, anderzijds ook met het “toneel” waarop de arts optreedt (b.v. verlichting, liften, enz.).

Als je zoiets als architect kunt doen, met de gebruiker en opdrachtgever als regisseur, dan is er veel te bereiken.

Architectuur in de medische en gezondheidssector

Graft: Deze focus op de klant/patiënt interesseerde ons, en sindsdien hebben wij zeer veel in het veld gedaan – tot in het eigenlijke ziekenhuis toe. Intensive Care-afdelingen, bijvoorbeeld, waar wij met deskundigen samenwerken om wetenschappelijk en op feiten gebaseerd na te gaan onder welke omstandigheden het genezingsproces van intensive care-patiënten sneller kan verlopen.

We werken al enkele jaren samen met de Charité aan dit onderzoeksproject. Het is vandaag wetenschappelijk bewezen dat architectuur kan genezen. Wij vonden onze weg in de medische sector via Dr. Ziegler omdat hij de vooruitziende blik had om zich anders als tandarts te vestigen.

“Het is nu wetenschappelijk bewezen dat architectuur kan genezen.”

© Tobias Hein

BRLO: Containerarchitectuur voor Berlijns stadscentrum

FIV: Bouwen zonder beton – Zo zou je het volgende project kunnensamenvatten. Containerarchitectuur in modulaire bouw zou nog nauwkeuriger zijn. Een ander vlaggenschipproject van uw bureau is de BRLO Berlijn in Gleisdreieck. Het is gericht op een zeer stedelijke culturele scène.De BRLO is ontworpen als een vrijstaand gebouw dat bestaat uit overzeese containers. Het geheel als een draagbare thuisbasis voor het jonge bedrijf. Wat trok je aan in dit project in het bijzonder, en in container architectuur?Wat was voor u het cruciale punt dat u deed zeggen “ja, dat willen we graag doen, en zo willen we het graag realiseren”?

Graft: “Bouwen zonder beton” vat het eigenlijk al samen, wij bouwen daar met het concept van grijze energie. In dit geval niet met een gevonden gebouw, maar met hergebruikte containers. Al zolang we bestaan, houden we ons bezig met het stedelijk weefsel – over de hele wereld, of het nu Los Angeles, New York, Beijing, Shanghai of Berlijn is.

“Al zolang we bestaan, houden we ons bezig met het stedelijk weefsel.

BRLO is niet het eerste project dat we met containers hebben gebouwd. We gebruikten bijna 20 jaar geleden voor het eerst containers in Californië. In die tijd werden ze nog niet beschouwd als bouwmateriaal en waren ze dus niet goedgekeurd voor gebruik buitenshuis, dus gebruikten we de containers voor het interieur. We gebruikten ze om werkkamers te bouwen, vergaderzalen die als dwaze tenten waren opgesteld.

Peloton & BRLO: “Tijdelijk gebouw” met veelzijdig gebruik

Graft: Wij realiseerden projecten met Platoon in Berlijn, maar vooral in Seoul (Korea), waar artists in residence een tijdje in containers konden werken. Er waren grote vergaderruimten en zalen beschikbaar voor allerlei festiviteiten. Daarna deden we hetzelfde in Berlijn in de Schönhauser Allee.

Intussen is de Berlijnse Platoon Kunsthalle echter verder gegaan. Daar gaat het om: bouwen met principes die in staat zijn om tijdelijk iets te bereiken en geschiedenis en meerwaarde voort te brengen. Maar als de tijd daar is, kan deze architectuur bewegen. Dat is precies wat we een paar keer voor elkaar hebben gekregen in samenwerking met Platoon, en het is ook mogelijk voor BRLO.

Wij zijn aan het BRLO-project begonnen met het dictaat dat het gebouw slechts 3-5 jaar in Berlijn zou staan. Momenteel vragen wij echter een bouwvergunning aan zodat het nog een paar jaar kan blijven staan, omdat de definitieve ontwikkeling van het terrein enige vertraging heeft opgelopen en omdat het zeer succesvol is en populair bij de mensen. Daarom wordt het tijdelijke soms een zeer, zeer lang leven gegund, wat ook het geval is met BRLO.

