Verhuis Checklist: Verhuizen, plannen en inpakken – hoe geld te besparen!

Praktische tips voor uw volgende verhuizing! Of het nu gaat om verhuishulpen of goedkope verhuisdozen en natuurlijk de juiste vrachtwagen met voldoende opslagruimte. Er komt heel wat kijken bij het betrekken van een nieuwe flat of zelfs een nieuw huis. Nadat we laatst al schreven over tips voor het bezichtigen van een flat, gaan we vandaag dieper in op het onderwerp verhuizen. Elk jaar verhuizen meer dan een miljoen Duitsers. Of het nu in uw eigen stad is of verhuizen naar het buitenland, alles moet goed gepland worden. We hebben vandaag met onze vastgoedexperts gesproken en deze praktische tips voor u verzameld! Hier vindt u de originele checklist voor de verhuizing.

Organiseer helpers

Voordat u zich bezighoudt met verhuisdozen en vrachtwagens, gaat de eerste stap voor u over de verhuishulpen! Want het ergste wat kan gebeuren is dat er niet genoeg helpende handen zijn, vooral als je al veel meubels hebt. Voor je eerste stap, bijvoorbeeld, als je nog student bent, is het natuurlijk niet zo dramatisch. Vaak is een kleine bestelwagen en een paar dozen al genoeg. Als u echter al een tijdje in uw eigen huis woont, zult u een of twee sieraden hebben verzameld en natuurlijk een of twee meubelen die u niet zo vaak nodig hebt, maar die u toch hebt. Tip nummer één is het tijdig organiseren van verhuishulpen, zodat alle meubels eindelijk in de nieuwe flat aankomen! De beste verhuishulpen voor u zijn vrienden en familie.

Vraag vrienden en familie om te helpen bij de verhuizing

Vrienden en familie helpen je graag en het is natuurlijk gratis! Vooral in vergelijking met verhuisbedrijven of uitzendbureaus kunt u geld besparen met de hulp van vrienden en familie. Het belangrijkste is dat je ze iets teruggeeft! Veel mensen worden afgeleid door de stress van een verhuizing, maar u mag uw helpers niet vergeten! Het minste wat je kunt doen is dank je wel zeggen, maar idealiter zou je ook een lekkere snack moeten klaarmaken of er op zijn minst aan denken om er een te bestellen. En dan kun je er bij de eerste vraag al op wijzen dat je natuurlijk ook aan iets lekkers hebt gedacht! Misschien een paar drankjes en bijna al je vrienden en waarschijnlijk iedereen in je familie zal akkoord gaan om je te helpen verhuizen!

Ben je nieuw in de stad? Vraag het aan je collega’s

Waarom vraagt u het niet aan uw collega’s voordat u helemaal alleen verhuist? Om het een beetje interessant voor hen te maken, maak iets lekkers te eten klaar. En als je het ze vraagt, kom dan niet meteen met de problemen van de verhuizing en de grote menigte. Benadruk dat je veel moeite hebt gedaan om iets lekkers voor je helpers klaar te maken en dat je het meeste zelf hebt ingepakt.

Hoe meer moeite u zich van tevoren getroost, hoe groter de kans dat nieuwe collega’s bereid zijn u te helpen bij uw verhuizing naar de nieuwe stad. Niet iedereen heeft vrienden of kennissen in de buurt, vooral als u naar het buitenland verhuist of bijvoorbeeld van Beieren naar Hamburg. Als alles mislukt en niemand heeft tijd op de dag zelf, bijvoorbeeld omdat je de verhuizing niet op tijd hebt aangekondigd, dan heb je nog altijd verhuishulpen!