Tijdelijke concepten: traditie ontmoet innovatie

Graft: Maar als – om welke reden dan ook – de bijl des tijds komt, dan kan de BRLO-brouwerij verhuizen, of uit elkaar worden gehaald en iets anders in de waardeketen worden. Dit soort “andere stadsontwikkeling” is iets waarin wij ook geïnteresseerd zijn: stadsontwikkeling die tijdelijk is, die met de juiste ideeën hele gebieden kan opwaarderen, maar “lichtvoetig” is omdat ze ook weer kan verdwijnen zonder fundamenten te moeten opblazen.

Tijdelijk gebruik maakt evenzeer deel uit van de stad als veel dat voor altijd bestemd is, en het heeft altijd bestaan: we denken aan marktplaatsen, plaatsen van stedelijke rituelen die zo oud zijn als de mens zelf.

“De stad is snel, de wereld is globaal – en wij als architecten moeten net zo snel en globaal denken.”

“Tijdelijke gebouwen” zijn niet nieuw, je hoeft alleen maar terug te denken aan deze mooie traditie en die met de middelen van vandaag toe te passen. Op die manier kan men veel toegevoegde waarde creëren voor de stedelijke ruimte zonder langetermijnbeslissingen te moeten nemen – of dat nu een investering in geld of zelfs tijd is. Dit is een gebied dat ons interesseert omdat de stad van vandaag snel is. De wereld is mondiaal, en wij als architecten moeten net zo snel en mondiaal denken, wetende dat ons vak eigenlijk een vak is dat vaak veel langer nodig heeft om te plannen, maar dan natuurlijk ook veel langer meegaat als een gebouw.

© Done Studio, Ulf Saupe

Residentieel eigendom Berlijn: Villa M in Grunewald

Wat voor onze lezers eigenlijk bijzonder opwindend is, is het aspect van residentieel of gemengd onroerend goed. Projecten zoals Villa M, het Bricks-project of het Charlie Living Quartier in Berlijn komen in gedachten.

FIV: Eerst naar Villa M, die rondom bekleed is met op maat gemaakte keramische tegels op basis van een modulair product, maar waarvan sommige ook op maat gemaakt zijn. Alleen al het zoeken naar de juiste partners, om het geheel praktisch te kunnen uitvoeren, neemt veel tijd in beslag. De productie duurt dus nog langer. Het hele object doet denken aan een rotsblok uit de ijstijd, zo u wilt, en is omgeven door klassieke villa’s in het Berlijnse Grunewald. Allereerst het ongewone ontwerp: hoe ontwikkel je zo’n project? Ontstaat het idee zomaar in een seconde, of is het wekenlang plannen met de klant, of verschilt dat per project?

Graft: De ontwikkeling van een project is een zeer, zeer lange reis, en het was eigenlijk pas op het einde dat deze bijnaam ‘De ‘Foundling’ ontstond, deze associatie dat het huis eruit ziet als een grote steen, bijna als een meteoor. Het was duidelijk dat de klant ons in deze zaak de vrije hand gaf en iets buitengewoons wilde. Iets waar hij trots op kan zijn en dat een nieuwe stimulans van interpretatie teweegbrengt die geen klassieke ontcijfering van een “narratief van het huis” kent.

  • Tip! Wilt u meer feiten weten over Villa M? Dan kunt u hier meer informatie vinden: Villa M

Planning proces van een luxe woning: bouwplanning, voorbereiding & concept

Graft: Natuurlijk moest je het huis ook in de buurt brengen en ter plaatse in een bouwwet, een planningswet en een B-plan gieten. Hierbij wordt er eigenlijk van uitgegaan dat het huis drie bouwlagen met een dak heeft, met een duidelijk herkenbare toegangsdeur.

Het creëren van zo’n landschappelijk, natuurgetrouw beeld was in feite een iteratief proces, een brainstorm tussen de klant, ons partners en onze medewerkers. Zo is Villa M over een zeer lange periode ontstaan.

“Het niet helemaal duidelijk in de identiteit van Villa M, dat is opzettelijk.”