Boek verhuizers en verhuisbedrijf

Het boeken van verhuishulpen is zeker de duurste optie voor een verhuizing. Omdat elke geboekte persoon meestal per uur wordt aangerekend. En hoe kan een verhuizing precies van tevoren worden gepland? Daar komt nog bij dat er fileperiodes zijn, en zelfs vooraf in de flat kunnen er nog een paar extra glazen voorwerpen zijn die speciale zorg behoeven en dus tijd kosten. Veel variabelen die elke beweging zeer individueel maken. Als u toch een ervaren verhuisbedrijf wilt inschakelen, zijn er een paar dingen die u in gedachten moet houden. Hier zijn onze tips voor het boeken van een verhuisbedrijf

  • Zoek op internet naar verschillende aanbieders van verhuisdiensten
  • De eerste plaatsen zijn meestal advertenties, die u kunt herkennen aan het kleine Ad-teken. Deze moet u overslaan, omdat u anders bij het boeken altijd de kosten voor de reclame betaalt.
  • Klik niet alleen op de eerste plaatsen, maar kijk ook op pagina twee en drie, daar vindt u vaak kleinere bedrijven die niet veel geld uitgeven om op de eerste plaatsen in Google te komen.
  • Vraag minstens 3 offertes, dan kunt u verschillende aanbieders vergelijken en natuurlijk ook de kosten die u maakt.
  • Kijk of er verborgen kosten zijn, is de truck inbegrepen? Zijn de kilometers inbegrepen? Hoe zit het met overwerk?

Onze volgende tip is om vroeg een datum voor uw verhuizing vast te stellen, zodat uw verhuizers zeker tijd hebben en de dag voor u kunnen plannen. Omdat een verhuizing als deze zelden in een uur gedaan is, begin je vaker ‘s morgens en heb je uiteindelijk de hele avond nodig. Tip nummer twee van onze onroerend goed experts, maak uw afspraak vroeg!

Kondig de verhuisdatum vroegtijdig aan

Het maakt niet uit of het vrienden, familie, collega’s of zelfs verhuizers zijn. Iedereen moet een dag plannen voor zijn verhuizing, ongeacht of die slechts één uur of vijf uur duurt. Want naast de eigenlijke verhuizing is er natuurlijk de reis, het napraten onder vrienden of het gezamenlijke biertje na de geslaagde verhuizing. In de regel heb je een hele dag nodig voor een flat van 40 vierkante meter. Als uw flat al meer dan 100 vierkante meter groot is en u misschien met een jong gezin en een kleine baby woont, kan de verhuizing al snel twee dagen in beslag nemen. Daarom moet u uw helpers tijdig op de datum voorbereiden, zodat zij deze in hun agenda kunnen noteren.

Begin vroeg met inpakken

De volgende tip heeft betrekking op het vroegtijdig inpakken van voorwerpen en meubilair voor de verhuizing. Veel mensen kennen dit nog van school of werk, of het nu gaat om een huiswerkopdracht of een presentatie op het bureau, veel dingen worden op het laatste moment gedaan. Vooral bij verhuizingen kan dit echter fatale gevolgen hebben, bijvoorbeeld als de goede bank scheuren in de stof krijgt door de hectiek op de verhuisdag of als grootmoeders dure glazen vaas sneuvelt. Je moet vroeg beginnen met de dozen in te pakken.

Een groot deel van de voorwerpen en meubels zijn zelden nodig in het dagelijks leven, 90% kan weken van tevoren worden ingepakt. Vooral kleren nemen vaak veel plaats in. Als u uw outfits vroeg in de verhuisdoos stopt, kunt u ook eerder beginnen met het uit elkaar halen van de kledingkast. Dus voordat u in de stress schiet omdat u nog maar een dag of twee te gaan hebt, begin dan twee of drie weken voor de daadwerkelijke verhuizing met het inpakken van de eerste verhuisdozen.

Nog een kleine tip: als uw flat groot genoeg is en u een logeerkamer hebt, kunt u uw verhuiswagen perfect in de hoek van een kamer zetten. Maar daarover later meer als het gaat om de juiste vrachtwagen voor uw verhuizing.

Belangrijk of niet belangrijk? Als u vroeg begint met het inpakken van uw eigen verhuisdozen, hebt u ook de mogelijkheid om vroeg te beslissen welke nog belangrijk zijn voor uw nieuwe leven en welke niet meer, want wat is een beter moment om te declutteren dan wanneer u verhuist?