Wat velen nu herkennen in de villa, de metafoor van de kei, was voor ons niet belangrijk op het moment van de uitvinding in het begin, het kwam pas achteraf naar voren, werd herkend, lees…. Wij tonen een nieuwe mogelijke interpretatie in het verhaal, maar: wat eigenlijk niet helemaal duidelijk en ondubbelzinnig is in de identiteit, dat de villa verschillende dingen teweegbrengt naargelang het daglicht, naargelang de waarnemer, naargelang het decennium waarin je ernaar kijkt, dat is opzettelijk.

De definitieve versie heeft tijd nodig

FIV: Dus in dat geval was het een langer proces om tot het eigenlijke, definitieve ontwerp te komen?

Het is meestal zo dat de weg naar het eindontwerp lang is. Geniale streken komen meestal pas bij het inkorten van de film, of wanneer je Mozart wordt genoemd. Het is helemaal niet leuk als je na één seconde al klaar bent. We willen het moment van het idee verlengen, het laten rijpen. Dat wordt snel genoeg realpolitik.

Om op deze reis te gaan, om te begrijpen wat de plaats, de omstandigheden en de tegenhanger daar willen, dat is het opwindende. Als het moment van luisteren naar die stille lege ruimte, dat stille witte vel papier langer duurt dan een geniale slag van 14 seconden, dan is dat pas echt mooi.

Bijzondere kenmerken van Villa M: Moderne voorgevel, appartementencomplex met flat

FIV: Het hele concept van het huis is interessant omdat het kan worden gebruikt als een meergezinswoning, maar ook afzonderlijk in afzonderlijke eenheden. Voordelig voor de eigenaar, dus de gebruiksmogelijkheden zijn uitbreidbaar. Kunt u ons meer vertellen over deze en andere subtiliteiten van deze villa?

Graft: Het huis is oorspronkelijk ontworpen voor één gebruiker die alleen in het huis wil wonen (in de toekomst met zijn gezin). De architect heeft geen invloed meer op welke onderverdeling er later van wordt gemaakt. We hebben het niet als een meergezinswoning gepland, maar het kan toch door meerdere bewoners op deze manier worden gebruikt.

Het thema was echter in de eerste plaats de herinterpretatie van een statig, sociaal huis in een bosnederzetting van welgestelde Berlijners, dat aan het eind van de 19e eeuw werd gebouwd. Om een sociale uitstraling te creëren, met een mogelijkheid om personeel te vermaken en te ontvangen. Om een zeer klassiek programma in een werkelijk totaal vernieuwende en onontcijferbare vorm te brengen.

Innovaties in onroerend goed ontwerp: huis en tuin

Graft: Vroeger zou je een klassieke portiek hebben gebouwd, de bedienden zouden onder het dak hebben gewoond, je zou grote ontspanningsruimten op de begane grond hebben gemaakt en de keuken zou niet zo dominant en open naar het woonlandschap zijn geweest. In dit huis is het heel anders. Het wil zich landschappelijk gedragen. Deze kwaliteit wordt voortgezet in het ontwerp van de tuin. Samen met de landschapsplanners van Kre_Ta begonnen we ons het huis al vroeg voor te stellen als iets holistisch, ook in zijn tuinontwerp. Daarom gaan de materialiteit en de vormentaal door in de tuin.

Natuurlijk zou zo’n huis nog liever in een groot park staan, of op de helling van een heuvel in het middelgebergte van Duitsland, of, of, of. De eigenaar zelf is er trots op dat zijn huis een beetje buiten het gewone valt, dat het een blikvanger is, en dat het binnen deze Wilhelminische villa’s eigenlijk ook zegt: “Hallo, ik ben iets nieuws! Hier is het een nieuw begin in plaats van restauratie!”

Een voorbeeld van een “truc” van deze villa is de tweede trap binnen. In de veronderstelling dat het huis wordt verkocht en een andere bestemming krijgt, zoals een flatgebouw met één flat per verdieping. Dan kunnen de afzonderlijke flats afzonderlijk worden bereikt. Daarom hebben wij het interieur half sober gehouden, met uitzondering van de trap, en getracht het op een klassieke manier in te richten.

© Tobias Hein

Moderne architectuur betekent het oude heroverwegen

FIV: Zoals u in het begin zei, staat Graft in feite voor innovatie als een samenwerkingsbureau. U gebruikt extravagante materialen, zoals in dit geval de keramische tegels voor de gevel, en andere moderne elementen, en met deze breuk met conventies zorgt u ook voor vernieuwing, bij wijze van spreken, ook op het gebied van onroerend goed in het algemeen. Daarom wordt de relatief algemene, maar niettemin zeer spannende vraag specifiek aan u gesteld: Wat is of wat betekent moderne architectuur voor u persoonlijk?

Graft: Wij zien onszelf als vertegenwoordigers van de moderne architectuur en, zoals Wolfram (Putz) al zei, wij zijn absoluut op zoek naar het nieuwe. Het is ons zelfbeeld dat wij architectuur hebben gestudeerd om het nieuwe te denken, omdat wij het bekende al kennen. Iedereen kan het repetitieve doen, maar daar hoef je geen architectuur voor te studeren. Als je niet het gevoel hebt dat je iets kunt bijdragen aan het oplossen van de toekomst – en vaak kunnen alleen nieuwe dingen / innovaties gekoppeld aan vertrouwde dingen dat – dan zien wij geen echte zin in het beroep van architect.

“Conventies doorbreken is geen kwaliteit op zich.”

Maar het breken van conventies is geen kwaliteit op zich. Wij houden ook van de geschiedenis van de architectuur en van de grote kwaliteiten die werden bereikt door architecten vóór ons. Wij zien onszelf in deze traditie van architecten.

Karl Friedrich Schinkel was revolutionair in zijn tijd, ook al lijken zijn werken voor ons vandaag enigszins klassiek-tijdloos. Dit zijn allemaal terugwerkende manieren om de dingen te bekijken. Schinkel wilde het allerbeste, het meest vernieuwende en het nieuwste van zijn tijd – en hij was zeer veelzijdig. Hij was niet alleen classicus, hij was ook onderzoeker en vernieuwer. Hij was ook een pionier van de moderniteit, als je bijvoorbeeld kijkt naar zijn Bauakademie, of de warenhuizen die hij plande. Wat ik (T. Willemei) zou willen zeggen is: wij houden van tradities, maar tradities moeten zich – voor ons – telkens weer bewijzen.

Moderne architectuur is een kwestie van houding: tradities en nieuwe bouwprojecten

Graft: Een zin van Thomas More, die al 500 jaar oud is en bewijst dat tijd en leeftijd er helemaal niet toe doen, luidt: “Traditie is niet het bewaren van de as, maar het doorgeven van de vlam”. Dat is wat traditie voor ons is: als ze nog steeds branden, dan zijn het goede tradities. Tradities die zijn afgebrand, hebben wij als samenleving niet meer nodig. Wij kunnen nieuwe uitvinden, en dat is wat wij bij Graft graag doen. Wij weten allemaal dat heruitvinden niet betekent alles nieuw maken, maar één klein ding veranderen in een zeer complexe structuur.

We staan allemaal op de schouders van reuzen. Maar wij staan graag daarboven, want van daaruit heb je een vooruitziende blik en soms moet je zelfs van de berm springen om iets te veranderen. Dat doen we graag en zo inspireren we elkaar voor het nieuwe. Niet omdat het nieuw is, maar omdat het nieuwe iets kan bereiken. Zo niet, dan kun je het nieuwe ding ook heel snel aan de kant zetten. We zijn nog steeds vrienden om het gewoon te proberen.

“Uiteindelijk moet er een toegevoegde waarde zijn!”

Als je wilt lopen, moet je een voet optillen en je evenwicht verleggen, anders kun je niet gaan lopen. In veel opzichten kijken wij ernaar uit om weer te leren lopen – net als kinderen – om af en toe ons evenwicht te verliezen en in een “terreinvaag” terecht te komen. Want daar lonkt vaak een bijzonder avontuur, niet alleen voor de architecten, maar ook voor de opdrachtgevers. Maar uiteindelijk moet er een toegevoegde waarde zijn: voor de maatschappij, voor de haalbaarheid, voor de verkoop of gewoon voor het plezier van het gebruik van de architectuur. Als dat moderniteit is, dan zijn wij blij er deel van uit te maken!