Ruim meedogenloos op

Uw volgende verhuizing is de perfecte gelegenheid om uw eigen bezittingen te ontruimen. Als ik over mijn huishouden nadenk, weet ik zeker dat ik 70% van de artikelen hooguit één keer per jaar of helemaal niet nodig heb. Daarom is het de moeite waard om uw inboedel goed te bekijken tijdens de dagen van de verhuizing. Onze vastgoedprofessionals bevelen een ABC-analyse aan.

Wat is een ABC-analyse?

In de ABC-analyse verdeelt u uw artikelen in verschillende categorieën. Categorie A is altijd het belangrijkst, categorie C is de categorie die reeds als onbelangrijk is geclassificeerd. Categorie B zijn alle dingen die ofwel nog niet direct kunnen worden toegewezen, ofwel eigenlijk precies in het midden liggen. De methodologie komt eigenlijk uit de logistiek, waar men bepaalt welke producten relatief dicht bij het kantoor worden geplaatst en welke wat verder weg mogen staan. Categorie A-producten staan dicht bij de werknemers omdat ze vaak worden verkocht en dus snel toegankelijk moeten zijn. Producten van categorie B bevinden zich iets verder weg en producten van categorie C bevinden zich helemaal aan het eind van de supermarkt of het magazijn. De indeling kan gebaseerd zijn op verschillende factoren, zoals de bovengenoemde verkoopfrequentie, maar bijvoorbeeld ook op sortering naar grootte of, bij verhuizing, op “Wat heb ik eigenlijk nog meer nodig?

Hier is onze tip voor uw ABC checklist voor verhuizen! Neem een vel papier of je tablet en je bent klaar om te gaan, we maken een notitie van drie kolommen:

  • Categorie A, artikelen en meubilair die u ten minste eenmaal per maand gebruikt
  • Categorie B, voorwerpen en meubilair die u ten minste eenmaal per kwartaal gebruikt
  • Categorie C, voorwerpen en meubilair die u slechts eenmaal per jaar of helemaal niet gebruikt.

Of het nu gaat om een flat van 40 vierkante meter, een woning van 80 vierkante meter of een woning van 120 vierkante meter, dankzij de indeling in verschillende groepen kunt u snel en in één oogopslag zien van welke voorwerpen en meubels u tijdens de verhuizing eventueel afscheid kunt nemen. Consequent decluttering schept ruimte voor u en u hoeft minder in te pakken, maar ook minder te dragen en uit te pakken. En misschien verdien je zelfs een euro of twee aan de verkoop.

App aanbevelingen: Meubels en kleding te koop

Als u uw oude en gebruikte huisraad, voorwerpen, kleding of zelfs meubels online wilt verkopen, zijn er verschillende apps en websites waar u uw aanbiedingen gratis kunt plaatsen. Hier zijn een paar aanbevelingen van ons redactieteam!

Kleiderkreisel

Shpock

Ebay advertenties

Nadat u met succes al uw oude en gebruikte spullen hebt verkocht, kunt u nu uw verhuisdozen plannen. Hoeveel heb je nodig en hoeveel kosten al die dozen?

Vind goedkope verhuisdozen

Nog een praktische tip naast het opruimen van uw oude kleren, meubels en accessoires: bespaar op verhuisdozen! Velen maken van de gelegenheid gebruik om een vrachtwagen te huren en vervolgens de verhuisdozen ter plaatse bij het autoverhuurbedrijf te kopen. Anderen gaan naar de supermarkt om de hoek, die natuurlijk alleen dure losse aanbiedingen heeft. Net zoals het loont om uw verhuizing vroeg te plannen en uw dozen vroeg in te pakken, loont het ook om verhuisdozen in sets te bestellen. Het is het beste om dit online te doen, want u kunt geld besparen! In plaats van €4,99 te betalen voor een enkele doos, kunt u geld besparen op een set. Als u ook een Amazon Prime lid bent, kunt u zelfs besparen op de verzendkosten en krijgt u uw dozen meestal de volgende dag al geleverd! In grote steden als Berlijn, München of Keulen hebt u zelfs de kans dat uw pakket nog dezelfde dag aankomt. Hier zijn onze beste prijzen op Amazon!