Bakstenen Berlijn: traditioneel bouwmateriaal in een nieuw jasje

FIV: In het kader daarvan de vraag over het Bricks-project, dat ook in Berlijn was: het gaat niet altijd alleen om nieuwbouw. Brick Berlin Schöneberg was een revitaliseringsproject. Hoe pakt u zo’n project aan, wat wilde u of moest u beslist in het gebouw behouden?

Graft: Bricks is een van Graft’s grootste projecten van de laatste tijd, en het gaat om het hervertellen van een reeds bestaande kwaliteit en geschiedenis. Bricks was het ensemble dat een heel Berlijns huizenblok doortrekt: een oud, groot postkantoorgebouw. Zelfs in zijn eerste bouwtijd was het een waarlijk groot architectonisch meesterwerk, reden waarom het al vroeg als architectonisch monument werd geclassificeerd. Onze klant, met wie wij reeds verschillende projecten hadden gerealiseerd, kocht het oude postkantoor om er iets totaal anders van te maken en het opnieuw te verdichten.

“Wat is de toekomst waarvoor we de moderniteit heropbouwen?”

Daarom was het helemaal geweldig om op onderzoek in het verleden te gaan om alle draden te vinden die je wilt oppakken om zo’n project te begrijpen. Om ook in zekere zin de bedoelingen te eren van de collega’s die dit huis in het verleden hebben gebouwd. En zonder hen te imiteren of te kopiëren.

Wij zijn van mening dat geen enkele architect – althans geen architect met een mentaliteit die vergelijkbaar is met de onze – zou willen dat zijn huis over 100 jaar op dezelfde manier wordt verbouwd als hij zelf zou hebben gedaan op het moment dat het werd gebouwd. Deze architecten waren ook degenen die het heden in het heden leefden, liefhadden en eisten, en aandrongen op begrip: Wat is de toekomst waarvoor wij de moderniteit heropbouwen?

Baksteen als materiaal en link naar de uitbreiding en transformatie van het eigendom

Graft: In dit opzicht waren wij helemaal niet bang om te zeggen: wij willen het verhaal daar voortzetten, maar met een houding van nu. Wat in de loop van de tijd als een steun naar het verleden gaat, is het gebruik van hetzelfde materiaal. Dit zeer typisch Berlijns materiaal, baksteen, heeft een grote geschiedenis in deze stad.

Wij vroegen ons af: Wat zijn de uitdrukkingsvormen van baksteen vandaag? Welke constructiemogelijkheden heeft baksteen vandaag die het 100 jaar geleden niet had? In de ingang van de gevel aan de hoofdstraat bijvoorbeeld, is iets ontstaan dat alleen kon worden geproduceerd door computerondersteunde generatie van vorm en controle van deze vorm in het fabricageproces van het leggen van bakstenen, omdat elke lijn, elke laag bakstenen een andere contour of topografische lijn volgt.

Zo ontstonden plotseling expressionistische ontleningen aan de baksteenarchitectuur van rond de eeuwwisseling, met een vormexpressie die niet met de hand had kunnen worden vervaardigd – althans niet met zo’n precisie en alleen op een zeer ingewikkelde manier. Ook al is het slechts een klein deel van het ensemble dat door deze parametrische ontwerp- en bouwtechniek in beslag wordt genomen, het toont toch aan dat het huis niet vóór 1999 kan zijn gebouwd, ja waarschijnlijk zelfs niet vóór 2010. In dit opzicht geven wij met het huis uitdrukking aan een nieuwe generatie architectuur, die helemaal van deze tijd is.

  • Tip! Meer informatie over dit graft project vindt u hier: Bricks Berlin

Architectuurgeneraties – Toekomst door oorsprong

Graft: Met het Bricks-project willen we uit de harde architectuur van de “doos” breken, die sterk gekenmerkt wordt door regels of een gebrek aan verbeelding, en een sensibilisering, poëtisering en ook vervrouwelijking van vormentalen introduceren die een andere basistrilling bij de toeschouwer teweeg kunnen brengen. Een vormentaal die de ruimte in de stedelijke ruimte anders laat stromen.