De goedkoopste aanbiedingen op dit moment

Tip: Klik op de foto’s om direct naar de Amazon-aanbieding te gaan!

30 dozen voor 34,99 – slechts 1,16 / stuk – test winnaar

10 dozen voor 12,99 – slechts 1,30 / stuk

20 dozen voor 26,99 – slechts 1,35 / stuk

50 dozen voor 61,99 – slechts 1,24 / stuk

Verhuiswagen huren

U kunt ook geld besparen wanneer u een vrachtwagen boekt, vooral als u de juiste dag van de week kiest. Veel mensen verhuizen op korte termijn, misschien krijgen ze geen vrije dagen op het werk of hebben ze belangrijk werk op school of de universiteit, zodat de verhuizing alleen in het weekend kan plaatsvinden. Zoals u zich kunt voorstellen, verhuizen de meeste mensen in het weekend! Als u uw verhuizing vroeg genoeg plant, kunt u bijvoorbeeld ook dagen in de week huren, waar u vaak goedkope pakketprijzen kunt krijgen. Een kleine tip: vakanties zijn ook heel praktisch voor uw verhuizing. Veel mensen brengen de dag buiten of met hun gezin door, maar er zijn maar weinig mensen die een vrachtwagen huren. Ook hier kunt u een goedkoop pakket krijgen en, handig, de wegen zijn gratis! Als u op zoek bent naar een verhuiswagen om online te huren, zijn hier nog een paar aanbevelingen.

Test winnaar: Goedkope huurauto

Sixt

Boekbinder

Avis

Verzoek geen-parkeer zone

Wie voor het eerst verhuist, denkt vaak aan veel dingen, maar niet aan een parkeerplaats voor de voordeur! Maar een parkeerplaats voor de deur is heel wat waard, vooral als het appartement meer dan 80 of 90 vierkante meter groot is en er veel meubilair moet worden vervoerd! Onze voorlaatste tip is dan ook om een parkeerverbod aan te vragen! Met relatief weinig moeite kunt u uw verhuizers veel werk besparen, maar ook uzelf.

Hoe vraag ik een parkeerverbod aan?

  • De regelgeving varieert sterk per stad – termijnen variëren van 48 tot 96 uur
  • Begin uw zoektocht met Google: “Halteverbotszone Berlin” of “Halteverbotszone Frankfurt”, afhankelijk van waar u woont.
  • Op de websites van de steden vindt u de exacte informatie en contactadressen voor uw stad.

Meld je op tijd aan

Wist u dat er een wettelijke termijn is voor herregistratie na een verhuizing? Momenteel moet u zich binnen 14 dagen na uw verhuizing in uw nieuwe flat inschrijven. Inschrijven of herinschrijven als u in dezelfde stad gaat wonen, is heel eenvoudig. Zo registreert u zich opnieuw:

  • Identiteitskaart
  • Paspoort
  • Nationaal paspoort en verblijfsvergunning of visum
  • In het geval van een herinschrijving van een gezin hebben wij de identiteitsdocumenten nodig van alle personen die verhuizen
  • Inschrijvingsformulier met handtekening van de inschrijvingsplichtige
  • Certificaat van de huisbaas of hospita over de intrek
  • Uittreksel uit het kadaster, notariële akte of huidige aanslagbiljet grondbelasting
  • Kentekenbewijs deel I of kentekenbewijs

Indien u meer informatie of details over de afzonderlijke documenten wenst, kunt u hier meer informatie vinden: Verandering van woonplaats.

Het kost geen geld om je inschrijving te wijzigen op het gemeentehuis of het bureau voor de inschrijving van inwoners, dus je hoeft geen contant geld mee te nemen.

Onroerend goed portalen – Aanbevelingen

Wat de situatie ook is voor een verhuizing, of het nu een echtscheiding is of gewoon de eerste flat, er is het juiste onroerend goed portaal voor elke situatie. Hier zijn onze aanbevelingen voor:

Kopen, verkopen en investeren – Vastgoedgids

U kunt meer te weten komen over onroerend goed in het Real Estate Magazine.