Een deel daarvan bestond al in de twintigste eeuw, maar het is pas in de loop van de laatste 10-15 jaar beter controleerbaar, planbaarder en uitvoerbaarder geworden dankzij de computergegenereerde architectuur. Daarom is het ook op veel plaatsen zichtbaarder. De toekomst heeft een oorsprong nodig. Wij staan op de schouders van andere vernieuwers.

Het is ook leuk dat er in het gebouw een geweldige mix is van sociale groepen en gebruiksmogelijkheden. Mensen wonen er, werken er en er is een groot Joods Kabbala-centrum, dus het is een spirituele plek.

Natuurlijk zijn er ook zeer klassieke kantoor- en handelsmogelijkheden, en een postkantoor. In dat opzicht is het een mooie, zogenaamde “Berlijnse mix”. Doorgaan met experimenteren-vertellen in wat vroeger een monofunctionele postkantoorruimte was. Dit kan iedereen laten zien hoe oude, historische gebouwen hun korset kunnen breken en weer teruggevonden kunnen worden in deze stad waar we allemaal van houden: Grote stad, maar dorps qua schaal en interieur.

Beelden: Bakstenen Berlijn Schöneberg, verbouwing & nieuwbouwproject

Hier vindt u enkele impressies van het revitaliseringsproject Bricks. Bijzonder spannend is hier onder meer de uitvoering en voortzetting van de gevel met het bouwmateriaal baksteen. Verschillende gebouwen zien er verschillend uit, en toch zijn ze door het materiaal met elkaar verbonden.

© BTTR GmbH

Op deze foto kunt u de unieke realisatie van de gevel van dichtbij bekijken. Individueel geplaatste bakstenen vormen een indrukwekkende structuur, vooral bij deze ingang.

© BTTR GmbH

Een ander gebouw in het Bricks-project was bekleed met hetzelfde bouwmateriaal, maar in een geheel andere uitvoering. Dit resulteert in de reeds genoemde spanning tussen verschillende gevelontwerpen en de gelijktijdige verbinding door het thema van de bakstenen.

© Trockland

Architecten en toekomstige projecten – Interview Deel 1 & 3

Wilt u meer weten over Graft, de oprichters, de stichting en de geplande toekomstige projecten? Geen probleem. Wij hebben het uitgebreide interview met het architectenbureau opgedeeld in 3 thematische delen, die elk een beter inzicht geven in het werk en de projecten van Graft. Lees dus gerust de andere delen van het interview en kom meer te weten over Graft als architectenbureau, hun bedrijfsfilosofie of zelfs over spannende en innovatieve projecten van de toekomst. Overal enten!

Architecten en succesvol werk (1/3)

Vindt u de tot nu toe gepresenteerde projecten interessant en zou u graag meer over het architectenbureau te weten komen? Geen probleem. Naast projecten voor wonen/gemengd gebruik spraken we ook met de oprichters over het ontstaan en de filosofie van hun bedrijf, en over toekomstige projecten. In deel 1 van het interview kunt u meer te weten komen over de oprichters en hoe zij als groep ondernemers samen zijn gekomen. U kunt ook te weten komen wat de objecten van Graft zo uniek maakt en wat de houding van de architecten tegenover hun werk is. Lees hier meer!

© Pablo Castagnola (Van links naar rechts: Thomas Willemeit, Wolfram Putz, Lars Krückeberg)

Toekomstige projecten – e-auto’s en luchttaxi’s (3/3)

Elektrische auto’s, tankstations voor elektriciteit en luchttaxi’s – dromen van de toekomst? Helemaal niet. De moderne onderneming wil een voortrekkersrol spelen, kansen creëren en problemen oplossen! Met haar toekomstige projecten gaat Graft, als pionier van de transportrevolutie, samen met sterke partners als e.on op zoek naar innovatieve oplossingen voor moderne problemen. Kom hier alles te weten over de spannende architectuurprojecten van morgen!

© GRAFT Brandlab/Skyports/Volocopter/GRAFT , VoloPort ontwerp